-
Hybrydowy samochód e:HEV wyposażono w trzy tryby jazdy, w tym tryb EV, oferujÄ…cy wyjÄ…tkowÄ… sprawność w wielu typowych scenariuszach jazdy
-
Moc maksymalna 109 KM (80kW) i maksymalny moment obrotowy 253 Nm
-
Uśredniona emisja CO2 od 102 g/km (WLTP) przy zużyciu paliwa do 4,5 l/100 km (WLTP)
-
Intuicyjną i bezproblemową łączność zapewnia wszechstronny zestaw funkcji informacyjno-rozrywkowych, w tym Honda Personal Assistant
-
Jazz zachowuje charakterystycznÄ… dla marki wszechstronność, funkcjonalny system Magic Seats i imponujÄ…cÄ… pojemność bagażowÄ… – do 1203 litrów
-
Poszerzony pakiet systemów bezpieczeÅ„stwa aktywnego Honda SENSING jako wyposażenie standardowe
Nowy Jazz e:HEV odgrywa kluczową rolę w zobowiązaniu Hondy, że do roku 2022 wszystkie sprzedawane w Europie modele Hondy będą wyposażone w napędy wykorzystujące silniki elektryczne. Jazz będzie dostępny w całej Europie latem 2020 roku.
Zaawansowany hybrydowy układ napędowy e:HEV
Jazz przeznaczony dla europejskich klientów bÄ™dzie dostÄ™pny wyÅ‚Ä…cznie z zaawansowanym hybrydowym ukÅ‚adem napÄ™dowym. NoszÄ…cy nowe oznaczenie – e:HEV, caÅ‚kowicie nowy Jazz zostaÅ‚ zaprojektowany tak, aby zapewnić wyjÄ…tkowe poÅ‚Ä…czenie dobrych osiÄ…gów i imponujÄ…cej sprawnoÅ›ci energetycznej, bÄ™dÄ…ce dopeÅ‚nieniem wysokiego komfortu wnÄ™trza i wyjÄ…tkowej funkcjonalnoÅ›ci.
System e:HEV zostaÅ‚ niedawno opracowany dla modelu Jazz, aby zapewnić kierowcy przyjemne wrażenia z jazdy. SkÅ‚ada siÄ™ on z dwóch kompaktowych silników elektrycznych o wysokiej mocy, wspóÅ‚pracujÄ…cych z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym DOHC i-VTEC, baterii litowo-jonowej i innowacyjnej przekÅ‚adni bezpoÅ›redniej oraz jednostki sterujÄ…cej przepÅ‚ywem mocy, zapewniajÄ…cych wysoki poziom sprawnoÅ›ci i pÅ‚ynnoÅ›ci pracy.
Moc maksymalna 109 KM / 80 kW pozwala rozpÄ™dzić samochód do 100 km/h w 9,4 sekundy i dalej, do maksymalnej prÄ™dkoÅ›ci 175 km/h. Efektem jest relaksujÄ…ca i komfortowa podróż, zarówno w mieÅ›cie, jak i podczas szybkiej jazdy autostradowej. PaliwooszczÄ™dny system hybrydowy może pochwalić siÄ™ emisjÄ… CO2 od 102 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa do 4,5 l/100km (WLTP) w modelu standardowym oraz emisjÄ… CO2 od 110 g/km (WLTP) i zużyciem paliwa do 4,8l/100km (WLTP) w wariancie Crosstar.
