Wyższy poziom bezpieczeństwa
Technologie zapobiegania kolizjom oraz łagodzenia ich skutków to w dzisiejszych czasach najważniejsze elementy wyznaczające poziom bezpieczeństwa samochodów. Dlatego od 2010 roku Euro NCAP Advanced przyznaje nagrody producentom, którzy wprowadzają na rynek nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, mające istotny wpływ na jego poprawę.
Dla każdego zgłoszonego rozwiązania Euro NCAP wyznacza panel niezależnych ekspertów, którzy dokonują jego oceny na podstawie materiałów dostarczonych przez producenta. Dzięki logicznej i wnikliwej analizie sposobu opracowania, testowania oraz uwierzytelnienia danej technologii, a także za sprawą wszelkich istniejących danych z rzeczywistego użytkowania, można określić przypuszczaną skuteczność i sprawność działania danego systemu bezpieczeństwa. Jeśli założenia producenta mają mocne odzwierciedlenie w przebadanym materiale, Euro NCAP nagradza technologię podobnie, jak to właśnie miało miejsce z systemem zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) firmy Mitsubishi Motors.
5 gwiazdek dla Outlandera
Jako kolejny element dowodzący zaangażowania firmy Mitsubishi Motors w poprawę bezpieczeństwa na drogach, system FCM (szczegółowy opis poniżej) zadebiutował w 2012 roku w modelu Outlander nagrodzonym 5 gwiazdkami w testach zderzeniowych Euro NCAP. Pojazd wyposażony był również w szeroką gamę innych systemów bezpieczeństwa takich, jak aktywny tempomat* (ACC) czy system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu* (LDW), które pojawią się także w przyszłych modelach marki.
W oświadczeniu wydanym przez Euro NCAP czytamy: „System zapobiegania kolizjom czołowym firmy Mitsubishi Motors nagrodzony przez Euro NCAP stanowi dobry przykład, jak niektórzy producenci samochodów dbają o ograniczenie liczby wypadków oraz ich ofiar na drogach oferując klientom automatyczne systemy hamowania.”
Obok systemów ACC oraz LDW, nagrodzony przez Euro NCAP system zapobiegania kolizjom czołowym to kolejne rozwiązanie potwierdzające nieustanne zaangażowanie firmy Mitsubishi w rozwój rozmaitych inicjatyw i innowacji związanych z poprawą bezpieczeństwa, których kolejnym przykładem może być struktura nadwozia RISE (Reinforced Impact Safety Evolution)**, udoskonalone systemy bezpieczeństwa aktywnego czy regularnie wprowadzane na rynek, nowe systemy bezpieczeństwa biernego.
*System dostępny zależnie od rynku lub modelu
* * Opracowana przez Mitsubishi Motors struktura nadwozia RISE* jest konstrukcją samonośną, która zapewnia radykalną poprawę poziomu ochrony pasażerów w przypadku wielokierunkowych zderzeń. RISE to system rozpraszania energii zderzeń bocznych i tylnych przy ściśle kontrolowanych odkształceniach. Rozwiązanie to zwiększa poziom bezpieczeństwa pasażerów oraz ochrony układu paliwowego przy uderzeniach w tylną część pojazdu.
System zapobiegania kolizjom czołowym* (FCM) Mitsubishi Motors
System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) wykorzystuje ten sam radar (77 GHz), co aktywny tempomat (ACC). FCM to system wykrywający przeszkody na drodze przed pojazdem i automatycznie aktywujący hamulce w celu uniknięcia kolizji lub zmniejszenia jej skutków.
Gdy pojawia się ryzyko kolizji czołowej, system ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym oraz świetlnym na zespole zegarów, jednocześnie zwiększając ciśnienie w układzie hamulcowym.
Jeśli kierowca zacznie hamować, wspomaganie hamowania awaryjnego (BA) zostanie uruchomione wcześniej, niż w normalnych warunkach jazdy.
Jeśli ryzyko kolizji staje się bardzo wysokie, aktywuje się dwuetapowa funkcja automatycznego hamowania:
- w pierwszym etapie nastąpi stosunkowo spokojne przyhamowanie pojazdu, które ma na celu wywołanie odpowiedniej reakcji kierowcy.
- w drugim etapie następuje zdecydowana, automatyczna aktywacja układu hamulcowego aby uniknąć, bądź złagodzić skutki zderzenia.
Skuteczne wsparcie ze strony systemu FCM ma miejsce, gdy pojazd porusza się z prędkością nieprzekraczającą 30 km/h i zbliża się nieruchomej przeszkody. W przypadku innych poruszających się pojazdów, system FCM również może pomóc uniknąć wypadku, jeśli różnica prędkości między Mitsubishi Outlanderem, a innymi pojazdami nie wynosi więcej niż 30 km/h. Przy większych różnicach prędkości system FCM nie jest w stanie zapobiec kolizji, ale przyczyni się do ograniczenia jej skutków.
* System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) nie zadziała prawidłowo w każdej sytuacji drogowej i przy każdym natężeniu ruchu oraz wobec każdego napotkanego obiektu. Skuteczne działanie systemu jest również zależne od warunków pogodowych i drogowych.
* System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM) nie jest w stanie wykryć wszystkich typów pojazdów. FCM najefektywniej wykrywa pojazdy o rozmiarach samochodu osobowego lub większe.