Zastosowanie nowych technologii pozwala na bardziej precyzyjne i wydajne produkowanie podzespoÅ‚ów takich jak rama oraz doÅ‚Ä…czone do niej komponenty. UnowoczeÅ›nione, trójwymiarowe systemy kontrolne, pracujÄ…ce w oparciu o lasery sprawdzajÄ… tolerancje produkcyjne, które zostaÅ‚y zmniejszone o 25 procent w porównaniu z modelem Corvette poprzedniej generacji.
„Wiele osób nigdy nie zobaczy zaawansowanych technologii wykorzystywanych w produkcji nowej Corvette Stingray”, powiedziaÅ‚ Dave Tatman, manager fabryki, „jednak klienci doceniÄ… zalety wprowadzonych innowacji za każdym razem, gdy zasiÄ…dÄ… za kierownicÄ… tego modelu”.
„Na przykÅ‚ad nowy proces spawania aluminium przyczyniÅ‚ siÄ™ do obniżenia wagi ramy i usztywnienia jej, co poprawiÅ‚o osiÄ…gi i wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne auta”, dodaÅ‚ Tatman. „Każda rama jest mierzona w 100 miejscach, co minimalizuje możliwość wystÄ…pienia niepożądanych pisków i stuków, które mogÅ‚yby rozproszyć kierowcÄ™”.
OkoÅ‚o 52 milionów dolarów przeznaczonych na inwestycjÄ™ pochÅ‚onęła konstrukcja nowej nadwoziowni, która po raz pierwszy w historii Chevroleta produkuje na miejscu nowÄ…, lekkÄ…, aluminiowÄ… ramÄ™ dla modelu Corvette Stingray 2014. Rama zapewnia autu nie tylko doskonaÅ‚Ä… dynamikÄ™, ale również tworzy doskonaÅ‚Ä… platformÄ™ do dalszego, precyzyjnego montażu nadwozia. Element ten jest o 45 kilogramów lżejszy i o 57 procent sztywniejszy od ramy poprzedniej generacji, co tworzy tak wytrzymaÅ‚e podwozie, że w przypadku wersji cabrio nie sÄ… wymagane żadne dodatkowe wzmocnienia strukturalne.
Jest to również najbardziej zÅ‚ożona konstrukcja w historii Chevroleta Corvette, obejmujÄ…ca gÅ‚ówne podÅ‚użnice zÅ‚ożone z piÄ™ciu aluminiowych segmentów, w tym umieszczonych na kraÅ„cach profili aluminiowych otrzymanych metodÄ… wyciskania, centralnej kratownicy oraz wydrążonych elementów w punktach przylegania zawieszenia – wszystkie te elementy majÄ… różnÄ… grubość, która odpowiada wymaganiom obciążeniowym i wagowym poszczególnych sekcji.
Montaż ramy wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych procesów Å‚Ä…czenia oraz bardziej precyzyjnych metod kontroli jakoÅ›ci, aby zapewnić odpowiedniÄ… wytrzymaÅ‚ość i zgodność z wzorcowymi wymiarami. WysokÄ… jakość w tym zakresie zapewniajÄ… takie technologie, jak spawanie aluminium, wiercenie termiczne oraz spawanie laserowe.
Wiertła termiczne
Rama Chevroleta Corvette Stingray zawiera 188 punktów Å‚Ä…czenia klejem konstrukcyjnym. WiertÅ‚o o wysokiej prÄ™dkoÅ›ci wytÅ‚acza materiaÅ‚ ramy, tworzÄ…c wytrzymaÅ‚y, integralny koÅ‚nierz wykonany pod kÄ…tem Å‚Ä…czników typu Å›rubowego. To pierwsza tego typu metoda Å‚Ä…czenia stosowana przez GM.
Nowa metoda jest wykorzystywana do Å‚Ä…czenia zamkniÄ™tych sekcji, gdzie tylko jedna strona ma otwarty dostÄ™p, i w przypadku których spawanie Å‚ukowe mogÅ‚oby spowodować odksztaÅ‚cenia lub osÅ‚abić materiaÅ‚. Zachowywana jest również zgodność pod wzglÄ™dem wymiarów, co eliminuje konieczność stosowania obróbki maszynowej po zakoÅ„czeniu montażu.
