Nowy Citroen C5-wyróżnij się!
|
Autor: PM Dodano: 2008-03-07
Wyświetlono: 9190 razy
|
Nowy Citroën C5 wyróżnia się pod wieloma względami.
Obydwa rodzaje nadwozia, sedan i Tourer, charakteryzują się nowym, atrakcyjnym stylem, podkreślającym dynamikę i prestiż, a jednocześnie są praktyczne i przestronne.
|
|
Miejsce kierowcy oraz dopracowane i doskonale wyciszone wnętrze zachęcają do jazdy zarówno w charakterze kierowcy, jak i pasażera. Na drodze nowy C5 łączy przyjemność prowadzenia i komfort, dzięki niezwykle skutecznemu zawieszeniu i bogatej ofercie jednostek napędowych. Nowy C5 może być dostosowany do indywidualnych upodobań użytkownika. Po raz pierwszy w segmencie samochodów klasy średniej wyższej, oferuje wybór jednego z dwóch rodzajów zawieszenia. Również komfort i atmosferę wnętrza można dostosować do swoich potrzeb. Niezależnie od wybranego wyposażenia, samochód zapewnia luksusową podróż. Ergonomiczne fotele, tapicerka i elementy wykończenia wnętrza różnią się w zależności od wybranego poziomu wyposażenia, dostępne jest także bogate wyposażenie dodatkowe.
Charakteryzujący się silną osobowością nowy C5 umie precyzyjnie dostosować sposób prowadzenia i poziom komfortu we wnętrzu do swojego użytkownika. Postrzegana jakość zewnętrzna i wewnętrzna znajduje swoje odbicie w najmniejszych detalach. Również komfort użytkowania i poziom niezawodności, uzyskane dzięki wprowadzeniu nowych standardów już na etapie projektu, wdrażania i samej produkcji, zadowolą najbardziej wymagającego użytkownika.
Atrakcyjna stylizacja, dynamika, jakość i komfort, to tylko niektóre z atutów, które trwale pozycjonują obie wersje nadwoziowe nowego C5 wśród liderów klasy średniej wyższej. Obydwa typy nadwozia, które wejdą do sprzedaży wiosną 2008 roku, doskonale odzwierciedlają innowacyjność i dynamikę nieodłącznie związane z marką i pozwolą uzupełnić obecną gamę - najbogatszą i najnowocześniejszą w historii marki.
Dynamiczny i wyrazisty, a jednocześnie dystyngowany styl
Nowego C5 wyróżnia przede wszystkim styl zewnętrzny. Elegancka i wyróżniająca się bryła jest niezwykle dystyngowana. Wygląd C5 świadczy o dążeniu do zapewnienia optymalnej aerodynamiki. Wysoka linia nadwozia i mocno zarysowane nadkola potwierdzają przynależność C5 do grupy prestiżowych samochodów. Wklęsła tylna szyba, długi przedni i krótki tylny zwis - także świadczą o przynależności nowego C5 do flagowych limuzyn marki Citroën.
Nowy C5 Tourer, stanowiący rozwinięcie wyrazistego wyglądu sedana, charakteryzuje się elegancką i dynamiczną stylizacją. Przód jest identyczny jak w wersji sedan, natomiast tył znamionuje siłę i moc. Linia nadwozia jest płynna i doskonale wyważona. Sylwetka C5 Tourer stanowi przykład udanego połączenia wysmakowanego stylu z obszerną bryłą oraz dynamiki z praktycznością.
Kierowca w centrum uwagi
Miejsce kierowcy zostało starannie zaprojektowane. Liczne elementy wyposażenia nawiązujące do lotnictwa tworzą w kabinie wrażenie dynamizmu i witalności, które cechują również zewnętrzny styl nowego C5.
Miejsce kierowcy, przywodzące na myśl kokpit samolotu, jest wyposażone w ergonomiczne przełączniki sterujące, umieszczone na kierownicy z centralnym, nieruchomym zespołem przełączników i najnowocześniejsze systemy wspomagające prowadzenie, takie jak alarm niezamierzonego przekroczenia linii na jezdni (AFIL), czy też dwufunkcyjne kierunkowe reflektory ksenonowe.
Komfort foteli – który można dobrać do upodobań tak jak zawieszenie – zapewnia optymalne trzymanie ciała. Przednie fotele mogą być wyposażone w elektryczny system regulacji górnej części oparcia, a fotel kierowcy może być dodatkowo wyposażony w funkcję masażu.
Podróż pierwszą klasą
Przyjemność podróżowania nabiera w C5 nowego wymiaru – jest to zdecydowanie podróż pierwszą klasą.
