|
|
Lexus LC: od wizjonerskiego projektu do fascynujÄ…cego efektu
|
Dodano: 2016-05-12
Wyświetlono: 2010 razy
|
Pierwszy wywiad z Głównym Inżynierem modelu LC, Koji Sato oraz z Głównym Designerem, Tadao Mori.
|
foto © Lexus |
|
|
Lexus Europe: Lexus LC wywoÅ‚aÅ‚ furorÄ™ podczas Detroit Motor Show, kiedy okazaÅ‚o siÄ™, że produkcyjna wersja samochodu może być tak interesujÄ…ca i radykalna jak jej prototyp. Jak Wam siÄ™ udaÅ‚o stworzyć produkcyjnÄ… wersjÄ™ LC, która w tak dużym stopniu przypomina wersje koncepcyjnÄ… LF – LC?
Koji Sato: “Można by pomyÅ›leć, że projekt LC powstaÅ‚ by wdrożyć elementy LF – LC do wersji produkcyjnej, ale sytuacja jest nieco bardziej zÅ‚ożona. Toyoda-san z dużym zainteresowaniem przyglÄ…daÅ‚ siÄ™ temu projektowi, wiedziaÅ‚, że bÄ™dzie to dla nas nie mniejsze wyzwanie od stworzenia flagowego modelu Lexusa – LS.
Jako inżynier, chciaÅ‚em aby ten samochód miaÅ‚ jak najlepsze wyniki. Mój partner, jako designer, pragnÄ…Å‚ przede wszystkim Å›wietnego wyglÄ…du. Mimo tego, że mieliÅ›my różne oczekiwania, Å‚Ä…czyÅ‚ nas jednak jeden cel. SkÅ‚oniÅ‚o to nas do osiÄ…gania kompromisów i znalezienia innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„.
Każdy element w projekcie LC to poÅ‚Ä…czenie rozwiniÄ™tej inżynierii z wyszukanym designem. Nasze zespoÅ‚y tworzyÅ‚y jednÄ… caÅ‚ość. To wÅ‚aÅ›nie dlatego udaÅ‚o nam siÄ™ wyprodukować tak wspaniaÅ‚y samochód.”
Lexus Europe: W odniesieniu do wzornictwa, co było największym wyzwaniem?
Tadao Mori: “ Tak naprawdÄ™ wszystko byÅ‚o dla nas wyzwaniem. ZadawaliÅ›my sobie pytanie – jak wykorzystać przestrzeÅ„ w samochodzie, tak by dach byÅ‚ odpowiednio niski, a wysoki komfort kierowcy zachowany. Ponadto zastanawialiÅ›my siÄ™ jak dopasować 21-calowe koÅ‚a, by jednoczeÅ›nie pokrywa silnika byÅ‚a umieszczona możliwie nisko.
W rzeczywistoÅ›ci, aby stworzyć nisko umieszczonÄ… pokrywÄ™ silnika i osiÄ…gnąć oczekiwany efekt, nasi inżynierowie musieli przerobić kolejne elementy zawieszenia. KosztowaÅ‚o to nas kilka miesiÄ™cy ciężkiej pracy, jednak inżynierowi byli tak podekscytowani tym wyzwaniem, że byli gotowi poÅ›wiÄ™cić wiele by dokoÅ„czyć projekt.”
Lexus Europe: W nowym modelu LC zastosowano wiele nowoczesnych technologii. Z których z nich jesteÅ›cie najbardziej dumni?
Koji Sato: “OczywiÅ›cie zastosowaliÅ›my elementy z wÅ‚ókna wÄ™glowego oraz aluminiowÄ… konstrukcjÄ™ drzwi. WykorzystaliÅ›my również nowy system bezpieczeÅ„stwa jak i zdalny, dotykowy interfejs. LC posiada również pionierskie rozwiÄ…zanie Shift-by-wire.
PrawdÄ™ mówiÄ…c, nie zależaÅ‚o nam jednak aby model LC byÅ‚ najnowoczeÅ›niejszy z najnowoczeÅ›niejszych. ChcieliÅ›my aby efekt koÅ„cowy byÅ‚ jak najlepszy a kierowca zakochaÅ‚ siÄ™ w pojeździe.”
Tadao Mori: “Jestem dumny, że udaÅ‚o nam siÄ™ stworzyć jeden z najcieÅ„szych na Å›wiecie zespoÅ‚ów reflektorów, w których wykorzystujemy zaawansowane soczewki do ogniskowania wiÄ…zki LED. Mamy również bardzo kompaktowo zaprojektowane tylne Å›wiatÅ‚a, które wykorzystujÄ… dwa lusterka by tworzyć nieskoÅ„czonÄ… liczbÄ™ refleksów "
Koji Sato: “ UdaÅ‚o nam siÄ™ również dokonać przeÅ‚omu w budowie kolumn w przednim zawieszeniu. WykonaliÅ›my je z aluminium co pozwoliÅ‚o obniżyć ciężar o 10 kg, w stosunku do zastosowania konwencjonalnej stali.”
Lexus Europe: Czy posiadanie konceptu LF-LC jako wzór, byÅ‚o dla was zaletÄ…?
Koji Sato: “Koncept LF-LC byÅ‚ dość potężny, ale ostateczna forma produkcyjna byÅ‚a dla nas jasna od wczesnych etapów. W dziedzinie wzornictwa proces ten różniÅ‚ siÄ™ w odniesieniu do wiÄ™kszoÅ›ci samochodów.”
Tadao Mori: “ Oznacza to, że mieliÅ›my znacznie wiÄ™cej czasu na skupienie siÄ™ na detalach niż mieliÅ›my w pozostaÅ‚ych projektach.”
