• DziÄ™ki piÄ™ciu drzwiom i bagażnikowi o pojemnoÅ›ci 1220 litrów jeszcze wiÄ™cej funkcjonalnoÅ›ci
• Niska emisja C02 za sprawÄ… redukcji wagi i nowoczesnych silników
• Systemy wsparcia kierowcy rodem z klasy luksusowych limuzyn
Samochód zawdziÄ™cza swojÄ… siÅ‚Ä™ mocnym i wysoce efektywnym silnikom. W obszarze infotainment i systemów wsparcia kierowcy nowe Audi A3 Sportback oferuje rozwiÄ…zania, które wyznaczajÄ… trendy w klasie samochodów kompaktowych premium.
Stylistyka zewnętrzna
Nowe Audi A3 Sportback zostaÅ‚o wydÅ‚użone na sportowy sposób. Pod wzglÄ™dem dÅ‚ugoÅ›ci (4310 mm), szerokoÅ›ci (1780 mm) i wysokoÅ›ci (1425 mm), nieznacznie tylko przewyższa poprzedni model. Rozstaw osi zwiÄ™kszyÅ‚ siÄ™ o 58 mm i wynosi teraz 2636 mm. Natomiast w porównaniu z wersjÄ… trzydrzwiowÄ…, Audi A3 ma rozstaw kóÅ‚ w modelu piÄ™ciodrzwiowym wiÄ™kszy o 35 mm.
Linia samochodu z trzema oknami bocznymi zostaÅ‚a uporzÄ…dkowana i zwarta. Każdy detal nadwozia to precyzja oraz siÅ‚a wyrazu. Elementem dominujÄ…cym z przodu pojazdu jest charakterystyczna osÅ‚ona chÅ‚odnicy Singleframe, z ukoÅ›nie przyciÄ™tymi górnymi narożnikami. Utrzymana zostaÅ‚a w kolorze szarego kamienia. PÅ‚askie reflektory majÄ… skoÅ›nie przebiegajÄ…ce dolne krawÄ™dzie. Na życzenie, Audi montuje Å›wiatÅ‚a ksenonowe wykonane w technologii Xenon plus wraz z diodowymi Å›wiatÅ‚ami do jazdy dziennej. Nieco później dostÄ™pne bÄ™dÄ… również reflektory diodowe. Duże wloty powietrza z przodu samochodu dajÄ… wyobrażenie o mocy silników.
Ostro zarysowana linia "tornado" dzieli boki auta poniżej okien i zaznacza silne ramiona samochodu. Nad progami, z dużym rozmachem poprowadzono dynamicznÄ… liniÄ™, biegnÄ…cÄ… w górÄ™ ku tylnej części auta.
Mocno zakrzywione powierzchnie, duże, elegancko wykrojone wnÄ™ki kóÅ‚, relatywnie wÄ…skie, mocno pochylone sÅ‚upki C oraz delikatne spoilery na brzegach dachu podkreÅ›lajÄ… sportowe ambicje Audi A3 Sportback. Podobnie zresztÄ… boczne lusterka,
które jak na prawdziwe auto sportowe przystaÅ‚o osadzono tu na drzwiach.
Tylna część pojazdu jest bardzo wyraźnie wyrzeźbiona, podzielone światła tylne podkreślają jej szerokość. Reflektory ksenonowe Xenon plus oferowane są w kombinacji z diodowymi światłami tylnymi. Diodowe linie tworzą tu optyczne łuki.
Elementem wyposażenia seryjnego jest adaptacyjne Å›wiatÅ‚o hamowania, które podczas gwaÅ‚townego hamowania pulsuje z dużą czÄ™stotliwoÅ›ciÄ…. Ostra krawÄ™dź oddziela strefÄ™ dyfuzora. W zależnoÅ›ci od wersji silnikowej - z lewej strony pojazdu widoczne sÄ… jedna lub dwie rury wydechowe.
Klienci mogÄ… wybrać dla swojego Audi A3 Sportback jeden spoÅ›ród 13 kolorów lakieru – trzy kolory standardowe, osiem lakierów metalicznych i dwa lakiery z efektem perÅ‚owym. DostÄ™pny na życzenie pakiet „wysoki poÅ‚ysk” to maÅ‚e, eleganckie akcenty w bocznych oknach (element wyposażenia seryjnego wersji Ambiente). Dla klientów szczególnie zainteresowanych stylistykÄ… sportowÄ… przewidziano pakiet S line i pakiet S line Exterieur.
Ultralekka karoseria
Koncepcja ultralekkiej konstrukcji jest już od dawna atutem marki Audi. W porównaniu do poprzedniego modelu, ciężar wÅ‚asny nowego Audi A3 Sportback zredukowano aż o prawie 90 kg i w przypadku wersji z silnikiem 1.4 TFSI wynosi on jedynie 1205 kg. Audi, pionier na skalÄ™ Å›wiatowÄ… w dziedzinie lekkich konstrukcji, po raz kolejny zmieniÅ‚o ogólnie panujÄ…cÄ… tendencjÄ™ na rynku (polegajÄ…cÄ… na staÅ‚ym zwiÄ™kszaniu ciężaru samochodów) - osiÄ…gajÄ…c przy tym doskonaÅ‚y rezultat.
Konstrukcja kabiny pasażerskiej, dziÄ™ki wysoce zaawansowanym technologicznie komponentom z hartowanych stopów stali cechuje siÄ™ mocÄ… i równoczeÅ›nie lekkoÅ›ciÄ…. UdziaÅ‚ tych stopów w karoserii jest bardzo duży. PrzyczyniajÄ… siÄ™ one do redukcji ciężaru przestrzeni pasażerskiej o 37 kg. Dobre jakoÅ›ciowo stale o najwyższej wytrzymaÅ‚oÅ›ci znalazÅ‚y zastosowanie również w wielu innych częściach pojazdu. Maska silnika, bÅ‚otniki, belka za przednim zderzakiem i rama pomocnicza osi przedniej wykonane sÄ… z aluminium. PozwalajÄ… zaoszczÄ™dzić Å‚Ä…cznie ok. 12 kg, poprawiajÄ…c w ten sposób podziaÅ‚ obciążeÅ„ miÄ™dzy osiami.
