SpecjaliÅ›ci szacujÄ…, że w atmosferze znajduje siÄ™ obecnie ponad 8 ton NOx (tlenków azotu), z czego za okoÅ‚o 3,3 tony odpowiada branża transportowa – podsumowano w raporcie komisji Å›ledczej ds. pomiarów emisji w sektorze motoryzacyjnym.
Dlaczego tak ważny jest dla ADAC poziom emisji tlenków azotu?
ZwiÄ…zki tlenków azotu nie pozostajÄ… bez wpÅ‚ywu na zdrowie i życie ludzi, zwierzÄ…t i roÅ›lin. MogÄ… m.in. powodować choroby serca, niszczÄ… ukÅ‚ad oddechowy wywoÅ‚ujÄ…c astmÄ™, zapalenie oskrzeli oraz nowotwory. Dlatego Niemiecki Automobilklub ADAC sprawdziÅ‚ zawartość spalin 77 modeli nowych samochodów również pod kÄ…tem emisji tlenków azotu.
Wyniki tych badaÅ„ mogÄ… zaszokować nawet najwiÄ™kszych zwolenników silników Diesla. SpecjaliÅ›ci ADAC podkreÅ›lajÄ…, że dla tej technologii krytyczne jest przekraczanie norm emisji wÅ‚aÅ›nie tlenków azotu. W gronie 38 testowanych aut z jednostkami wysokoprężnymi tylko dwa modele zyskaÅ‚y dobre oceny (cztery na pięć gwiazdek), a w niektórych przypadkach normy byÅ‚y przekraczane nawet o 900 procent.
Kolejne miasta zapowiadajÄ… zakazy dla diesli – czy Polska bÄ™dzie nastÄ™pna?
Na poczÄ…tku roku wÅ‚adze Paryża, Madrytu, Aten i Meksyku zapowiedziaÅ‚y, że do 2025 roku wprowadzone zostanÄ… zakazy wjazdu do centrów miast dla pojazdów z silnikami Diesla.
Niemieckie miasta również walczÄ… ze smogiem, a za najwiÄ™kszych trucicieli uznawane sÄ… przez ich wÅ‚adze samochody z silnikami wysokoprężnymi – szczególnie te starsze rocznikowo. W Berlinie, Monachium i Hamburgu obowiÄ…zujÄ… przepisy zakazujÄ…ce wjazdu samochodom z dużą emisjÄ… trujÄ…cych spalin. Poziom zanieczyszczeÅ„ NOx w tych regionach wystÄ™puje tak czÄ™sto, że Komisja Europejska wystosowaÅ‚a już ostatnie upomnienie.
Do grona miast ze strefami ekologicznymi chce doÅ‚Ä…czyć także Stuttgart. WÅ‚adze miasta planujÄ… od 2018 roku zakazać pojazdom z silnikiem Diesla, które nie bÄ™dÄ… speÅ‚niaÅ‚y najwyższych norm spalin, wjazdu do Å›ródmieÅ›cia. Decyzja ta ma bezpoÅ›redni zwiÄ…zek z drastycznie pogarszajÄ…cÄ… siÄ™ jakoÅ›ciÄ… powietrza w tym mieÅ›cie – od poczÄ…tku roku normy stężenia drobnych pyÅ‚ów w powietrzu byÅ‚y przekraczane już 30 razy, a w zeszÅ‚ym roku alarm obowiÄ…zywaÅ‚ Å‚Ä…cznie przez 63 dni.
Londyn rozpoczÄ…Å‚ swojÄ… walkÄ™ ze smogiem już 60 lat temu, wprowadzajÄ…c zakaz palenia wÄ™glem. Dzisiaj kierowcy, chcÄ…c wjechać do centrum stolicy Wielkiej Brytanii, muszÄ… uiÅ›cić opÅ‚atÄ™ w wysokoÅ›ci 11,5 funta. Strefa pÅ‚atna obejmuje obecnie kilka centralnych dzielnic, ale w najbliższym czasie planowane jest dziesiÄ™ciokrotne powiÄ™kszenie tego obszaru. To nie koniec zmian. WÅ‚odarze Londynu zapowiedzieli, że od 2019 roku kierowcy aut z silnikami wysokoprężnymi, którzy bÄ™dÄ… chcieli poruszać siÄ™ po centrum stolicy, zostanÄ… obciążeni dziennÄ… opÅ‚atÄ… w wysokoÅ›ci 24 funtów (okoÅ‚o 120 zÅ‚). Decyzja ta nie powinna dziwić – naukowcy oceniajÄ…, że rocznie z powodu zanieczyszczonego powietrza umiera okoÅ‚o 9,4 tys. londyÅ„czyków.