Wszystkie elementy kabiny, poczynając od deski rozdzielczej, przez panele drzwi, a kończąc na środkowej konsoli, charakteryzują się elegancką stylizacją, a jednocześnie wysoką jakością i solidnością. Gama dostępnych tapicerek została wzbogacona o wysokiej klasy tapicerkę skórzaną.
Szczególną uwagę poświęcono również zapewnieniu wysokiego komfortu akustycznego i wytłumienia wibracji, uzyskując doskonały efekt.
Ponieważ przestronność jest nieodzownym składnikiem komfortu, nowy C5 dysponuje dużą ilością miejsca w kabinie. Rozstaw osi, zwiększony o 65 mm w stosunku do poprzedniej wersji, zapewnia pasażerom przednich i tylnych siedzeń pełną swobodę. Dodatkowo, dzięki tylnej klapie, nadwozie wersji Tourer jest w stanie zaspokoić potrzeby klientów, dla których zasadnicze znaczenie ma pojemność bagażnika.
Doskonałe zachowanie na drodze
Nowy C5 – łączący dynamikę i komfort, jest wyposażony w doskonały układ jezdny zastosowany w C6, który zapewnia optymalne tłumienie nierówności nawierzchni. Klient może wybrać rodzaj zawieszenia: zawieszenie Hydractive III Plus, które zapewnia komfort i optymalne zachowanie na drodze, lub zawieszenie klasyczne, zapewniające bardziej bezpośrednie wyczucie drogi i typowy dla Citroëna komfort.
W połączeniu z gamą trzech silników benzynowych i czterech silników wysokoprężnych, o doskonałych osiągach, uzyskujemy możliwość wyboru samochodu o odpowiedniej mocy.
Niezawodne bezpieczeństwo
Konstrukcja nadwozia i układ jezdny wykorzystują wyjątkowe zalety platformy C6, będącej wzorem pod względem bezpieczeństwa.
Dostępne wyposażenie – obejmujące m.in. seryjne układy ABS i ESP, a także do dziewięciu poduszek powietrznych – gwarantuje nowemu Citroënowi C5 najwyższy poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Usługa Citroën Urgence, dostępna wraz z systemem NaviDrive, ma na celu skrócenie czasu przyjazdu służb ratunkowych w razie wypadku. Pozwala zyskać cenne minuty, które mogą zadecydować o uratowaniu życia.
Jakość celem przewodnim
Nowy C5 dysponuje licznymi atutami zarówno jeśli chodzi o jakość postrzeganą, jak i jakość użytkowania.
W C5 w pełni wykorzystano zalety platformy i doświadczenia nabyte w produkcji modelu C6, który wyznacza nowe standardy jakości.
Przed wprowadzeniem modelu do sprzedaży, przeprowadzono testy mające na celu zapewnienie niezawodności modelu, w ramach których samochody testowe pokonały ponad pięć milionów kilometrów.
W fabryce w Rennes, produkującej nowy model, zostały poczynione poważne inwestycje, które pozwoliły na wyposażenie jej w najnowocześniejsze technologie. Inwestycjom tym towarzyszyło wdrożenie wydajnego procesu produkcyjnego. Rozpoczęcie produkcji nowego C5 stanowi okazję do wprowadzenia w zakładzie w Rennes procedur produkcyjnych składających się na nowy System Produkcji PSA Peugeot Citroën.
NOWY CITROËN C5
Dynamiczny i wyrazisty, a jednocześnie elegancki styl
- C5 sedan: zewnętrzny wyrazisty styl
- C5 Tourer: idealna równowaga między dynamiką a przestronnością
Kierowca w centrum uwagi
- Ergonomiczne miejsce kierowcy
- Wzorcowy komfort foteli
- Technologia w służbie ergonomii
- Bogata oferta systemów wspomagających prowadzenie
Podróż pierwszą klasą
- Luksusowe wnętrze
- Idealnie wyciszona kabina
- Komfort dzięki przestrzeni
- Doświetlenie wnętrza
- Komfort termiczny dostosowany do indywidualnych upodobań
Doskonałe zachowanie na drodze
- Wzorcowy układ jezdny
- Możliwość wyboru zawieszenia
- Dynamiczne jednostki napędowe
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
- Bezpieczeństwo czynne: pewne zachowanie na drodze
- Bezpieczeństwo bierne na najwyższym poziomie
- Citroën Urgence: usługa, która może uratować życie
Jakość celem przewodnim
- Dbałość o satysfakcję klienta
- Wymagające założenia projektowe
- Infrastruktura produkcyjna przystosowana do produkcji samochodów wysokiej klasy
- Korzyści płynące z wdrożenia nowego Systemu Produkcji
DYNAMICZNY I WYRAZISTY, A JEDNOCZEŚNIE ELEGANCKI STYL
C5 sedan: wyrazisty styl zewnętrzny
Wymiary nowego C5 (długość 4,78 m, szerokość 1,86 m i wysokość 1,45 m) zapewniają mu miejsce na szczycie segmentu samochodów klasy średniej wyższej, a jednocześnie podkreślają jego dystyngowany i dynamiczny styl. Wyrazista osobowość sedana znajduje swoje odbicie w wyrafinowanych kształtach, nowoczesnych proporcjach i oryginalnej sylwetce. W zależności od punktu widzenia, przyjmuje wygląd coupé lub eleganckiej limuzyny. Już na pierwszy rzut oka nowy C5 budzi silne emocje.
