Jak działa mechanizm RS Torque Splitter?
RS Torque Splitter umożliwia aktywny, w peÅ‚ni zmienny rozkÅ‚ad momentu obrotowego miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami. W przeciwieÅ„stwie do mechanizmu różnicowego tylnej osi i wczeÅ›niej montowanego sprzÄ™gÅ‚a wielopÅ‚ytkowego tylnej osi, RS Torque Splitter wykorzystuje po jednym elektronicznie sterowanym sprzÄ™gle wielotarczowym na każde koÅ‚o tylnej osi. Podczas dynamicznej jazdy Torque Splitter zwiÄ™ksza intensywność momentu obrotowego docierajÄ…cego do tylnego koÅ‚a znajdujÄ…cego siÄ™ po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, które jest w tym momencie bardziej obciążone. Znacznie zmniejsza to tendencjÄ™ do podsterownoÅ›ci. Na lewych Å‚ukach Torque Splitter przenosi moment obrotowy na prawe tylne koÅ‚o, na prawych Å‚ukach na lewe tylne koÅ‚o, a podczas jazdy na wprost na oba koÅ‚a. DziÄ™ki temu uzyskuje siÄ™ optymalnÄ… stabilność i maksymalnÄ… zwrotność - zwÅ‚aszcza podczas pokonywania zakrÄ™tów z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ…. Podczas jazdy na zamkniÄ™tych drogach Torque Slitter umożliwia wejÅ›cie w kontrolowany drift, przenoszÄ…c caÅ‚Ä… moc silnika na jedno z tylnych kóÅ‚ - maksymalnie do 1750 niutonometrów momentu obrotowego. DokÅ‚adny rozkÅ‚ad momentu obrotowego zależy zawsze od trybu wybranego w systemie Audi drive select i od konkretnej sytuacji na drodze.
Każde z dwóch sprzÄ™gieÅ‚ wielotarczowych posiada wÅ‚asnÄ… jednostkÄ™ sterujÄ…cÄ…, wykorzystujÄ…cÄ… do pomiaru czujniki prÄ™dkoÅ›ci kóÅ‚ elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy. Inne czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na pracÄ™ ukÅ‚adu to przyspieszenie wzdÅ‚użne i poprzeczne, kÄ…t skrÄ™tu kierownicy, poÅ‚ożenie pedaÅ‚u gazu, wybrany bieg oraz kÄ…t odchylenia, czyli ruch obrotowy wokóÅ‚ osi pionowej. Ponadto Torque Splitter, jako jednostka nadrzÄ™dna, jest poÅ‚Ä…czony z moduÅ‚owym sterownikiem dynamiki pojazdu.
Dlaczego torque splitter poprawia parametry jazdy?
DziÄ™ki różnicy siÅ‚ napÄ™dowych, samochód jeszcze lepiej wchodzi w zakrÄ™t i precyzyjniej podąża za kÄ…tem skrÄ™tu kierownicy. Efektem tego jest mniejsza podsterowność, wczeÅ›niejsze i szybsze przyspieszenie na wyjÅ›ciu z zakrÄ™tu oraz wyjÄ…tkowo precyzyjne i zwinne prowadzenie. Uzyskujemy wtedy wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo w codziennym użytkowaniu i szybsze czasy okrążeÅ„ na torze wyÅ›cigowym. Torque Splitter kompensuje również nadsterowność, kierujÄ…c w takim przypadku moment obrotowy na koÅ‚o po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu lub, w razie potrzeby, na oba koÅ‚a.
Skoro o przyspieszeniu mowa — co nowego w silniku i przekÅ‚adni?