Karoseria Audi A3 Sportback jest bardzo sztywna i zapewnia duży komfort akustyczny, dziÄ™ki zastosowaniu tÅ‚umiÄ…cych haÅ‚asy elementów, takich jak dźwiÄ™koszczelna szyba przednia. WspóÅ‚czynnik oporu cW – za sprawÄ… precyzyjnego szlifowania karoserii, któremu poddano również podÅ‚ogÄ™ i komorÄ™ silnika - wynosi jedynie 0,30.
Bierne bezpieczeÅ„stwo pasażerów speÅ‚nia najwyższe wymogi. W przypadku kolizji z pieszym maska silnika - wskutek zastosowania pirotechniki w jej tylnej części - wypychana jest o kilka centymetrów w górÄ™, co Å‚agodzi skutki uderzenia pieszego.
Wnętrze
Wnętrze nowego Audi A3 Sportback jest eleganckie, lekkie i jasne. Linie oraz płaszczyzny są w nim mocno zaakcentowane. Podobnie jak w większych modelach, poniżej szyby przedniej przebiega tu długi łuk. Tablica rozdzielcza z łukowatą częścią przednią jest smukła i niewysoka. Razem z konsolą środkową, lekko pochyloną w kierunku kierowcy, wydaje się być zawieszona w przestrzeni. Siedzącej za kierownicą osobie daje to poczucie swobody.
Dopracowana w najdrobniejszych szczegóÅ‚ach ergonomia to klasyczny wyróżnik marki Audi. System obsÅ‚ugi MMI, z wysuwanym elektrycznie monitorem, montowany jest w pojeździe wyposażonym już w samo tylko radio MMI. Panel obsÅ‚ugowy umieszczono w tunelu Å›rodkowym konsoli. DźwigniÄ™ hamulca rÄ™cznego zastÄ…piono przyciskiem elektromechanicznym. RozwiÄ…zanie to Audi zaczerpnęło z klasy luksusowych limuzyn.
Kierowca może cieszyć wzrok elegancką kierownicą. W zależności od wersji ma ona trzy lub cztery ramiona i spłaszczony u dołu wieniec, jest zaopatrzona w wielofunkcyjne przyciski. Duże, okrągłe wskaźniki można łatwo i dokładnie odczytać.
Nowo zaprojektowane przednie siedzenia gwarantują właściwą postawę i podparcie dla kręgosłupa. Na życzenie Audi montuje siedzenia sportowe (element wyposażenia seryjnego wersji Ambition).
DziÄ™ki zwiÄ™kszonemu o 58 mm rozstawowi osi, siedzÄ…cy z tyÅ‚u pasażerowie Audi A3 Sportback majÄ… wystarczajÄ…co dużo miejsca. Również wsiadanie nie sprawia trudnoÅ›ci. W porównaniu z modelem poprzednim Audi A3 Sportback oferuje o kilka milimetrów wiÄ™cej miejsca dla gÅ‚owy i nóg.
WnÄ™trze nowego Audi A3 Sportback jest tak wytworne jak wnÄ™trze luksusowej limuzyny. Jego najpiÄ™kniejszymi akcentami sÄ… wymodelowane nakÅ‚adki na drzwi boczne, dajÄ…ce efekt trójwymiarowy. Na życzenie Audi montuje je w stylistyce aluminiowej Mistral lub w trójwymiarowej wersji Luv (element wyposażenia seryjnego wersji Ambiente).
Elementy w stylistyce Luv powstają wskutek zastosowania złożonej technologii produkcyjnej, co daje efekt szkła o intensywnej głębi.
Cztery duże, okrągłe wloty powietrza, stylizowane na klasyczne dysze wylotowe w samolocie odrzutowym - są kolejnym przykładem technicznej estetyki w rozumieniu Audi. Strumień powietrza można regulować lekkim przyciśnięciem i pociągnięciem osi środkowej, uzyskując w zależności od potrzeb szeroki lub punktowy strumień nawiewu.
W wyposażeniu dodatkowym panel sterowania komfortowej klimatyzacji utrzymany jest w kolorze czarnego lakieru fortepianowego. CzerniÄ… lÅ›ni również panel deski rozdzielczej. Na życzenie wiele paneli sterowania może zostać wykonanych w kolorze aluminium. Opcjonalny pakiet „oÅ›wietlenie wnÄ™trza” (element seryjnego wyposażenia wersji Ambiente) nadaje wnÄ™trzu nowego Audi A3 Sportback dyskretne akcenty Å›wietlne.
Kolory wnÄ™trza dopasowane sÄ… do wersji wyposażenia. W przypadku Attraction, utrzymano je w czerni lub tytanowej szaroÅ›ci, wnÄ™trze w wersji Ambition jest natomiast caÅ‚e czarne, albo posiada dodatkowe kontrastowe elementy w kolorze srebrnym, niebieskim lub żóÅ‚tym. Natomiast dla dwukolorowego wariantu Audi design selection Capriorange - ekskluzywnej propozycji projektantów Audi, dostÄ™pne sÄ… żywe, mÅ‚odzieżowe kolory. Dodatkowe kolory dostÄ™pne dla luksusowej wersji Ambiente to beżowy Pashmina i brÄ…zowy Kastanien.
