|
|
Nowoczesne systemy oświetleniowe Audi
|
Dodano: 2013-01-11
Wyświetlono: 2822 razy
|
Oświetlenie samochodowe to dziedzina w której Audi od lat zajmuje wiodącą pozycję na rynku. Jako jeden z niewielu producentów, już dziś w kilku swoich modelach oferuje reflektory diodowe. Oświetleniowe technologie przyszłości rozwijane przez Audi cechują się wysoką inteligencją i są sterowane całkowicie elektronicznie.
|
foto © Audi |
|
|
Nowoczesne technologie oświetlenia
Audi konsekwentnie wprowadza kolejne innowacje w zakresie technologii oÅ›wietlenia. Diodowe Å›wiatÅ‚a do jazdy dziennej czy reflektory caÅ‚kowicie diodowe sÄ… dostÄ™pne w wielu modelach. Reflektory to jeden z bardziej wyrazistych elementów stylistyki marki Audi. SÄ… nie tylko charakterystyczne i rozpoznawalne, ale również dziÄ™ki swemu technicznemu zaawansowaniu, w dużym stopniu przyczyniajÄ… siÄ™ do zapewnienia aktywnego bezpieczeÅ„stwa. RozwiÄ…zania takie jak funkcja dynamicznego doÅ›wietlania zakrÄ™tów Audi adaptive light, już dziÅ› reagujÄ… na warunki zewnÄ™trzne oraz na innych uczestników ruchu drogowego.
Audi adaptive light
Funkcja dynamicznego doÅ›wietlania zakrÄ™tów Audi adaptive light, jest zintegrowana z reflektorami ksenonowymi Xenon plus. Jej sterownik reguluje ustawienie moduÅ‚ów reflektorów ksenonowych w taki sposób, że Å›wiatÅ‚o samoczynnie dostosowuje siÄ™ do jazdy w terenie zabudowanym, poza nim oraz na autostradzie. KÄ…t ustawienia reflektorów kierowca może zaprogramować również sam. ÅšwiatÅ‚a do jazdy przy każdej pogodzie – zintegrowane z gÅ‚ównymi reflektorami – zastÄ™pujÄ… Å›wiatÅ‚a przeciwmgielne.
Charakteryzują się dalszym zasięgiem, szerszym promieniem wiązki i zredukowaną siłą świecenia.
Szczególnie wartÄ… podkreÅ›lenia funkcjÄ… Audi adaptive light jest pÅ‚ynna regulacja zasiÄ™gu wiÄ…zki. Kamera wideo rozpoznaje Å›wiatÅ‚a pojazdów jadÄ…cych przed naszym pojazdem lub zbliżajÄ…cych siÄ™ z przeciwka, a sterownik odpowiednio dopasowuje zasiÄ™g reflektorów naszego samochodu, caÅ‚y czas maksymalnie oÅ›wietlajÄ…c drogÄ™.
PrzeÅ‚omem technicznym wdrożonym przez Audi, jest zintegrowanie sterownika reflektorów z systemem nawigacji MMI Navigation plus. System nawigacji z wyprzedzeniem odczytuje dane o drodze i przekazuje je do sterownika reflektorów. DziÄ™ki temu, Å›wiatÅ‚a do jazdy po autostradzie uaktywniajÄ… siÄ™ już podczas wjeżdżania na niÄ…, oferujÄ…c zwiÄ™kszony zasiÄ™g. Przed skrzyżowaniami system samodzielnie wÅ‚Ä…cza kierunkowskazy, a w krajach takich jak np. Anglia dostosowuje reflektory do jazdy lewostronnej.
Diodowe światła do jazdy dziennej i diodowe światła tylne
ÅšwiatÅ‚a do jazdy dziennej wykonane z biaÅ‚ych diod pojawiÅ‚y siÄ™ po raz pierwszy w modelu Audi A8 W12. DziÅ›, w najróżniejszej formie dostÄ™pne sÄ… w każdym modelu. W reflektorach Audi A1 użyto po dwie diody przesyÅ‚ajÄ…ce Å›wiatÅ‚o do Å›wiatÅ‚owodu, przezroczystego przewodu wykonanego z tworzywa sztucznego, dziÄ™ki czemu pasmo Å›wietlne ma jednolite kontury.