PiÄ™ciocylindrowy silnik montowany w Audi RS 3 jest teraz mocniejszy i zapewnia wyższy moment obrotowy. Zamiast dotychczasowych 480 Nm, dostÄ™pnych jest teraz nawet 500 Nm — w szerokim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika od 2250 do 5600 obr./min. Nowy sterownik zwiÄ™ksza również prÄ™dkość i intensywność, z jakÄ… wszystkie komponenty ukÅ‚adu napÄ™dowego komunikujÄ… siÄ™ ze sobÄ…. W rezultacie RS 3 reaguje jeszcze szybciej, szczególnie w zakresie niskich prÄ™dkoÅ›ci obrotowych. Moc maksymalna 294 kW (400 KM) jest teraz dostÄ™pna w zakresie 5600–7000 obr./min, a zatem wczeÅ›niej i dÅ‚użej niż w poprzednim modelu. DziÄ™ki temu, RS 3 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. O 0,3 sekundy szybciej niż poprzednik. Obie wersje modelu: Limousine i Sportback osiÄ…gajÄ… prÄ™dkość maksymalnÄ… 250 km/h, chociaż opcjonalnie dostÄ™pna jest również prÄ™dkość 280 km/h. W rzeczywistoÅ›ci samochód wyposażony w pakiet RS Dynamic i ceramiczne hamulce może nawet osiÄ…gnąć prÄ™dkość maksymalnÄ… 290 km/h. To sprawia, że RS 3 jest najlepszy w swojej klasie w kategoriach przyspieszenia i prÄ™dkoÅ›ci maksymalnej. Siedmiobiegowa, dwusprzÄ™gÅ‚owa skrzynia biegów przenosi moc piÄ™ciocylindrowego silnika na drogÄ™, uwzglÄ™dniajÄ…c zwiÄ™kszony moment obrotowy i bardziej sportowy rozkÅ‚ad biegów. Inteligentne wspóÅ‚dziaÅ‚anie wszystkich komponentów napÄ™dowych nowego RS 3, w tym funkcji Launch Control, umożliwia wyjÄ…tkowo szybkÄ… zmianÄ™ biegów, co skutkuje bÅ‚yskawicznymi startami i przyspieszeniem powodujÄ…cym przyspieszone bicie serca.
Jaką rolę odgrywa modułowy sterownik dynamiki pojazdu?
ModuÅ‚owy sterownik dynamiki pojazdu (mVDC), stosowany wczeÅ›niej w Audi A3 i S3, sprawia, że w nowym RS 3 ukÅ‚ady podwozia wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ… precyzyjniej i szybciej. W tym celu ten centralny sterownik pobiera dane z wszystkich komponentów istotnych dla dynamiki bocznej pojazdu. mVDC synchronizuje dziaÅ‚anie dwóch jednostek sterujÄ…cych mechanizmem Torque Splitter, adaptacyjnych amortyzatorów oraz selektywnego sterowania rozkÅ‚adem momentu obrotowego miÄ™dzy koÅ‚ami, zapewniajÄ…c tym samym wysokÄ… precyzjÄ™ prowadzenia. Powoduje zwiÄ™kszenie zwinnoÅ›ci pojazdu, w szczególnoÅ›ci na dynamicznie pokonywanych odcinkach drogi.
Jaki wpływ na parametry jazdy ma system Audi drive select?
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select w nowym RS 3 oferuje siedem trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency oraz RS Individual, RS Performance i RS Torque Rear. W zależnoÅ›ci od wybranego trybu, charakterystyka istotnych elementów mechanizmu napÄ™dowego i podwozia zmienia siÄ™, kÅ‚adÄ…c wiÄ™kszy nacisk na komfort lub wysokÄ… dynamikÄ™ jazdy, a nawet oferujÄ…c tryb optymalny dla toru wyÅ›cigowego. Poza wpÅ‚ywem na pracÄ™ mechanizmu Torque Splitter, system Audi drive select wpÅ‚ywa też na charakterystykÄ™ pracy silnika i skrzyni biegów, wspomagania kierownicy, adaptacyjnych amortyzatorów i klap w ukÅ‚adzie wydechowym. Różne charakterystyki każdego z wspomnianych powyżej systemów dajÄ… szeroki zakres dynamiki jazdy.
W trybie RS Individual, w ramach predefiniowanych krzywych charakterystyki, dziaÅ‚anie każdego systemu można skonfigurować oddzielnie. W trybie jazdy dynamicznej „dynamic”, wszystkie komponenty sÄ… skonfigurowane z myÅ›lÄ… o jeździe sportowej. Kierowca odczuwa bardziej bezpoÅ›rednie reakcje kierownicy i wyjÄ…tkowo zwinne prowadzenie z wyraźnie sÅ‚yszalnym dźwiÄ™kiem silnika. PrzeÅ‚ożenia biegów skrzyni S-tronic sÄ… krótsze, a przyspieszenie jeszcze bardziej sportowe. Szczyt dynamiki jazdy można osiÄ…gnąć w trybie dynamicznym i w nowym, charakterystycznym dla RS 3 trybie RS Torque Rear.
