-
Rzeczywisty czas ładowania zależy w ogromnej mierze od idealnej krzywej ładowania
-
Audi e-tron przez większą część procesu ładowania osiąga maksymalną moc ładowania do 150 kW
-
Unikalna krzywa Å‚adowania: ponad 80% mocy Å‚adowania uzyskać można w bardzo krótkim czasie
-
Pełne ładowanie Audi e-tron na stacji szybkiego ładowania trwa ok. 45 minut
Dzieje siÄ™ tak dlatego, że system zaawansowanego zarzÄ…dzania termicznego litowo-jonowÄ… bateriÄ… daje możliwość Å‚adowania z dużą prÄ™dkoÅ›ciÄ… i mocÄ…. Klienci, by odpowiednio ocenić codziennÄ… użyteczność samochodu osobowego, powinni brać pod uwagÄ™ nie tylko nominalnÄ…, maksymalnÄ… moc Å‚adowania, ale również jej prÄ™dkość.
WiÄ™kszość procesów Å‚adowania samochodu elektrycznego odbywa siÄ™ zazwyczaj w domu lub w pracy. Czynnik czasu na ogóÅ‚ nie odgrywa tam istotnej roli. W przeciwieÅ„stwie do tego, podczas podróży na duże odlegÅ‚oÅ›ci liczy siÄ™ każda minuta, a szybkie Å‚adowanie jest tu wrÄ™cz niezbÄ™dne. W takiej sytuacji samochód powinien być gotowy do kolejnego etapu podróży po optymalnie krótkiej przerwie. Wielu klientów, aby ocenić charakterystykÄ™ samochodu elektrycznego, zwraca przede wszystkim uwagÄ™ na maksymalnÄ… moc Å‚adowania. Ale wartość ta ma ograniczone zastosowanie, gdy przychodzi do podÅ‚Ä…czenia samochodu do terminala na stacji szybkiego Å‚adowania. By proces ten trwaÅ‚ jak najkrócej, zasadniczego znaczenia nabiera wtedy szybkość Å‚adowania (kWh / minuta Å‚adowania). Innymi sÅ‚owy, wysoka wydajność Å‚adowania musi być dostÄ™pna wtedy przez jak najdÅ‚uższy okres czasu. Tym wÅ‚aÅ›nie przekonujÄ… klientów modele z gamy Audi e-tron.
Szybkość ładowania ma większe znaczenie niż czysta pojemność
DziÄ™ki wysokiej mocy Å‚adowania, Audi e-tron zajmuje czoÅ‚owe wÅ›ród konkurencji miejsce – nawet gdy na rynku sÄ… inne modele o nominalnie wyższej wydajnoÅ›ci. Różnica tkwi w szczegóÅ‚ach: zdolność szybkiego Å‚adowania HPC (High Power Charging) na terminalu Å‚adujÄ…cym, która ma zapewnić możliwie najwyższÄ… moc wyjÅ›ciowÄ…, może być tu warunkiem niezbÄ™dnym, ale niekoniecznie kluczowym.
Niemniej ważne jest wysokie zużycie prÄ…du przez dużą część procesu Å‚adowania baterii. JeÅ›li samochód Å‚aduje siÄ™ z maksymalnÄ… wydajnoÅ›ciÄ… przez stosunkowo krótki czas i musi wczeÅ›niej obniżyć moc, jednoczeÅ›nie zmniejszana jest również prÄ™dkość Å‚adowania - tzn. bateria jest Å‚adowana z maksymalnÄ… mocÄ… przez okreÅ›lonÄ… jednostkÄ™ czasu. Zatem dziÄ™ki idealnej krzywej Å‚adowania z maksymalnÄ… mocÄ… dostÄ™pnÄ… przez dÅ‚ugi czas, czas Å‚adowania jest bardziej istotnym kryterium pod wzglÄ™dem wydajnoÅ›ci, i ostatecznie gwarantuje krótki postój przy terminalu Å‚adujÄ…cym. Od tego, ile „zasiÄ™gu” można doÅ‚adować Å›rednio w okreÅ›lonym czasie, na przykÅ‚ad w ciÄ…gu dziesiÄ™ciu minut, zależy również Å›rednie zużycie energii.
