Firma jako pierwsza zaproponowaÅ‚a wykorzystanie oznakowania pionowego i poziomego dróg jako punktu odniesienia dla automatycznej regulacji wiÄ…zki reflektorów, by lepiej oÅ›wietlać drogÄ™ przed pojazdem, zwÅ‚aszcza na skrzyżowaniach.
Obecnie inżynierowie z Ford Research and Advanced Engineering Europe testujÄ… system, który wykorzystuje dane o lokalizacji w czasie rzeczywistym, aby skutecznie wskazywać samochodowi drogÄ™, po której bÄ™dzie jechaÅ‚. System inteligentnych reflektorów prognozujÄ…cych kieruje snop reflektora w odpowiednim kierunku, zanim jeszcze kierowca zdąży zauważyć zakrÄ™t, dziÄ™ki czemu możliwe jest szybsze i skuteczniejsze ujawnienie zagrożenia i innych użytkowników drogi.
Jak to działa
Prototypowy zaawansowany system oświetlenia wykorzystuje dane lokalizacyjne GPS i bardzo dokładne informacje o geometrii ulic, aby precyzyjnie identyfikować zakręty na drodze przed pojazdem.
Algorytm oblicza kurs i prÄ™dkość pojazdu, aby aktywnie dostosować kierunek reflektorów, zapewniajÄ…c jak najlepsze pokrycie Å›wiatÅ‚em zakrÄ™tów, skrzyżowaÅ„, a także zagrożeÅ„, które mogÄ… czekać za rogiem.
JeÅ›li pojazd wjedzie na odcinek drogi, na którym dane o lokalizacji nie sÄ… dostÄ™pne, dynamiczne doÅ›wietlanie zakrÄ™tów bÄ™dzie korzystaÅ‚o z danych dostarczanych przez systemy bazujÄ…ce na kamerze i sensorach ukÅ‚adu kierowniczego, aby nadal inteligentnie oÅ›wietlać drogÄ™, do czasu uzyskania informacji o lokalizacji.
Naukowcy wykorzystujÄ… szeroko symulacjÄ™ „cyfrowego bliźniaka”, która odtwarza Å›wiat realny w Å›rodowisku wirtualnym. Symulator oblicza precyzyjnie, w jaki sposób Å›wiatÅ‚o pada i odbija siÄ™ w rzeczywistym Å›wiecie, co umożliwia naukowcom lepszÄ… wizualizacjÄ™ i udoskonalanie dziaÅ‚ania systemu w rzeczywistych warunkach pracy kierowcy.
Cytaty
„System prognozujÄ…cego oÅ›wietlenia, który obecnie rozwijamy, oznacza, że pewnego dnia jazda po zmroku może być tak prosta, jak podążanie za Å›wiatÅ‚ami reflektorów. Nowy system oparty na mapach i lokalizacji jest kolejnym krokiem w naszym dążeniu do tego, aby jazda nocÄ… nie byÅ‚a trudniejsza lub bardziej stresujÄ…ca niż w ciÄ…gu dnia.”
Michael Koherr, inżynier ds. badań oświetlenia w Ford Europe