Silnik Z/28 to jednostka LS7 zaadaptowana z modelu C6 Corvette Z06, który powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o zmaganiach w Corvette Racing. Szacunkowo w nowym Camaro Z/28 motor ten generuje moc 500 KM oraz moment obrotowy o wartoÅ›ci 637 Nm, maksymalnie wkrÄ™cajÄ…c siÄ™ na 7100 obr./min. Tak szeroki zakres prÄ™dkoÅ›ci obrotowych zapewnia lepsze osiÄ…gi i umożliwia rzadszÄ… zmianÄ™ przeÅ‚ożeÅ„ podczas zmagaÅ„ na torze, dziÄ™ki czemu silnik dÅ‚użej pracuje z maksymalnÄ… mocÄ… i pozwala uzyskiwać lepsze czasy okrążeÅ„.
„Silnik LS7 w nowym Camaro Z/28 kontynuuje tradycjÄ™ imponujÄ…cych osiÄ…gów, oferujÄ…c dużą moc i lekkÄ… konstrukcjÄ™, dziÄ™ki czemu samochód pewnie siÄ™ prowadzi i zachowuje bardzo przewidywalnie”, wyjaÅ›nia John Rydzewski, zastÄ™pca gÅ‚ównego inżyniera ds. silników o maÅ‚ym bloku. „W jednostce tej wykorzystano nowoczesne materiaÅ‚y oraz rozwiÄ…zania podpatrzone w sportach motorowych, dziÄ™ki czemu oferuje ona jedne z najlepszych osiÄ…gów”.
LS7 to najmocniejsza spalinowa jednostka napÄ™dowa w historii General Motors, a w dniu premiery pod koniec 2005 roku byÅ‚a pierwszym silnikiem w ofercie GM, który otrzymaÅ‚ certyfikat Stowarzyszenia Inżynierów Motoryzacji (SAE).
„Silnik ten stanowi uzupeÅ‚nienie gamy mocnych jednostek napÄ™dowych V8 rodziny modelu Camaro, którÄ… otwiera 426-konny motor LS3 w Camaro SS, a zamyka doÅ‚adowana jednostka LSA o mocy 580 KM montowana w Camaro ZL1” dodaje Rydzewski. „DziÄ™ki niskiej masie oraz wysokoobrotowej charakterystyce pracy silnik LS7 idealnie pasuje do lekkiego, wyÅ›cigowego Camaro Z/28, wykorzystujÄ…c wszelkie korzyÅ›ci pÅ‚ynÄ…ce z zastosowania jednostki napÄ™dowej o maÅ‚ym bloku”.
LS7 jest skÅ‚adany rÄ™cznie w należącym do GM Performance Build Center w miejscowoÅ›ci Wixom (Michigan). Silnik zbudowano w oparciu o architekturÄ™ V8 czwartej generacji, znanÄ… z 6,2 litrowej jednostki LS3 montowanej w Camaro SS, jednak odlew bloku cylindrów LS7 to unikalny proces. KsztaÅ‚t tulei cylindrowych dostosowano do wiÄ™kszej Å›rednicy cylindra (104,8 mm) o zoptymalizowanej geometrii. Zastosowano tu również ukÅ‚ad smarowania z suchÄ… miskÄ… olejowÄ…, który zapewnia efektywne smarowanie silnika nawet przy przeciążeniach w zakrÄ™tach rzÄ™du 1,05 g, jakie może osiÄ…gać Camaro Z/28 podczas dynamicznej jazdy.
WewnÄ™trzne komponenty ukÅ‚adu tÅ‚okowego LS7 wykorzystujÄ… lekkie rozwiÄ…zania technologiczne znane ze sportów motorowych – miÄ™dzy innymi tytanowe korbowody oraz zawory wlotowe dla zwiÄ™kszenia mocy i maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika przy jednoczesnej redukcji jego masy wÅ‚asnej. Tytanowe korbowody o masie zaledwie 464 gramów (30% mniej w porównaniu z podzespoÅ‚ami zastosowanymi w silniku LS3) to rozwiÄ…zanie zaczerpniÄ™te bezpoÅ›rednio z samochodów wyÅ›cigowych. Tytan pozwala obniżyć masÄ™ wÅ‚asnÄ… tych elementów, zwiÄ™kszyć zakres obrotów silnika oraz ograniczyć czas osiÄ…gania maksymalnych prÄ™dkoÅ›ci obrotowych przez jednostkÄ™ napÄ™dowÄ…. Ponadto podzespoÅ‚y wykonane z tego materiaÅ‚u cechuje wyjÄ…tkowa trwaÅ‚ość.