W jaki sposób Torque Splitter zintegrowany jest z systemem dynamiki jazdy?
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w zależnoÅ›ci od wybranego przez kierowcÄ™ trybu, modyfikuje charakterystykÄ™ Splittera, a tym samym prowadzenie samochodu. W systemie zapisanych jest pięć krzywych momentu: comfort/efficiency, auto, dynamic, RS Performance i RS Torque Rear. W tym kontekÅ›cie, w trybach comfort/efficiency moc silnika jest rozdzielana na wszystkie cztery koÅ‚a, przy czym priorytet ma oÅ› przednia. W trybie auto rozdziaÅ‚ momentu obrotowego jest zrównoważony, co oznacza, że Audi RS 3 nie jest ani podsterowne, ani nadsterowne. Tryb dynamic natomiast - w celu uzyskania maksymalnej zwinnoÅ›ci i zwiÄ™kszonej dynamiki - dąży do przekazania jak najwiÄ™kszej iloÅ›ci momentu obrotowego na tylnÄ… oÅ›. Do perfekcji doprowadzono to w trybie RS Torque Rear, który umożliwia kierowcy wykonywanie kontrolowanych driftów na zamkniÄ™tych drogach. Silnie obciążajÄ…cy tyÅ‚ rozdziaÅ‚ mocy prowadzi wtedy do nadsterownoÅ›ci - nawet 100 procent momentu napÄ™dowego kierowanego na tyÅ‚ trafia na koÅ‚o po zewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. Ponadto Audi odpowiednio dostosowaÅ‚o do tego celu charakterystykÄ™ silnika i skrzyni biegów. Z tej specyficznej konfiguracji korzysta również tryb RS Performance przeznaczony na tor wyÅ›cigowy. Jest on specjalnie zestrojony z wyczynowymi oponami typu semi slick Pirelli P Zero "Trofeo R". W tym trybie Torque Splitter zapewnia wyjÄ…tkowo dynamicznÄ…, sportowÄ… jazdÄ™ na wprost, z jak najmniejszÄ… podsterownoÅ›ciÄ… i nadsterownoÅ›ciÄ…. Efektem tego jest szybkie przyspieszanie na wyjÅ›ciach z zakrÄ™tów, a tym samym lepsze czasy okrążeÅ„.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy — wÅ‚Ä…czony, sportowy czy wyÅ‚Ä…czony?
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) w RS 3 zostaÅ‚ specjalnie dostosowany do potrzeb mechanizmu RS Torque Splitter, zawieszenia, opon i nowych trybów jazdy RS. DziaÅ‚a jeszcze szybciej i precyzyjniej niż w poprzednim modelu. System ESC można przestawić w tryb sportowy, a tryb dynamiki jazdy RS Performance jest fabrycznie ustawiony na ESC Sport. W celu uzyskania wyjÄ…tkowo sportowego charakteru jazdy — na przykÅ‚ad na zamkniÄ™tych drogach — system ESC można caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czyć, przytrzymujÄ…c wciÅ›niÄ™ty przycisk na konsoli centralnej przez ponad trzy sekundy.
WiÄ™ksza precyzja, wiÄ™ksza stabilność — jak skonfigurowano amortyzatory?
Standardowe zawieszenie sportowe RS jest wyposażone w zaprojektowane na nowo, specjalnie na potrzeby modelu RS 3, amortyzatory oraz ukÅ‚ad zaworów. Zawory zapewniajÄ… szczególnie czuÅ‚Ä… reakcjÄ™ amortyzatorów w zakresie charakterystyki odbicia i sprężania. W ten sposób zawieszenie jeszcze szybciej i bardziej efektywnie bÄ™dzie reagowaÅ‚o na konkretnÄ… sytuacjÄ™ drogowÄ…. Opcjonalnie dostÄ™pne jest zawieszenie sportowe RS plus z adaptacyjnÄ… regulacjÄ… amortyzatorów. Stale i indywidualnie dostosowuje ona amortyzatory do warunków drogowych, stylu jazdy i trybu wybranego w systemie Audi drive select. Trzy krzywe — komfortowa, zbilansowana i sportowa — zapewniajÄ… wyraźnie odczuwalne zróżnicowanie charakterystyki pracy amortyzatorów.