Klienci mogÄ… również wybierać pomiÄ™dzy różnymi materiaÅ‚ami, z których wykonane sÄ… obicia. W przypadku wersji Attraction i Ambition standard stanowi tkanina, w wydaniu Ambiente kombinacja tkaniny i sztucznej skóry. Opcjonalnie dostÄ™pna jest tapicerka ze skóry Milano lub zestawienie skór Perlnappa i Alcantara. Siedzenia sportowe wykonane ze skóry Milano na wysokoÅ›ci ramion sÄ… obciÄ…gniÄ™te skórÄ… Velvet.
WnÄ™trze pojazdu wyposażonego w pakiet sportowy S line, dostÄ™pny dla wersji Ambition, utrzymane jest w czerni. Siedzenia sportowe obciÄ…gniÄ™to kombinacjÄ… tkaniny Biathlon i skóry. Dywaniki wykoÅ„czono srebrnymi szwami i obszyciami. Listwy ozdobne wykonane sÄ… z matowego, szczotkowanego aluminium lub lÅ›niÄ… czerniÄ… w trójwymiarowej stylistyce. Pokryta perforowanÄ… skórÄ… gaÅ‚ka dźwigni zmiany biegów i specjalna kierownica sportowa stanowiÄ… dopeÅ‚nienie pakietu sportowego S line.
Pojemność bagażnika wynosi 380 l, ale po złożeniu oparć wzrasta do 1220 l.
Szerokość miÄ™dzy nadkolami to 100 cm. PodÅ‚oga w tej części jest pÅ‚aska i można jÄ… umieÅ›cić na dwóch wysokoÅ›ciach. PrzytrzymujÄ…ce podÅ‚ogÄ™ zatrzaski zaopatrzone sÄ… w maÅ‚e diody. Oparcie kanapy tylnej można zÅ‚ożyć caÅ‚kowicie lub w stosunku 60 do 40. Elementy wyposażenia seryjnego to wieszaki na torby i zaczepy stabilizacyjne do mocowania bagażu. Opcjonalnie dostÄ™pna jest dwustronna mata, pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika, tunel do przewożenia dÅ‚ugich przedmiotów oraz torba do nart i deski snowboardowej.
Silniki
Na poczÄ…tek Audi wyposaża nowy model A3 Sportback w silnik TDI lub jeden z dwóch silników TFSI. Nieco później gama silników zostanie poszerzona o dwa silniki diesla i dwie jednostki benzynowe. Ich efektywność zwiÄ™kszono dziÄ™ki zastosowaniu kilku technologii, takich jak wtrysk bezpoÅ›redni, turbodoÅ‚adowanie, innowacyjne sterowanie temperaturÄ… i system start-stop. W porównaniu z poprzednimi modelami zużycie paliwa zredukowano w nich Å›rednio o ok. 10 proc.
Silnik 1.6 TDI to najdoskonalsza jednostka napÄ™dowa w caÅ‚ej oferowanej palecie. Kompaktowy silnik diesla, wyróżniajÄ…cy siÄ™ minimalnym tarciem wewnÄ™trznym, przy zastosowaniu manualnej skrzyni biegów zużywa Å›rednio tylko 3,8 l oleju napÄ™dowego na 100 km (99 g CO2 na km). Pojemność 1,6 l sprawia, że Audi A3 Sportback osiÄ…ga prÄ™dkość 100 km/h w ciÄ…gu 10,9 s oraz rozwija prÄ™dkość maksymalnÄ… 194 km/h.
Nowo skonstruowany silnik 2.0 TDI, którego waÅ‚ki wyrównoważajÄ…ce umieszczone sÄ… teraz w skrzyni korbowej, dostÄ™pny jest w dwóch wersjach. A3 Sportback z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ› i silnikiem o mocy 110 kW (150 KM) oraz momencie obrotowym 320 Nm ma nastÄ™pujÄ…ce osiÄ…gi: rozpÄ™dza siÄ™ do 100 km/h w czasie 8,4 s, a jego prÄ™dkość maksymalna to 213 km/h. Zużywa Å›rednio 4,2 l paliwa na 100 km - co daje wartość 108 g CO2 na km.
Mocniejszy wariant silnika 2.0 TDI generuje moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Najważniejsze parametry (w wersji z manualnÄ… skrzyniÄ… biegów i napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›) to: przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 7,4 s, prÄ™dkość maksymalna 232 km/h, Å›rednie zużycie 4,3 l na 100 km (111 g CO2 na km).
W niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci paleta silników zostanie poszerzona o jednostkÄ™ 1.2 TFSI. Silnik ten, wyposażony w aluminiowÄ… skrzyniÄ™ korbowÄ…, zorientowany jest na niewielki ciężar i minimalne tarcie. Generuje moc 77 kW (105 KM) i moment obrotowy 175 Nm.
W połączeniu z przekładnią automatyczną S tronic sprawia, że Audi A3 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 10,7 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 193 km/h. Zużywa średnio 4,9 l paliwa na 100 km (114 g CO2 na km).
Nowy silnik 1.4 TFSI z aluminiowym blokiem waży teraz jedynie 107 kg, czyli o 21 kg mniej w porównaniu do poprzedniego odpowiednika tej jednostki. Generuje moc 90 kW (122 KM) i moment obrotowy 200 Nm. Wyposażone w tÄ™ jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… Audi A3 Sportback przyspiesza od zera do 100 km/h w czasie 9,3 s oraz rozwija prÄ™dkość maksymalnÄ… 203 km/h. Zużywa Å›rednio 5,3 l paliwa na 100 km (123 g CO2 na km).
W drugiej wersji, która bÄ™dzie dostÄ™pna nieco później, silnik 1.4 TFSI bÄ™dzie miaÅ‚ moc 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 250 Nm. InnowacjÄ… w tym silniku jest system odÅ‚Ä…czania cylindrów - cylinder on demand (COD), który przy niewielkim i Å›rednim obciążeniu oraz podczas fazy hamowania silnikiem odÅ‚Ä…cza drugi i trzeci cylinder.