Moc nowego C5 jest widoczna w zdecydowanej stylizacji przodu z szerokimi wlotami powietrza i podłużnymi reflektorami. Wraz z pokrywą silnika z dwoma dynamicznymi przetłoczeniami, reflektory okalają duże, chromowane logo marki. Szeroki rozstaw kół wzmaga wrażenie samochodu, który wręcz przywiera do drogi.
Proporcje długiego przedniego i krótkiego tylnego zwisu są również charakterystyczne dla stylu limuzyn Citroëna.
Kształt nadwozia tego trójbryłowego modelu zapewnia optymalną aerodynamikę. Wydłużona linia dachu dodaje płynności sylwetce. Duża przeszklona powierzchnia, przedłużona dzięki trzeciej bocznej szybie, zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza. Wysoka linia dolnej części nadwozia i mocno zarysowane nadkola potwierdzają przynależność C5 do klasy prestiżowych samochodów. Rozstaw osi wynoszący 2,82 m zapowiada przestronne wnętrze.
Zdecydowany i prestiżowy charakter nowego C5 widoczny jest także z tyłu. Wklęsła tylna szyba świadczy o przynależności tego modelu do flagowych limuzyn Citroëna. Oryginalne, dwuczęściowe tylne światła w kształcie bumerangu nadają tylnej części auta zdecydowany charakter i osobowość. Duża bryła nadwozia wywołuje wrażenie samochodu, który pewnie trzyma się drogi.
C5 Tourer: idealna równowaga między dynamiką i przestronnością
Ambicją Citroëna było zaoferowanie bardziej obszernego samochodu niż sedan, ale cechującego się równie wyrafinowanym stylem. Nowy C5 Tourer spełnia oczekiwania klientów przywiązujących dużą wagę do stylu i osobowości auta, poszukujących samochodu wyróżniającego się imponującym wyglądem i przestronnym wnętrzem.
C5 Tourer charakteryzuje się eleganckim i dynamicznym stylem zewnętrznym, na który składa się wyrazisty przód, identyczny jak w sedanie, oraz mocny i zdecydowany tył. Sylwetka C5 Tourer łączy w sobie silną osobowość z wszechstronnością, cechuje się płynną linią i doskonale wyważonymi proporcjami. Dzięki długości 4,83 m, szerokości 1,86 m i wysokości 1,48 m, prezentuje się okazale, zachowując jednocześnie dynamiczną linię.
Nawiązujące do wyrazistego stylu sedana, geometryczne kształty tyłu C5 Tourer zapowiadają, dzięki swemu poziomemu układowi, szerokie i praktyczne wnętrze. Nowy C5 Tourer stanowi odpowiedź na oczekiwania klientów poszukujących nowoczesnych rozwiązań dostosowanych do ich trybu życia i wymogów nowoczesności.
KIEROWCA W CENTRUM UWAGI
W nowym C5, wszystko sprzyja koncentracji kierowcy na sytuacji na drodze. Miejsce kierowcy wyposażono w ergonomicznie rozplanowane i przemyślane przełączniki sterujące. Zarówno fotele, jak i zastosowane technologie są wzorcowe, ułatwiając kierowanie i wspomagając je.
Ergonomiczne miejsce kierowcy
Kształt kabiny nowego C5, a w szczególności samo miejsce kierowcy, nawiązują do świata lotnictwa. Dysze nawiewu powietrza w finezyjny sposób okalają z obu stron zegary na tablicy rozdzielczej. Po zajęciu miejsca za kierownicą, kierowca jest otoczony elementami, które wzmacniają wrażenie dynamizmu, sugerowane przez wygląd zewnętrzny nowego C5.
Wzorcowy komfort siedzeń
W trosce o spełnienie różnych wymagań klientów, nowy C5 proponuje dwa rodzaje przednich foteli, dostępne w zależności od wybranego poziomu wyposażenia lub tapicerki:
- fotele typu „komfortowe”, których linia przywodzi na myśl wygodę i swobodę,
- fotele typu „dynamiczne” o wyrazistszej formie, zapewniające skuteczniejsze trzymanie tym, którzy poszukują mocniejszych wrażeń w czasie jazdy.
W wersji z regulacją elektryczną fotele mają wiele możliwości ustawień. Dopracowany kształt i ergonomiczne regulacje sprawiają, że fotele dostosowują się do budowy ciała pasażera.
Fotele z elektryczną regulacją posiadają unikalną w tym segmencie opcję: możliwość regulacji kąta nachylenia górnej części oparcia, która zapewnia niezwykle ergonomiczną pozycję ciała w fotelu dzięki doskonałemu podparciu górnej partii klatki piersiowej. Kierowca może pochylić oparcie swojego fotela i przyjąć za kierownicą odpowiednią pozycję, nie odrywając ramion od siedzenia, podczas gdy pasażer może przyjąć pozycję bardziej relaksującą, a jednocześnie nadal widzieć drogę.
Ta sama wersja fotela kierowcy może być wyposażona w funkcję masażu. Funkcja ta (wykorzystująca silniczki służące do regulacji ustawień fotela na odcinku lędźwiowym) pozwala na włączenie specjalnie opracowanego masażu relaksacyjnego i rozluźniającego lędźwiowy odcinek kręgosłupa kierowcy. Opcja ta jest dostępna razem z podgrzewanymi fotelami.
Wysokość siedzisk - 280 mm z przodu i 292 mm z tyłu - jest charakterystyczna dla sedana – a ich parametry zostały opracowane w trosce o komfort użytkowników.
Technologia w służbie ergonomii
• Nowa kierownica z centralnym zespołem przełączników sterujących
Na wzór modelu C4 i C4 Picasso, nowy C5 został wyposażony w kierownicę z nieruchomym centralnym zespołem przełączników drugiej generacji. Rozwiązanie to, oferowane wyłącznie przez Citroëna, symbolizuje innowacyjność marki i stanowi prawdziwy krok do przodu w dziedzinie ergonomii użytkowania. Jest również jednym z elementów, które zapewniają kierowcy nowego C5 optymalne warunki prowadzenia samochodu.
Przełączniki systemów wspomagających prowadzenie samochodu (ogranicznik/regulator prędkości, obsługa komputera pokładowego) i podnoszących komfort (radio, telefon, sterowanie centralnym ekranem…) znajdują się w bezpośrednim zasięgu kierowcy i posługiwanie się nimi nie wymaga zdjęcia rąk z kierownicy. Nawet w nocy, dzięki podświetleniu piktogramów, są doskonale widoczne. Oznaczenia dotykowe umieszczone na niektórych przyciskach pozwalają także korzystać z nich bez odrywania wzroku od drogi.
W trosce o postrzeganą jakość i jednolity wygląd przyciski zostały pokryte cienką, przyjemną w dotyku, silikonową powłoką.
Nowa kierownica C5 stanowi także ważny element w dziedzinie bezpieczeństwa. Ponieważ jej centralna część jest nieruchoma, możliwa była optymalizacja formy poduszki powietrznej kierowcy, w celu zapewniania lepszej ochrony.
Elementy sterujące są intuicyjne w obsłudze. Zostały rozmieszczone w dwóch częściach: po lewej stronie znajdują się funkcje ogranicznika/ regulatora prędkości, a w części prawej zostały rozmieszczone funkcje audio. Jeżeli chodzi o sterowanie dźwiękowym sygnałem ostrzegawczym, jest ono możliwe za pomocą jednego z dwóch przycisków rozmieszczonych po obydwu stronach poduszki powietrznej, co zapewnia lepszy dostęp.
• Łatwy dostęp do informacji dla wszystkich użytkowników
Zapewniając łatwiejszy dostęp do informacji, nowy C5 posiada specjalny system prezentacji informacji, które w zależności od ich typu są wyświetlane w inny sposób.
Informacje dotyczące prowadzenia samochodu zostały zebrane na wyświetlaczu centralnym i na dwóch bocznych wyświetlaczach tablicy rozdzielczej.
Przeznaczone dla wszystkich pasażerów informacje związane z komfortem podróżowania (multimedia, godzina, temperatura…) są wyświetlane na centralnym wyświetlaczu deski rozdzielczej, a np. informacje o niezapiętych pasach bezpieczeństwa na konsoli pod dachem.
Trzy zegary połączone z trzema wyświetlaczami, zostały wyposażone w pierścieniowe wskazówki, charakterystyczne dla zaawansowanych technologicznie rozwiązań: dzięki maleńkim silniczkom elektrycznym wskazówki te obracają się wokoło tarczy zegara, nie zasłaniając go. Technologia ta pozwoliła poprawić czytelność wyświetlaczy znajdujących się w centrum tarczy zegarów.
Bogata oferta układów wspomagających prowadzenie
Nowy C5 jest wyposażony w kompletną ofertę układów wspomagających prowadzenie i zapewniających bezpieczeństwo jazdy. Dołożono wszelkich wysiłków, aby stworzyć kierowcy warunki, pozwalające mu koncentrować się wyłącznie na drodze.
• Bezpieczniejsze reflektory
Nowy C5 jest wyposażony w wydajne reflektory z seryjnie oferowanymi światłami dziennymi, dzięki którym samochód jest lepiej widoczny w ciągu dnia. Światła dzienne zostały umieszczone w dolnej części reflektorów i schowane za przyciemnionym "niebieskawym" kloszem w formie bumeranga i stanowią prawdziwy „znak firmowy” tego modelu.
Dostępne są dwa typy reflektorów:
- Seryjnie montowane reflektory halogenowe są wyposażone w system statycznego doświetlenia zakrętów AFS (Adaptative Front Lighting System). Ten nowy system inteligentnego oświetlenia korzysta z dodatkowego źródła światła, co poprawia widoczność, a co za tym idzie i bezpieczeństwo, na zakrętach i skrzyżowaniach dróg. W zależności od kąta skrętu kierownicy, dodatkowe źródło światła uzupełnia główny snop świateł mijania, dzięki czemu oświetlone zostaje pole pod kątem nawet 75 stopni po prawej lub lewej stronie samochodu.
- Nowy C5 może także być wyposażony w sterowane elektronicznie dwufunkcyjne kierunkowe reflektory ksenonowe, które zapewniają optymalne oświetlenie na zakrętach. To dynamiczne oświetlenie drogi jest połączone z systemem AFS, który uzupełnia kierunkową wiązkę światła na szczególnie ostrych zakrętach i w trakcie manewrów na parkingu, gdy prędkość nie przekracza 40 km/h. Kąt oświetlenia przy małej prędkości wynosi 105 stopni.
• Alarm niezamierzonego przekroczenia linii (AFIL)
Montowany w nowym C5 system AFIL stanowi jeden z pierwszych na świecie systemów stanowiących odpowiedź na problem spadku koncentracji za kierownicą. Ten system wspomagający prowadzenie wykrywa przypadki niezamierzonej zmiany pasa ruchu, której nie towarzyszy włączenie kierunkowskazu (przekroczenie linii namalowanej na nawierzchni), na autostradzie lub drodze ekspresowej przy prędkości powyżej 80 km/h. Kierowca zostaje zaalarmowany poprzez włączenie układu wibracyjnego wbudowanego w siedzenie fotela, po stronie, po której nastąpiło przekroczenie linii, a co za tym idzie może skorygować tor jazdy.
• Automatyczny elektryczny hamulec postojowy
W trosce o zapewnienie jeszcze większego komfortu i bezpieczeństwa wersje nowego C5, wyposażone w zawieszenie Hydractive III plus, są seryjnie wyposażone w automatyczny, elektryczny hamulec postojowy. Układ ten automatycznie reguluje siłę niezbędną do unieruchomienia pojazdu i jest włączany za pomocą ergonomicznego włącznika na środkowej konsoli.
Hamulec aktywuje się automatycznie w momencie wyłączenia silnika i rozłącza się automatycznie w momencie, gdy kierowca naciska na pedał gazu ruszając z miejsca.
Elektryczny hamulec postojowy może być uzupełniony o system wspomagania ruszania na wzniesieniu, dostępny z wszystkimi skrzyniami biegów. System działa na wzniesieniach o kącie nachylenia powyżej 3%, unieruchamiając pojazd na dwie sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, dzięki czemu kierowca ma możliwość ruszenia bez ryzyka niekontrolowanego stoczenia się samochodu.
• Radary parkowania z przodu i z tyłu
Systemy wspomagające parkowanie okazują się coraz bardziej niezbędne, szczególnie w mieście. W przypadku C5 czujniki ultradźwiękowe zamontowane w przednim i tylnym zderzaku wykrywają przeszkody znajdujące się w jednej z trzech stref wokół samochodu. Sygnały dźwiękowe z głośników samochodu, a także schemat graficzny wyświetlany na wielofunkcyjnym ekranie znajdującym się na desce rozdzielczej, precyzyjnie informują o przeszkodach znajdujących się w jednej ze stref.
• Pomiar dostępnego miejsca
W połączeniu z systemem wspomagania parkowania przodem, system pomiaru dostępnego miejsca wskazuje kierowcy wielkość wolnego miejsca, a następnie, jeżeli jest ono wystarczające, informuje o poziomie trudności manewru parkowania. Pomiar jest możliwy, pod warunkiem, że wolne miejsce mierzy od 3 do 8 metrów, a prędkość samochodu wynosi poniżej 20 km/h.
• System NaviDrive najnowszej generacji
Nowy C5 jest wyposażony w najnowszej generacji system NaviDrive. Ten bardzo praktyczny system łączy w sobie funkcje telefonu GSM, audio (funkcje radio, odtwarzacza CD MP3, możliwość zapisania muzyki na twardym dysku), a także nawigacji GPS. System jest wyposażony w duży, siedmiocalowy ekran i posiada atrakcyjny interfejs graficzny. Główne funkcje systemu są łatwo dostępne za pośrednictwem przycisków rozmieszczonych na kierownicy, które pozwalają uaktywnić system rozpoznawania mowy i syntezy głosowej.
System NaviDrive posiada twardy dysk o pojemności 30 GB, na którym są zapisane mapy wykorzystywane przez system nawigacji GPS (30 europejskich państw) oraz muzyka. Funkcja Juke Box pozwala przechowywać na dysku do 180 godzin muzyki, w postaci kopii CD audio lub MP3.
System nawigacji GPS obejmuje tryb Birdview, który umożliwia lepsze zrozumienie trasy dzięki jej wyświetleniu w formie kolorowej mapy 3D, a także funkcję automatycznego zoomu w momencie zbliżania się do skrzyżowania, która pozwala wyświetlić w trybie pełnoekranowym szczegółowy obraz najbliższego skrzyżowania. Informacja ta może być także wyświetlana na centralnym wyświetlaczu tablicy rozdzielczej.
Dodatkowo system NaviDrive umożliwia korzystanie z systemu informacji o ruchu drogowym « Premium » za pośrednictwem systemu Michelin (we Francji) lub Trafficmaster (w Wielkiej Brytanii), które w czasie rzeczywistym wyświetlają utrudnienia w ruchu drogowym i propozycje objazdów.
System NaviDrive oferuje również dodatkowe funkcje: Citroën Urgence, Citroën Assistance i Citroën On Line. W połączeniu z funkcjami GPS i telefonu usługa Citroën Urgence umożliwia, w zależności od kraju, lokalizację samochodu w razie wypadku lub zasłabnięcia i wezwanie pomocy (w zależności od kraju).
Usługi dostępne za pośrednictwem systemu NaviDrive zapewniają wygodę, komfort psychiczny i stały dostęp do pomocy.
• Telefoniczny zestaw głośnomówiący Bluetooth
Nowy C5 może zostać wyposażony w układ Bluetooth, który pozwala telefonować z samochodu bez odrywania wzroku od drogi, ani zdejmowania rąk z kierownicy.
Ta bezprzewodowa technologia pozwala kierowcy wykonywać połączenia telefoniczne bez wyjmowania telefonu z kieszeni. Na system składają się ergonomiczne przyciski na kierownicy z nieruchomym centralnym zespołem przełączników sterujących i mikrofon wbudowany w dach samochodu. Dźwięk jest emitowany za pośrednictwem systemu audio. Za pomocą elementów na kierownicy kierowca może wybrać nazwisko z książki telefonicznej swojego telefonu komórkowego. System rozpoznawania mowy pozwala także na wywołanie numeru za pomocą polecenia głosowego. Pozycje z książki telefonicznej telefonu, a także nazwisko rozmówcy są wyświetlane na wielofunkcyjnym ekranie samochodu.
PODRÓŻ PIERWSZĄ KLASĄ
Wsiadając do nowego C5, niezależnie od wersji (sedan i Tourer), wsiadamy do „przedziału pierwszej klasy”. Atmosfera i komfort wnętrza dają poczucie luksusu.
Luksusowe wnętrze
• Wyrafinowany styl wnętrza
Komfortowe wnętrze nowego C5 wprost zaprasza do wyruszenia w podróż.
Solidna deska rozdzielcza już na pierwszy rzut oka wywołuje wrażenie jakości i zaawansowanej technologii. Napięte linie symbolizują precyzję, a płynne łuki dynamizm. Rozdzielenie deski i konsoli środkowej zwiększa wrażenie przestronności i komfortu. Wykończenie paneli drzwi jest spójne z eleganckim stylem wnętrza.