Również w Audi A7 Sportback, w przypadku opcjonalnych reflektorów diodowych, Å›wiatÅ‚o do jazdy dziennej ma ukÅ‚ad linearny, wytwarzane jest jednak przez 18 pojedynczych diod i moduÅ‚ wykonany z tworzywa sztucznego.
W przypadku wszystkich modeli, albo seryjnie albo opcjonalnie, Audi montuje diodowe Å›wiatÅ‚a tylne. WytwarzajÄ… one wyraziste Å›wiatÅ‚o, dajÄ…ce czÄ™sto trójwymiarowy efekt. Diody Å›wiateÅ‚ bÅ‚yskawicznie osiÄ…gajÄ… peÅ‚nÄ… moc Å›wiecenia. JeÅ›li musimy gwaÅ‚townie zahamować, kierowca pojazdu poruszajÄ…cego siÄ™ za naszym Audi zyskuje dziÄ™ki temu cenne uÅ‚amki sekundy.
Kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania
Przy okazji liftingu sportowego modelu R8, Audi wprowadziÅ‚o niedawno do produkcji seryjnej kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. W przeciwieÅ„stwie do konwencjonalnych kierunkowskazów, sygnalizujÄ… one manewry w inny, lecz bardzo czytelny sposób.
Diody dynamicznie pulsujÄ…cego kierunkowskazu zapalajÄ… siÄ™ sekwencyjnie i blokowo, od wewnÄ…trz do zewnÄ…trz, w kierunku skrÄ™cania. Taki sposób sygnalizacji to jasna informacja dla innych uczestników ruchu drogowego.
Kierunkowskazy zbudowane sÄ… z 30 poÅ‚Ä…czonych szeregowo diod Å›wietlnych, uÅ‚ożonych w siedmiu segmentach, wÅ‚Ä…czanych sekwencyjnie w odstÄ™pach 150 milisekund. Zalety takiego kierunkowskazu to dodatkowa informacja o kierunku skrÄ™cania, bardziej intuicyjny sposób sygnalizacji oraz wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo ruchu drogowego.
Reflektory diodowe
Budowa i zastosowanie reflektorów diodowych to obszar, w którym Audi nieprzerwanie wdraża kolejne ulepszenia. Od czasu ich wprowadzenia w sportowym modelu Audi R8, producent coraz bardziej zwiÄ™ksza swojÄ… przewagÄ™ dziÄ™ki technice. Reflektory diodowe stosuje dziÅ› nawet w nowej serii A3. DziÄ™ki temperaturze barwowej 5,5 tysiÄ…ca kelwinów Å›wiatÅ‚o diodowe przypomina Å›wiatÅ‚o dzienne, dlatego nie mÄ™czy oczu kierowcy.
Diody prawie w ogóle nie wymagajÄ… konserwacji, a ich żywotność jest równa żywotnoÅ›ci pojazdu. CharakteryzujÄ… siÄ™ dodatkowo niewielkim poborem energii. ÅšwiatÅ‚a mijania czerpiÄ… zaledwie ok. 40 W na jednostkÄ™, pięć procent mniej niż najefektywniejsze dotÄ…d reflektory ksenonowe Xenon plus.
Efektem zastosowania innowacyjnej technologii diodowej, jest zupeÅ‚nie nowa stylistyka reflektorów. ÅšwiatÅ‚a mijania Audi A8 zbudowane sÄ… z dziesiÄ™ciu pojedynczych moduÅ‚ów rozmieszczonych pod „skrzydÅ‚em“ – wÄ…skim, chromowanym konturem o pÅ‚ynnej linii, przebiegajÄ…cym Å‚ukiem przez caÅ‚y reflektor. BezpoÅ›rednio pod nim przebiega drugi Å‚uk, skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z 22 biaÅ‚ych i żóÅ‚tych diod peÅ‚niÄ…cych jednoczeÅ›nie funkcjÄ™ Å›wiateÅ‚ do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Wykonane w tzw. technologii gruboÅ›ciankowej, majÄ… formÄ™ homogenicznych, tworzÄ…cych jednolitÄ… caÅ‚ość pasów Å›wietlnych.
