|
|
Inżynieria foteli w firmie Opel
|
Dodano: 2016-03-24
Wyświetlono: 1837 razy
|
Bernd, Werner, Oliver i Marius z entuzjazmem podchodzÄ… do zadania, które im postawiono — majÄ… siÄ™... ocierać o boki siedziska testowanego fotela, a nastÄ™pnie symulować wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego, szorujÄ…c po skórzanej tapicerce.
|
foto © Opel |
|
|
SÄ… uparci, niestrudzeni i bez reszty oddani swojej pracy. Bernd, Werner, Oliver i Marius to roboty badajÄ…ce wytrzymaÅ‚ość materiaÅ‚ów w laboratorium testowym MiÄ™dzynarodowego Centrum Rozwoju Technicznego firmy Opel w Rüsselsheim. Roboty skÅ‚adajÄ… siÄ™ gÅ‚ównie ze specjalnej poduszki wypeÅ‚nionej piankÄ… i osÅ‚oniÄ™tej materiaÅ‚em podobnym do dżinsu. Element ten symuluje ludzkie poÅ›ladki i uda. „Dla nas sÄ… czymÅ› wiÄ™cej niż robotami — to w peÅ‚ni wykwalifikowani czÅ‚onkowie zespoÅ‚u. WykonujÄ… ważnÄ… pracÄ™ i dlatego nadaliÅ›my im imiona” — wyjaÅ›nia Andrew Leuchtmann, dyrektor z dziaÅ‚u wnÄ™trz pojazdów GME.
ZespóÅ‚ robotów symuluje wsiadanie do samochodu i wysiadanie z niego 50 000 razy na tydzieÅ„ — odpowiada to peÅ‚nemu wieloletniemu cyklowi eksploatacji pojazdu. Morderczym testom poddawane sÄ… fotele standardowe, fotele o podwyższonym standardzie oraz fotele ergonomiczne, w przypadku których producent ubiega siÄ™ o atest Akcji na rzecz Zdrowych Pleców (Aktion Gesunder Rücken e.V. — AGR). Na podstawie wyników testów inżynierowie mogÄ… ustalić, czy fotele zniosÄ… trudy przyszÅ‚ej eksploatacji. Wystarczy spojrzeć na wyglÄ…d tapicerki. „Kolory w naturalny sposób mogÄ… wyblaknąć, a powierzchnia może siÄ™ zmechacić. Najważniejsze jest jednak to, aby piankowe wypeÅ‚nienie nie ulegÅ‚o uszkodzeniu, a struktura tkaniny pozostaÅ‚a stabilna” — wyjaÅ›nia Leuchtmann. W przeciwnym razie konstrukcjÄ™ foteli ergonomicznych i foteli premium, jakie Opel oferuje kierowcy i podróżujÄ…cemu z przodu pasażerowi, trzeba poprawić. Powinny one przetrwać co najmniej tak dÅ‚ugo, jak dÅ‚ugo trwa eksploatacja pojazdu — Mokki, Cascady, Merivy, Zafiry Tourer, Astry czy Insigni.
„Korzystamy z naszego bogatego doÅ›wiadczenia” — mówi Leuchtmann. Tradycje producenta z Rüsselsheim w dziedzinie konstruowania foteli siÄ™gajÄ… 117 lat. Historia sukcesu siedzeÅ„ ergonomicznych rozpoczęła siÄ™ natomiast w 2003 roku, od pierwszego atestu AGR nadanego fotelom w Oplu Signum, a od roku 2008 jest kontynuowana w Insigni. To prawdziwa ofensywa „zdrowych” foteli w przystÄ™pnych cenach. System ten doceniajÄ… szczególnie osoby podróżujÄ…ce na dÅ‚ugich trasach i użytkownicy samochodów sÅ‚użbowych. Możliwość regulacji luksusowych i ergonomicznych foteli w Insigni pozwala idealnie dopasować je do budowy ciaÅ‚a każdego kierowcy, tak aby nie odczuwaÅ‚ on trudów nawet wielogodzinnej podróży. Od 2003 roku firma Opel realizuje misjÄ™ zapewnienia powszechnej dostÄ™pnoÅ›ci dobrych foteli w samochodach i jest czoÅ‚owym wielkoseryjnym producentem foteli ergonomicznych ze znakiem jakoÅ›ci AGR.
