Gdy jest zimno, zużycie energii takich samochodów jak Volkswagen ID.3 czy ID.4 jest wiÄ™ksze. A różnica jeszcze wzrasta, gdy auto jest używane na krótkich dystansach. Dlaczego?
Tak siÄ™ dzieje w każdym samochodzie elektrycznym. Gdy na zewnÄ…trz jest zimno, energia elektryczna z akumulatora jest wykorzystywana do tego, aby nagrzać wnÄ™trze samochodu oraz doprowadzić do odpowiedniej temperatury ogniwa akumulatora – co zwiÄ™ksza zużycie energii i ogranicza zasiÄ™g. To zupeÅ‚nie inna sytuacja niż w przypadku samochodu z silnikiem spalinowym, który wykorzystuje ciepÅ‚o z silnika, którego jest dużo, do ogrzewania praktycznie bez strat.
Dlaczego akumulator w samochodzie elektrycznym wymaga odpowiedniej temperatury?
Po prostu ogniwa pracujÄ… w optymalny sposób jedynie w pewnym zakresie temperatur – dotyczy to zarówno mocy wyjÅ›ciowej, skutecznoÅ›ci rekuperacji, jak i szybkiego Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym. JeÅ›li chodzi o zarzÄ…dzanie termiczne, naszym celem byÅ‚o przede wszystkim opóźnienie starzenia siÄ™ akumulatora. WokóÅ‚ niego krąży pÅ‚yn, który utrzymuje go w optymalnej temperaturze. OczywiÅ›cie zimÄ… trzeba „wspomagania” – w aucie jest grzaÅ‚ka o dużej mocy, której zadaniem jest szybkie podgrzanie pÅ‚ynu, by ogniwa miaÅ‚y optymalne warunki pracy.
A jeÅ›li kierowca jeździ tylko na krótkich dystansach?
Temperatura akumulatora zawsze spada, gdy auto stoi, co oznacza, że trzeba go podgrzać przed kolejnÄ… podróżą. ChciaÅ‚bym jednak podkreÅ›lić, że udaÅ‚o nam siÄ™ znacznie ograniczyć ilość energii potrzebnej do ogrzania akumulatora w szerokim zakresie temperatur. Samochody, które dostarczyliÅ›my do klientów poÅ‚owy 2021 r., sÄ… już standardowo wyposażone w to ulepszenie, a auta wydane wczeÅ›niej wkrótce otrzymajÄ… to usprawnienie w formie zdalnej aktualizacji. To pokazuje, że nasza strategia, zwiÄ…zana z rozwojem oprogramowania Å›wietnie siÄ™ sprawdza.
A co z ogrzewaniem wnętrza samochodu?
Wykorzystywana jest do tego grzaÅ‚ka, a dodatkowo jest możliwość zamówienia pompy ciepÅ‚a. Zmniejsza ona zużycie energii, zwÅ‚aszcza w ruchu miejskim i przy temperaturach zewnÄ™trznych poniżej zera stopni Celsjusza.
Kierowca może uruchomić ogrzewanie zanim wsiÄ…dzie do samochodu. SkÄ…d pochodzi energia – z akumulatora w samochodzie czy z sieci energetycznej?
WnÄ™trze można nagrzać przed jazdÄ… zarówno energiÄ… z sieci, jak i wykorzystujÄ…c akumulator, zależnie od ustawieÅ„. OczywiÅ›cie ta druga możliwość spowoduje spadek zasiÄ™gu, zatem pierwsza jest lepsza…
…bo pozwala zmaksymalizować zasiÄ™g samochodu
Tak. Bardzo wielu klientów wybiera wÅ‚aÅ›nie to rozwiÄ…zanie i podgrzewa wnÄ™trze samochodu przed jazdÄ…, korzystajÄ…c z sieci energetycznej. W nowych egzemplarzach rodziny ID. temperatura akumulatora jest utrzymywana na optymalnym poziomie przy użyciu energii elektrycznej z sieci, pod warunkiem, że kierowca aktywuje tzw. podgrzewanie wstÄ™pne. To jedna z funkcji, którÄ… wprowadziliÅ›my w nowym oprogramowaniu ID. Software 3.0, które trafia do obecnie produkowanych samochodów. Wykorzystanie energii z sieci znacznie zwiÄ™ksza zasiÄ™g w niskich temperaturach.
