Na Sardynii walczymy o zwycięstwo!
|
Autor: PM Dodano: 2008-05-14
Wyświetlono: 2697 razy
|
W maju Rajdowe Mistrzostwa Åšwiata 2008 przenoszÄ… siÄ™ na SardyniÄ™. Na starcie 5 Rajdu WÅ‚och, bÄ™dÄ…cego szóstÄ… rundÄ… bieżącego sezonu, zespół Citroën Total reprezentować bÄ™dÄ… dwa C4 WRC z zaÅ‚ogami Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc MartÃ.
|
|
Oprócz nich dwoma innymi C4 WRC w rajdzie pojadą załogi Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, korzystające z pomocy technicznej zespołu Citroën Technologies.
Po wielu latach organizowania Rajdu Włoch w San Remo, od 2004 r. odbywa się on na Sardynii. Trasa, wytyczona w całości drogami szutrowymi, obejmie w tym roku 17 odcinków specjalnych, w sumie o długości 344,73 km. Jedyną nowością będzie ostatni oes, prowadzący nadmorską drogą na północ od Olbii; pozostałe odcinki znajdują się bliżej środka wyspy, na południe od miasta-bazy.
Po czterech poprzednich edycjach rajd ten jest dobrze rozpoznany i nie kryje szczególnych niespodzianek, szczególnie, że zespoły WRC regularnie organizują na Sardynii jazdy testowe. Trasę cechują bardzo kręte, dość wąskie trasy, na długich odcinkach straszące potężnymi głazami na poboczach. Sprawia to, że tempo jazdy jest stosunkowo niskie, ale nawet drobny błąd kierowcy może drogo kosztować. Luźna, piaszczysta nawierzchnia jest bardzo zmienna; nigdy nie wiadomo, na ile przyczepności można liczyć. Wielką rolę odgrywa pozycja startowa: kierowca jadący jako pierwszy ma trudne zadanie odkurzania trasy. Załogi Citroëna ruszą na trasę jako druga i piąta, starając się maksymalnie wykorzystać swoje niezłe pozycje startowe.
Sébastien Loeb i Daniel Elena, dwukrotni zwyciÄ™zcy Rajdu Sardynii (w latach 2005 i 2006), w ubiegÅ‚ym roku byli bliscy kolejnego sukcesu. Mistrzowie Åšwiata znaleźli wÅ‚aÅ›ciwe ustawienia techniczne samochodu i w dobry rytmie, pozornie niezagrożeni zmierzali jako liderzy do mety. WystarczyÅ‚ jednak jeden bÅ‚Ä…d, by wyeliminować ich z dalszej jazdy. W tym roku Loeb i Elena nie mówiÄ… o rewanżu, ale wiadomo, że w Porto Cervo chcÄ… stanąć na szczycie podium. „Nie mam zwyczaju oglÄ…dać siÄ™ za siebie” – mówi Loeb.- „Nie rozpamiÄ™tujÄ™ zeszÅ‚orocznego wypadku. LubiÄ™ SardyniÄ™, która wyraźnie oddziela lepszych od gorszych. Tym razem głównÄ… niewiadomÄ… bÄ™dzie zachowanie opon, które nie majÄ… systemu zamozalepiania po przebiciu.”
Sébastien i Daniel, stawiajÄ…cy sobie za cel zwyciÄ™stwo na Sardynii, muszÄ… poważnie liczyć siÄ™ z tym czynnikiem. „Nie myÅ›lÄ™ już także o naszym pechu w Jordanii” – dodaje Loeb.- „ByliÅ›my na prowadzeniu, mieliÅ›my duże szanse zwiÄ™kszenia przewagi w klasyfikacji, a zamiast tego skoÅ„czyliÅ›my z piÄ™cioma punktami straty. Teraz, zaczynajÄ…c od Sardynii, trzeba odrabiać tÄ™ różnicÄ™. Konkurencyjność naszego C4 w różnym terenie i skuteczna praca zespoÅ‚u nad dostosowaniem ustawieÅ„ samochodu do opon, jakimi dysponujemy, sÄ… dobrymi zapowiedziami przed rajdem.”