W Polsce z powodu zanieczyszczeÅ„ w atmosferze umiera co roku okoÅ‚o 45 tys. osób – wynika z danych Åšwiatowej Organizacji Zdrowia. Plany zwiÄ…zane z wprowadzeniem stref ograniczonego ruchu lub zakazu ruchu pojazdów przekraczajÄ…cych normy spalin sÄ… brane pod uwagÄ™ w 16 miastach Polski – miÄ™dzy innymi w Warszawie, Krakowie, WrocÅ‚awiu i Gdyni. W praktyce oznaczaÅ‚oby to najprawdopodobniej wprowadzenie nalepek podobnych do tych, jakie obowiÄ…zujÄ… w niemieckich miastach.
Diesle z mniejszym zainteresowaniem
Zmiana prawa i zapowiadane kolejne ograniczenia dla pojazdów z silnikiem Diesla odbija siÄ™ nie tylko na rynku nowych samochodów, ale również wpÅ‚ywa na decyzje klientów kupujÄ…cych samochody używane.
WedÅ‚ug raportu serwisu OTOMOTO w ogÅ‚oszeniach wciąż królujÄ… samochody z silnikami Diesla, które stanowiÄ… prawie 80 procent wszystkich ofert. RównoczeÅ›nie Polacy coraz częściej szukajÄ… aut z silnikami benzynowymi (48,7 procent zapytaÅ„) – trend ten utrzymuje siÄ™ od 2013 roku. Oznacza to, że coraz trudniej sprzedać auto z motorem wysokoprężnym. Co wiÄ™cej, wg PZPM i Samar luty 2017 roku jest kolejnym miesiÄ…cem, w którym sprowadzono zdecydowanie wiÄ™cej samochodów napÄ™dzanych silnikami benzynowymi – import diesli po raz pierwszy spadÅ‚ poniżej 40 proc.
Rynek samochodów nowych również przeżywa zmiany. Zgodnie z informacjami Instytutu BadaÅ„ Rynku Motoryzacyjnego Samar samochody z silnikami Diesla stanowiÅ‚y w Polsce okoÅ‚o 47,6 procent caÅ‚ego rynku (dane za luty 2017) – oznacza to spadek o 3,6 pp. wzglÄ™dem analogicznego miesiÄ…ca 2016 roku.
W Europie wzrasta natomiast zainteresowanie samochodami z napÄ™dem alternatywnym. Sprzedaż hybryd wzrosÅ‚a o 28,8 procent, a aut elektrycznych o niecaÅ‚e 3 procent. NajwiÄ™kszy udziaÅ‚ hybryd w caÅ‚kowitej sprzedaży na europejskim rynku odnotowaÅ‚ w 2016 roku Lexus. Aż 99 procent samochodów tej marki sprzedanych w Europie Zachodniej miaÅ‚o napÄ™d spalinowo-elektryczny, zaÅ› na caÅ‚ym rynku europejskim hybrydy stanowiÄ… rekordowe 65 procent sprzedaży Lexusa. Najczęściej wybierane modele z napÄ™dem hybrydowym to: NX, RX i CT 200h.
Rynek ukształtują floty
WedÅ‚ug danych PZPM w 2016 roku, przedsiÄ™biorcy zarejestrowali w Polsce 281 tys. samochodów. To o 21,9 procent wiÄ™cej niż przed rokiem, a udziaÅ‚ klientów biznesowych siÄ™gnÄ…Å‚ 67,7 procent.
Powyższe dane pokazują, że floty mają największy wpływ na kształtowanie się rynku motoryzacyjnego w Polsce. Co to oznacza w kontekście ograniczeń zapowiadanych przez kolejne metropolie, związanych z rosnącym zanieczyszczeniem środowiska?
Zakaz poruszania siÄ™ w centrach miast samochodów emitujÄ…cych najwiÄ™cej zanieczyszczeÅ„, albo – wzorem Londynu – wysokie opÅ‚aty za wjazd do stref z ograniczeniami ruchu, spowodujÄ…, że zainteresowanie autami z silnikami Diesla – uznawanymi obecnie za najbardziej szkodliwe dla Å›rodowiska – zmaleje. Trudność w odsprzedaży takiego samochodu spowoduje natomiast spadek wartoÅ›ci rezydualnej i zwiÄ™kszenie kosztów zwiÄ…zanych z leasingiem. Już teraz coraz wiÄ™cej przedsiÄ™biorców wybiera samochody z napÄ™dem alternatywnym. W 2016 roku zarejestrowano w Polsce prawie 10 tys. aut z napÄ™dem hybrydowym – oznacza to wzrost tego segmentu rynku o 76,4 procent.