Land Cruiser, którego poczÄ…tki siÄ™gajÄ… wczesnych lat 50., doczekaÅ‚ siÄ™ w swojej dÅ‚ugiej historii wielu generacji i wariantów, w tym kilku kultowych wersji. Do panteonu klasyków, które na dobre zapisaÅ‚y siÄ™ w historii motoryzacji, należy Land Cruiser J40 – model produkowany aż przez 24 lata.
Firma tuningowa Allers Rods and Customs z RPA pokazaÅ‚a niedawno swoje najnowsze dzieÅ‚o – prawdopodobnie najbardziej niesamowicie zmodyfikowanÄ… FJ40, jakÄ… widziaÅ‚a ludzkość. Land Cruiser FJ45 to prawdziwa ikona. Firma Allers Rods and Customs wzięła na warsztat biaÅ‚o-beżowy egzemplarz z 1976 roku. Efekt 1200 godzin pracy Andre i Arthura Allersów wyglÄ…da jak przyczajona lwica. Podwozie niemal szura po ziemi, a koÅ‚a żyjÄ… wÅ‚asnym życiem.
„ChcieliÅ›my stworzyć reprezentatywny przykÅ‚ad poÅ‚udniowoafrykaÅ„skiej sceny hotrodów. Wszystkie części do tego samochodu sÄ… dostÄ™pne w RPA, a wiele z nich jest produkowanych lokalnie. ZależaÅ‚o nam, żeby auto byÅ‚o praktyczne, do codziennego użytku, które Å›wietnie siÄ™ sprawdzi w podróży po kraju” – skomentowali Andre i Arthur. Ten zamysÅ‚ udaÅ‚o siÄ™ braciom zrealizować w stu procentach. W ciÄ…gu roku od ukoÅ„czenia projektu samochód przejechaÅ‚ już ponad 10 tys. km.
Na specjalnie opracowanym podwoziu mechanicy zamontowali 300-konny 4-litrowy silnik V8 VVT-i Lexusa (z serii 1UZ) oraz 5-stopniowÄ… automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów także z Lexusa. Nie wszystkie części sÄ… produkcji Toyoty – niektóre pochodzÄ… od lokalnych producentów lub z modeli innych marek. Mechanizm różnicowy z Land Rovera Discovery zostaÅ‚ zmodyfikowany przez Allersów, zaÅ› zawieszenie opracowali sami. WziÄ™li póÅ‚osie z dwóch Discovery i przykrÄ™cili je do siebie, tworzÄ…c dwa razy dÅ‚uższe póÅ‚osie. Do nich dopasowali koÅ‚a z Land Rovera z oponami BF Goodrich. Jak widać na zdjÄ™ciach zaprzyjaźnionej firmy Chris Wall Media, daÅ‚o to efekt w postaci samochodu przypominajÄ…cego auta z poczÄ…tku wieku, czyli klasyczny hot rod. Siedzenia pochodzÄ… z Jeepa Wranglera, radio z Lexusa, a kierownica jest marki Momo.
W RPA Toyota jest potÄ™gÄ…, a Land Cruisery i Hiluxy sÄ… tu absolutnymi bestsellerami niemal od zawsze. UwielbiajÄ… je farmerzy i mieszkaÅ„cy miast, dlatego bez trudu można znaleźć w PoÅ‚udniowej Afryce zarówno wymuskane off-roadowe limuzyny jak i sterane życiem na farmie woÅ‚y robocze. Warto pamiÄ™tać, że w RPA ma swojÄ… siedzibÄ™ zespóÅ‚ Toyota Gazoo Racing startujÄ…cy w Rajdzie Dakar, który co roku zajmuje za kierownicami modyfikowanych Hiluxów czoÅ‚owe miejsca w najtrudniejszym rajdzie Å›wiata.