Dzięki temu silnik o pojemności 1,4 l zużywa średnio 4,7 l paliwa na 100 km (110 g CO2 na km).
RozpÄ™dzenie siÄ™ do 100 km/h trwa (w wersji z manualnÄ… skrzyniÄ… biegów) 8,4 s, a jego prÄ™dkość maksymalna wynosi 213 km/h. SÄ… to prawdziwie sportowe parametry.
Nowy silnik 1.8 TFSI, najmocniejsza jednostka benzynowa w caÅ‚ej oferowanej palecie, ma moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 250 Nm. Charakteryzuje jÄ… bezpoÅ›redni wtrysk benzyny FSI i dodatkowy wtrysk poÅ›redni do kolektora dolotowego. Audi Valvelift, czyli system zmiennej fazy otwarcia zaworów, to rozwiÄ…zanie, które poprawia charakterystykÄ™ momentu obrotowego. Kolektor wylotowy silnika zintegrowano z jego gÅ‚owicÄ…, a pomysÅ‚ ten zastosowano także w obu mniejszych silnikach TFSI.
Najważniejsze parametry (w wersji z automatyczną przekładnią S tronic i napędem na przednią oś): przyspieszenie od zera do 100 km/h w czasie 7,3 s, prędkość maksymalna 232 km/h, średnie zużycie 5,6 l na 100 km (130 g CO2 na km).
Już wkrótce Audi poszerzy paletÄ™ silników montowanych w modelu A3 Sportback. ZaÅ‚ożenia dotyczÄ… modelu S oraz innych, wysoce wydajnych wersji, emitujÄ…cych niewielkÄ… ilość spalin. W roku 2013 zadebiutuje silnik TCNG o mocy 81 kW (110 KM), który bÄ™dzie napÄ™dzany e-gazem – ekologicznym gazem, wytwarzanym przez Audi zgodnie z zasadÄ… zrównoważonego rozwoju. ObliczajÄ…c jego caÅ‚kowity wskaźnik cyklu well to wheel czyli „od źródÅ‚a energii do energii napÄ™dzajÄ…cej koÅ‚o” (tj. od wytworzenia paliwa poprzez transport lub dystrybucjÄ™ aż do wykorzystania w pojeździe), otrzymujemy wartość emisji CO2 Audi A3 Sportback TCNG mniejszÄ… niż 30 g. W 2014 roku do produkcji wejdzie Audi A3 Sportback e-tron, z efektywnym napÄ™dem hybrydowym typu plug-in.
Układ przeniesienia napędu
Wszystkie modele Audi A3 Sportback, niezależnie od wersji silnikowej, wyposażane są standardowo w skrzynię manualną z sześcioma biegami. Jednakże możliwe jest wyposażenie ich w automatyczną przekładnię S tronic. Zależnie od wersji
ta dwusprzęgłowa skrzynia umożliwia szybkie i prawie niezauważalne przełączanie między sześcioma lub siedmioma biegami.
Kierowca może obsÅ‚ugiwać przekÅ‚adniÄ™ S tronic za pomocÄ… dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnie – za pomocÄ… manetek przy kierownicy. W automatycznym trybie pracy S liczba obrotów jest nieco wyższa, a tryb D inicjuje wiÄ™ksze przeÅ‚ożenia.
W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego linii Ambition) przekładnia S tronic w trybie pracy efficiency umożliwia korzystanie z wolnego biegu, co także przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.
Modele z silnikiem o mocy do 103 kW (140 KM) posiadają napęd na przednią oś.
Modele z silnikiem 1.8 TFSI lub 2.0 TDI dostępne są na życzenie ze stałym napędem quattro (na cztery koła), wykorzystującym nowe sprzęgło wielopłytkowe.
Włączane hydraulicznie i sterowane elektronicznie sprzęgło w czasie zaledwie kilku milisekund może przekierować moc z osi przedniej na oś tylną. Waży ono znacznie mniej niż jego poprzednia wersja.
Podwozie
Podwozie nowego Audi A3 Sportback jest peÅ‚ne równowagi, harmonii i ma bardzo sportowy charakter. Wynika to z doskonale dopasowanego podziaÅ‚u obciążeÅ„ miÄ™dzy osiami. OÅ› przedniÄ… w porównaniu z modelem poprzednim przesuniÄ™to o 40 mm
do przodu, co odpowiednio skróciÅ‚o zwis przedni. Wszystkie silniki sÄ… zamontowane poprzecznie, w pochyleniu do tyÅ‚u wiÄ™kszym o dwanaÅ›cie stopni niż dotychczas.
Ich część wydechowa skierowana jest ku przodowi pojazdu. Koncepcja ta to zastosowanie modułowej budowy płyty podłogowej (MQB).
OÅ› przedniÄ… Audi A3 Sportback stanowi konstrukcja McPhersona z trójkÄ…tnymi wahaczami poprzecznymi i lekkimi aluminiowymi zwrotnicami. Przymocowana jest do aluminiowej ramy pomocniczej. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej, przymocowane do stalowej ramy pomocniczej tylnej osi przyjmuje osobno siÅ‚y wzdÅ‚użne i poprzeczne. Sprężyny oraz amortyzatory zawieszania sÄ… od siebie oddzielone. Oba dostÄ™pne podwozia sportowe sprawiajÄ…, że karoseria Audi A3 Sportback znajduje siÄ™ 15 lub 25 mm niżej.
Elektromechaniczne wspomaganie ukÅ‚adu kierowniczego z ogólnym wskaźnikiem przeÅ‚ożenia o wartoÅ›ci 15,3:1 pracuje delikatnie i zarazem bardzo wydajnie. Przy jeździe na wprost nie wymaga żadnych nakÅ‚adów energii, co przyczynia siÄ™ do jeszcze wiÄ™kszej wydajnoÅ›ci tego modelu. Wspomaganie wspóÅ‚pracuje Å›ciÅ›le z różnymi systemami wsparcia kierowcy, również z aktywnym asystentem toru jazdy Audi active lane assist i asystentem parkowania. Åšrednica zawracania Audi A3 Sportback wynosi zaledwie 10,9 m.