Stylizacja wnętrza nowego C5 idealnie współgra ze stylem zewnętrznym, subtelnie łącząc wyrafinowanie z innowacją, komfortem i dużą ilością miejsca.
• Harmonia kolorów i materiałów
Dobór materiałów, kolorów i rodzajów tapicerki stanowi mocną stronę nowego C5 - podkreśla jego osobowość i wyróżnia spośród innych modeli.
W wersjach sedan i Tourer nowy C5 oferuje dwa rodzaje wnętrza : "Mistral", utrzymany w jednej, ciemnej tonacji oraz dwukolorowy wystrój "Mistral/Matinal", która stanowi subtelny melanż czerni i beżu.
Siedem proponowanych rodzajów tapicerki podkreśla ekskluzywny charakter modelu, w zróżnicowany sposób zaspokajając oczekiwania różnych grup klientów.
Motywem przewodnim wszystkich wystrojów jest chęć zapewnienia wysokiej jakości, poprzez zaproponowanie klientowi "czystej", jasnej i uporządkowanej oferty, która pozwoli stworzyć jednolite i spójne wnętrze.
Gama dostępnych rodzajów tapicerki została wzbogacona o propozycję tapicerki wykonanej z wysokiej klasy gładkiej skóry. Skóra została wykorzystana do pokrycia wielu elementów kabiny C5: przednich siedzeń i tylnej kanapy, deski rozdzielczej, paneli drzwi, a nawet konsoli środkowej. Ta niezwykle elegancka i wyrafinowana opcja jest zresztą systematycznie łączona z innymi elementami luksusowego wyposażenia dodatkowego, takimi jak np. system AFIL, funkcja masażu w fotelu kierowcy, podgrzewane przednie siedzenia, boczne poduszki powietrzne dla pasażerów z tyłu lub system audio HiFi.
Idealnie wyciszona kabina
Wyciszenie kabiny w znacznym stopniu przyczynia się do zwiększenia przyjemności i komfortu podczas jazdy, dlatego już na etapie projektowania nowego modelu C5 zwrócono szczególną uwagę na zapewnienie komfortu akustycznego i wytłumienie drgań we wnętrzu.
Żadne z potencjalnych źródeł hałasu nie zostało pominięte:
ograniczone zostały szumy powietrza (przede wszystkim dzięki pracy nad kształtem samochodu). Nadwozie charakteryzuje się napiętymi i smukłymi liniami, pozbawionymi ostrych krawędzi, co w szczególności dotyczy strategicznych miejsc, takich jak dolna część przedniej szyby, wycieraczki, słupki przedniej szyby lub lusterka wsteczne. Dużą uwagę poświęcono także szczelności nadwozia, w szczególności drzwi: dodanie dwóch uszczelek na obwodzie drzwi i trzeciej tuż przy płaszczyźnie nadwozia tworzy barierę prawie nieprzepuszczalną dla dźwięków.
Wnętrze samochodu zostało odcięte od hałasów dochodzących z zewnątrz. Karoseria została starannie uszczelniona, a poszczególne elementy są niezwykle precyzyjnie dopasowane, co zapewnia najwyższy poziom izolacji akustycznej. Wprowadzono również rozwiązania mające na celu obniżenie poziomu hałasu u źródła, na przykład w komorze silnika dodano liczne elementy pochłaniające niepożądane dźwięki (pod pokrywą silnika lub pod przegrodą czołową). Nowy model C5 otrzymał specjalną dźwiękoszczelną wielowarstwową szybę przednią, montowaną w całej gamie modeli marki Citroën. Model może być także wyposażony w wielowarstwowe szyby boczne (montowane seryjnie lub dostępne w opcji, w zależności od wykończenia). Rozwiązanie to przyczynia się nie tylko do podniesienia poziomu izolacji akustycznej, lecz także stanowi skuteczne zabezpieczenie przed próbami włamania. Jednym słowem wnętrze nowego C5 zostało zamienione w przytulny, dźwiękoszczelny „kokon”.
Wszelkie hałasy z układu jezdnego zostały wytłumione. W efekcie współpracy z producentem opon, firmą Michelin, zostały opracowane odpowiednie opony dla całej gamy. Rozwiązania konstrukcyjne i materiał, z jakiego zostały wyprodukowane opony, zostały dobrane pod kątem zdolności tłumienia wstrząsów spowodowanych nierównościami drogi. Zastosowanie specjalnych izolujących chlapaczy pozwoliło wytłumić dźwięki powstające w kontakcie opony z nawierzchnią drogi. Także wprowadzenie elementów tłumiących, takich jak hydrosprężyste podkładki w tylnym zawieszeniu, zastosowane w modelu C6, pozwoliło zoptymalizować poziom komfortu poprzez zapewnienie odpowiedniego tłumienia hałasów z układu jezdnego.