Nowe i lżejsze fotele w Astrze Sports Tourer
Konstrukcja noÅ›na fotela jest jego najważniejszym elementem. Zapewnia bezpieczeÅ„stwo kierowcy i pasażerów oraz utrzymuje ich we wÅ‚aÅ›ciwej pozycji w razie kolizji. Z drugiej strony to wÅ‚aÅ›nie na niÄ… przypada zazwyczaj znaczna część masy fotela — ale nie w Astrze Sports Tourer. DziÄ™ki zastosowaniu w tym modelu ultrawytrzymaÅ‚ej stali masÄ™ foteli udaÅ‚o siÄ™ zmniejszyć aż o 10 kilogramów. Na podstawie komputerowych symulacji inżynierowie jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu sÄ… w stanie dokÅ‚adnie ustalić, o ile mogÄ… „odchudzić” konstrukcjÄ™. Ciemniejsze kolory wskazujÄ… na miejsca najwiÄ™kszego obciążenia, w których może dojść do pÄ™kniÄ™cia materiaÅ‚u. „AstrÄ™ Sports Tourer poddawaliÅ›my ekstremalnym próbom i sporo eksperymentowaliÅ›my” — przyznaje Leuchtmann. Konieczne byÅ‚o miÄ™dzy innymi sprawdzenie wytrzymaÅ‚oÅ›ci spawów. „Spawanie zbyt cienkiego materiaÅ‚u jest niewskazane. Pewnej subtelnej granicy nie wolno przekroczyć” — wyjaÅ›nia inżynier.
Kiedy zbudowano pierwsze prototypy oraz wybrano tkaniny i skórÄ™ na tapicerkÄ™, Werner i jego koledzy mogli zacząć pracÄ™. WczeÅ›niej jednak zespóÅ‚ musiaÅ‚ obliczyć, jakÄ… siÅ‚Ä… roboty powinny oddziaÅ‚ywać na testowany materiaÅ‚. Skompletowano nawet grupÄ™ ekspertów zÅ‚ożonych z kobiet i mężczyzn różnego wzrostu i postury. Siadali oni w fotelu, a odpowiednia aparatura podÅ‚Ä…czona do specjalnej maty mierzyÅ‚a szczytowe obciążenia w chwili kontaktu koÅ›ci poÅ›ladków z siedziskiem. „Prototypy testujemy w prawdziwym samochodzie” —dodaje Leuchtmann. „Na przykÅ‚ad fotele w Merivie sÄ… zamocowane wyżej i sposób wsiadania jest inny niż w przypadku nowej Astry Sports Tourer, w której poziom siedziska znajduje siÄ™ niżej”. Testerzy inaczej też siadajÄ… na fotelu typu premium i na fotelu ergonomicznym. Boczne poduszki, które zapewniajÄ… dobre podparcie, sÄ… w nim wyższe, a wiÄ™c narażone na wiÄ™ksze obciążenie. Na podstawie pozyskanych danych obliczono Å›rednie wartoÅ›ci obciążenia, które posÅ‚użyÅ‚y do odpowiedniego zaprogramowania Wernera i spóÅ‚ki.
Z robotami wspóÅ‚pracuje dziewiÄ™ciu ekspertów w dziedzinie foteli. Do ich zadaÅ„ należy miÄ™dzy innymi jazda nowÄ… AstrÄ… Sports Tourer — caÅ‚ymi godzinami — i pokonywanie niezliczonych kilometrów. TestujÄ… oni regulowane w czterech kierunkach elektropneumatyczne podparcie krÄ™gosÅ‚upa lÄ™dźwiowego, wydÅ‚użane podparcie ud i funkcjÄ™ masażu, aby na podstawie kompleksowych analiz wydać subiektywnÄ… ogólnÄ… ocenÄ™. Produkcja seryjna może siÄ™ rozpocząć dopiero po wyeliminowaniu wszystkich sÅ‚abych punktów.