Aby zapewnić tak dobre wrażenia z jazdy i tak wyjÄ…tkowÄ… sprawność, zaawansowany hybrydowy system e:HEV pÅ‚ynnie wybiera jeden z trzech dostÄ™pnych trybów jazdy:
-
Tryb EV Drive, w którym akumulator litowo-jonowy zasila bezpoÅ›rednio elektryczny silnik napÄ™dowy
-
Tryb Hybrid Drive – silnik benzynowy wytwarza energiÄ™, która trafia do generatora, gdzie jest zamieniana na prÄ…d przekazywany nastÄ™pnie do silnika elektrycznego
-
Tryb silnika spalinowego - mechanizm sprzęgła blokującego tworzy bezpośrednie połączenie między silnikiem benzynowym i napędzanymi kołami
W wiÄ™kszoÅ›ci przypadków, podczas jazdy miejskiej, pojazd samodzielnie przechodzi pomiÄ™dzy trybem Hybrid Drive i EV, dbajÄ…c o maksymalnÄ… wydajność. W czasie szybkiej jazdy autostradowej wykorzystywany jest tryb silnika spalinowego, który może być wspomagany dodatkowÄ… szczytowÄ… mocÄ… silnika elektrycznego dostÄ™pnÄ… na żądanie przy szybkim przyspieszaniu.
Podczas jazdy w trybie hybrydowym nadmiar mocy silnika benzynowego może sÅ‚użyć do doÅ‚adowywania baterii, które odbywa siÄ™ za poÅ›rednictwem drugiego silnika elektrycznego, peÅ‚niÄ…cego rolÄ™ generatora. Tryb elektryczny wÅ‚Ä…cza siÄ™ również, gdy samochód zwalnia, wytwarzajÄ…c energiÄ™ poprzez hamowanie odzyskowe w celu doÅ‚adowania akumulatora trakcyjnego.
PrzeÅ‚Ä…czanie pomiÄ™dzy trzema trybami jazdy jest niezauważalne dla pasażerów. Inżynierowie opracowujÄ…cy model Jazz poÅ›wiÄ™cili wiele wysiÅ‚ku, aby zminimalizować jakiekolwiek opóźnienia podczas zmiany trybów jazdy. Wysokoobrotowe silniki elektryczne zostaÅ‚y opracowane samodzielnie przez HondÄ™, aby byÅ‚y tak lekkie, kompaktowe, wydajne i mocne, jak to tylko możliwe. Elektryczny silnik napÄ™dowy obraca siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 13.300 obr/min, wytwarzajÄ…c wysoki moment obrotowy siÄ™gajÄ…cy 253 Nm, co umożliwia uzyskanie dobrych przyspieszeÅ„ przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach jazdy.
Zamiast konwencjonalnej skrzyni biegów zastosowano jednobiegowÄ… przekÅ‚adniÄ™ o staÅ‚ym przeÅ‚ożeniu Å‚Ä…czÄ…cÄ… bezpoÅ›rednio ruchome elementy, co pozwoliÅ‚o na pÅ‚ynny transfer momentu obrotowego i odczucie liniowego przyrostu prÄ™dkoÅ›ci w momencie przyspieszenia. Takie rozwiÄ…zanie oznacza, że system Hondy jest mniejszy i sprawniejszy niż planetarne przekÅ‚adnie e-CVT, zwykle spotykane w innych pojazdach hybrydowych.
Poza płynnym przyspieszaniem oferowanym przez e:HEV, komfort jazdy w nowym Jazzie został dodatkowo zwiększony dzięki zastosowaniu zawieszenia o niskich oporach tarcia i zwiększonej sztywności nadwozia.
Niezrównana pojemność i pomysÅ‚owe systemy organizacji przestrzeni
Podczas opracowywania nowego modelu Jazz, inżynierowie Hondy Å›ciÅ›le wspóÅ‚pracowali z projektantami, aby zapewnić, że samochód zachowa najwiÄ™kszÄ… w swojej klasie przestronność wnÄ™trza, która jest znakiem rozpoznawczym poprzednich generacji Jazza. Pojemność bagażowa zaczyna siÄ™ od 298 litrów (oparcia tylnej kanapy w pozycji pionowej) i wzrasta do imponujÄ…cych 1203 litrów (tylna kanapa zÅ‚ożona, zaÅ‚adunek do poziomu dachu). OsiÄ…gniÄ™te zostaÅ‚o to dziÄ™ki pomysÅ‚owemu rozplanowaniu elementów hybrydowego ukÅ‚adu napÄ™dowego w podwoziu i w komorze silnika.