Nowe Audi A3 Sportback – zależnie od linii wyposażeniowej – porusza siÄ™ na koÅ‚ach o Å›rednicy 16 lub 17 cali, na życzenie dostÄ™pne sÄ… koÅ‚a w atrakcyjnej stylistyce do 18 cali Å›rednicy.
Mocne hamulce odpowiadajÄ… za skuteczne hamowanie, tarcze przednie sÄ… wentylowane od wewnÄ…trz. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC zintegrowany jest z elektronicznÄ… blokadÄ…, wspierajÄ…cÄ… kierowcÄ™ podczas pokonywania zakrÄ™tów. JeÅ›li koÅ‚o jednej z osi wpadnie w poÅ›lizg, spowoduje ona lekkie przyhamowanie, dziÄ™ki czemu pojazd Å‚atwiej wejdzie w zakrÄ™t. Elektromechaniczny hamulec postojowy można poszerzyć o asystenta podjazdu.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego linii Ambition) sprawia, że nowe Audi A3 Sportback jest jeszcze bardziej wszechstronne, a jazda nim dostarcza jeszcze większych emocji. Kierowca poprzez naciśniecie przycisku decyduje, czy pedał gazu, wspomaganie układu kierowniczego i opcjonalna przekładnia automatyczna S tronic pracować będą w trybie comfort, auto, dynamic, individual lub efficiency.
W trybie efficiency aktywowane sÄ… również inne systemy i funkcje dostÄ™pne w opcji: komfortowa automatyczna klimatyzacja, funkcja dynamicznego oÅ›wietlania zakrÄ™tów adaptive light i radarowy tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control (ACC). Ich funkcjonowanie jest zorientowane na ekonomikÄ™ zużycia paliwa.
Kolejnym elementem opcjonalnym, zintegrowanym ze sterowaniem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, jest elektromagnetyczny system Audi magnetic ride. System może pracować w trybie komfortowym i sportowym. Jego sterownik
w milisekundowym takcie oblicza siłę amortyzowania, uwzględniając stan nawierzchni i styl jazdy kierowcy. Karoseria znajduje się tu o 15 mm niżej.
Infotainment
W nowym Audi A3 Sportback dostÄ™pnych jest wiele najnowszych innowacji w zakresie mobilnych rozwiÄ…zaÅ„ komunikacji elektronicznej. SÄ… to elementy ModuÅ‚owego Systemu Infotainment (MIB). Koncepcja ta pozwala na bieżące uaktualnianie zastosowanych systemów komunikacji.
Komputer centralny nowego systemu MMI posiada tzw. MMX-Board (MMX: Multi-Media eXtension). Jednostka ta zostaÅ‚a skonstruowana jako moduÅ‚ wymienny. SkÅ‚ada siÄ™ z szybkiego procesora graficznego T 20 z serii Tegra 2, dostarczanego przez czoÅ‚owego producenta, firmÄ™ Nvidia. Chip T 20, który przekazuje zÅ‚ożone, trójwymiarowe obrazy, wykorzystywany jest we wszystkich funkcjach online, a także w sterowaniu gÅ‚osowym, nawigacji i telefonie pokÅ‚adowym.
Wysokiej rozdzielczości monitor systemu MMI po włączeniu systemu wysuwa się elektrycznie z tablicy rozdzielczej. Zależnie od wersji ma przekątną 5,8 lub 7 cali. Dzięki swej czarnej, lakierowanej na wysoki połysk obudowie sprawia eleganckie i wytworne wrażenie.
Ważne modyfikacje dotyczÄ… również terminalu systemu MMI, umieszczonego na konsoli Å›rodkowej. Przyciski sÅ‚użące do obsÅ‚ugi nawigacji, telefonu, radia i multimediów zostaÅ‚y na nowo uporzÄ…dkowane. W wersji najbardziej zaawansowanej technicznie MMI Navigation plus, przycisk obsÅ‚ugowy zintegrowano z panelem dotykowym MMI touch, zapożyczonym z klasy luksusowych limuzyn Audi. Efektem tego jest „touch wheel“ – interface reagujÄ…cy na dotyk. Na jego powierzchni kierowca może wpisywać palcem litery lub cyfry.
Elementem standardowego wyposażenia pokÅ‚adowego nowego Audi A3 Sportback jest radio Audi. Można je rozbudować o MMI Radio. Wówczas w kokpicie samochodu znajdzie siÄ™ terminal MMI i elektrycznie wysuwany monitor o przekÄ…tnej 5,8 cala. Opcjonalnym uzupeÅ‚nieniem jest tu pakiet Connectivity – jego elementy to interfejs Audi Music Interface umożliwiajÄ…cy podÅ‚Ä…czenie przenoÅ›nego odtwarzacza, adapter Bluetooth i przygotowana przez Audi, gotowa do użycia nawigacja.
JeÅ›li klient zakupi w późniejszym okresie kartÄ™ SD z danymi nawigacji lub zdecyduje siÄ™ przy zakupie swojego samochodu na nabycie pakietu Nawigacja, radio MMI zamieni siÄ™ w system nawigacji.
Najbardziej zaawansowany program pokładowy infotainment to system nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Jest to centrala zawiadująca multimediami dysponującymi pojemnością 60 GB, wyposażona w napęd DVD
i sterowanie przy pomocy sÅ‚ów. 7-calowy monitor o wysokiej rozdzielczoÅ›ci pokazuje mapy w formie trójwymiarowych grafik. Poprzez zintegrowany adapter Bluetooth, do systemu MMI Navigation plus można podÅ‚Ä…czyć aparaty komórkowe i przenoÅ›ne odtwarzacze.