Opel Meriva pierwszym samochodem z certyfikatem AGR za integralny system ergonomiczny
Opracowanie nowego fotela trwa okoÅ‚o piÄ™ciu lat, z czego dwa lata zajmuje wdrożenie nowych koncepcji. Tak byÅ‚o w przypadku mistrza elastycznoÅ›ci — Opla Merivy. To pierwszy i jak dotÄ…d jedyny pojazd z atestem AGR przyznanym za caÅ‚oÅ›ciowÄ… koncepcjÄ™ ergonomicznÄ…. Oprócz ergonomicznych foteli obejmuje ona drzwi FlexDoors otwierajÄ…ce siÄ™ pod kÄ…tem 84 stopni, uniwersalny ukÅ‚ad tylnych siedzeÅ„ FlexSpace oraz opcjonalny bagażnik rowerowy FlexFix. Kolejny godny uwagi przykÅ‚ad to Astra Sports Tourer. DziÄ™ki odpowiednio wczeÅ›nie rozpoczÄ™temu projektowaniu, uwzglÄ™dniajÄ…cemu opinie klientów i ich komentarze zamieszczane na forach i blogach, możliwe byÅ‚o zaoferowanie opcjonalnej tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 za naciÅ›niÄ™ciem przycisku. Po raz pierwszy dostÄ™pna jest także opcja ogrzewanych siedzeÅ„ skrajnych z tyÅ‚u. Podwyższony poziom komfortu gwarantuje, że nastÄ™pna dÅ‚uga podróż z rodzinÄ… lub znajomymi bÄ™dzie bardziej relaksujÄ…ca.
Aby Opel mógÅ‚ utrzymać swojÄ… pozycjÄ™ prekursora w projektowaniu siedzeÅ„, inżynierowie już pracujÄ… nad trzeciÄ… generacjÄ… foteli premium oraz ich wersjÄ… ergonomicznÄ…, ale na razie nie zdradzajÄ… swoich pomysÅ‚ów. „Musimy zawsze o krok wyprzedzać konkurencjÄ™ i stale doskonalić technologiÄ™ produkcji” — podkreÅ›la Leuchtmann. „Dlatego jak najwiÄ™cej staramy siÄ™ tworzyć sami, a w niektóre elementy zaopatrujemy siÄ™ we wÅ‚asnej fabryce w Kaiserslautern.” WÅ‚aÅ›nie tam produkowana jest caÅ‚a konstrukcja noÅ›na foteli. Bliskość Rüsselsheim ma również zalety logistyczne. Cel jest jasno okreÅ›lony: w przyszÅ‚oÅ›ci siedzenia muszÄ… być jeszcze bardziej ergonomiczne, lżejsze, stylowe i bezpieczniejsze. „Wciąż mamy mnóstwo pomysÅ‚ów na bardziej indywidualne dopasowanie profilu fotela” — zdradza ekspert. „Wiele udoskonaleÅ„ można także wprowadzić w funkcji masażu”. Jako że firma zamierza kontynuować upowszechnianie dobrej postawy za kierownicÄ…, pojawienie siÄ™ kolejnych modeli Opla z fotelami premium i ergonomicznym jest tylko kwestiÄ… czasu.
Historyczny przegląd konstrukcji siedzeń w modelach Opla
1899 — Kierowca na koźle: patentowy pojazd silnikowy „system Lutzmann” i caÅ‚oÅ›ciowa koncepcja Opla z siedzeniami przypominajÄ…cymi miejsce dla stangreta. Siedzenia bez możliwoÅ›ci regulacji.
1929 — Coraz niżej: 30 lat później Opel 4/20 zwany „księżycowym roadsterem” wciąż byÅ‚ oferowany z zamocowanÄ… na staÅ‚e kanapÄ…. Jednak siedzenia znajdowaÅ‚y siÄ™ znacznie niżej, co umożliwiaÅ‚o pasażerom rozprostowanie nóg.
1950 — Wygoda przede wszystkim: fotele w Oplu Olympii byÅ‚y przymocowane do metalowej ramy, co umożliwiaÅ‚o wzdÅ‚użnÄ… regulacjÄ™ ich poÅ‚ożenia. Oparcia przednich foteli można byÅ‚o skÅ‚adać, aby uÅ‚atwić wsiadanie i wysiadanie osobom podróżujÄ…cym z tyÅ‚u.
