Huff zasÅ‚użenie zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Mistrza WTCC, jednak z okazaniem radoÅ›ci musiaÅ‚ poczekać aż do ostatniego okrążenia drugiego wyÅ›cigu, ponieważ w pierwszym wyÅ›cigu popeÅ‚niÅ‚ nietypowy bÅ‚Ä…d, który zmusiÅ‚ go opuszczenia toru.
To byÅ‚ emocjonujÄ…cy i wzruszajÄ…cy dzieÅ„ dla caÅ‚ego zespoÅ‚u. Yvan Muller i Alain Menu zdobyli odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w pierwszym wyÅ›cigu, a dodatkowo Szwajcar, który wywalczyÅ‚ dla Chevroleta pierwsze zwyciÄ™stwo w WTCC w 2006 roku, przyczyniÅ‚ siÄ™ do kolejnego sukcesu, przejeżdżajÄ…c liniÄ™ mety w drugim wyÅ›cigu na pierwszej pozycji, przed Huffem i Mullerem.
Huff, który byÅ‚ trzeci w klasyfikacji kierowców w 2010 roku i drugi w 2011 roku, zakoÅ„czyÅ‚ sezon z wynikiem 413 punktów. Zaraz za nim uplasowaÅ‚ siÄ™ Alain Menu z 401 punktami, natomiast Yvan Muller zdobyÅ‚ 393 punkty. To już trzeci z kolei tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata WTCC w klasyfikacji kierowców wywalczony przez zawodników Chevroleta startujÄ…cych w modelach Cruze zespoÅ‚u RML. Podczas tegorocznego wyÅ›cigu w Japonii na torze Suzuka, Chevrolet zapewniÅ‚ sobie też trzeci z kolei tytuÅ‚ Mistrza Åšwiata WTCC w klasyfikacji konstruktorów.
Chevrolet ustanowiÅ‚ w tym sezonie historyczny rekord, bÄ™dÄ…c pierwszym konstruktorem, który przekroczyÅ‚ granicÄ™ 1 000 punktów i ukoÅ„czyÅ‚ sezon z wynikiem 1 025 punktów. Na drugim miejscu uplasowaÅ‚o siÄ™ BMW (650 punktów), a trzecie miejsce zajÄ…Å‚ SEAT (617 punktów).
Ostatni wyÅ›cig sezonu byÅ‚ doskonaÅ‚ym pożegnaniem Chevroleta z jeszcze jednego powodu – Darryl O’Young, zasiadajÄ…cy za kierownicÄ… Cruze’a zespoÅ‚u Bamboo Engineering, zdobyÅ‚ punkty w obu wyÅ›cigach w klasyfikacji zespoÅ‚ów niezależnych.
Niedzielne wyÅ›cigi staÅ‚y pod znakiem emocji i wypadków. W pierwszym wyÅ›cigu doskonale wystartowaÅ‚ Muller, dojeżdżajÄ…c do pierwszego zakrÄ™tu przed Huffem i Menu, którzy ruszyli z pole position. Na czwartym okrążeniu Brytyjczyk zdoÅ‚aÅ‚ wyprzedzić Mullera w zakrÄ™cie Lisboa, jednak jego triumf nie trwaÅ‚ dÅ‚ugo, ponieważ zawodnik uderzyÅ‚ w Å›cianÄ™ w zakrÄ™cie Pariol i uszkodziÅ‚ swój samochód, przez co musiaÅ‚ zjechać do pit-stopu.
W miÄ™dzyczasie Muller i Menu rozpoczÄ™li zaciekÅ‚Ä… walkÄ™ o prowadzenie, podczas której doszÅ‚o do kontaktu pomiÄ™dzy samochodami obu kierowców, jednak Szwajcar uniknÄ…Å‚ uderzenia w bariery i ostatecznie przekroczyÅ‚ liniÄ™ mety na pierwszym miejscu.
W drugim wyÅ›cigu Menu, który ruszaÅ‚ z ósmej pozycji, doskonale wystartowaÅ‚ i szybko przejÄ…Å‚ prowadzenie, które utrzymaÅ‚ aż do mety. Huff byÅ‚ drugi, unikajÄ…c po drodze kontaktu z samochodami Orioli (SEAT) i Michelisza (BMW), którzy otarli siÄ™ o siebie na ostatnim okrążeniu. Muller wywalczyÅ‚ trzeciÄ… pozycjÄ™ po incydencie, w którym uczestniczyÅ‚ MacDowall. Po tym, jak doszÅ‚o do tych dwóch zdarzeÅ„ na tor wjechaÅ‚ samochód bezpieczeÅ„stwa.