Podstawowe zmiany obejmujÄ… zmniejszenie ukÅ‚adu dolotowego silnika spalinowego, przekÅ‚adni, silników elektrycznych, a także jednostki sterowania mocÄ… (PCU) w celu zapewnienia dodatkowej przestrzeni. DziÄ™ki temu akumulator niskonapiÄ™ciowy 12V może zmieÅ›cić siÄ™ również w komorze silnika. Tak efektywne rozmieszczenie komponentów byÅ‚o możliwe także dziÄ™ki zastosowaniu najnowszych póÅ‚przewodników wysokiej mocy w jednostce sterowania mocÄ… (PCU).
Kluczem do uzyskania ogromnej przestrzeni pasażerskiej byÅ‚o również nietypowe w tej klasie samochodów umieszczenie zbiornika paliwa w centralnej części podÅ‚ogi, pod przednimi siedzeniami. DziÄ™ki temu Jazz zachowuje wyjÄ…tkowo funkcjonalny system skÅ‚adania tylnych siedzeÅ„ Magic Seats, który daje możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeÅ„ w wielu konfiguracjach i elastycznego ksztaÅ‚towania przestrzeni Å‚adunkowej.
Nowa intuicyjna łączność
Nowa Honda Jazz zapewnia bezproblemowÄ… Å‚Ä…czność w samochodzie, pozwalajÄ…c wÅ‚aÅ›cicielom na usprawnienie codziennych zajęć. Prosty w obsÅ‚udze interfejs LCD z ekranem dotykowym zostaÅ‚ zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozpraszanie uwagi kierowcy. Czas obsÅ‚ugi najczęściej używanych elementów sterujÄ…cych zostaÅ‚ skrócony o 58% w porównaniu z poprzednim modelem, co zapewnia bezpieczniejszÄ… i bardziej ergonomicznÄ… obsÅ‚ugÄ™.
Interfejs wykorzystuje styl graficzny znany ze smartfonów, z funkcjami przesuwania i przewijania, umożliwiajÄ…cymi przeglÄ…danie stron i list. WyÅ›wietlacz można skonfigurować tak, aby speÅ‚niaÅ‚ wszelkie wymagania użytkowe, wÅ‚Ä…czajÄ…c w to konfigurowalne skróty do czÄ™sto używanych funkcji i źródeÅ‚ dźwiÄ™ku.
ZewnÄ™trzne usÅ‚ugi informacyjno-rozrywkowe sÄ… dostÄ™pne za poÅ›rednictwem ekranu dotykowego lub sÄ… aktywowane gÅ‚osowo, w tym prognozy pogody, lokalizacja parkingów, muzyka, nawigacja, wyszukiwanie lokalizacji i usÅ‚ugi telefonicznych. Kompleksowy zestaw pokÅ‚adowych aplikacji można uzupeÅ‚nić poprzez przeniesienie ekranu wÅ‚asnego smartfona za poÅ›rednictwem zainstalowanego Apple CarPlay lub Android Auto oraz poprzez port USB. Hotspot WiFi jest również po raz pierwszy dostÄ™pny w modelu Jazz.
Projektanci wnÄ™trza zwrócili szczególnÄ… uwagÄ™ na detale podczas tworzenia uporzÄ…dkowanej deski rozdzielczej i interfejsu. W odpowiedzi na uwagi klientów, Honda przywróciÅ‚a mechaniczne sterowanie kluczowymi funkcjami, z dotykowymi, precyzyjnymi pokrÄ™tÅ‚ami do regulacji ogrzewania i wentylacji.
Honda Personal Assistant
Funkcjami i aplikacjami łączności można sterować za pośrednictwem zaawansowanego dotykowego ekranu lub z pomocą poleceń głosowych systemu Honda Personal Assistant (na razie niedostępny w języku polskim). Znany z Hondy e, intuicyjny Honda Personal Assistant, korzystający z rozwiązań sztucznej inteligencji (AI), jest zdolny do naturalnego rozumienia komend przekazywanych w formie prostych konwersacji i do kontekstowego rozpoznawania mowy, dzięki czemu może ułatwiać dostęp do wielu usług online.
