Mit 1 – Rozgrzewanie silnika przed jazdÄ…
Wielu kierowców wciąż uważa, że zimÄ…, przed rozpoczÄ™ciem jazdy, powinni odpowiednio rozgrzać silnik. UruchamiajÄ… wiÄ™c samochód i czekajÄ… od kilku do kilkunastu minut nim ruszÄ… w trasÄ™. W tym czasie odÅ›nieżajÄ… pojazd czy skrobiÄ… szyby. Jak siÄ™ okazuje, rozgrzewanie silnika nie ma absolutnie żadnego uzasadnienia technicznego. Z prawnego punktu widzenia może natomiast skutkować mandatem. Zgodnie z art. 60 ust. 2 pkt 2 kodeksu drogowego wÅ‚Ä…czony silnik to „uciążliwość zwiÄ…zana z nadmiernÄ… emisjÄ… spalin do Å›rodowiska lub nadmiernym haÅ‚asem” i nawet 300 zÅ‚ kary.
– Rozgrzewanie silnika przed jazdÄ… to jeden z najpowszechniejszych mitów wÅ›ród kierowców. Taka praktyka jest bezzasadna. Tego siÄ™ po prostu nie robi, nawet w starszych samochodach. Niektórzy tÅ‚umaczÄ… rozgrzewanie koniecznoÅ›ciÄ… uzyskania optymalnej temperatury oleju, aby silnik lepiej pracowaÅ‚. Nie tÄ™dy droga. OdpowiedniÄ… temperaturÄ™ uzyskamy szybciej w trakcie jazdy niż podczas postoju i pracy silnika na niskich obrotach, choć przy siarczystym mrozie warto odczekać te kilkanaÅ›cie sekund przed ruszeniem zanim olej rozprowadzi siÄ™ po magistrali olejowej – mówi Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto.
Mit 2 – Klimatyzacja tylko podczas upaÅ‚ów
Kolejnym bÅ‚Ä™dnym przekonaniem, wciąż popularnym wÅ›ród niektórych kierowców, jest zapominanie o klimatyzacji w miesiÄ…cach zimowych. Tymczasem, dla prawidÅ‚owego funkcjonowania caÅ‚ego ukÅ‚adu, klimatyzacja musi być uruchamiana także zimÄ…. Powinno siÄ™ to robić co najmniej kilka razy w miesiÄ…cu, na kilkanaÅ›cie minut. Klimatyzacja w miesiÄ…cach zimowych pozwala osuszyć powietrze, dziÄ™ki czemu m.in. szyby mniej parujÄ…, co przekÅ‚ada siÄ™ na komfort i bezpieczeÅ„stwo jazdy. Dodatkowo, w ukÅ‚adzie wraz z czynnikiem chÅ‚odzÄ…cym krąży olej, który smaruje ukÅ‚ad i posiada wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci konserwujÄ…ce oraz uszczelniajÄ…ce.
Natomiast jeÅ›li przez kilka miesiÄ™cy klimatyzacja nie bÄ™dzie używana, to może na wiosnÄ™ już nie zadziaÅ‚ać, ponieważ z powodu braku smarowania uszkodzeniu ulegnie kompresor. Mechanicy ProfiAuto Serwis szacujÄ…, że nawet co 5 samochód trafiajÄ…cy do ich warsztatów po zimie wymaga interwencji w tym zakresie.
Mit 3 – Zimówki w lepszym stanie zakÅ‚adamy na przednie koÅ‚a
Stan opon zimowych, szczególnie w samochodach z przednim napÄ™dem, ma bardzo duże znaczenie. Jakość ogumienia wpÅ‚ywa zarówno na trakcjÄ™, jak i drogÄ™ hamowania. Dlatego wielu kierowców jeżdżących samochodami z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ› decyduje siÄ™ zaÅ‚ożyć opony w lepszym stanie wÅ‚aÅ›nie na przednie koÅ‚a. Z kolei niektórzy specjaliÅ›ci z branży oponiarskiej twierdzÄ…, że bezpieczniejszym wyborem jest zaÅ‚ożenie lepszej pary opon na tylne koÅ‚a. WedÅ‚ug nich Å‚atwiej jest opanować podsterowność, czyli utratÄ™ przyczepnoÅ›ci przedniej osi, niż nagÅ‚Ä… nadsterowność.