WyÅ›cig w Makao byÅ‚ ostatnim wyÅ›cigiem dla Chevroleta w serii WTCC. W swojej oÅ›mioletniej karierze zespóÅ‚ wywalczyÅ‚ trzy podwójne tytuÅ‚y mistrzowskie (w kategorii konstruktorów i kierowców) oraz zwyciężyÅ‚ w aż 68 wyÅ›cigach.
CYTATY
Rob Huff (DNF / 2 miejsce): „Niesamowity dzieÅ„! UtrudniÅ‚em sobie zadanie, uderzajÄ…c w Å›cianÄ™ w pierwszym wyÅ›cigu. Widocznie chciaÅ‚em zapewnić kibicom rozrywkÄ™ do ostatniego momentu. To byÅ‚ gÅ‚upi bÅ‚Ä…d, który mógÅ‚ mnie kosztować bardzo wiele”.
„ZespóÅ‚ spisaÅ‚ siÄ™ fenomenalnie, dziÄ™ki czemu mogÅ‚em wystartować w drugim wyÅ›cigu. MuszÄ™ w tym miejscu podziÄ™kować wszystkim mechanikom, Å‚Ä…cznie z ekipami Alaina i Yvana, które również mi pomagaÅ‚y. Oto dowód na ducha walki zespoÅ‚owej”.
„Czas pomiÄ™dzy wyÅ›cigami bardzo siÄ™ dÅ‚użyÅ‚. WolaÅ‚em pozostać w samochodzie i przeanalizować moje poczynania, których nie powinienem powtarzać. Na szczęście w drugim wyÅ›cigu wszystko poszÅ‚o gÅ‚adko. PoczÄ…tkowo zajmowaÅ‚em siódme miejsce, które nie dawaÅ‚o mi wygranej w klasyfikacji generalnej. SkupiÅ‚em siÄ™ wiÄ™c na metodycznym wyprzedzaniu kolejnych zawodników, koÅ„czÄ…c zmagania na drugiej pozycji”.
„Adrenalina podskoczyÅ‚a mi na dwa okrążenia przed koÅ„cem wyÅ›cigu, kiedy Michelisz i Oriola zderzyli siÄ™ tuż przede mnÄ… w zakrÄ™cie Lisboa. ZdoÅ‚aÅ‚em ominąć samochód Orioli dosÅ‚ownie na centymetry”.
„TrochÄ™ mi zajmie oswojenie siÄ™ z myÅ›lÄ…, iż jestem Mistrzem Åšwiata. To coÅ›, z czego zdajesz sobie sprawÄ™ dopiero po jakimÅ› czasie. JednoczeÅ›nie jest to dla mnie idealne zakoÅ„czenie wspaniaÅ‚ej przygody. Osiem lat temu Chevrolet i zespóÅ‚ RML postawili na mnie, a dziÅ› dowiodÅ‚em, że to byÅ‚a dobra decyzja”.
Alain Menu (2 / 1 miejsce): „CieszÄ™ siÄ™, że zakoÅ„czyÅ‚em sezon zwyciÄ™stwem. PoniekÄ…d zataczam koÅ‚o. WygraÅ‚em pierwszy wyÅ›cig dla Chevroleta w 2006 roku w Brands Hatch w Wielkiej Brytanii, a dziÅ› wygraÅ‚em ostatni... Wspaniale, że koÅ„czymy sezon WTCC potrójnym zwyciÄ™stwem”.
„MuszÄ™ jednoczeÅ›nie przyznać, że jestem trochÄ™ rozczarowanym tym, iż nie zdobyÅ‚em tytuÅ‚u mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców. BrakowaÅ‚o tak niewiele, ale takie wÅ‚aÅ›nie sÄ… wyÅ›cigi. WiedziaÅ‚em, że muszÄ™ wygrać oba wyÅ›cigi, aby mieć szansÄ™ na ostateczne zwyciÄ™stwo i prawie zrealizowaÅ‚em swój cel...”
„Drugie miejsce w pierwszym wyÅ›cigu i wygrana w drugim wyÅ›cigu to dla mnie sygnaÅ‚, że dobrze siÄ™ spisaÅ‚em. JechaÅ‚em dość ostro i nie zastanawiaÅ‚em siÄ™ nad tym, co dziaÅ‚o siÄ™ za mnÄ…, ponieważ nie miaÅ‚em wpÅ‚ywu na poczynania moich kolegów z zespoÅ‚u”.
„CaÅ‚y sezon oceniam pozytywnie i jestem bardzo zadowolony z rezultatów. Wciąż trudno mi uwierzyć, że to już koniec. Jutro bÄ™dzie nam przykro, ale dziÅ› z pewnoÅ›ciÄ… bÄ™dziemy siÄ™ dobrze bawić”.
Yvan Muller (1 / 3 miejsce): „W mojej kolekcji brakowaÅ‚o brÄ…zowego medalu, a teraz go mam… OczywiÅ›cie liczyÅ‚em na wiÄ™cej, ale wiedziaÅ‚em, że trudno bÄ™dzie wywalczyć dobry rezultat po wyÅ›cigach w Szanghaju”.