Program infotainment uzupeÅ‚niajÄ… kolejne atrakcyjne elementy, takie jak moduÅ‚ umożliwiajÄ…cy cyfrowy odbiór stacji radiowych oraz Audi Phone Box – urzÄ…dzenie oferujÄ…ce wygodne poÅ‚Ä…czenie telefonów komórkowych, z antenÄ… zainstalowanÄ… na dachu samochodu. Obok systemu nagÅ‚aÅ›niajÄ…cego Audi Sound System dostÄ™pny jest opcjonalnie system nagÅ‚aÅ›niajÄ…cy Bang & Olufsen, posiadajÄ…cy wzmacniacz o mocy 705 W, z 14 gÅ‚oÅ›nikami, odtwarzajÄ…cy dźwiÄ™k w formacie 5.1. GÅ‚oÅ›niki niskotonowe
w przednich drzwiach ozdobione sÄ… diodowymi obramowaniami.
Audi connect
Pod nazwÄ… Audi connect kryjÄ… siÄ™ wszystkie rozwiÄ…zania umożliwiajÄ…ce kierowcy dostÄ™p do systemów pokÅ‚adowych, Internetu, infrastruktury i innych pojazdów.
UrzÄ…dzeniem umożliwiajÄ…cym korzystanie z tych usÅ‚ug jest telefon pokÅ‚adowy online z bluetooth, który w nowym Audi A3 Sportback okreÅ›lany jest wÅ‚aÅ›nie mianem Audi connect.
Telefon pokładowy online z bluetooth, będący uzupełnieniem systemu nawigacji MMI Navigation plus, umożliwia za pomocą modułu UMTS połączenie z Internetem. Korzystając z hotspot (WLAN), pasażerowie mogą podłączyć do pojazdu aż do ośmiu mobilnych urządzeń pozwalających do woli surfować w internecie i mailować.
Oznacza to także możliwość korzystania w samochodzie ze zindywidualizowanych usÅ‚ug online. Należy do nich zarówno korzystanie z nawigacji przy pomocy map Google Earth z wyszukiwaniem użytecznych miejsc (Points of Interest), oferowane przez Audi informacje o ruchu drogowym online a także smartphone-App Audi music stream. Aktualne wiadomoÅ›ci i informacje stanowiÄ… dopeÅ‚nienie tej oferty.
DziÄ™ki zintegrowaniu systemu Audi connect z pokÅ‚adowym systemem infotainment wykorzystywane sÄ… również usÅ‚ugi oferowane przez spoÅ‚ecznoÅ›ci internetowe Facebook i Twitter. Obok funkcji lektora w nowym Audi A3 Sportback dostÄ™pna jest też praktyczna funkcja informowania za pomocÄ… wiadomoÅ›ci tekstowych. Przygotowane elementy wiadomoÅ›ci tekstowych w poÅ‚Ä…czeniu z danymi dotyczÄ…cymi aktualnej pozycji, informujÄ… znajomych (na życzenie) o naszym aktualnym poÅ‚ożeniu.
NowÄ… usÅ‚ugÄ… oferowanÄ… przez Audi connect jest nawigacja Picturebook Navigation. DziÄ™ki niej kierowca może zapisać w „albumie” na serwerze zdjÄ™cia celu podróży, które zintegrowane sÄ… z danymi nawigacji. MogÄ… to być zarówno wÅ‚asne zdjÄ™cia,
jak i zdjęcia Google Earth czy zdjęcia zaczerpnięte z Internetu.
Ze zdjęć tych można skomponować trasÄ™ podróży. UsÅ‚uga ta jest szczególnie pomocna podczas wyjazdów urlopowych.
Systemy wsparcia kierowcy
W nowym Audi A3 Sportback dostÄ™pnych jest wiele innowacyjnych rozwiÄ…zaÅ„ z obszaru systemów wsparcia kierowcy. Najważniejsze z nich to tempomat z automatycznym pomiarem odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy pojazdami, poruszajÄ…cymi siÄ™ tym samym pasem ruchu - Audi adaptive cruise control (ACC). KorzystajÄ…cy z radaru tempomat sprawia, że auto poruszajÄ…ce siÄ™ z prÄ™dkoÅ›ciÄ… do 150 km/h zachowuje okreÅ›lonÄ… przez kierowcÄ™ odlegÅ‚ość do pojazdu jadÄ…cego przed nim. JeÅ›li na pokÅ‚adzie nowego Audi A3 Sportback znajduje siÄ™ caÅ‚y system wsparcia kierowcy, obejmujÄ…cy kilka różnych funkcji, to górna granica dziaÅ‚ania tempomatu ACC przesuwa siÄ™ do prÄ™dkoÅ›ci 200 km/h.
W wersji z przekładnią automatyczną S tronic, uzupełnienie tempomatu ACC stanowi funkcja Stop&Go aktywująca się przy niższych prędkościach.
Program wsparcia kierowcy można uzupeÅ‚nić o kolejne systemy, takie jak asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, który przy pomocy radaru czuwa nad bezpiecznÄ… zmianÄ… pasa ruchu. Aktywny asystent toru jazdy, Audi active lane assist - uÅ‚atwia kierowcy utrzymanie obranego pasa ruchu, poprzez drobne korekty skrÄ™tu kierownicy.
Z jego kamery wideo korzysta również system rozpoznawania znaków drogowych. Informuje on o ograniczeniach prÄ™dkoÅ›ci i innych znakach. Z kolei system rekomendowania kierowcy przerw podczas jazdy, rozpoznaje jego zmÄ™czenie kierowcy
i odpowiednio go ostrzega.
