-
Wprowadzenie nowych modeli Mazdy nadal napędza sprzedaż
-
Zrewidowana prognoza roczna odzwierciedla spadek wolumenu spowodowany intensywnymi opadami deszczu w Japonii w lipcu br.
W skali globalnej zapotrzebowanie na modele crossover marki pozostaje wysokie, a wprowadzenie kilku zaktualizowanych modeli – Mazdy 6, CX-3 oraz MX-5 – spowodowało dalszy wzrost sprzedaży pod koniec pierwszej połowy aktualnego roku finansowego.
Podobnie jak w pierwszym kwartale roku, rynki regionu Azji Południowo-Wschodniej zanotowały najwyższy wzrost sprzedaży liczony rok do roku, odnotowując w okresie od 1 kwietnia do 30 września wzrost sprzedaży o 28% do 66 000 egz., a sama Japonia przyczyniła się do wzrostu dzięki zwiększeniu sprzedaży o 6,7% do 103 000 egz. Sprzedaż w Ameryce Północnej wyniosła 222 000 egz., odnotowując wzrost o 1,6% w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W Europie* sprzedano 135 000 sztuk nowych samochodów, o 2,4% więcej rok do roku, ze szczególnie silnym wzrostem w Hiszpanii, gdzie sprzedano 11 000 egz. (+17%), w dużej mierze za sprawą 20% wzrostu sprzedaży modelu CX-5, w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Rekordowe wyniki sprzedaży przyniosły także wzrost przychodów do 1 729,1 mld jenów (13,3 mld euro**), podnosząc zysk operacyjny do kwoty 30,9 mld jenów (237,7 mln euro**), a dochód netto do kwoty 24,4 mld jenów (187,7 mln euro**).
Całoroczna prognoza wyników finansowych Mazdy została skorygowana w celu odzwierciedlenia spadku wolumenu sprzedaży hurtowej po skutkach rekordowych opadów deszczu, które spowodowały w lipcu br. wstrzymanie produkcji przez japońskie zakłady. Dopiero niedawno firma powróciła do pełnej zdolności produkcyjnej. Sytuacja ta spowodowała stratę w produkcji 44 000 pojazdów i szacunkowy negatywny wpływ na zysk operacyjny w wysokości 28 mld jenów. Pełna tegoroczna prognoza finansowa zakłada wielkość sprzedaży na poziomie 1 617 000 egz. (poprzednio 1 662 000), z zyskiem operacyjnym 70 mld jenów (538,5 mln euro; poprzednio 105 mld jenów) i dochodem netto 50 mld jenów (384,6 mln euro; poprzednio 80 mld jenów).
Na początku października, zgodnie z założeniami strategii Sustainable Zoom-Zoom 2030, Mazda potwierdziła, że jest na dobrej drodze do zastosowania elektrycznych rozwiązań w napędach wszystkich modeli produkcyjnych do roku 2030, a już w listopadzie zaprezentuje swój pierwszy model nowej generacji podczas Los Angeles Auto Show.
* Z wyłączeniem Rosji
** Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Mazda Motor Corporation za rok finansowy kończący się 31 marca 2019. Kwoty podane w euro obliczone wg kursu walutowego €1 = ¥130.