Ateca, Arona i Tarraco – obecnie SEAT ma w swojej ofercie trzy modele SUV-ów. Wszystkie po raz pierwszy wjechaÅ‚y do salonów w 2016 roku, choć ich historia rozpoczęła siÄ™ dużo wczeÅ›niej, a kolejne etapy byÅ‚y wyznaczane przez innowacyjne samochody koncepcyjne. – Nasze prototypy charakteryzowaÅ‚y siÄ™ sportowymi proporcjami, Å›miaÅ‚ym designem i dopracowanymi detalami. Dynamiczny wyglÄ…d Å‚Ä…czyliÅ›my z najnowoczeÅ›niejszÄ… technologiÄ…. Wszystkie te cechy można odnaleźć w SUV-ach, które ostatecznie trafiÅ‚y do sprzedaży – mówi Xavier Villanueva, projektant SEAT-a.
Projekt Marbella Playa Concept
W 1991 roku, gdy w stacjach radiowych królowaÅ‚a Nirvana ze swoim hymnem lat 90. „Smells Like Teen Spirit”, SEAT zaprezentowaÅ‚ prototyp Marbella Playa Concept na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie. ByÅ‚ to odważny projekt pick-upa stworzony z myÅ›lÄ… o wypadach na Å‚ono natury. Od modelu Marbella wyróżniaÅ‚ siÄ™ wysokoÅ›ciÄ… i maskownicÄ…, miaÅ‚ silnik o mocy 40 KM i terenowy wyglÄ…d. – CharakteryzowaÅ‚ siÄ™ też żywioÅ‚owymi, mÅ‚odzieżowymi kolorami i okrÄ…gÅ‚ymi Å›wiatÅ‚ami przeciwmgielnymi z przodu – wspomina Xavier.
Salsa Emoción
W 2000 roku, u progu nowego millenium, SEAT opracowywaÅ‚ samochód koncepcyjny, który miaÅ‚ uczcić 25. rocznicÄ™ otwarcia Centrum Technicznego marki. PrzeÅ›wit modelu Salsa Emoción wynosiÅ‚ 310 mm w trybie terenowym. To inżynieryjne osiÄ…gniÄ™cie okazaÅ‚o siÄ™ punktem zwrotnym w procesie konstruowania SUV-a przyszÅ‚oÅ›ci. – W tym aucie po raz pierwszy zastosowano specyficzne boczne wtÅ‚oczenia, które później ewoluowaÅ‚y w modelu IBX, aby ostatecznie pojawić siÄ™ znów w projekcie SEAT Arona – mówi projektant. Premiera prototypu odbyÅ‚a siÄ™ podczas Paris Motor Show, gdzie najwiÄ™kszÄ… sensacjÄ™ wywoÅ‚aÅ‚ silnik o mocy 250 KM, dziÄ™ki któremu samochód byÅ‚ w stanie poradzić sobie z każdÄ… nawierzchniÄ…. Salsa Emoción zostaÅ‚ wyposażony w trzy tryby jazdy (Off Road, Sport i Street) zintegrowane w systemie Multi Driving Concept. Wszechstronność modelu wyznaczyÅ‚a kierunek rozwoju crossoverów.
Tribu
W tym samym roku, w którym Steve Jobs przedstawiÅ‚ Å›wiatu pierwszego iPhone’a (2007 rok), SEAT zaprezentowaÅ‚ Tribu na targach motoryzacyjnych w Genewie. Prototyp posiadaÅ‚ wszystkie najważniejsze cechy dzisiejszych SUV-ów: terenowy styl, duży przeÅ›wit i kompaktowÄ… sylwetkÄ™. Podobnie jak w przypadku Salsa Emoción, opracowano trzy tryby jazdy: Urban, Sport i Freerun. ZaczÄ™to też Å‚Ä…czyć miejski charakter z napÄ™dem na cztery koÅ‚a. – Z Tribu zachowaÅ‚y siÄ™ kwadratowe nadkola, obecne w modelu SEAT Ateca oraz trójkÄ…tne tylne Å›wiatÅ‚a, które zainspirowaÅ‚y wyjÄ…tkowy design tyÅ‚u Tarraco – dodaje Xavier.
IBX
Na początku 2011 roku SEAT ujawnił prototyp IBX. W samochodzie rozwinięto rozwiązania konstrukcyjne wprowadzone w Tribu, karoseria była jednak znacznie bardziej kanciasta i wyrazista.
– Wysoki przód, kompaktowy podziaÅ‚ pasażerski, efektowe reflektory – to tylko niektóre cechy, którymi odznaczajÄ… siÄ™ również Arona i Ateca – wymienia projektant SEAT-a. Co wiÄ™cej, w IBX wykorzystano najnowoczeÅ›niejszÄ… technologiÄ™, m.in. peÅ‚ne oÅ›wietlenie LED i napÄ™d hybrydowy.
20V20
To ostatni prototyp SUV-a zaprezentowany w Genewie przed oficjalnym debiutem SEAT Ateca – pierwszego crossovera hiszpaÅ„skiego producenta, który wyjechaÅ‚ z zakÅ‚adów na drogi. Model okazaÅ‚ siÄ™ rewolucyjny ze wzglÄ™du na cechÄ™, bez której nie może siÄ™ już obyć żaden nowoczesny samochód – Å‚Ä…czność z otoczeniem. Do 20V20 doÅ‚Ä…czono innowacyjne narzÄ™dzie dotykowe Personal Drive, które peÅ‚niÅ‚o funkcjÄ™ mobilnego systemu nawigacyjnego i pilota, którym można byÅ‚o zdalnie regulować klimatyzacjÄ™. – MieliÅ›my pomysÅ‚, aby kierowca nosiÅ‚ serce swojego samochodu w kieszeni – zdradza projektant.
Altea Freetrack i Leon Cross Sport
W opowieÅ›ci o dÅ‚ugiej drodze do pierwszego SUV-a SEAT-a nie można pominąć dwóch samochodów koncepcyjnych, w których testowano przeÅ‚omowe technologie. W Altea Freetrack, aucie wystawionym po raz pierwszy na Geneva Motor Show w 2007 r., dopracowano system Multi Drive. Z drugiej strony, Leon Cross Sport, zaprezentowany we Frankfurcie w 2015 roku, poÅ‚Ä…czyÅ‚ osiÄ…gi kompaktowego samochodu sportowego z wszechstronnoÅ›ciÄ… samochodu terenowego.
Od koncepcji do podboju dróg
Choć każdy prototypów byÅ‚ odrÄ™bnym rozdziaÅ‚em w historii marki, wszystkie doprowadziÅ‚y do powstania modeli Arona, Ateca i Tarraco. Obecnie 4 na 10 sprzedawanych przez SEAT-a aut to SUV-y, a segment rozwija siÄ™ w niezwykle szybkim tempie.
Na 2020 rok SEAT zapowiada kolejnÄ… strategicznÄ… fazÄ™ rozwoju – e-mobilność. Pierwszym modelem w elektrycznej odsÅ‚onie bÄ™dzie SEAT Tarraco, wprowadzony na rynek w wersji plug-in hybrid.