1956 — PÅ‚ynna regulacja wzdÅ‚użna: kolejny kamieÅ„ milowy, czyli bezstopniowa regulacja wzdÅ‚użna przedniej kanapy oraz regulacja oparć w modelu Opel Kapitän. Oparcia można byÅ‚o ustawić w optymalnym poÅ‚ożeniu, pociÄ…gajÄ…c za dźwigniÄ™ i jednoczeÅ›nie wywierajÄ…c na nie odpowiedni nacisk.
1968 — Na sportowo: legendarny Opel GT zostaÅ‚ wyposażony w sportowo wyprofilowane fotele ze zintegrowanymi zagÅ‚ówkami. WydÅ‚użone siedziska i znacznie udoskonalona część barkowa wskazywaÅ‚y kierunek dalszego rozwoju.
Lata 70. — ZagÅ‚ówki: w niektórych modelach Opel zaczÄ…Å‚ montować opcjonalne zagÅ‚ówki. Oferowano je w Monzy, pojazdach z gamy Kapitän/Admiral/Diplomat oraz w Rekordach C i D. Opel Diplomat B miaÅ‚ zagÅ‚ówki z regulacjÄ… wysokoÅ›ci, które można byÅ‚o nawet pochylać do przodu.
1978 — Pierwsze regulowane fotele: kierowcy modelu Opel Monza mogli regulować wysokość fotela za pomocÄ… Å‚atwej w obsÅ‚udze teleskopowej dźwigni.
1994 — BezpieczeÅ„stwo przez duże B: Fotele w Oplu Omedze B byÅ‚y komfortowe i elektrycznie regulowane. Wzmocnione tylne oparcia oraz boczne poduszki powietrzne poprawiaÅ‚y bezpieczeÅ„stwo bierne. Po raz pierwszy przeprowadzono także testy zderzeniowe z obciążeniem. Wszystkie trzy miejsca z tyÅ‚u miaÅ‚y trzypunktowe pasy bezpieczeÅ„stwa i zagÅ‚ówki.
2003 — Pierwszy atest AGR: Aktion Gesunder Rücken e.V. (Akcja na rzecz Zdrowych Pleców) wydaÅ‚a prestiżowy certyfikat dla regulowanego elektrycznie w 18 kierunkach wielokonturowego fotela kierowcy w Oplu Vectra i Oplu Signum. Opel jako pierwszy producent zaoferowaÅ‚ przyjazne dla pleców fotele w samochodach klasy Å›redniej.
2008 — Komfortowe siedzenia: standardowe komfortowe siedzenia w Oplu Insigni można byÅ‚o regulować na wiele sposobów. Zakres (elektrycznej) regulacji wysokoÅ›ci wynosiÅ‚ 65 mm, natomiast regulacja wzdÅ‚użna byÅ‚a możliwa w imponujÄ…cym zakresie 270 mm. Fotel kierowcy premium otrzymaÅ‚ certyfikat AGR.
2012 — CaÅ‚oÅ›ciowa koncepcja ergonomiczna: drzwi FlexDoors otwierajÄ…ce siÄ™ pod kÄ…tem 84 stopni, ergonomiczne fotele z certyfikatem AGR oraz bagażnik rowerowy FlexFix przekonaÅ‚y ekspertów z AGR do nadania atestu caÅ‚emu modelowi Meriva. To pierwszy i jak dotÄ…d jedyny samochód seryjny z certyfikatem za ogólnÄ… koncepcjÄ™.
2015 — Relaks w klasie kompaktowej: oprócz regulacji w 18 kierunkach, w tym regulacji podparcia bocznego, fotele Astry nowej generacji mogÄ… być opcjonalnie wyposażone w takie funkcje podnoszÄ…ce komfort użytkowania jak mechanizm masujÄ…cy, pamięć ustawieÅ„ czy nawet system wentylacji. To pierwsze takie fotele ergonomiczne premium z certyfikatem AGR.
|
|
Źródło: Opel, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Bezpieczne wakacje z Oplem
|
» Elektryczny samochód dla każdego: nowy Opel Corsa e
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Opel - ergonomiczne fotele:
Opel - ergonomiczne fotele © Opel
Opel - ergonomiczne fotele © Opel
Opel - ergonomiczne fotele © Opel
Opel - ergonomiczne fotele © Opel
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |