Elektromobilność oraz digitalizacja należą do najważniejszych trendów, zwiÄ…zanych ze stosowaniem nowych technologii w branży automotive. PrzynoszÄ… one wiele spoÅ‚ecznych korzyÅ›ci w obszarze ekologii, zdrowia i bezpieczeÅ„stwa oraz po prostu wygody użytkowania auta. Z drugiej strony, jak każde innowacje, stwarzajÄ… pewne ryzyka, zwiÄ…zane na przykÅ‚ad z ochronÄ… danych.
Ankietowani przez markÄ™ Volkswagen i InsightOut Lab za najbardziej przydatne zastosowania nowych technologii w branży samochodowej uznajÄ… szeroko rozumianÄ… diagnostykÄ™. Natomiast wÅ›ród ryzyk wymieniajÄ… potencjalne bÅ‚Ä™dy w oprogramowaniu, które mogÄ… mieć wpÅ‚yw na dziaÅ‚anie samochodu. Poza tym przywiÄ…zujÄ… wagÄ™ do ochrony danych, dotyczÄ…cych sposobu użytkowania auta, a wÅ›ród korzyÅ›ci z rozwoju elektromobilnoÅ›ci na pierwszym miejscu wymieniajÄ… poprawÄ™ jakoÅ›ci powietrza.
Diagnostyka i optymalizacja auta najbardziej przydatne
Digitalizacja przemysÅ‚u samochodowego postÄ™puje. Dotyczy to zarówno sposobów produkcji, Å‚aÅ„cucha dostaw i oczywiÅ›cie samych aut. WedÅ‚ug firmy konsultingowej McKinsey&Company obecnie oprogramowanie, stosowane w samochodach skÅ‚ada siÄ™ z okoÅ‚o 100 mln linijek kodu. Do roku 2030 r. ta wartość ma wynieść aż 300 mln. Dla porównania, programy w samolocie pasażerskim skÅ‚adajÄ… siÄ™ tylko z 15 mln linijek kodu.
Nowe technologie w autach majÄ… obecnie wiele zastosowaÅ„. W badaniu Volkswagena i InsightOut Lab ankietowani zostali zapytani, które z wybranych, praktycznych rozwiÄ…zaÅ„ sÄ… ich zdaniem najbardziej przydatne. Najczęściej padajÄ…cÄ… odpowiedziÄ… byÅ‚a diagnostyka auta w czasie rzeczywistym – 32% wskazaÅ„. Nieco rzadziej ankietowani mówili o innym aspekcie, zwiÄ…zanym z parametrami auta, czyli o optymalizacji np. spalania, czy zużywania części zamiennych – 28% wskazaÅ„. Trzecim zastosowaniem nowych technologii, o którym badani mówili najczęściej, okazaÅ‚a siÄ™ geolokalizacja auta w czasie rzeczywistym.
WÅ›ród praktycznych zastosowaÅ„ nowych technologii w branży samochodowej ankietowani najrzadziej wskazywali poÅ‚Ä…czenie auta z kontami kierowcy w social mediach. Warto odnotować, że pod tym wzglÄ™dem wiek nie różnicowaÅ‚ badanych. Natomiast odpowiedzi najmÅ‚odszych i najstarszych różniÅ‚y siÄ™ zwÅ‚aszcza, gdy chodziÅ‚o o pojazdy autonomiczne. Za najbardziej praktyczne rozwiÄ…zanie uznaÅ‚o je 20% osób w wieku 18-24 lata i tylko 9% osób w wieku 55+.
Wykorzystywanie danych tylko za zgodÄ…
Nowe technologie mogę się rozwijać przede wszystkim dzięki danym. W branży automotive danymi są m.in. zachowania i przyzwyczajenia kierowcy. Jaki stosunek do wykorzystywania danych o sobie jako kierowcach mają ankietowani?
Respondenci deklarujÄ… przywiÄ…zanie do procedur zarzÄ…dzania danymi na ich temat. Niemal poÅ‚owa zgadza siÄ™, że producent auta powinien uzyskać zgodÄ™ kierowcy na wykorzystywanie danych o jego zachowaniach i przyzwyczajeniach za kierownicÄ… w celu poprawy dziaÅ‚ania nowych technologii w aucie. Natomiast 39% respondentów ma bardziej restrykcyjnie podejÅ›cie. SÄ…dzÄ… oni, że wykorzystywanie danych o kierowcy powinno być Å›ciÅ›le ograniczone. Zaledwie 13% badanych nie ma nic przeciwko temu, aby producent wykorzystywaÅ‚ dane o nich jako kierowcach bez pytania o zgodÄ™.
Ekologiczne korzyści z elektromobilności
WedÅ‚ug analityków Åšwiatowego Forum Ekonomicznego transformacja cyfrowa w branży automotive może przynieść zysk nie tylko dla samych firm, ale przede wszystkim dla spoÅ‚eczeÅ„stwa. Może być on nawet trzykrotnie wyższy niż korzyÅ›ci stricte biznesowe. Polega on miÄ™dzy innymi na poprawie jakoÅ›ci powietrza oraz obniżeniu emisji dwutlenku wÄ™gla. DziÄ™ki temu liczba zgonów, spowodowanych zanieczyszczeniami, ma ulec zmniejszeniu, a zmiany klimatyczne - ograniczeniu.
Elektromobilność, obok digitalizacji, należy do najważniejszych trendów, zwiÄ…zanych ze stosowaniem nowych technologii w branży automotive. DziÄ™ki niej już teraz poprawia siÄ™ jakość powietrza i obniża emisja dwutlenku wÄ™gla. Respondenci w badaniu wyraźnie Å‚Ä…czÄ… obszary ekologii i rozwoju pojazdów elektrycznych. 35% z nich sÄ…dzi, że najważniejszy pożytek z rozwoju EV to poprawa jakoÅ›ci powietrza. Na dwóch kolejnych miejscach ankietowani również wymieniajÄ… korzyÅ›ci, zwiÄ…zane z ekologiÄ…. UważajÄ…, że dziÄ™ki elektromobilnoÅ›ci sami mogÄ… być bardziej ekologiczni oraz, że spada poziom emitowanego haÅ‚asu.
Z drugiej strony wÅ›ród korzyÅ›ci z rozwoju pojazdów elektrycznych najmniej badanych wskazuje elementy lifestylowe. Tylko 3% deklaruje, że dziÄ™ki elektromobilnoÅ›ci ma możliwość wpisania siÄ™ w najnowsze trendy. Niewiele wiÄ™cej, bo 5%, podkreÅ›la, że elektromobilność umożliwia korzystanie z najnowszych technologii.
BezpieczeÅ„stwo pojazdów autonomicznych
Pojazdy autonomiczne można uznać za kwintesencjÄ™ wyobrażeÅ„ na temat zastosowania nowych technologii w branży samochodowej. Firma Deloitte przeprowadza cykliczne badania stosunku konsumentów do tego rodzaju rozwiÄ…zaÅ„. Z edycji 2020 wynika, że niemal poÅ‚owa respondentów w USA, Niemczech, Korei PoÅ‚udniowej i Japonii sÄ…dzi, że pojazdy autonomiczne nie bÄ™dÄ… bezpieczne. W Chinach to tylko 35%, a w Indiach 58%.
Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że respondenci w Polsce majÄ… podobne zdanie, co ankietowani w innych krajach. W sumie 52% badanych w Polsce uważa, że auta prowadzone przez komputer nie sÄ… bezpiecznym rozwiÄ…zaniem. Przeciwnego zdania jest okoÅ‚o ¼ respondentów. Tylko nieznacznie mniej nie ma opinii w tej sprawie.
Oprogramowanie w centrum uwagi
Komisja Ekonomiczna ONZ dla Europy w czerwcu 2020 r. opublikowaÅ‚a regulacje dotyczÄ…ce cyberbezpieczeÅ„stwa i aktualizacji oprogramowania w przemyÅ›le samochodowym. W obu obszarach ustanawiajÄ… one pierwsze w historii miÄ™dzynarodowe normy audytu dla producentów samochodów. Regulacje w Unii Europejskiej bÄ™dÄ… obowiÄ…zkowe dla nowych pojazdów od lipca 2024 r. Producenci aut bÄ™dÄ… musieli m.in. wprowadzić systemy zarzÄ…dzania cyberbezpieczeÅ„stwem oraz aktualizacjami oprogramowania, opracować procedury minimalizujÄ…ce ryzyko cyberataku czy speÅ‚nić szereg wymagaÅ„, zwiÄ…zanych ze zdalnymi aktualizacjami oprogramowania.
Oprogramowanie znajduje siÄ™ również w centrum uwagi producentów samochodów. Volkswagen wprowadzajÄ…c kolejne modele serii ID. wrÄ™cz zmienia siÄ™ w przedsiÄ™biorstwo oferujÄ…ce pojazdy i usÅ‚ugi oparte na oprogramowaniu. W najnowszym ID.5 (oraz sportowej wersji ID.5 GTX) dziaÅ‚a ID.Software 3.0, czyli oprogramowanie najnowszej generacji. Umożliwia ono m.in. zdalne aktualizacje systemu, dostÄ™p online do informacji zgromadzonych w chmurze i danych na temat natężenia ruchu drogowego w danej chwili. Pozwala również na komunikacjÄ™ auta z innymi samochodami Volkswagena oraz urzÄ…dzeniami infrastruktury drogowej w promieniu do 800 m. DziÄ™ki temu kierowca jest ostrzegany o niebezpieczeÅ„stwie, wypadku czy korkach w czasie rzeczywistym.
KwestiÄ… oprogramowania samochodowego interesujÄ… siÄ™ nie tylko eksperci oraz producenci samochodów. Także ankietowani w badaniu uznali je za ważny obszar. Jednak Å‚Ä…czÄ… z nim pewien niepokój, uznajÄ…c za potencjalnie źródÅ‚o ryzyka, zwiÄ…zane z zastosowaniem nowych technologii. Zdecydowanie rzadziej badani wymieniajÄ… potencjalne ryzyka, zwiÄ…zane z nienadążaniem prawa za szybko zmieniajÄ…cÄ… siÄ™ technologiÄ…. Również rzadziej wskazujÄ… możliwe problemy z bezpieczeÅ„stwem danych.
Nota metodologiczna
Badanie zostaÅ‚o przeprowadzone w dn. 24-27 wrzeÅ›nia 2021 r. przez InsightOut Lab i markÄ™ Volkswagen na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczÄ…cej N=1059 osób. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i wiÄ™cej dla pÅ‚ci, wieku i wielkoÅ›ci miejscowoÅ›ci zamieszkania. Metoda: CAWI.