„Czasami wygrywasz, a czasami przegrywasz – trzeba siÄ™ z tym pogodzić. ChciaÅ‚bym pogratulować Robowi zdobycia tytuÅ‚u. ZasÅ‚użyÅ‚ na to. Pierwszy wyÅ›cig oceniam pozytywnie. CieszÄ™ siÄ™ z mojego pierwszego zwyciÄ™stwa w Makao. W drugim wyÅ›cigu doszÅ‚o do incydentu z udziaÅ‚em Alexa MacDowalla, który źle wszedÅ‚ w Mandarin, czyli najszybszy zakrÄ™t na torze, a ja byÅ‚em zbyt blisko jego auta, aby go ominąć. Bardzo mi z tego powodu przykro i cieszÄ™ siÄ™, że nic mu siÄ™ nie staÅ‚o”.
„Trzy ostatnie lata spÄ™dzone z Chevroletem wiele mnie nauczyÅ‚y, a wspomnienia z tego okresu zachowam do koÅ„ca życia”.
Ron Hartvelt (manager projektu WTCC): „To byÅ‚ bardzo emocjonujÄ…cy dzieÅ„, nie mogliÅ›my liczyć na lepsze rezultaty. Po raz kolejny caÅ‚y zespóÅ‚ spisaÅ‚ siÄ™ znakomicie, szczególnie w przypadku naprawy samochodu Roba w bardzo krótkim czasie po pierwszym wyÅ›cigu”.
„JesteÅ›my dumni z naszych dokonaÅ„ i ze sposobu, w jaki osiÄ…gnÄ™liÅ›my sukces. To doskonaÅ‚e zakoÅ„czenie fantastycznego projektu”.
Vijay Iyer (dyrektor ds. komunikacji, Chevrolet Europe): „ChciaÅ‚bym podziÄ™kować naszym kierowcom i wszystkim czÅ‚onkom zespoÅ‚u RML za niewiarygodnÄ… pracÄ™, jakÄ… wykonali, poÅ›wiÄ™cenie oraz ducha walki zaprezentowanego w ten weekend, w caÅ‚ym sezonie oraz w ciÄ…gu oÅ›miu lat obecnoÅ›ci Chevroleta w WTCC”.
„ZakoÅ„czenie zmagaÅ„ potrójnym zwyciÄ™stwem obrazuje wkÅ‚ad caÅ‚ego zespoÅ‚u w osiÄ…gniÄ™cie sukcesu. To byÅ‚ fantastyczny i owocny program dla Chevroleta, dlatego żegnamy siÄ™ z WTCC dumni z naszych osiÄ…gnięć.”
MAKAO, WYNIKI 1 WYŚCIGU (9 okrążeń)
1. Y Muller
|
Chevrolet Cruze
|
23m08s977
|
2. A Menu
|
Chevrolet Cruze
|
+ 0s915
|
3. T Monteiro
|
Honda Civic S2000
|
+ 1s297
|
4. G Tarquini
|
SEAT León WTCC
|
+ 1s967
|
5. O’Young
|
Chevrolet Cruze
|
+11s519
|
9 A MacDowall
|
Chevrolet Cruze
|
+1m16s524
|
DNF R Huff
|
Chevrolet Cruze
|
4 okrążenia (uszkodzenie pojazdu)
|
MAKAO, WYNIKI 2 WYŚCIGU (11 okrążeń)
1. A Menu
|
Chevrolet Cruze
|
35m36s096
|
2. R Huff
|
Chevrolet Cruze
|
+ 0s320
|
3. Y Muller
|
Chevrolet Cruze
|
+ 0s889
|
4. T Monteiro
|
Honda Civic S2000
|
+ 9s015
|
5. D O’Young
|
Chevrolet Cruze
|
+ 9s786
|
DNF A MacDowall
|
Chevrolet Cruze
|
3 okrążenia (zderzenie)
|
KOŃCOWA PUNKTACJA KIEROWCÓW PO 24 WYÅšCIGACH
1. Huff (Chevrolet), 413 ; 2. Menu (Chevrolet), 401 ; 3. Muller (Chevrolet), 393 ; 4. Tarquini (SEAT), 252 ; 5. Coronel (BMW), 207 ; … 11. MacDowall (Chevrolet), 68 ; … 14. O’Young (Chevrolet), 37; …16. Nykjær (Chevrolet), 20 ; … 19. Rydell (Chevrolet), 14
KOŃCOWA PUNKTACJA KONSTRUKTORÓW PO 24 WYÅšCIGACH
1. Chevrolet, 1,025 punktów; 2. BMW, 650; 3. SEAT, 617.