Ważne wnioski wynikajÄ… także ze Å›wietnej postawy zaÅ‚ogi Dani Sordo/Marc MartÃ. Przez dÅ‚ugi czas na prowadzeniu w Jordanii, potwierdzili potencjaÅ‚ Citroëna C4 wobec pojazdów konkurencji i wÅ‚asne możliwoÅ›ci. Obecnie stać ich już na walkÄ™ o zwyciÄ™stwo na każdej nawierzchni, a nie – jak dawniej – tylko na asfalcie. „Być liderem to wspaniaÅ‚e uczucie, ale zarazem bardzo trudna rola” – mówi Dani.- „Åšwietnie czuÅ‚em samochód, osiÄ…gane czasy daÅ‚y mi sporo pewnoÅ›ci siebie. Nadal uważam, że brak mi doÅ›wiadczenia - umiejÄ™tnoÅ›ci dowiezienia prowadzenia do mety, dobierania stylu jazdy do warunków chwili, rozgrywania roli pierwszego zawodnika na trasie, ale na pewno w Jordanii zrobiÅ‚em postÄ™py.”
Sordo, choć zwyciężyÅ‚ na Sardynii w kategorii Junior w 2005 r., a w ubiegÅ‚ym roku byÅ‚ trzeci w klasyfikacji generalnej, jest umiarkowanym zwolennikiem tego rajdu. „Nie należy on do moich ulubionych” – przyznaje.- „MyÅ›lÄ™, że decydujÄ…ce bÄ™dÄ… tu różne delikatne czynniki, przede wszystkim opony. Jak bÄ™dÄ… siÄ™ zachowywaÅ‚y twarde Pirelli na piasku, bez możliwoÅ›ci nacinania? Na trasach jest tyle kamieni, że jedzie siÄ™ z ciÄ…gÅ‚Ä… obawÄ… przed przebiciem.” Nie odbiera mu to jednak nadziei na kolejne miejsce na podium. Punkty, jakie zaliczy, bÄ™dÄ… ważne dla obu klasyfikacji, szczególnie dla zespoÅ‚u, by zachować szanse w rywalizacji Konstruktorów.
Rajd Sardynii - informacje szczegółowe:
•5 Rajd WÅ‚och – Sardynia (runda 6/15) (15-18 maja)
•Nawierzchnia: szuter
•Miejsce: Olbia, Porto Cervo
•Informacje praktyczne: miejscowÄ… walutÄ… jest Euro. Nie ma różnicy czasowej wzglÄ™dem Francji.
•Sprawy techniczne: Rajd Sardynii poÅ‚Ä…czony jest w parÄ™ z Rajdem Jordanii. Loeb i Sordo bÄ™dÄ… mieli do dyspozycji te same podwozia i silniki, co w poprzedniej rundzie (silniki majÄ… już za sobÄ… także Rajd Argentyny). OdnoÅ›nie elementów ukÅ‚adu napÄ™dowego, każda zaÅ‚oga wykorzystać może po dwa zespoÅ‚y skrzynia biegów/mechanizm różnicowy; ponadto do limitowanych części zamiennych należą amortyzatory (pięć zestawów) wsporniki piasty koÅ‚a (pięć szt.).
•Opony: Dopuszcza siÄ™ tylko jeden typ opon: Pirelli Scorpion WRC 205/65R15 Hard. Zawodnicy mogÄ… mieć w samochodach po dwa koÅ‚a zapasowe. Nacinanie opon jest zakazane. Limit liczby opon wynosi 36 szt. na każdy samochód, na caÅ‚y rajd Å‚Ä…cznie z odcinkiem testowym.
•Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 13 maja i Å›rodÄ™ 14 maja w godz. 8:00-20:00. Każda zaÅ‚oga ma prawo przejechać trasÄ™ każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczajÄ…c prÄ™dkoÅ›ci 70 km/h.
•Odcinek testowy: odbÄ™dzie siÄ™ we czwartek 15 maja w godz. od 8:00 do 12:00 na trasie dÅ‚ugoÅ›ci 3,75 km, w pobliżu Monte Pinu, o 10 km na zachód od parku serwisowego w Porto Cocciani.
•Konferencja prasowa: we czwartek 15 maja od godz. 13:30 w biurze prasowym rajdu w kurorcie Meliá Olbia.
•Uroczystość startu: we czwartek 15 maja od godz. 20:00 w Marina Vecchia w Porto Cervo.
•Trasa: o caÅ‚kowitej dÅ‚ugoÅ›ci 1040,35 km, w tym 17 odcinków specjalnych (9 różnych), o Å‚Ä…cznym dystansie 344,73 km.