WiÄ™kszość pojazdów na naszych droga posiada przedniÄ… oÅ› napÄ™dowÄ…, która wykonuje wiÄ™kszÄ… pracÄ™ niż tylna, dlatego kierowcy wychodzÄ… z zaÅ‚ożenia, że na niej też powinny znajdować siÄ™ lepsze opony. Takie rozwiÄ…zanie sprawdza siÄ™ tylko podczas hamowania i ruszania. Dobre ogumienie na tylnych koÅ‚ach ustabilizuje prowadzenie w zakrÄ™tach i ograniczy utratÄ™ kontroli nad tylnÄ… osiÄ…, nad którÄ… kierowca nie ma bezpoÅ›redniej kontroli w kole kierowniczym. Takie rozwiÄ…zanie jest bezpieczniejsze, ponieważ unikamy trudnej do opanowania nadsterownoÅ›ci.
– JeÅ›li mamy na coÅ› zwrócić uwagÄ™, to najlepiej na to, aby zarówno przednie, jak i tylne opony byÅ‚y w takim samym, dobrym stanie. Dlatego co roku należy rotować opony przód – tyÅ‚. W przypadku kiedy jeździmy już któryÅ› sezon na zimówkach, warto też sprawdzić stan bieżnika oraz datÄ™ produkcji opony, aby mieć pewność, że w sytuacjach nagÅ‚ych unikniemy niekontrolowanych poÅ›lizgów, a na Å›wiatÅ‚ach nie bÄ™dÄ… nam siÄ™ koÅ‚a krÄ™cić w miejscu – tÅ‚umaczy Adam Lehnort, ekspert ProfiAuto.
Mit 4 – Paliwowy koktajl, czyli odrobina benzyny w baku diesla
Kolejny mit, który zwiÄ…zany jest ze starszymi samochodami. ByÅ‚o to rozwiÄ…zanie stosowane przez kierowców, aby olej napÄ™dowy nie zamarzaÅ‚. O ile takie dziaÅ‚anie mogÅ‚o siÄ™ sprawdzić w starych autach, których ukÅ‚ady byÅ‚y w stanie poradzić sobie z przefiltrowaniem takiego koktajlu, to dziÅ› absolutnie nie powinno siÄ™ tego robić. Nowoczesne silniki wysokoprężne wyposażone sÄ… w ukÅ‚ady Common Rail lub pompowtryskiwacze i nawet najmniejsza ilość benzyny może być dla nich bardzo szkodliwa. Mechanicy ProfiAuto Serwis przestrzegajÄ…, że może to skutkować trwaÅ‚ym uszkodzeniem silnika, ewentualna regeneracja bÄ™dzie bardzo droga, a w skrajnych przypadkach konieczna bÄ™dzie wymiana motoru na nowy. Już od listopada na stacjach paliw letni olej napÄ™dowy zastÄ™powany jest zimowym i nie ma potrzeby dolewania dodatkowo benzyny. Niemniej należy tankować samochody na dużych, sprawdzonych stacjach. MaÅ‚e, na uboczach mogÄ… nie zapewniać dostatecznej jakoÅ›ci paliwa z uwagi na jego maÅ‚Ä… rotacjÄ™.
Mit 5 – Spirytus albo denaturat zamiast pÅ‚ynu do spryskiwaczy
To kolejny przykÅ‚ad „dawnych” przyzwyczajeÅ„ wciąż funkcjonujÄ…cych wÅ›ród niektórych kierowców. Spirytus zdecydowanie nie jest dobrym rozwiÄ…zaniem – szybko paruje i wytrÄ…ca siÄ™ z niego woda. Spryskiwanie spirytusem przedniej szyby podczas jazdy może skoÅ„czyć siÄ™ zamarzniÄ™tymi smugami ograniczajÄ…cymi widoczność, co jest bardzo niebezpieczne i potencjalnie grozi nawet wypadkiem.
– Domowych receptur na pÅ‚yny do spryskiwaczy nie brakuje, szczególnie dużo można ich znaleźć na forach internetowych. SÄ… np. kierowcy korzystajÄ…cy z denaturatu rozcieÅ„czonego z octem. Nie polecam takiego rozwiÄ…zania, ta mikstura także może pozostawiać ogromne smugi i ograniczać widoczność. Nie wiemy także, jak „domowy pÅ‚yn” zachowa siÄ™ w kontakcie z naszÄ… karoseriÄ… i czy jest obojÄ™tny dla podzespoÅ‚ów gumowych samochodu. Najlepiej w ogóle nie eksperymentować z pÅ‚ynami do spryskiwaczy – czy to zimowymi, czy letnimi. JeÅ›li chcemy oszczÄ™dzić kilka zÅ‚otych, zawsze możemy wybrać taÅ„szy pÅ‚yn – podsumowuje Adam Lehnort.