Lexus Europe: Na zewnÄ…trz samochód bardzo przypomina model koncepcyjny ale wnÄ™trze bardzo siÄ™ różni od prototypu. Jaki jest tego powód?
Tadao Mori: “Kiedy Akio Toyoda po raz pierwszy wsiadÅ‚ do LF-LC byÅ‚ pod ogromnym wrażeniem jednak stwierdziÅ‚, że nie wyobraża sobie aby wersja produkcyjna miaÅ‚a takie wnÄ™trze.
PrzystÄ…piliÅ›my do pracy nad bardziej przyjaznym wnÄ™trzem. ChcieliÅ›my, aby zarówno kierowca i pasażer czuli siÄ™ komfortowo - jak w domu.
Projektanci spÄ™dziÅ‚ mnóstwo czasu na jeździe modelami o wysokich osiÄ…gach – takimi jak LFA. PomogÅ‚o to zrozumieć jak pasja inżynierów może być wspierana przez specjalistów w dziedzinie designu.
Lexus Europe: Jakimi zasobami ludzkimi dysponowaliście i jakimi ramami czasowymi kierowaliście się w waszym projekcie?
Koji Sato: “W projekcie LC byÅ‚o i nadal jest zaangażowanych ponad 4000 osób. Wykonali oni Å›wietnÄ… robotÄ™.
Jest to model, który tworzony byÅ‚ nie jak zazwyczaj 6 lat, ale rok krócej. ByÅ‚ to czas ciężkiej pracy, ale dziÄ™ki wysiÅ‚kowi wszystkich udaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć zamierzony cel.”
|
|
Źródło: Lexus, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Jak japoÅ„ska kultura wpÅ‚ynęła na nowego Lexusa UX?
|
» Technologia dźwiÄ™ku w nowym Lexusie ES
|
Zdjęcia do bezpłatnego wykorzystania w celach prasowych:
Lexus LC 500 i LC 500h:
Lexus LC 500 i LC 500h © Lexus
Lexus LC 500 i LC 500h © Lexus
Lexus LC 500 i LC 500h © Lexus
Lexus LC 500 i LC 500h © Lexus
Lexus LC 500 i LC 500h © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016:
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
Lexus LC 500h - Genewa 2016 © Lexus
|
|
Inne artykuły
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|
[1]234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041424344454647484950515253545556575859606162636465666768697071727374757677787980818283848586878889909192939495969798991001011021031041051061071081091101111121131141151161171181191201211221231241251261271281291301311321331341351361371381391401411421431441451461471481491501511521531541551561571581591601611621631641651661671681691701711721731741751761771781791801811821831841851861871881891901911921931941951961971981992002012022032042052062072082092102112122132142152162172182192202212222232242252262272282292302312322332342352362372382392402412422432442452462472482492502512522532542552562572582592602612622632642652662672682692702712722732742752762772782792802812822832842852862872882892902912922932942952962972982993003013023033043053063073083093103113123133143153163173183193203213223233243253263273283293303313323333343353363373383393403413423433443453463473483493503513523533543553563573583593603613623633643653663673683693703713723733743753763773783793803813823833843853863873883893903913923933943953963973983994004014024034044054064074084094104114124134144154164174184194204214224234244254264274284294304314324334344354364374384394404414424434444454464474484494504514524534544554564574584594604614624634644654664674684694704714724734744754764774784794804814824834844854864874884894904914924934944954964974984995005015025035045055065075085095105115125135145155165175185195205215225235245255265275285295305315325335345355365375385395405415425435445455465475485495505515525535545555565575585595605615625635645655665675685695705715725735745755765775785795805815825835845855865875885895905915925935945955965975985996006016026036046056066076086096106116126136146156166176186196206216226236246256266276286296306316326336346356366376386396406416426436446456466476486496506516526536546556566576586596606616626636646656666676686696706716726736746756766776786796806816826836846856866876886896906916926936946956966976986997007017027037047057067077087097107117127137147157167177187197207217227237247257267277287297307317327337347357367377387397407417427437447457467477487497507517527537547557567577587597607617627637647657667677687697707717727737747757767777787797807817827837847857867877887897907917927937947957967977987998008018028038048058068078088098108118128138148158168178188198208218228238248258268278288298308318328338348358368378388398408418428438448458468478488498508518528538548558568578588598608618628638648658668678688698708718728738748758768778788798808818828838848858868878888898908918928938948958968978988999009019029039049059069079089099109119129139149159169179189199209219229239249259269279289299309319329339349359369379389399409419429439449459469479489499509519529539549559569579589599609619629639649659669679689699709719729739749759769779789799809819829839849859869879889899909919929939949959969979989991000100110021003100410051006100710081009101010111012101310141015101610171018101910201021102210231024102510261027102810291030103110321033103410351036103710381039104010411042104310441045104610471048104910501051105210531054105510561057105810591060106110621063106410651066106710681069107010711072107310741075107610771078107910801081108210831084108510861087108810891090109110921093109410951096109710981099110011011102110311041105110611071108110911101111111211131114111511161117111811191120112111221123112411251126112711281129113011311132113311341135113611371138113911401141114211431144114511461147114811491150115111521153115411551156115711581159116011611162116311641165116611671168116911701171117211731174117511761177117811791180118111821183118411851186118711881189119011911192119311941195119611971198119912001201120212031204120512061207120812091210121112121213121412151216121712181219122012211222122312241225122612271228122912301231123212331234 Wyświetlane: 0 - 20 z 24669 rekordów |
|
|
|