Idealna siÅ‚a tÅ‚umienia drgaÅ„ obliczana jest w kilka milisekund — niska na twardych wybojach, wysoka w celu wspomagania nadwozia podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów czy hamowania. Aby to osiÄ…gnąć, czujniki mierzÄ… przyspieszenie pionowe nadwozia i ruch wzglÄ™dny poszczególnych kóÅ‚. Rezultatem jest zwiÄ™kszona dynamika i doskonaÅ‚a stabilność jazdy z jeszcze wiÄ™kszym komfortem w porównaniu do zawieszenia sportowego RS. W trybie RS Individual amortyzatory można zestroić odpowiednio do wÅ‚asnych preferencji i sytuacji drogowej w ramach trzech krzywych charakterystyki. W trybie RS Performance stosowane jest specyficzne ustawienie amortyzatorów, które minimalizuje wzbudzenie pionowe i zapewnia optymalne wspomaganie pÅ‚ynnej dynamiki bocznej, co jest szczególnie przydatne na torach wyÅ›cigowych o nierównej nawierzchni, takich jak sÅ‚ynna PÄ™tla PóÅ‚nocna - Nordschleife.
Jakie inne komponenty przyczyniają się do zwiększenia dynamiki jazdy?
Zestrojenie sprężyn i amortyzatorów jest wyraźnie sztywniejsze, a karoseria jest zawieszona o 10 mm niżej niż w modelu S3 i 25 mm niżej niż w A3. Skutkiem tego jest jeszcze wiÄ™ksze obniżenie Å›rodka ciężkoÅ›ci pojazdu. W przodzie zastosowano kolumny McPhersona z charakterystycznymi dla RS 3 Å‚ożyskami przegubów, usztywnionymi wahaczami dolnymi, ramami pomocniczymi i stabilizatorami. Konstrukcja osi tylnej jest czterowahaczowa, ma oddzielnie przyporzÄ…dkowane sprężyny/amortyzatory, ramÄ™ pomocniczÄ… i stabilizator rurowy dostosowany do mechanizmu Torque Splitter. Wzmocnione wsporniki zwiÄ™kszajÄ… dynamikÄ™ bocznÄ… oraz reakcjÄ™ na ruchy kierownicÄ…, a tym samym zwinność pojazdu. W celu poprawienia siÅ‚y pokonywania zakrÄ™tów, tzn. zapewnienia lepszej przyczepnoÅ›ci i dynamiki, w Audi RS 3 zastosowano dodatkowe pochylenie ujemne kóÅ‚ przednich o prawie jeden stopieÅ„ w porównaniu z modelem A3. Pochylenie kóÅ‚ osi tylnej zwiÄ™kszono niemal o póÅ‚ stopnia. To zwiÄ™kszone nachylenie w kierunku powierzchni drogi, tzn. wiÄ™kszy kÄ…t miÄ™dzy pÅ‚aszczyznÄ… koÅ‚a a pionem, skutkuje również bardziej precyzyjnymi reakcjami na ruchy kierownicy.
Charakterystyczny dla RS progresywny ukÅ‚ad kierowniczy zmienia swoje przeÅ‚ożenie w zależnoÅ›ci od kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy — im wiÄ™kszy kÄ…t skrÄ™tu, tym mniejsze przeÅ‚ożenie i bardziej bezpoÅ›rednie reakcje ukÅ‚adu. Zapewnia również wspomaganie w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci, a jego dziaÅ‚anie można zmieniać za pomocÄ… systemu Audi drive select w zakresie trzech krzywych charakterystyki: komfortowej, zbilansowanej i sportowej. W ten sposób mechanizm Torque Splitter oraz pozostaÅ‚e innowacyjne komponenty pojazdu, w każdej sytuacji doskonale przenoszÄ… dynamicznÄ… moc Audi RS 3 na drogÄ™.