Za komfortowe parkowanie odpowiada kilka systemów. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje asystent parkowania z selektywnym wskazywaniem (funkcjÄ… ostrzegania przed nierozpoznanymi przeszkodami w bezpoÅ›rednim otoczeniu pojazdu) na czele. UÅ‚atwia on kierowcy parkowanie zarówno tyÅ‚em, jaki i bokiem, w luce miÄ™dzy zaparkowanymi autami. W razie potrzeby pomaga zaparkować w kilku manewrach wprzód i wstecz. Jego czujniki ultradźwiÄ™kowe rozpoznajÄ… przeszkody wokóÅ‚ caÅ‚ego samochodu. Asystent parkowania można uzupeÅ‚nić o kamerÄ™ kontrolujÄ…cÄ… jazdÄ™ wstecz.
NastÄ™pnÄ… technologiÄ… z najwyższej póÅ‚ki jest opcjonalny system ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów Audi pre sense basic. JeÅ›li Audi A3 Sportback wpadnie w poÅ›lizg, sprawi on, że przednie pasy napnÄ… siÄ™ przy pomocy naciÄ…gu elektrycznego, równoczeÅ›nie okna i szklany dach zacznÄ… siÄ™ zamykać. Z tempomatem ACC zintegrowana jest też dodatkowa funkcja ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów siedzÄ…cych z przodu pre sense front. W razie grożącego wypadku - wskutek najechania na inny poruszajÄ…cy siÄ™ pojazd - system ostrzega kierowcÄ™, przy czym ostrzeżenia sÄ… uzależnione od stopnia zagrożenia. JeÅ›li jest to konieczne, pre sense front inicjuje częściowe lub peÅ‚ne hamowanie.
Poniżej prÄ™dkoÅ›ci 30 km/h Audi pre sense front sprawi, że Audi A3 Sportback w razie potrzeby zahamuje z prawie caÅ‚Ä… siÅ‚Ä…. JeÅ›li mimo to dojdzie do zderzenia, to uaktywni siÄ™ kolejny system – asystent hamowania zapobiegajÄ…cy nastÄ™pnej kolizji. Sprawi on, że samochód nie bÄ™dzie poruszaÅ‚ siÄ™ dalej w niekontrolowany sposób.
Wyposażenie
Audi A3 Sportback posiada bardzo bogatÄ… paletÄ™ wyposażenia seryjnego. Pakiet ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów obejmujÄ…cy poduszkÄ™ powietrznÄ… w strefie kolan kierowcy można poszerzyć o poduszki boczne chroniÄ…ce pasażerów siedzÄ…cych z tyÅ‚u pojazdu.
Do bogatego wyposażenia seryjnego należy m. in. sterowana rÄ™cznie klimatyzacja i wskaźnik ciÅ›nienia powietrza w oponach. W przypadku linii wyposażeniowych Ambition i Ambiente, dodatkowym elementem wyposażenia standardowego jest system informacji kierowcy z kolorowym wyÅ›wietlaczem. Oprócz funkcji sugerowania przerw podczas jazdy, obejmuje on również program efektywnej jazdy, ze wskaźnikiem rekomendujÄ…cym zmianÄ™ biegów.
Ponadto w wyposażeniu Audi A3 Sportback Ambition znajdujÄ… siÄ™ siedzenia sportowe, sportowe podwozie, 17-calowe koÅ‚a ze stopów lekkich i system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Elementy wyposażenia seryjnego wersji Ambiente to konwencjonalny tempomat, pakiet „oÅ›wietlenie wnÄ™trza” i asystent parkowania. Możliwa jest dalsza indywidualizacja Audi A3 Sportback – do wyboru klient ma szereg opcji, zapożyczonych bezpoÅ›rednio z klasy luksusowych limuzyn. Należy do nich panoramiczny szklany dach, komfortowy kluczyk i ogrzewanie postojowe.
Technologia oświetlenia
Na życzenie nowe Audi A3 Sportback zjeżdża z taÅ›my produkcyjnej z reflektorami ksenonowymi Xenon plus, ze zintegrowanymi Å›wiatÅ‚ami diodowymi do jazdy dziennej. Diody Å›wiateÅ‚ do jazdy dziennej tworzÄ… na górnej i wewnÄ™trznej krawÄ™dzi reflektorów wÄ…skie linie Å›wiateÅ‚ o jednolitym optycznie konturze, przypominajÄ…ce nieco brwi ludzkiego oka. JeÅ›li Audi A3 Sportback wyposażone jest w reflektory ksenonowe Xenon plus, to Å›wiatÅ‚a tylne wykonane sÄ… w technologii diodowej. Zbudowane z diod elementy Å›wietlne tworzÄ… w ciemnoÅ›ciach pÅ‚askie, jednolite Å‚uki. Górny kontur Å›wiateÅ‚ dopeÅ‚niajÄ… sygnalizatory kierunkowskazów, zaznaczone w ksztaÅ‚cie paska. Elementem wyposażenia seryjnego jest adaptacyjne Å›wiatÅ‚o hamowania, które podczas gwaÅ‚townego hamowania pulsuje z dużą czÄ™stotliwoÅ›ciÄ….
Oparta na technologii ksenonowej funkcja dynamicznego doÅ›wietlania zakrÄ™tów Audi adaptive light, gwarantuje na zakrÄ™tach bardziej precyzyjne oÅ›wietlenie nawierzchni drogi. Ponadto jest zintegrowana z systemem nawigacji. Poprzez wybór odpowiedniej funkcji oÅ›wietlenia drogi, uÅ‚atwia również poruszanie siÄ™ w ciemnoÅ›ciach po mieÅ›cie, na drogach poza zabudowaniami, na autostradzie i na skrzyżowaniach oraz zapobiega oÅ›lepianiu pojazdów zbliżajÄ…cych siÄ™ z naprzeciwka. W poÅ‚Ä…czeniu z przedniÄ… kamerÄ… wideo można pÅ‚ynnie regulować granicÄ™ przestrzeni oÅ›wietlonej i nieoÅ›wietlonej przez reflektor. Podczas jazdy nocÄ… pozwala to na znaczne zwiÄ™kszenie zasiÄ™gu reflektorów.
