|
|
Jak powstaje SUV?
|
Dodano: 2016-05-30
Wyświetlono: 1410 razy
|
Crossovery staÅ‚y siÄ™ ostatnio szczytem motoryzacyjnej mody. Auta tego typu sprzedajÄ… siÄ™ „na pniu”. SÄ… uwielbiane przez rodziny, singli i osoby aktywne zawodowo oraz na staÅ‚e wgryzÅ‚y siÄ™ w motoryzacyjny krajobraz Europy. SprawdziliÅ›my jak powstajÄ… samochody, które zdobyÅ‚y caÅ‚Ä… rzeszÄ™ fanów.
|
foto © Skoda |
|
|
SUV-y odgrywajÄ… coraz ważniejszÄ… rolÄ™ na rynku motoryzacyjnym. W zeszÅ‚ym roku zdaniem instytutu JATO Dynamics w Europie przejęły sprzedażowÄ… paÅ‚eczkÄ™ i po raz pierwszy od lat zdetronizowaÅ‚y na pozycji lidera maÅ‚e, miejskie hatchbacki. Absolutnym hitem sÄ… kompaktowe crossovery. Druga pozycja przypadÅ‚a modelom maÅ‚ym, trzecia Å›redniej wielkoÅ›ci, a czwarta dużym. Tendencje wzrostowe w segmencie SUV-ów sÄ… widoczne od lat.
„Na poczÄ…tku byÅ‚ chaos”
Prace nad nowym modelem zazwyczaj startujÄ… na cztery lata przed jego wprowadzeniem na rynek. To czas wystarczajÄ…cy na dopracowanie sylwetki, aspektów inżynieryjnych i testy technologiczne.
Jak opowiadaÅ‚ Bohumil Vrhel, czÅ‚owiek odpowiedzialny za stworzenie Skody Kodiaq, mimo że ilość pracy do wykonania jest spora, nad pojazdem wbrew pozorom nie pracuje wielu specjalistów. PomijajÄ…c mnie - produkt managera - nad naszym projektem na staÅ‚e pracowaÅ‚o jeszcze czterech managerów - powiedziaÅ‚
OczywiÅ›cie nie oznacza to, że caÅ‚Ä… pracÄ™ wykonaÅ‚o zaledwie piÄ™ciu ludzi - opracowanie pojazdu wymaga pracy kilku zespoÅ‚ów inżynierskich i projektowych (tzw. grup zadaniowych). Ich rola ogranicza siÄ™ jednak wyÅ‚Ä…cznie do okreÅ›lonego elementu konstrukcji pojazdu.
O ile rola zespoÅ‚ów inżynierskich jest nieoceniona, o tyle praca managerów nadzorujÄ…cych naprawdÄ™ zasÅ‚uguje na wyróżnienie. To oni muszÄ… Å‚Ä…czyć ogieÅ„ z wodÄ…, a jednoczeÅ›nie komunikować inżynierów z projektantami, projektantów z szefami i szefów z inżynierami. Dodatkowo pozostajÄ… z autem od naniesienia pierwszych szkiców na kartkÄ™ papieru aż do momentu, w którym gotowy pojazd trafia do salonu sprzedaży.
Drobne zmiany dla produkt managerów nie istniejÄ…!
Podczas prac kosztujÄ…cych setki milionów euro nie obywa siÄ™ też bez sytuacji kryzysowych. Dla przykÅ‚adu na bardzo zaawansowanym etapie prac pojawiÅ‚a siÄ™ potrzeba zmiany wyglÄ…du tyÅ‚u Skody Kodiaq. A to jeden z najgorszych, możliwych scenariuszy. Po pierwsze poważnie napina budżet. Po drugie groźnie przybliża wizjÄ™ nie zmieszczenia siÄ™ w terminie. Po trzecie zmiana ksztaÅ‚tu tyÅ‚u wymusiÅ‚a przeprojektowanie akcesoriów, a ich akceptacja wymaga chociażby analizy trendów rynkowych i potrzeb kierowców.
Idealny przykÅ‚ad to wspomniana Skoda. Kodiaq bÄ™dzie tak naprawdÄ™ pierwszym poważnym atakiem na segment. Co wiÄ™cej, na pierwszy rzut oka Czesi popeÅ‚nili kolejne faux pas. Rekordy popularnoÅ›ci bijÄ… SUV-y kompaktowe, a oni postanowili stworzyć duże, 7-miejswcowe auto. W tym szaleÅ„stwie może być jednak metoda. Przestronny Kodiaq prawdopodobnie bÄ™dzie kosztowaÅ‚ tyle co flagowa limuzyna czeskiej marki – SKODA Superb. A to zaleta, której nie da siÄ™ przecenić.
Kierowca jadÄ…cy swoim SUV-em na weekendowy wyjazd nie zastanawia siÄ™ jak dużej iloÅ›ci pracy i rzeszy osób wymaga stworzenie prowadzonego przez niego auta. Za każdÄ… konstrukcjÄ… stojÄ… dziesiÄ…tki miesiÄ™cy staraÅ„ inżynierów, inwestycje szacowane na setki milionów euro oraz rozwiÄ…zania dla tysiÄ…ca nawarstwiajÄ…cych siÄ™ problemów. Na szczęście wysiÅ‚ek nie idzie na marne. KupujÄ…cy jest usatysfakcjonowany z zakupu, a producent może cieszyć siÄ™ rosnÄ…cymi wynikami sprzedaży.
|
|
Źródło: copyfighters.eu, informacja Mototarget.pl
|
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |