• Ofensywa elektryczna: zakÅ‚ady w Emden i w Hanowerze zostanÄ… przeksztaÅ‚cone w fabryki samochodów elektrycznych
• Modele różnych marek bÄ™dÄ… produkowane w jednych zakÅ‚adach w celu zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci
• Powstanie dodatkowa wielomarkowa fabryka w Europie Wschodniej w celu zwiÄ™kszenia konkurencyjnoÅ›ci
• Oliver Blume, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Grupy ds. Produkcji, powiedziaÅ‚ – „Robimy wszystko, aby nasze fabryki byÅ‚y dopasowane do przyszÅ‚ych wymagaÅ„ i potrafiÅ‚y zaspokoić potencjaÅ‚ produkcyjny Grupy Volkswagen”
• Bernd Osterloh, PrzewodniczÄ…cy Rady Pracowników Grupy, stwierdziÅ‚ –„ZgodziliÅ›my siÄ™ na gwarancjÄ™ zatrudnienia w zakÅ‚adach w Emden i w Hanowerze do koÅ„ca 2028 r. – korekty bÄ™dÄ… wynikaÅ‚y jedynie z demografii”
Oliver Blume, CzÅ‚onek ZarzÄ…du Volkswagen AG ds. Produkcji, powiedziaÅ‚ – „Na nowo zdefiniowaliÅ›my zadania naszych fabryk w przyszÅ‚oÅ›ci. Robimy wszystko, aby byÅ‚y one gotowe do przyszÅ‚ych wyzwaÅ„. Obejmuje to, miÄ™dzy innymi, produkcjÄ™ modeli z tej samej rodziny, ale różnych marek w jednych zakÅ‚adach w celu zmaksymalizowania korzyÅ›ci finansowych. W ten sposób chcemy wykorzystać peÅ‚en potencjaÅ‚ Grupy Volkswagen”.
Od 2022 roku samochody elektryczne zacznÄ… zjeżdżać z taÅ›m produkcyjnych fabryk w Emden i w Hanowerze – w Emden bÄ™dÄ… to maÅ‚e elektryczne hatchbacki i sedany kilku marek, natomiast zakÅ‚ad w Hanowerze bÄ™dzie siÄ™ specjalizować w produkcji modeli z rodziny ID. BUZZ oraz samochodów z silnikami spalinowymi. „Niemieckie fabryki dobrze nadajÄ… siÄ™ do transformacji produkcji z pojazdów spalinowych do samochodów elektrycznych. Zatrudniamy najlepszych fachowców, którzy majÄ… wysokie kwalifikacje. Trzy zakÅ‚ady w Zwickau, Emden i w Hanowerze dostosowujemy do naszej strategii aut elektrycznych i kÅ‚adziemy podwaliny dla rozszerzania gamy samochodów o napÄ™dzie elektrycznym, a tym samym do osiÄ…gniÄ™cie celów emisji dwutlenku wÄ™gla" – dodaÅ‚ Oliver Blume.
Produkcja modeli z rodziny Volkswagena Passata zostanie przeniesiona do fabryki Skody w czeskich Kvasinach. Od 2023 roku oprócz Passatów bÄ™dÄ… tam powstawaÅ‚y Skody – Superb i Kodiaq. Produkcja Skody Karoq i SEAT-a Ateki, które obecnie powstajÄ… w zakÅ‚adzie w Kvasinach, zostanie przeniesiona do nowej wielomarkowej fabryki koncernu. Grupa Volkswagen szuka dla niej nowej lokalizacji w Europie Wschodniej.
Bernd Osterloh, PrzewodniczÄ…cy Rady Pracowników Grupy, powiedziaÅ‚ – „Jestem szczególnie dumny z tego, że znaczna część produkcji samochodów elektrycznych bÄ™dzie miaÅ‚a miejsce w naszych zakÅ‚adach w Niemczech, ponieważ Niemcy i Europa Zachodnia oraz Chiny i USA sÄ… liderami we wprowadzaniu samochodów elektrycznych”.
