Oferowany przez Barrett Jackson żóÅ‚ty Lexus LFA zostaÅ‚ wyprodukowany w 2012 roku i od tej pory jedyny wÅ‚aÅ›ciciel przejechaÅ‚ nim 1600 mil (ok. 2,5 tysiÄ…ca kilometrów). InformacjÄ™ o cenie wywoÅ‚awczej można uzyskać tylko kontaktujÄ…c siÄ™ z domem aukcyjnym, ale jest to na pewno suma szeÅ›ciocyfrowa, oczywiÅ›cie w dolarach. LFA to jednak auto jedyne w swoim rodzaju.
PomysÅ‚ stworzenia supersamochodu wyszedÅ‚ od twórcy kultowej Toyoty Celica GT4, Haruhiko Tanahashi. PodzieliÅ‚ siÄ™ nim z kierowcÄ… doÅ›wiadczalnym firmy, Hiromu Naruse, który byÅ‚ również instruktorem jazdy wyÅ›cigowej Akio Toyody, wnuka zaÅ‚ożyciela koncernu. Akio Toyoda, dziÅ› prezes Toyota Motor Corporation, macierzystej firmy Lexusa, a wówczas zaledwie dyrektor w zagranicznym oddziale firmy zapaliÅ‚ siÄ™ do projektu.
Przekonanie zarzÄ…du, a nawet wielu inżynierów do realizacji tej idei okazaÅ‚o siÄ™ trudne, Ostatecznie jednak projekt P280 dostaÅ‚ zielone Å›wiatÅ‚o. Latem 2000 roku podjÄ™to fundamentalnÄ… decyzjÄ™, że samochód bÄ™dzie napÄ™dzany silnikiem V10, bardziej dynamicznym od V8 i lżejszym od V12. W ciÄ…gu roku 170-osobowy zespóÅ‚, pracujÄ…cy w nieoznakowanym budynku na terenie fabryki Motomachi w Toyota City przygotowaÅ‚ pierwszy prototyp do zimowych prób na torze.
Choć od poczÄ…tku rozważano użycie kompozytów zbrojonych wÅ‚óknem wÄ™glowym (CFRP, Carbon Fibre Reinforced Plastic), ze wzglÄ™du na napiÄ™ty harmonogram i astronomiczne wówczas koszty CFRP zdecydowano siÄ™ skorzystać z dobrze znanej technologii i pierwszy prototyp miaÅ‚ nadwozie wykonane z aluminium. Taki wÅ‚aÅ›nie samochód, już jako koncepcyjny Lexus LF-A, zaprezentowano w 2005 roku na wystawie w Detroit.
Tymczasem próby prowadzone na torze Nürburgring Nordschleife wykazaÅ‚y, że dla uzyskania pożądanych osiÄ…gów samochód musi być lżejszy. Inżynierowie obliczyli, że zmiana konstrukcji na kompozytowÄ… powinna zmniejszyć masÄ™ auta o okoÅ‚o 100 kg. Prowadzone w firmie badania nad CFRP dawaÅ‚y obiecujÄ…ce wyniki, wiÄ™c ostatecznie podjÄ™to decyzjÄ™, że wersja produkcyjna bÄ™dzie miaÅ‚a karoseriÄ™ z kompozytów na bazie wÅ‚ókien wÄ™glowych. WiÄ…zaÅ‚o siÄ™ to z koniecznoÅ›ciÄ… uruchomienia w fabryce Motomachi nowego dziaÅ‚u, ale w efekcie daÅ‚o Lexusowi dostÄ™p do unikalnej technologii.
Finalna wersja auta z 560-konnym silnikiem V10 o pojemnoÅ›ci 4,8 l, teraz już noszÄ…ca oficjalne oznaczenie LFA, zostaÅ‚a przedstawiona w roku 2009 podczas Tokyo Motor Show. Mimo iż cena samochodu przekraczaÅ‚a 350 tysiÄ™cy dolarów, pojawiÅ‚y siÄ™ pierwsze zamówienia, choć produkcja seryjna miaÅ‚a siÄ™ rozpocząć dopiero za rok.
Lexus LFA wÅ‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ także do wyÅ›cigów, w tym na sÅ‚ynnej Nordschleife, kilkakrotnie zwyciężajÄ…c w swojej klasie. Specjalnie do wyÅ›cigów opracowano wersjÄ™ Nürburgring Edition, wyposażonÄ… w silnik o mocy zwiÄ™kszonej do 571 KM, udoskonalonÄ… przekÅ‚adniÄ™ o czasie zmiany przeÅ‚ożeÅ„ wynoszÄ…cym zaledwie 0,05 sekundy, usprawnione zawieszenie i ulepszenia aerodynamiczne. Takim wÅ‚aÅ›nie samochodem Akira Lida uzyskaÅ‚ na Nordschleife rekordowy czas okrążenia 7 minut i 14,64 sekundy. WÅ›ród kierowców uczestniczÄ…cych w wyÅ›cigu 24 Hours Nürburgring jednym z kierowców byÅ‚ również sam Akio Toyoda, startujÄ…cy pod pseudonimem Morizo.
Lexusa LFA produkowano tylko dwa lata – ostatni, pięćsetny egzemplarz, wÅ‚aÅ›nie w wersji Nürburgring Edition, wyjechaÅ‚ z fabryki 14 grudnia 2012. Takie samochody sÄ… dziÅ› wyceniane nawet na ponad 7 milionów dolarów, czyli 12 razy wiÄ™cej od ceny nowego egzemplarza, choć zdarzajÄ… siÄ™ też znacznie taÅ„sze oferty.
LFA staÅ‚ siÄ™ z czasem autem kultowym i pomógÅ‚ uÅ›wiadomić klientom, że samochody Lexusa to nie tylko luksus, ale i ogromna przyjemność z jazdy. Nawet zgryźliwy Jeremy Clarkson mówi otwarcie, że LFA to jego wymarzony model.