Panie Lichte, nie minęło jeszcze póÅ‚ roku od prezentacji przez Audi modelu e-tron GT. Jest to w peÅ‚ni elektryczne Gran Turismo, a Pan jasno powiedziaÅ‚, że jest to najpiÄ™kniejszy samochód, jaki kiedykolwiek udaÅ‚o siÄ™ Panu zaprojektować. Co bÄ™dzie dalej?
Marc Lichte: Wydarzy siÄ™ jeszcze caÅ‚kiem sporo. W zasadzie powiedziaÅ‚bym, że jesteÅ›my dopiero na poczÄ…tku. Czego teraz doÅ›wiadczamy? W przypadku elektromobilnoÅ›ci samochód - w swojej konstrukcji - zostaÅ‚ już zasadniczo zmieniony. Centrum mocy nie jest już silnik spalinowy, a raczej duży blok baterii w podÅ‚odze. Do tego dochodzÄ… możliwoÅ›ci cyfryzacji, a przede wszystkim zautomatyzowanej jazdy. To zasadniczo zmieni motoryzacjÄ™ w najbliższych latach. Jest to zmiana, którÄ… można porównać chyba tylko z momentem przejÅ›ciowym, gdy powóz zostaÅ‚ zastÄ…piony przez samochód.
To ogromne wyzwanie techniczne, nie ulega to wÄ…tpliwoÅ›ci. Ale co to konkretnie oznacza dla procesu projektowania samochodów?
Lichte: Można to dość jasno wytÅ‚umaczyć. W ciÄ…gu 135 lat istnienia firmy, zawsze projektowaliÅ›my samochód poczynajÄ…c od sylwetki zewnÄ™trznej, a dopiero potem skupialiÅ›my siÄ™ na jego wnÄ™trzu. Innymi sÅ‚owy, na poczÄ…tku zastanawialiÅ›my siÄ™, do jakiego segmentu pojazdów ma być przyporzÄ…dkowany dany model i jaki silnik ma go napÄ™dzać. Na tej podstawie opracowywaliÅ›my nadwozie, a w konsekwencji wyglÄ…d zewnÄ™trzny. Dopiero gdy wszystko byÅ‚o już ustalone, zajmowaliÅ›my siÄ™ projektowaniem wnÄ™trza.
A teraz chcecie wstrząsnąć tym ustalonym procesem?
Lichte: Tak, dokÅ‚adnie tak! Dlatego, że zautomatyzowana jazda zmienia elementarnÄ… kwestiÄ™, która do tej pory wydawaÅ‚a siÄ™ niezmienna we wszystkich samochodach na Å›wiecie: w przyszÅ‚oÅ›ci kierowcy nie bÄ™dÄ… już musieli stale trzymać rÄ…k na kierownicy. Pozbawieni zadania aktywnego prowadzenia pojazdu zyskajÄ… nowÄ… swobodÄ™ i bÄ™dÄ… mogli sami organizować swój czas. Praca, rozrywka lub relaks - wszystko bÄ™dzie możliwe na pokÅ‚adzie samochodu. A jednoczeÅ›nie zyskujemy - bez kierownicy i pedaÅ‚ów - nowe możliwoÅ›ci aranżacji wnÄ™trza, a także, po prostu, wiÄ™cej miejsca i lepsze poczucie przestrzeni. Dla użytkowników, wnÄ™trze stanie siÄ™ ich osobistÄ…, wolnÄ… przestrzeniÄ…. Dla nas, projektantów, jest to nowe jÄ…dro designu samochodu. Proces projektowania rozpoczyna siÄ™ wiÄ™c od pytania: kto bÄ™dzie siedziaÅ‚ w nowym modelu i co ta osoba bÄ™dzie chciaÅ‚a tam robić? To zwrot o 180 stopni. W przyszÅ‚oÅ›ci samochód nie bÄ™dzie już projektowany od zewnÄ…trz, ale od Å›rodka na zewnÄ…trz.
„Od Å›rodka na zewnÄ…trz” - inne branże i producenci samochodów już dawno przyjÄ™li to motto. Dlaczego Audi doÅ‚Ä…cza do ich grona dopiero teraz?
Lichte: Nie chodzi o slogan, ale raczej o fundamentalnie nowe rozumienie indywidualnej mobilnoÅ›ci. Oto przykÅ‚ad: wyobraźmy sobie tradycyjnego luksusowego sedana - ponad pięć metrów dÅ‚ugoÅ›ci, z przyciemnianymi szybami, pomalowanego na czarno. Gdzie siedzi klient? Na fotelu kierowcy? Nie, siedzi na prawym tylnym siedzeniu, ewentualnie korzysta z systemu rozrywki, podczas gdy szofer prowadzi samochód. Ale w przyszÅ‚oÅ›ci, jeÅ›li zadanie prowadzenia samochodu przestanie być aktualne, wtedy o wiele bardziej atrakcyjne dla klienta bÄ™dzie siedzenie z przodu, w wygodnym fotelu z niezakÅ‚óconym widokiem na zewnÄ…trz lub z dużym systemem rozrywki pokÅ‚adowej, takim jak w domu. Dla mnie to jak podróż pierwszÄ… klasÄ….
Ma Pan na myÅ›li podróżowanie w sposób, który do tej pory byÅ‚ zarezerwowany dla goÅ›ci VIP linii lotniczych?
Lichte: Tak, choć prÄ™dzej porównaÅ‚abym to do prywatnego odrzutowca niż do liniowego samolotu. Czas spÄ™dzony w samochodzie staje siÄ™ czasem wysokiej jakoÅ›ci. Bez wyÅ›wietlaczy, przycisków i przeÅ‚Ä…czników, ale z dużą przestrzeniÄ… i miÅ‚Ä… atmosferÄ…. To coÅ› w rodzaju trzeciej przestrzeni życiowej, obok domu i miejsca pracy.
Nowy luksus na dÅ‚ugie trasy. Wszystko piÄ™knie, ale czy jest to również rozwiÄ…zanie dla ludzi, którzy lubiÄ… samochody sportowe? Dla rodzin? MieszkaÅ„ców dużych miast?
Lichte: Jestem gÅ‚Ä™boko przekonany, że w przyszÅ‚oÅ›ci poszczególne modele pojazdów bÄ™dÄ… siÄ™ od siebie znacznie bardziej różnić. SkoÅ„czyÅ‚y siÄ™ czasy, gdy samochód byÅ‚ kompromisem miÄ™dzy wieloma sprzecznymi wymaganiami lub rozwiÄ…zaniem typu "wszystko w jednym". Zamiast tego, bÄ™dzie coraz wiÄ™cej samochodów, których caÅ‚a koncepcja jest dostosowana do konkretnego celu lub stylu życia, czy bÄ™dzie to krótka podróż do dużego miasta, czy szybka jazda po torze wyÅ›cigowym.
Czy brzmi to jak wizja?
Lichte: Wcale nie. W 2017 i 2019 roku przedstawiliÅ›my na przykÅ‚ad pojazdy koncepcyjne Audi AI:CON i AI:ME. To byÅ‚y samochody z wizjÄ…. DziÄ™ki nim patrzyliÅ›my dziesięć do dwudziestu lat w przyszÅ‚ość. Teraz, dla kontrastu, intensywnie pracujemy nad wdrożeniem samochodu już przeznaczonego do produkcji seryjnej. Pierwszy przykÅ‚ad wyÅ›lemy we wrzeÅ›niu na targi IAA w Monachium. To bÄ™dzie samochód koncepcyjny Audi grandsphere concept. Nazwa w zasadzie mówi wszystko.