„E-mobilność przestaÅ‚a być pobożnym życzeniem, zaczyna siÄ™ wÅ‚aÅ›nie tutaj. Z tego powodu kurczÄ… siÄ™ miejsca pracy. To jest coÅ›, czego doÅ›wiadczyliÅ›my przy kilku okazjach w przeszÅ‚oÅ›ci. Mam Å›wiadomość, że wielu moich kolegów, zwÅ‚aszcza w zakÅ‚adach w Emden i w Hanowerze, martwi siÄ™ tÄ… transformacjÄ…. Jako przedstawiciele pracowników podjÄ™liÅ›my dziaÅ‚anie, w wyniku którego zapewniliÅ›my pracownikom miejsce pracy przez kolejnych 10 lat, aż do koÅ„ca 2028 roku. JeÅ›li ze wzglÄ™dów demograficznych bÄ™dzie taka potrzeba, możemy wprowadzić pewne korekty po to, żeby nikt nie straciÅ‚ pracy” – dodaÅ‚ Osterloh.
„Transformacja stanowi ogromne wyzwanie dla siÅ‚y roboczej i caÅ‚ego sektora motoryzacyjnego. W Volkswagenie przeprowadzamy tÄ™ zmianÄ™ zajmujÄ…c silnÄ… pozycjÄ™ na arenie miÄ™dzynarodowej i wysyÅ‚amy wiadomość do caÅ‚ej branży. PrzyszÅ‚ość zaczyna siÄ™ w Niemczech – samochody elektryczne, które budzÄ… emocje, innowacyjne rozwiÄ…zania z dziedziny mobilnoÅ›ci i autonomicznej jazdy powstajÄ… na naszym podwórku. To stwarza Volkswagenowi i jego pracownikom ogromne możliwoÅ›ci” – powiedziaÅ‚ PrzewodniczÄ…cy.
„Rada Nadzorcza po raz kolejny zatwierdziÅ‚a ogromne inwestycje. Wiele z nich obejmie wyposażenie, produkty i badania w niemieckich fabrykach. Z punktu widzenia ponad 660.000 pracowników – z których 290.000 pracuje w Niemczech – to wielki sukces. Nasza przyszÅ‚ość zależy od jak najlepszych samochodów i usÅ‚ug oraz od rozwoju dziaÅ‚alnoÅ›ci badawczej. Te, z kolei, wymagajÄ… jak najlepszych warunków pracy dla naszych pracowników. PoÅ‚ożyliÅ›my pod nie bardzo solidne podstawy” – kontynuowaÅ‚ Osterloh.
Najważniejszym kryterium nowego przydziaÅ‚u zadaÅ„ dla poszczególnych fabryk sÄ… optymalne wykorzystanie zdolnoÅ›ci produkcyjnej, jeszcze lepsze zarzÄ…dzanie wspólnymi platformami i efekt skali. DziÄ™ki temu elastyczne fabryki wielomarkowe stanÄ… siÄ™ coraz powszechniejsze, bo bÄ™dÄ… potrafiÅ‚y wykorzystać zalety elastycznej sieci produkcyjnej. Jako cel stawia siÄ™ maksymalne wykorzystanie istniejÄ…cych zasobów i fabryk oraz standaryzacjÄ™ miÄ™dzy markami, aby zwiÄ™kszyć wydajność oraz obniżyć koszty fabryk i inwestycji. Transformacja zakÅ‚adów produkcyjnych koncernu ma zaowocować dalszym wzrostem efektywnoÅ›ci.
Wielomarkowa produkcja ma skutkować 30-procentowym wzrostem wydajnoÅ›ci do 2025 roku. DziÄ™ki postÄ™powi technologicznemu w ostatnich latach wpÅ‚yw fabryk koncernu na Å›rodowisko jest o prawie poÅ‚owÄ™ mniejszy niż we wczeÅ›niejszym okresie. „Stawiamy sobie jasne i ambitne cele” – powiedziaÅ‚ Blume. „Produkcja musi być strategicznÄ… przewagÄ… Grupy na tle konkurencji”.