Jednostka Å›wiatÅ‚a drogowego znajduje siÄ™ powyżej „skrzydÅ‚a“. SkÅ‚adajÄ… siÄ™ na niÄ… dwa dużej mocy czterodiodowe moduÅ‚y oraz system powierzchni odbijajÄ…cych. Za przeÅ‚Ä…czanie Å›wiateÅ‚ drogowych i mijania odpowiada jedna z funkcji wsparcia kierowcy. ÅšwiatÅ‚a do jazdy na autostradzie i Å›wiatÅ‚a doÅ›wietlajÄ…ce zakrÄ™ty zbudowane sÄ… również z diod wysokiej mocy. Diody nie nagrzewajÄ… siÄ™ zbyt mocno. Czerwone diody wytwarzajÄ… temperaturÄ™ 120 stopni Celsjusza, a biaÅ‚e – 150 stopni, co oznacza o wiele niższÄ… temperaturÄ™ niż w przypadku Å›wiateÅ‚ halogenowych, które mogÄ… nagrzewać siÄ™ nawet do 400 stopni. Konstruktorzy Audi zastosowali tu dodatkowo otwory wentylacyjne sprawiajÄ…ce, że diody oddajÄ… wytwarzane przez siebie ciepÅ‚o szybie obudowy reflektorów, aby zimÄ… nie zalegaÅ‚ na niej Å›nieg czy warstwa lodu.
Technologie oÅ›wietlenia – przyszÅ‚ość
Audi już dziÅ› prowadzi prace nad technologiami które bÄ™dÄ… wdrażane za kilka a nawet kilkanaÅ›cie lat. Badania i doÅ›wiadczenia koncentrujÄ… siÄ™ na trzech zasadniczych kwestiach. Po pierwsze: Å›wiatÅ‚a, które w przyszÅ‚oÅ›ci Audi zastosuje w pojazdach, bÄ™dÄ… jeszcze lepiej reagować na warunki otoczenia. Po drugie: bÄ™dÄ… siÄ™ integralnie i wszechstronnie komunikować z samochodem, a tym samym zwiÄ™kszać aktywne bezpieczeÅ„stwo. Po trzecie: Å›wiatÅ‚a bÄ™dÄ… w peÅ‚ni sterowane elektronicznie, a dziÄ™ki nowym funkcjom dynamicznym stanÄ… siÄ™ jeszcze bardziej praktyczne.
Reflektory diodowe Audi Matrix
Audi Matrix to projekt diodowych reflektorów wykonanych z użyciem najnowszych rozwiÄ…zaÅ„ technicznych. W latach ubiegÅ‚ych koncern Audi prezentowaÅ‚ je na różnych wystawach i targach motoryzacyjnych.
Stosowana tu zasada „Matrix Beam“, polega na podziale diodowych Å›wiateÅ‚ drogowych na wiele pojedynczych segmentów. MaÅ‚e, pojedyncze diody, wspóÅ‚pracujÄ…ce z poÅ‚Ä…czonymi szeregowo soczewkami lub reflektorami, zapewniajÄ… niezwykle precyzyjne oÅ›wietlenie drogi, bez koniecznoÅ›ci zastosowania mechanizmu regulujÄ…cego ich poÅ‚ożenie. Zależnie od sytuacji sÄ… one pojedynczo wÅ‚Ä…czane i wyÅ‚Ä…czane lub przyciemniane.
Potrzebnych do takiego dziaÅ‚ania informacji dostarcza im kamera, system nawigacji i zespóÅ‚ czujników. JeÅ›li w polu kamery znajdÄ… siÄ™ inne pojazdy, reflektory diodowe Audi Matrix zareagujÄ… wÅ‚Ä…czeniem odpowiednich segmentów. W trudnych sytuacjach reflektory mogÄ… nawet oÅ›wietlić przestrzeÅ„ miÄ™dzy kilkoma pojazdami. Przed zakrÄ™tami Å›wiatÅ‚a drogowe reagujÄ… na dane nawigacji jeszcze zanim kierowca wykona ruch kierownicÄ….
