Czwarta generacja BMW M3 Coupe znalazÅ‚a ponad 40 000 nabywców, historiÄ™ sukcesów pisać bÄ™dzie dalej BMW M4 Coupe, które nazwÄ… „M4” nawiÄ…zuje do nowego modelu, na którym je oparto. Po raz pierwszy w tym samym momencie co Coupe, na rynek wjeżdża także wariant 4-drzwiowy, nazwany zgodnie z logikÄ… BMW M3 Limuzyna.
„Od czterech generacji modelowych BMW M3 Å‚Ä…czy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczonÄ… codziennÄ… funkcjonalnoÅ›ciÄ…, dajÄ…c w efekcie ekscytujÄ…cÄ… caÅ‚ość” – tÅ‚umaczy dr Friedrich Nitschke, prezes zarzÄ…du BMW M GmbH. – „BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe konsekwentnie kontynuujÄ… tÄ™ ideÄ™. Silnik jest sercem każdego modelu BMW M: nowa jednostka 6-cylindrowa turbo Å‚Ä…czy w sobie zalety wysokoobrotowego silnika wolnossÄ…cego z zaletami technologii turbo. Konsekwentna koncepcja budowy w lekkich technologiach pozwoliÅ‚a na obniżenie masy o ok. 80 kg w porównaniu z poprzednim modelem. BMW M3 i BMW M4 przenoszÄ… technikÄ™ i technologiÄ™ wyczynowÄ… na zwykÅ‚e drogi. TysiÄ…ce okrążeÅ„ na legendarnej PóÅ‚nocnej PÄ™tli Nuerburgringu – najbardziej wymagajÄ…cego toru wyÅ›cigowego Å›wiata – pozwalajÄ… na dopracowanie do perfekcji. BenedyktyÅ„ska cierpliwość i precyzja w pracach konstrukcyjnych uczyniÅ‚y z obu tych modeli wyczynowe samochody, które ustanawiajÄ… nowe wzorce w dziedzinach koncepcji ogólnej, prowadzenia i zwinnoÅ›ci.”
Skonstruowany od podstaw specjalnie dla BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, wysokoobrotowy szeÅ›ciocylindrowy silnik rzÄ™dowy w technologii M TwinPower Turbo rozwija maksymalnÄ… moc 431 KM oraz bardzo wysoki i dostÄ™pny w ogromnym zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy 550 Nm – tym samym przebijajÄ…c parametry poprzedniego silnika BMW M3 na polu momentu obrotowego o niemal 40%! A zużycie paliwa i emisja spalin zostaÅ‚y obniżone aż o ok. 25%. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w obu modelach 4,1 s (z opcjonalnÄ…, 7-stopniowÄ…, dwusprzÄ™gÅ‚owÄ… skrzyniÄ… biegów M).
W porównaniu z poprzednim modelem masa wÅ‚asna zostaÅ‚a obniżona o 80 kg (w zależnoÅ›ci od wyposażenia), co przyczynia siÄ™ do poprawy dynamiki jazdy. Homologacyjna masa wÅ‚asna BMW M4 Coupe wynosi teraz 1497 kg. Uzyskanie tak Å›wietnego wyniku byÅ‚o możliwe dziÄ™ki konsekwentnemu stosowaniu inteligentnych technologii lekkiej konstrukcji. WÅ›ród nich znajdziemy m.in. lekkie materiaÅ‚y jak wzmacniany wÅ‚óknem wÄ™glowym plastik czy aluminium stosowane do budowy wielu elementów ukÅ‚adu jezdnego i karoserii. Oba modele majÄ… na przykÅ‚ad dach z karbonu.
Do najważniejszych celów, jakie stawiali sobie twórcy BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe, należaÅ‚a nieograniczona przydatność wyÅ›cigowa. Dlatego w obu modelach znajdziemy ukÅ‚ady chÅ‚odzenia o wydajnoÅ›ci wyczynowej, które zapewniÄ… w każdych warunkach optymalnÄ… temperaturÄ™ pracy silnika, ukÅ‚adu turbodoÅ‚adowania i skrzyni biegów.
Aby nadać samochodom sportowy charakter nie tylko pod wzglÄ™dem parametrów i techniki konstrukcyjnej, ale również w dziedzinie prowadzenia, w fazie konstrukcyjnej inżynierowie wspóÅ‚pracowali Å›ciÅ›le z zawodowymi kierowcami wyÅ›cigowymi z dziaÅ‚u BMW Motorsport – miÄ™dzy innymi z obydwoma kierowcami serii DTM, Bruno Spenglerem i Timo Glockiem. Odbywali oni testowe i badawcze jazdy po PóÅ‚nocnej PÄ™tli, by dopracować ukÅ‚ady jezdne.