PlatformÄ… do 360-stopniowego unikania kolizji jest bezpieczne rozpoznawanie pozycji i otoczenia, a samochodem badawczym jest BMW i3. Cztery zaawansowane skanery laserowe rejestrujÄ… otoczenie i prawidÅ‚owo identyfikujÄ… przeszkody, jak np. kolumny w wielopoziomowym garażu. JeÅ›li auto zbliża siÄ™ zbyt szybko do kolumny lub Å›ciany, system hamuje, by nie dopuÅ›cić do kolizji, i zatrzymuje samochód precyzyjnie co do centymetra w bezpiecznej odlegÅ‚oÅ›ci. JeÅ›li kierowca zechce odjechać od przeszkody lub zmienić kierunek, system zwolni hamulce. ZdejmujÄ…c kierowcy z barków ciężar wypatrywania przeszkód w sÅ‚abej widocznoÅ›ci, system ten zdecydowanie podnosi bezpieczeÅ„stwo. Podobnie jak wszystkie inne systemy wsparcia kierowcy w autach BMW, tak i decyzje tego systemu mogÄ… być „przeÅ‚amane” przez kierowcÄ™ w każdej chwili, jeÅ›li postanowi on wymusić swÄ… wolÄ™.
W peÅ‚ni automatyczne parkowanie w wielopoziomowych garażach – dynamiczne i bezpieczne także bez kierowcy.
CaÅ‚kowicie autonomiczny system wsparcia parkingowego Remote Valet Parking Assistant w badawczym pojeździe BMW i3 opiera siÄ™ na wynikach skanowania otoczenia przez laserowe skanery i na znajomoÅ›ci cyfrowych planów budynku, np. wielopoziomowego garażu. Po uruchomieniu systemu przez kierowcÄ™ (za poÅ›rednictwem np. zegarka Smartwatch), system przeprowadzi samochód przez garaż, także na inny poziom, z miniÄ™ciem niespodziewanych przeszkód (nieprawidÅ‚owo czy niestarannie zaparkowane inne auta itp.), podczas gdy kierowca już dawno bÄ™dzie na spotkaniu, na które tu przyjechaÅ‚. Po znalezieniu odpowiedniego miejsca, system zaparkuje i zablokuje zamki. Kiedy kierowca ponownie aktywuje system i przywoÅ‚a samochód, Remote Valet natychmiast uruchomi auto i podąży na spotkanie ze swym kierowcÄ…, ale kalkulujÄ…c prÄ™dkość przemieszczania siÄ™ tak, by podjechać w miejsce spotkania dokÅ‚adnie w chwili, gdy znajdzie siÄ™ tak kierowca.
Z systemem Remote Valet wiąże siÄ™ jeszcze jeden system, który umożliwia prawidÅ‚owe i bezpieczne manewrowanie w garażach itp. – system nawigowania bez sygnaÅ‚u GPS, który w zamkniÄ™tych pomieszczeniach jest bardzo nieprecyzyjny (o ile w ogóle jest dostrzegalny). System ma w pamiÄ™ci cyfrowe plany garażu i w oparciu o odczyty swych skanerów i innych czujników, precyzyjnie lokalizuje swe poÅ‚ożenie i potrafi dziÄ™ki specjalnym algorytmom we wÅ‚aÅ›ciwy sposób odnajdować drogÄ™, jakÄ… powinien pokonać, by znaleźć siÄ™ w wybranym miejscu – czy też by znaleźć wolne miejsce.
Różne poziomy automatyzacji pojazdu.
Systemy wsparcia podnoszÄ… bezpieczeÅ„stwo jazdy, jednak stopieÅ„, w jakim wspierajÄ… kierowcÄ™, może być różny. Najwyższym stopniem – jak w przypadku Remote Valet Parking Assistant – jest system caÅ‚kowicie automatyczny, autonomiczny, niewymagajÄ…cy nadzoru ze strony kierowcy, a nawet jego obecnoÅ›ci w pojeździe. BezpoÅ›rednim poprzednikiem systemu w peÅ‚ni automatycznego jest system wysoce zautomatyzowany, który potrafi samoczynnie sterować samochodem w osi wzdÅ‚użnej (do przodu lub do tyÅ‚u) i poprzecznej (skrÄ™cajÄ…c za pomocÄ… ukÅ‚adu kierowniczego). Takie nie w peÅ‚ni zautomatyzowane systemy sÄ… autonomiczne, ale wymagajÄ… nadzoru ze strony kierowcy.
Najniższym poziomem sÄ… systemy wspierajÄ…ce, których automatyka obejmuje tylko wspieranie kierowcy w nadzorowaniu albo ruchów wzdÅ‚użnych, albo poprzecznych (jak np. automatyczny regulator prÄ™dkoÅ›ci).