Różnica tkwi w krzywej Å‚adowania
JeÅ›li chodzi o krzywÄ… Å‚adowania, Audi e-tron 55 wykorzystuje swoje koncepcyjne zalety: krzywa terminala HPC o mocy wyjÅ›ciowej 150 kW wyróżnia siÄ™ wysokim poziomem dziÄ™ki swej ciÄ…gÅ‚oÅ›ci. W idealnych warunkach samochód Å‚aduje siÄ™ do poziomu od 5% do 70% na progu maksymalnej mocy wyjÅ›ciowej, zanim inteligentne zarzÄ…dzanie funkcjonowaniem baterii zmniejszy prÄ…d. To wÅ‚aÅ›nie jest kluczowa różnica w porównaniu z innymi koncepcjami, które zwykle osiÄ…gajÄ… peÅ‚nÄ… moc wyjÅ›ciowÄ… tylko przez krótki czas - w szczytowym momencie Å‚adowania - i znacznie obniżajÄ… swojÄ… moc przed osiÄ…gniÄ™ciem progu 70% naÅ‚adowania. Koncepcja Audi daje ogromnÄ… przewagÄ™ w codziennym użytkowaniu: jeÅ›li klient chce pokonać dystans okoÅ‚o 110 kilometrów, na stacji Å‚adowania spÄ™dzi niecaÅ‚e 10 minut. Audi e-tron 55 osiÄ…ga poziom 80% naÅ‚adowania po okoÅ‚o 30 minutach. Mimo, że z przyczyn technicznych dużo wiÄ™cej czasu zajmuje naÅ‚adowanie pozostaÅ‚ych 20 procent akumulatora litowo-jonowego, peÅ‚ne naÅ‚adowanie (od 5% do 100%) na terminalu HPC to tylko okoÅ‚o 45 minut – to wyjÄ…tkowe osiÄ…gniÄ™cie w bardzo konkurencyjnym otoczeniu.
Zaawansowany technicznie sposób zarzÄ…dzania termicznego sprawia, że samochód Å‚aduje siÄ™ szybciej
Litowo-jonowa bateria Audi e-tron 55 ma pojemność brutto 95 kWh (86,5 kWh netto) i zostaÅ‚a zaprojektowana z myÅ›lÄ… o dÅ‚ugim cyklu życia. Zaawansowany system zarzÄ…dzania termicznego stanowi tu podstawÄ™ dobrze zbalansowanej wydajnoÅ›ci i trwaÅ‚oÅ›ci. ChÅ‚odzenie cieczÄ… powoduje, że temperatura akumulatora utrzymuje siÄ™ w optymalnym zakresie od 25 do 35 stopni Celsjusza, nawet przy niesprzyjajÄ…cych warunkach lub w niskich temperaturach otoczenia. W czterech obwodach (w sumie 40 metrów przewodów) krążą 22 litry pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego. Podczas Å‚adowania prÄ…dem staÅ‚ym o mocy 150 kW, zimny pÅ‚yn chÅ‚odzÄ…cy odbiera ciepÅ‚o powstaÅ‚e w wyniku wewnÄ™trznego oporu elektrycznego akumulatora. RdzeÅ„ ukÅ‚adu chÅ‚odzenia skÅ‚ada siÄ™ z wytÅ‚aczanych profili, które zostaÅ‚y przymocowane do ukÅ‚adu akumulatorów od doÅ‚u. Nowo opracowany, przewodzÄ…cy ciepÅ‚o klej Å‚Ä…czy ukÅ‚ad chÅ‚odzenia z obudowÄ… akumulatora. Specjalny wypeÅ‚niacz szczelin – żel przewodzÄ…cy ciepÅ‚o - umożliwia peÅ‚ny kontakt miÄ™dzy obudowÄ… a umieszczonymi w niej moduÅ‚ami ogniw. Å»el wypeÅ‚nia wszystkie szczeliny miÄ™dzy elementami i równomiernie, poprzez obudowÄ™ akumulatora, przenosi ciepÅ‚o odpadowe wytwarzane przez ogniwa wprost do pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego. Oddzielenie elementów w przestrzeni zwiÄ™ksza bezpieczeÅ„stwo systemu. Dodatkowym pozytywnym efektem tego skomplikowanego projektu jest wysoka odporność podczas wypadku.