DziÄ™ki możliwoÅ›ci szybkiego Å‚adowania prÄ…dem o mocy 100 kW akumulator Volkswagena ID.3 można w ciÄ…gu 30 minut zasilić do poziomu wystarczajÄ…cego do przejechania 290 km (WLTP). Jest to możliwe dziÄ™ki najważniejszemu elementowi elektrycznego samochodu – akumulatorowi. W nowym ID.3 zastosowano akumulator wysokiego napiÄ™cia, przypominajÄ…cy ksztaÅ‚tem tabliczkÄ™ czekolady. WewnÄ…trz akumulatora znajduje siÄ™ nawet 12 poÅ‚Ä…czonych ze sobÄ… moduÅ‚ów. Fabryka w Brunszwiku należąca do Volkswagen Group Components bÄ™dzie wytwarzać w przyszÅ‚oÅ›ci do 500.000 akumulatorów rocznie. Jak dziaÅ‚a akumulator?
Budowa akumulatora: cela-moduł-układ
W ukÅ‚adzie wysokonapiÄ™ciowym wykorzystuje siÄ™ cele litowo-jonowe, stosowane również w telefonach komórkowych czy laptopach. Pojedyncza cela jest najmniejszym elementem ukÅ‚adu – gromadzi energiÄ™, a nastÄ™pnie jÄ… oddaje. W jednym module akumulatora znajdujÄ… siÄ™ 24 cele. Liczba moduÅ‚ów, które tworzÄ… ukÅ‚ad może być różna. ModuÅ‚owa konstrukcja daje wiele możliwoÅ›ci – zależnie od liczby moduÅ‚ów zasiÄ™g auta może być mniejszy lub wiÄ™kszy, stosownie do życzenia klientów. Zasadnicza struktura ukÅ‚adu akumulatora jest jednak zawsze taka sama. UkÅ‚ad zastosowany w ID.3 skÅ‚ada siÄ™ z 12 moduÅ‚ów. W systemie tym panuje napiÄ™cie 408 V – znacznie wyższe niż w domowym gniazdku prÄ…du, w którym napiÄ™cie wynosi tylko 230 woltów.
Moduł wysokiego napięcia steruje przepływem energii pomiędzy akumulatorem a silnikiem elektrycznym zamieniając przy tym prąd stały (DC) zgromadzony w akumulatorze w przemienny (AC) służący do zasilania silnika. Jednocześnie instalacja elektryczna prądu stałego 12V za pomocą przetwornika DC/DC jest zaopatrywana w niskie napięcie. Akumulator może być ładowany prądem zmiennym o maksymalnej mocy 11 kW lub stałym o mocy do 125 kW.
Centralny dystrybutor energii
Platforma MEB pozwala wykorzystać wszystkie możliwoÅ›ci techniczne, jakie stwarza elektryczny ukÅ‚ad napÄ™dowy. W zasadzie samochód elektryczny jest konstruowany wokóÅ‚ centralnego elementu jaki stanowi akumulator, dziÄ™ki temu w pojeździe zawsze jest dostatecznie dużo miejsca, by zamontować „bateriÄ™” żądanej wielkoÅ›ci. Taki sposób konstrukcji ma liczne zalety ze wzglÄ™du na usytuowanie akumulatora i towarzyszÄ…cych mu urzÄ…dzeÅ„. PÅ‚aski ksztaÅ‚t i umieszczenie akumulatora w podÅ‚odze pojazdu sprawiajÄ…, że kabina elektrycznego auta może być dużo wiÄ™ksza niż w konwencjonalnych samochodach. Aluminiowa obudowa „baterii”, której elementem jest rama wzmacniajÄ…ca, chroni akumulator przed skutkami zderzenia pojazdu i zapewnia autu stabilność; jest przy tym lekka. WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamiczne samochodu poprawia z kolei – także aluminiowa – pÅ‚yta chroniÄ…ca akumulator od strony podwozia.
Nowe centrum kompetencyjne w zakresie budowy akumulatorów
W zakÅ‚adzie Volkswagen Group Components w Brunszwiku, w którym już od 2013 roku wytwarza siÄ™ seryjnie akumulatory do aut elektrycznych, skonstruowano caÅ‚y ukÅ‚ad akumulatorów do aut powstajÄ…cych na platformie MEB, Å‚Ä…cznie z hardwarem i oprogramowaniem. Na obszarze równym powierzchni dziewiÄ™ciu boisk do piÅ‚ki nożnej powstaÅ‚ nowy budynek wyposażony w najnowoczeÅ›niejsze urzÄ…dzenia techniczne do produkcji akumulatorów. W przyszÅ‚oÅ›ci w fabryce w Brunszwiku należącej do Volkswagen Group Components bÄ™dzie powstawać każdego roku do 500.000 akumulatorów.