•Program szczegółowy:
Etap 1: piątek 16 maja: 371,02 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 131,56 km. Wyjazd z parku serwisowego (9:00); OS1: Monte Corvos 1 (16,43 km); OS2: Crastazza 1 (33,96 km); OS3: Terranova 1 (15,39 km). Komasacja (13:05/20 min.). Serwis A (13:25/30 min.). OS4: Monte Corvos 2; OS5: Crastazza 2; OS6: Terranova 2; Serwis B (18:00/45 min.) Ostatni samochód w parc fermé o 21:00.
Etap 2: sobota 17 maja: 410,68 km, w tym 6 OS (3 różne) na łącznym dystansie 134,60 km. Wyjazd z parc fermé, serwis C (8:00/15 min). OS7: Punta Pianedda 1 (18,53 km); OS8: Monte Lerno 1 (29,31 km); OS9: Su Filigosu 1 (19,46 km). Komasacja (12:42/20 min.), Serwis D (13:02/30 min.); OS10: Punta Pianedda 2; OS11: Monte Lerno 2; OS12: Su Filigosu 2. Serwis E (17:59/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o 20:59.
Etap 3: niedziela 18 maja: 258,65 km, w tym 5 OS (3 różne) na łącznym dystansie 78,57 km. Wyjazd z parc fermé, serwis F (7:00/15 min.). OS13: Monte Olia 1 (19,28 km); OS14: Sorilis 1 18,66 km). Komasacja (9:51/20 min); Serwis G (10:11/30 min.). OS15: Monte Olia 2; OS16: Sorilis 2. Komasacja (13:17/10 min.); Serwis H (13:27/10 min.). OS17: Lisia Ruja (2,69 km); Podium od godz. 14:30.
•OgÅ‚oszenie wyników i podium: w niedzielÄ™ 18 maja, w Marina Vecchia w Porto Cervo, od godz. 14:30, nastÄ™pnie wrÄ™czenie nagród w stylu olimpijskim.
•Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielÄ™ 18 maja od godz. 15:45 w biurze prasowym rajdu w kurorcie Meliá Olbia.
•NowoÅ›ci: Organizatorzy przewidzieli w sumie 50,10 km nowych dróg, ale we fragmentach rozproszonych na caÅ‚ej trasie, tak, że żaden z odcinków specjalnych nie jest dokÅ‚adnie taki sam jak rok temu. Jedynym odcinkiem w caÅ‚oÅ›ci nowym jest OS 17 (dÅ‚ugoÅ›ci tylko 2,69 km).
•Citroën na Sardynii: zespół ma na swoim koncie dwa zwyciÄ™stwa – w latach 2006 i 2005: (Loeb/Elena/Xsara).
•Statystyki załóg przed rajdem:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.). Liczba startów w WRC: 103. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 39. Tytuły Mistrza Świata WRC: 4 (2004, 2005, 2006 i 2007).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 49. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc MartÃ: debiut w Mistrzostwach Åšwiata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 115. TytuÅ‚ w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
•Historia startów załóg zespoÅ‚u w Rajdzie Sardynii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: wezmą z nim udział po raz piąty. Poprzednie starty: 2007 (C4/nie ukończ.), 2006 (Xsara/1 miejsce), 2005 (Xsara/1 m.), 2004 (Xsara/2 m.).
Dani Sordo: czwarty start, wszystkie dotychczasowe wspólnie z M. MartÃ: 2007 (C4/3 m.), 2006 (Xsara/3 m.), 2005 (C2 S1600/17 m.; 1 w kategorii Junior).
Marc MartÃ: piÄ…ty start; do tej pory: 2007 (Dani Sordo/C4/3 m.), 2006 (Dani Sordo/Xsara/3 m.), 2005 (Dani Sordo/C2 S1600/17 m.; 1 w kategorii Junior), 2004 (Carlos Sainz/Xsara WRC/3 m.).
•W rajdzie wystartujÄ… dwa prywatne Citroëny C4 WRC z zaÅ‚ogami Conrad Rautenbach/David Senior i Urmo Aava/Kuldar Sikk, przygotowane i obsÅ‚ugiwane przez zespół PH Sport przy wsparciu techników z Citroën Sport Technologies.
|
|
|
» Przygoda w kamperze! Co warto wiedzieć? |
2023-05-31 |
|
RozpoczynajÄ…cy siÄ™ sezon na wyprawy kamperem stawia przed wieloma miÅ‚oÅ›nikami tego typu turystyki zasadnicze pytanie: czy podczas moich wypraw chcÄ™ za każdym razem nocować na zagospodarowanym kempingu, czy zaszaleć i spÄ™dzać noce ?na dziko?, na Å‚oni... wiÄ™cej »
|
|