Technologia „Matrix Beam“, przy odpowiednich rozmiarach i ksztaÅ‚cie reflektorów, dziÄ™ki zastosowanej w nich dużej liczbie pojedynczych diod i ich wÅ‚aÅ›ciwemu rozÅ‚ożeniu, oferuje fascynujÄ…ce możliwoÅ›ci. Dowodem wysokiej funkcjonalnoÅ›ci jest także ich szczególna forma. Praca poszczególnych segmentów widoczna jest również z zewnÄ…trz.
Prawdziwe wyzwanie w przypadku reflektorów „Matrix Beam“ stanowi konieczność zachowania najwyższej precyzji podczas produkcji i montażu poszczególnych elementów skÅ‚adowych i sterowników oraz przy Å‚Ä…czeniu komponentów. Niezmiernie ważna jest także Å‚Ä…czna efektywność caÅ‚ej jednostki oraz zapewnienie homogenicznoÅ›ci wiÄ…zki Å›wiatÅ‚a i odpowiedniej wentylacji w reflektorach. Audi potrafi sprostać wszystkim tym wyzwaniom – już w niedalekiej przyszÅ‚oÅ›ci to nowatorskie rozwiÄ…zanie techniczne bÄ™dzie stosowane w seryjnej produkcji.
Laserowe światła tylne
W laserowych Å›wiatÅ‚ach tylnych źródÅ‚em Å›wiatÅ‚a sÄ… diody laserowe, dajÄ…ce jadÄ…cemu za nami pojazdowi jasny i zrozumiaÅ‚y sygnaÅ‚. Przy dobrej widocznoÅ›ci, Å›wiatÅ‚o diod laserowych przyjmuje formÄ™ opadajÄ…cego lekko na nawierzchniÄ™ drogi wachlarza, tworzÄ…cego na niej czerwony zarys, pokazujÄ…cy nadjeżdżajÄ…cym z tyÅ‚u kierowcom, że muszÄ… zachować konieczny odstÄ™p. PeÅ‚ni wiÄ™c funkcjÄ™ podobnÄ… do linii stop.
We mgle lub podczas ulewnego deszczu, póÅ‚okrÄ…gÅ‚a forma zamienia siÄ™ w trójkÄ…t. Promienie lasera widoczne sÄ… bowiem w napotykanych w powietrzu czÄ…steczkach wody. Laserowe Å›wiatÅ‚a tylne dziaÅ‚ajÄ… tutaj jak duży trójkÄ…t ostrzegawczy.
Technologia OLED
Technologia OLED to kolejny obszar badaÅ„ i osiÄ…gnięć Audi w zakresie oÅ›wietlenia pojazdów. Skrót OLED pochodzi od angielskich sÅ‚ów „organic light emitting diode”, w tÅ‚umaczeniu na jÄ™zyk polski „dioda elektroluminescencyjna“. W przeciwieÅ„stwie do obecnie stosowanych diod, zbudowanych z krysztaÅ‚ów póÅ‚przewodnikowych, wykonane sÄ… one z materiaÅ‚u organicznego.
CienkÄ… warstwÄ™ takiego materiaÅ‚u, o gruboÅ›ci zaledwie kilku mikronów, nanosi siÄ™ na ekstremalnie gÅ‚adkÄ… powierzchniÄ™, np. wypolerowanÄ… szybÄ™ wyÅ›wietlacza. Po podÅ‚Ä…czeniu napiÄ™cia elektrycznego, czÄ…steczki oddajÄ… protony i powierzchnia siÄ™ rozÅ›wietla. Emitowane Å›wiatÅ‚o jest rozdzielane w bardzo homogeniczny i energooszczÄ™dny sposób.
Diody elektroluminescencyjne doskonale nadajÄ… siÄ™ do użytku we wnÄ™trzu samochodów oraz w Å›wiatÅ‚ach tylnych. Wykonane z nich Å›wiatÅ‚a zewnÄ™trzne, nad którymi pracuje obecnie Audi, bÄ™dÄ… zarówno inteligentne, jak i atrakcyjne wizualnie. ZareagujÄ… na przykÅ‚ad na podchodzÄ…cego do wÅ‚asnego samochodu kierowcÄ™, bÄ™dÄ… siÄ™ wraz z nim poruszać i pokażą mu istotne kontury lub klamkÄ™ drzwi. Gdy kierowca wsiÄ…dzie do samochodu, dyskretne diody elektroluminescencyjne zabÅ‚ysnÄ… we wnÄ™trzu pojazdu.
The Swarm
JednÄ… z najbardziej zaawansowanych koncepcji wykorzystujÄ…cych technologiÄ™ diod elektroluminescencyjnych jest projekt nazwany „The Swarm“. Zgodnie z nim, inżynierowie Audi zamienili tyÅ‚ pojazdu w jednÄ…, dużą powierzchniÄ™ Å›wietlnÄ…. Na niej, niczym ryby w sieci, migoczÄ… maÅ‚e punkty Å›wietlne.
Ruchy czerwonych punktów odpowiadajÄ… ruchowi pojazdu. Gdy auto skrÄ™ca w prawo, punkty również pÅ‚ynÄ… na prawo. Podczas hamowania, w szybkim tempie pÅ‚ynÄ… wprzód. Im szybciej jedzie samochód, tym prÄ™dzej poruszajÄ… siÄ™ diody. DziÄ™ki temu, jadÄ…cy za naszym Audi kierowca, natychmiast wie jaki manewr wykonujemy.
Technologia AMOLED / Cyfrowe lusterko wewnętrzne
Przedmiotem zainteresowania Audi jest również inny wariant technologii OLED tzw. AMOLED (active matrix organic light emitting diode), czyli ulepszona wersja technologii OLED, zaczerpniÄ™ta z elektroniki użytkowej. Audi wykorzystuje jÄ… np. w Audi R18 e-tron quattro. W kokpicie napÄ™dzanego elektrycznie wyÅ›cigowego samochodu, system skÅ‚adajÄ…cy siÄ™ z kamery i monitora zastÄ™puje lusterko wsteczne. RozwiÄ…zane to miaÅ‚o swój debiut w sportowych bolidach Audi, które wystartowaÅ‚y w dwudziestoczterogodzinnym wyÅ›cigu Le Mans.
W Audi R18 e-tron quattro, które nie posiada tylnego okna, w podsufitce zamontowano wykonany w technologii AMOLED wyÅ›wietlacz o wysokiej rozdzielczoÅ›ci. Jego ekran ma przekÄ…tnÄ… 6,8 cala, a każdym z jego ponad 600 tys. pikseli można sterować osobno. WyÅ›wietlacz oferuje dziesiÄ™ciokrotne lepszy kontrast i zużywa ok. 30 procent mniej energii niż porównywalny monitor LCD, a wÅ‚Ä…cza siÄ™ niezależnie od temperatury otoczenia zaledwie w przeciÄ…gu kilku mikrosekund. Razem z elementami mechanicznymi wyÅ›wietlacz ma grubość tylko siedmiu milimetrów.
MaÅ‚Ä… i lekkÄ… kamerÄ™ umieszczono z tyÅ‚u Audi R18 e-tron quattro, poniżej krawÄ™dzi dachu. Jej osÅ‚ona posiada ogrzewanie zapobiegajÄ…ce oszronieniu i oblodzeniu. DziÄ™ki wysokiemu zakresowi ok. 130 dB, kamera rejestruje zmiany kontrastu w zakresie takim jak ludzkie oko. Jej obiektyw o Å›rednicy kilku milimetrów, ma znacznie szersze pole zasiÄ™gu niż zwykÅ‚e lusterko wsteczne.
Sterownik systemu, odpowiedzialny za zasilanie w energię elektryczną, tak oblicza kolory i wartości kontrastu danych dostarczanych przez kamerę, że powstały na wyświetlaczu obraz posiada doskonałą jakość i jest bogaty w detale. W ciemności sterownik zapobiega oślepianiu przez inne samochody.
|
|
Źródło: Audi, informacja Mototarget.pl
|
|
Pisaliśmy również |
» Szczyty sportowego charakteru: od Audi S6 plus do Audi RS 6 Avant performance i RS 7 Sportback performance
|
» Audi SQ8 e-tron - już dostÄ™pne w konfiguratorze i w sprzedaży w Polsce
|
|
Inne artykuły
|
| Database error: connect(localhost, mototarget, $Password) failed.
MySQL Error: ()
Session halted. | | |