Absolutnym novum w segmencie aut kompaktowych premium sÄ… dostÄ™pne opcjonalnie reflektory diodowe, w które Audi dotychczas wyposażaÅ‚o jedynie luksusowe limuzyny. ÅšwiatÅ‚o mijania pochodzi tu z dwóch reflektorów z dynamicznÄ… regulacjÄ… zasiÄ™gu, zbudowanych Å‚Ä…cznie z dziewiÄ™ciu wysoce wydajnych chipów diodowych.
Natomiast źródÅ‚o Å›wiatÅ‚a drogowego, które wydobywa siÄ™ z reflektora poprzez matowÄ… aluminiowÄ… ozdobnÄ… osÅ‚onÄ™, stanowi dziesięć diod o wysokiej mocy Å›wiecenia.
Zależnie od wybranego wyposażenia Å›wiatÅ‚a drogowe wÅ‚Ä…czajÄ… siÄ™ automatycznie, a diodowe Å›wiatÅ‚a doÅ›wietlania skrÄ™tu oÅ›wietlajÄ… ostre zakrÄ™ty. ÅšwiatÅ‚o używane na drogach poza zabudowaniami i na autostradach oraz Å›wiatÅ‚o zapobiegajÄ…ce oÅ›lepianiu pojazdów zbliżajÄ…cych siÄ™ z naprzeciwka, stanowi idealne uzupeÅ‚nienie komfortowych funkcji oÅ›wietlenia. W warunkach mgÅ‚y czy opadów Å›niegu, Å›wiatÅ‚a dostosowujÄ…ce siÄ™ do warunków atmosferycznych zapewniajÄ… bezpiecznÄ… jazdÄ™ Audi A3 Sportback.
Stylowe oÅ›wietlenie wnÄ™trza za pomocÄ… elementów Å›wietlnych przy wewnÄ™trznych klamkach drzwi, w przestrzeni przeznaczonej na stopy, w uchwycie na kubek oraz za pomocÄ… dajÄ…cych dyskretnÄ… atmosferÄ™ elementów Å›wietlnych w suficie akcentuje konsolÄ™ Å›rodkowÄ…. ReagujÄ…ce równoczeÅ›nie na nacisk pokrÄ™tÅ‚o systemu nawigacji MMI Navigation plus jest również oÅ›wietlone diodowym pierÅ›cieniem.
Koncern AUDI sprzedaÅ‚ w 2011 roku 1 302 659 samochodów marki Audi. PrzedsiÄ™biorstwo uzyskaÅ‚o obrót
w wysokoÅ›ci 44,1 miliarda Euro, a jego wynik operacyjny wyniósÅ‚ 5,3 miliarda Euro.
Produkcja Audi odbywa siÄ™ w zakÅ‚adach w Ingolstadt, Neckarsulm, Györ (WÄ™gry), Changchun (Chiny) i w Brukseli (Belgia). Audi Q7 produkowany jest w BratysÅ‚awie, na SÅ‚owacji. W lipcu 2010, w Å›lad za produkcjÄ… Audi A4 i A6, ruszyÅ‚a – w systemie CKD - produkcja Audi Q5 w Aurangabad w Indiach. Od maja 2010 Audi A1, a od 2011 również nowe A1 Sportback zjeżdża z taÅ›my produkcyjnej fabryki w Brukseli. W czerwcu 2011 rozpoczÄ™to produkcjÄ™ Audi Q3 w zakÅ‚adach w Martorell w Hiszpanii.
PrzedsiÄ™biorstwo dziaÅ‚a na ponad 100 rynkach na caÅ‚ym Å›wiecie. SpóÅ‚kami należącymi w 100% do AUDI AG sÄ… miÄ™dzy innymi AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. (Sant'Agata Bolognese/ WÅ‚ochy), AUDI BRUSSELS S.A. (Bruksela/ Belgia) i quattro GmbH (Neckarsulm).
Po wydaniu przez odpowiednie instancje antymonopolowe pozytywnej decyzji dotyczÄ…cej braku przeciwwskazaÅ„ do zakupu, również wÅ‚oski producent sportowych motocykli Ducati Motor Holding S.p.A., stanie siÄ™ częściÄ… Grupy Audi. Audi zatrudnia obecnie okoÅ‚o 64 000 pracowników, z tego 48.000 w Niemczech. Aby zapewnić staÅ‚Ä… aktualność hasÅ‚a „Przewaga dziÄ™ki technice”, marka z czterema pierÅ›cieniami planuje w latach 2012 – 2016 inwestycje w wysokoÅ›ci 13 mld euro, przede wszystkim w nowe produkty i rozwój mocy produkcyjnych. Aktualnie Audi rozbudowuje swój zakÅ‚ad w GyÅ‘r (WÄ™gry). Od 2013 roku rozpocznie siÄ™ budowa fabryki w Foshan (Chiny), a od 2016 w Meksyku.
Audi realizuje od dawna na wielu pÅ‚aszczyznach politykÄ™ spoÅ‚ecznej odpowiedzialnoÅ›ci, której celem jest zapewnienie dobrej przyszÅ‚oÅ›ci dla kolejnych generacji. Ochrona Å›rodowiska, oszczÄ™dzanie surowców, miÄ™dzynarodowa konkurencyjność i dalekowzroczna polityka personalna tworzÄ… podstawÄ™ sukcesów Audi.
O zaangażowaniu AUDI AG w politykÄ™ ochrony Å›rodowiska Å›wiadczy dziaÅ‚alność m.in. Fundacji Audi dla Åšrodowiska. Pod pojÄ™ciem „Audi balanced mobility”, firma koncentruje dziaÅ‚alność prowadzÄ…cÄ… do jednego celu – mobilnoÅ›ci wolnej od produkcji CO2.