Czy jest jakaÅ› konfiguracja – silnika i akumulatora – którÄ… szczególnie może Pan polecić tym, którzy zastanawiajÄ… siÄ™ nad zakupem modelu z rodziny ID.?
Nie, jeÅ›li chodzi o ich wydajność, miÄ™dzy poszczególnymi odmianami nie ma wÅ‚aÅ›ciwie żadnej różnicy. Znacznie ważniejsze sÄ… takie elementy, jak dwu- lub trzystrefowa klimatyzacja „Climatronic” – jej zaletÄ… jest możliwość ograniczenia ogrzewania do jednej strefy, jeÅ›li w samochodzie jest tylko kierowca. Kolejne elementy wyposażenia, które pozwalajÄ… ograniczyć zużycie energii to podgrzewane fotele i kierownica. DziÄ™ki nim można nieco obniżyć temperaturÄ™ w aucie, co przeÅ‚oży siÄ™ na zmniejszone zużycie energii.
O czym trzeba pamiętać podczas jazdy elektrycznym autem?
W mieÅ›cie zalecam korzystanie z trybu B, który pozwala na rekuperacjÄ™ energii. Przy odrobinie wprawy można jeździć niemal nie używajÄ…c hamulca. Poza miastem z kolei lepszy jest tryb D. Wtedy wykorzystywana jest funkcja żeglowania, co pozwala autu swobodnie siÄ™ toczyć.
W jaki sposób systemy wspomagajÄ…ce mogÄ… przyczynić siÄ™ do obniżenia zużycia energii?
Wszystkie modele ID. sÄ… standardowo wyposażone w inteligentny system, który analizuje dane nawigacyjne i znaki drogowe. Gdy samochód zbliża siÄ™ do strefy wymagajÄ…cej zmniejszenia prÄ™dkoÅ›ci – takiej jak teren zabudowany, rondo lub zakrÄ™t – system poinformuje kierowcÄ™, że należy zdjąć nogÄ™ z gazu. Tam, gdzie jest to możliwe, asystent samoczynnie zwiÄ™kszy rekuperacjÄ™. Celem jest poprawa efektywnoÅ›ci energetycznej poprzez myÅ›lenie z wyprzedzeniem podczas jazdy.
Jakie inne rady ma Pan dla użytkowników aut elektrycznych?
Wybór trybu Eco w profilach jazdy na pewno daje spore szanse na obniżenie zużycia energii. Zmniejsza on nieco moc klimatyzacji. Wielu kierowców zdaje sobie sprawÄ™, że otwarte okna znaczÄ…co zwiÄ™kszajÄ… opór powietrza. Należy także opróżnić bagażnik ze zbÄ™dnych rzeczy. To powszechna wiedza, ale nie zaszkodzi o tym wspomnieć kolejny raz.
Ale nawet stosujÄ…c siÄ™ do tych wszystkich wskazówek nie uda siÄ™ caÅ‚kowicie wyeliminować spadku zasiÄ™gu zimÄ…? A może jednak?
Z pewnoÅ›ciÄ… pozwolÄ… one w znacznym stopniu ograniczyć spadek zasiÄ™gu, bez utraty komfortu. Nie da siÄ™ jednak caÅ‚kowicie uniknąć zmniejszenia zasiÄ™gu samochodu elektrycznego zimÄ…. Już same opony zimowe, z ich wysokim oporem toczenia, zwiÄ™kszajÄ… zużycie energii. Ważnym czynnikiem jest także gÄ™stość powietrza – wyższa w niskich temperaturach, co z kolei wpÅ‚ywa na opór aerodynamiczny. Nie możemy jednak zapominać, że wiÄ™kszość kierowców przejeżdża samochodem mniej niż 50 km dziennie – oni nie muszÄ… siÄ™ wiÄ™c zbytnio martwić o zasiÄ™g. W przypadku osób, które pokonujÄ… dÅ‚uższe dystanse, energia zużyta na ogrzanie akumulatora i wnÄ™trza ma znacznie mniejszy wpÅ‚yw na zasiÄ™g.