Osobistego Asystenta Hondy można Å‚atwo aktywować, mówiÄ…c „OK Honda”, nastÄ™pnie możemy zadawać pytania lub wypowiadać polecenia. Graficzna animacja twarzy towarzyszy reakcjom systemu sztucznej inteligencji i wizualnie potwierdza interakcje.
Rozpoznawanie kontekstu pozwala użytkownikom rozmawiać w naturalny sposób, jako że sztuczna inteligencja rozumie kontekst kolejnych pytaÅ„ i odpowiedzi użytkownika. Umożliwia to także realizacjÄ™ funkcji wyszukiwania w czasie rzeczywistym z uwzglÄ™dnieniem kontekstu, aby zlokalizować usÅ‚ugi dostÄ™pne w okreÅ›lonych godzinach.
Wszechstronne systemy bezpieczeÅ„stwa aktywnego „Honda SENSING”:
Nowa Honda Jazz jest standardowo wyposażona w najnowszÄ… wersjÄ™ pakietu zaawansowanych funkcji bezpieczeÅ„stwa i wspomagania kierowcy, dziÄ™ki nowo opracowanej kamerze o szerokim polu widzenia z przodu. Udoskonalony zostaÅ‚ system Hondy minimalizujÄ…cy skutki ewentualnej kolizji, który skuteczniej wykrywa pieszych i rowerzystów w warunkach nocnych i jest w stanie automatycznie uruchomić hamulce, kiedy wykryje pojazdy przecinajÄ…ce kierunek poruszania siÄ™ Jazza lub gdy wjeżdżamy na tor kolizyjny z innym pojazdem.
Po raz pierwszy w modelu Jazz, tempomat adaptacyjny i system utrzymywania na pasie ruchu sÄ… dostÄ™pne w standardzie. Standardem jest też system zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu, który ostrzega kierowcÄ™, gdy wykryje, że pojazd może przekroczyć linie ograniczajÄ…ce pas ruchu lub zbliżyć siÄ™ do zewnÄ™trznej krawÄ™dzi chodnika, albo też do pojazdów nadjeżdżajÄ…cych z przeciwnej strony. System monitorowania martwego pola w lusterkach wraz z systemem ostrzegania o zbliżajÄ…cym siÄ™ pojeździe podczas cofania, dostÄ™pne sÄ… w standardzie w najbogatszej wersji wyposażeniowej – Executive.
Inteligentny ogranicznik prÄ™dkoÅ›ci rozpoznaje znaki ograniczenia prÄ™dkoÅ›ci i dostosowuje do nich prÄ™dkość samochodu. JeÅ›li znak drogowy pokazuje mniejszÄ… prÄ™dkość od aktualnej prÄ™dkoÅ›ci pojazdu, wskaźnik na wyÅ›wietlaczu miga, czemu towarzyszy powiadomienie akustyczne, a system stopniowo zmniejsza prÄ™dkość pojazdu. Automatyczne Å›wiatÅ‚a drogowe i rozpoznawanie znaków drogowych pozostajÄ… częściÄ… pakietu Honda SENSING w nowym Jazzie.
BezpieczeÅ„stwo bierne jest dla Hondy równie ważne jak bezpieczeÅ„stwo aktywne, które polega na ochronie pasażerów w razie wypadku. Nowy Jazz posiada teraz dziesięć poduszek powietrznych, w tym poduszkÄ™ kolanowÄ… kierowcy oraz nowÄ… przedniÄ… centralnÄ… poduszkÄ™ powietrznÄ…. Ta innowacyjna centralna poduszka powietrzna jest zintegrowana ze Å›rodkowÄ… częściÄ… oparcia fotela kierowcy i w przypadku kolizji napeÅ‚nia siÄ™ miÄ™dzy fotelami, chroniÄ…c gÅ‚owy kierowcy i pasażera przed zderzeniem siÄ™.