Kolejne cechy wyróżniajÄ…ce silnik LS7:
- Pokrywy Å‚ożyska gÅ‚ównego ze stali kutej
- Wał korbowy ze stali kutej
- Tytanowe korbowody (skok tłoka 101,6 mm)
- Aluminiowe tłoki z płaską głowicą
- Stopień sprężania 11,0:1
- Wałek rozrządu o wysokim wzniosie
- Wzmocnione, wyczynowe aluminiowe gÅ‚owice cylindrów z tytanowymi zaworami wlotowymi oraz zawory wylotowe wypeÅ‚nione sodem
- Hydroformowane kolektory wydechowe typu tri-Y
- Wydajny układ chłodzenia oleju cieczą
- Unikatowy układ wlotowy z filtrem powietrza K&N o małym oporze przepływu
- WyjÄ…tkowa pokrywa silnika z nadrukiem „Camaro 427”.
Unikalny ukÅ‚ad wydechowy silnika LS7 posiada kolektory typu tri-Y, które pozwalajÄ… w peÅ‚ni wykorzystać charakterystykÄ™ kolejnoÅ›ci zapÅ‚onu widlastej ósemki. W lewym rzÄ™dzie cylindrów zastosowano wspólne odprowadzenie spalin dla cylindra pierwszego z piÄ…tym, a nastÄ™pnie trzeciego z siódmym, a w prawym rzÄ™dzie drugiego z czwartym i szóstego z ósmym. Po stronie każdego rzÄ™du cylindrów po pierwszym rozwidleniu nastÄ™puje drugie, dziÄ™ki czemu powstaje zjawisko pulsacyjnego rozdziaÅ‚u sÄ…siednich odpalajÄ…cych cylindrów przy zachowaniu ich optymalnego przedmuchu dla kolejnoÅ›ci zapÅ‚onu 1-8-7-2-6-5-4-3. Rozbudowany ukÅ‚ad wydechowy Dual Mode oraz masywne rury o Å›rednicy 7,6 cm stanowiÄ… uzupeÅ‚nienie tuningu kolektorów oraz wpÅ‚ywajÄ… na zmniejszenie oporów przepÅ‚ywu. Zoptymalizowana konstrukcja kolektora i ukÅ‚adu wydechowego wpÅ‚ywa na zwiÄ™kszenie momentu obrotowego oraz poprawÄ™ brzmienia LS7.
WysokoprzepÅ‚ywowe gÅ‚owice cylindrów
Wzmocnione aluminiowe gÅ‚owice cylindrów LS7 majÄ… sprostać ogromnemu zapotrzebowaniu 7 litrowego silnika na powietrze. W porównaniu z motorem LS3 V-8, jednostka LS7 pochÅ‚ania w ciÄ…gu minuty o ponad 2,83 m3 wiÄ™cej powietrza, co oznacza o 20% wiÄ™kszy przepÅ‚yw. Aby zapewnić jego odpowiedniÄ… wydajność zastosowano waÅ‚ek rozrzÄ…du z hydraulicznymi popychaczami rolkowymi oraz 15 milimetrowy wznios zaworów dolotowych i wylotowych, co znacznie poprawia cyrkulacjÄ™ powietrza w silniku.