Proces punktowego spawania aluminiowych elementów
Opracowany przez GM proces punktowego spawania aluminiowych elementów to wydajna metoda Å‚Ä…czenia dwóch części wykonanych z aluminium z dostÄ™pem z obu stron. Proces sprawdza siÄ™ szczególnie w przypadku grubszych materiaÅ‚ów – do 4 mm – wykorzystywanych w ramie nowego Chevroleta Corvette. Metoda ta jest również wykorzystywana do spawania profili aluminiowych otrzymanych metodÄ… wyciskania, odlewów oraz blach aluminiowych. W modelu Corvette Stingray coupe znajduje siÄ™ 439 punktowych spawów tego typu.
Proces punktowego spawania jest też wykorzystywany w przypadku struktury tunelu nowej Corvette oraz punktów mocowania różnych komponentów. Licencjonowani dostawcy stosujÄ… ten proces w produkcji niektórych podzespoÅ‚ów auta.
Spawanie laserowe
Spawanie laserowe jest wykorzystywane w przypadku tunelu ramy do przytwierdzania do jej struktury paneli z aluminium. Proces pozwala na przeprowadzenie szybkiego spawania w sposób ciÄ…gÅ‚y w momencie, gdy możliwy jest dostÄ™p tylko z jednej strony.
Co wiÄ™cej, precyzyjny strumieÅ„ energii wykorzystywany w procesie spawania minimalizuje rozprzestrzenianie siÄ™ ciepÅ‚a poza spawany obszar, co zapewnia wiÄ™kszÄ… precyzjÄ™ strukturalnÄ…. Z kolei laser tworzy szczelne zÅ‚Ä…cze niewymagajÄ…ce stosowania dodatkowych uszczelnieÅ„, które mogÅ‚yby zwiÄ™kszyć wagÄ™ caÅ‚ej struktury.
W fabryce znajdujÄ… siÄ™ dwa zrobotyzowane stanowiska spawania laserowego – jedno, na którym pracujÄ… dwa roboty i kolejne z jednym robotem. Każdy robot ma dedykowany generator zasilany laserowo, a Å‚Ä…cznie wszystkie roboty kÅ‚adÄ… na jednej ramie 71 segmentów, dajÄ…cych w sumie ponad 11 metrów spawów.
Laserowa kontrola jakości
W procesie laserowej kontroli jakoÅ›ci wykorzystuje siÄ™ nowoczesne narzÄ™dzia dostarczane przez firmÄ™ Perceptron, które monitorujÄ… newralgiczne punkty w nadwoziu każdego Chevroleta Corvette zjeżdżajÄ…cego z linii produkcyjnej.
Poprzez sprawdzenie każdego samochodu oraz najważniejszych aspektów jego konstrukcji jeszcze w fabryce możliwe jest wychwycenie wszelkich odstÄ™pstw od norm i natychmiastowe ich wyeliminowanie. WiÄ™ksza precyzja wykonania podzespoÅ‚ów oraz nowe, udoskonalone narzÄ™dzia wykorzystywane w procesie budowy nowej Corvette przyczyniajÄ… siÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia o okoÅ‚o 25 procent wyższych standardów jakoÅ›ciowych.
Perceptron to trójwymiarowy system pomiarowy wykorzystujÄ…cy czujniki laserowe Helix lub kamery, które monitorujÄ… najważniejsze punkty caÅ‚ej konstrukcji. W trzyczęściowym procesie kontroli jakoÅ›ci bada siÄ™ podÅ‚użnice ramy, strukturÄ™ uniframe i kompozytowe nadwozie wraz ze zmontowanym kokpitem.
W samym nadwoziu z kompozytów mierzonych jest 39 punktów. Sprawdzenie caÅ‚ego samochodu zajmuje okoÅ‚o 2,5 minuty, a wszystkie pomiary wykonywane sÄ… z dokÅ‚adnoÅ›ciÄ… do 0,25 mm. W przypadku każdej ramy dokonywanych jest sto pomiarów.
Corvette Stingray 2014 to siódma generacja sportowego samochodu Chevroleta, który od czerwca 1981 roku jest budowany wyÅ‚Ä…cznie w fabryce w Bowling Green. Dostawy tego modelu do dilerów w USA już siÄ™ rozpoczęły.