Aby osiÄ…gnąć optymalny, niezakÅ‚ócony przepÅ‚yw powietrza, gÅ‚owice LS7 posiadajÄ… proste, tunelowe przewody dolotowe. Ich spore( nawet jak na samochody wyczynowe) rozmiary majÄ… gwarantować swobodny pÄ™d powietrza, a tym samym wysokie wartoÅ›ci momentu nawet przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach obrotowych silnika oraz zapierajÄ…ce dech w piersiach osiÄ…gi przy w górnych granicach prÄ™dkoÅ›ci obrotowych.
Silnik posiada komory spalania o pojemnoÅ›ci 70 cm3, wykonane z tytanu 56 milimetrowe zawory dolotowe, które sÄ… wiÄ™ksze od swoich odpowiedników montowanych w jednostce LS3, a także 41 milimetrowe zawory wylotowe o wydrążonych trzpieniach częściowo wypeÅ‚nionych materiaÅ‚em na bazie sodu, który topi siÄ™ i skrapla w temperaturze okoÅ‚o 96 stopni Celsjusza. SiÅ‚a bezwÅ‚adnoÅ›ci wyzwalana podczas otwarcia zaworów wypycha skroplony sód w górÄ™ trzpieni, zacznie przyÅ›pieszajÄ…c proces wytracania energii cieplnej.
Przez wzglÄ…d na dużą Å›rednicÄ™ przylgni zaworów, zastosowano bliźniacze gniazda zaworów w gÅ‚owicy. KolejnÄ… modyfikacjÄ…, która wynika z doÅ›wiadczeÅ„ wyÅ›cigowych modelu Corvette, jest zmieniony kÄ…t ustawienia zaworów – 12 zamiast 15 stopni, jak to ma miejsce w silniku LS3. Takie rozwiÄ…zanie poprawia przepÅ‚yw powietrza przez okna zaworowe do komór spalania i ogranicza jego zawirowania.
Układ smarowania z suchą miską olejową
Zastosowany w LS7 ukÅ‚ad smarowania z suchÄ… miskÄ… olejowÄ… ma zapewniać efektywne smarowanie silnika nawet przy ogromnych przeciążeniach na Å‚uku drogi, które nie sÄ… rzadkoÅ›ciÄ… podczas dynamicznej jazdy Camaro Z/28. Ze zbiornika wyrównawczego o pojemnoÅ›ci niespeÅ‚na 10 litrów do ukÅ‚adu olej podawany jest pod staÅ‚ym ciÅ›nieniem, nawet w czasie dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów z przeciążeniem przekraczajÄ…cym 1,05 g.
Olej krąży w silniku, spÅ‚ywajÄ…c do miski olejowej, skÄ…d przy pomocy powrotnej pompy olejowej znów trafia do zbiornika wyrównawczego. System jest efektywnie chÅ‚odzony dziÄ™ki rozmiarom zbiornika wyrównawczego oraz pracy wydajnej chÅ‚odnicy oleju. W ukÅ‚adzie smarowania z suchÄ… miskÄ… olejowÄ… olej podawany jest do silnika poprzez zbiornik wyrównawczy.
Przeszłość i teraźniejszość
W pierwszym Camaro Z/28 z 1967 roku pracowaÅ‚ silnik o maÅ‚ym bloku i pojemnoÅ›ci 4,9 l, który generowaÅ‚ 290 KM mocy oraz 393 Nm momentu obrotowego. Jednostka ta posiadaÅ‚a żeliwny blok cylindrów z silnika 283 V-8 o Å›rednicy cylindra równej 101 mm oraz waÅ‚ korbowy z motoru 327 o wiÄ™kszej pojemnoÅ›ci, który zapewniaÅ‚ 76 milimetrowy skok tÅ‚oka i dawaÅ‚ pojemność 4,9 l, odpowiadajÄ…cÄ… wymogom SCCA dla klasy Trans Am-2.
GenerujÄ…c niemal 73% wiÄ™cej mocy od silnika 302 z 1967 roku, jednostka napÄ™dowa LS7 w Camaro Z/28 (2014) jest również od niego o okoÅ‚o 20% lżejsza, ponieważ posiada blok i gÅ‚owice cylindrów wykonane z aluminium, kompozytowy kolektor dolotowy oraz pozbawiona jest ciężkiego gaźnika.