Przestrzeń to komfort
Zarówno w wersji sedan, jak i Tourer, styl wnętrza nowego C5 jest spójny z dynamiczną i elegancką linią nadwozia. Jego koncepcja sprzyja komfortowi i poczuciu przestrzeni.
• Optymalnie wykorzystane wnętrze
Dzięki optymalnemu zagospodarowaniu wnętrza Citroëna C5 pasażerowie cieszą się wyjątkową swobodą ruchu.
Przy długości wynoszącej 2815 mm, rozstaw osi został zwiększony o 65 mm w stosunku do poprzedniej wersji C5, dzięki czemu wzrosła także ilość miejsca we wnętrzu, zwłaszcza na tylnych miejscach. Obydwie wersje nowego C5 mają identyczny rozstaw osi, co stanowi potwierdzenie dynamicznego charakteru wersji kombi i przestrzeni we wnętrzu sedana.
Szerokość kabiny zapewnia pasażerom wygodne miejsce we wnętrzu C5. W obydwu wersjach szerokość nad podłokietnikami wynosi 1524 mm z przodu i 1495 mm z tyłu.
Liczne, równomiernie rozmieszczone we wnętrzu schowki, idealnie dopasowane do stylu wnętrza, przyczyniają się do wytworzenia wrażenia przestrzeni i podkreślają jego funkcjonalność.
• Bagażnik: stylowy i praktyczny
Cele postawione modelowi C5 w zakresie stylu doprowadziły do zaprojektowania prawdziwego sedana oraz wyważonej wersji Tourer, łączącej dynamiczne zachowanie na drodze z dużą pojemnością bagażnika.
Niezależnie od walorów stylizacyjnych, wklęsła tylna szyba pozwoliła uzyskać imponujące rozmiary otworu bagażnika nowego sedana C5.
W połączeniu z dużą pojemnością, która wynosi 467 dm3 VDA (wraz z zestawem do naprawy opon), to specyficzne rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować możliwości bagażnika, a jednocześnie ułatwić załadunek bagażu.
Wersja C5 Tourer, również charakteryzująca się bardzo dynamicznym stylem, stanowi doskonałą alternatywę dla wszystkich tych, którzy poszukują samochodu dysponującego pojemnym bagażnikiem. Pracom nad projektem bagażnika przyświecał jeden cel - optymalizacja otworu bagażnika i jego wymiarów wewnętrznych w celu podniesienia walorów użytkowych. Dzięki temu bagażnik C5 Tourer może się poszczycić pojemnością rzędu 533 dm3 VDA (w wersji z zestawem do naprawy opon), a wynik ten zalicza się do najlepszych w segmencie.
Po złożeniu tylnej kanapy, bagażnik zostaje powiększony do 1490 dm3 VDA (wraz z zestawem do naprawy opon).
Także wyposażenie dodatkowe zostało zaprojektowane pod kątem praktyczności i łatwości eksploatacji. Nowy C5 Tourer może być wyposażony w montowane seryjnie lub dostępne w opcji w zależności od wersji, elektryczne wspomaganie klapy bagażnika, które pozwala otwierać i zamykać klapę bagażnika za pomocą przycisków na klapie. Możliwe jest także otwieranie automatyczne (za pomocą pilota). W trosce o możliwość przystosowania do różnych sytuacji, elektrycznie otwierana klapa bagażnika została wyposażona w pamięć kąta otwarcia i układ zapobiegający przycięciu palców.
Innym elementem wyposażenia dostępnym w wersji Tourer jest przenośna dwufunkcyjna lampka, która w normalnych warunkach jest umieszczona na ściance bagażnika i pełni funkcję oświetlenia bagażnika – lecz może zostać wyjęta z uchwytu i wykorzystana w charakterze ręcznej latarki.
Światło przede wszystkim
Naturalne, czy sztuczne, w kabinie nowego C5 każde światło tworzy miłą i spokojną atmosferę.
Naturalne światło przedostaje się do wnętrza przez elektrycznie sterowany otwierany dach, dostępny w wersji sedan lub przez panoramiczny szklany dach w wersji Tourer.
Duże znaczenie we wnętrzu nowego C5 ma również łagodne sztuczne oświetlenie, które zarówno w dzień jak i w nocy tworzy wyjątkową atmosferę.
Dodatkowe źródła światła zostały rozmieszczone w różnych miejscach kabiny w taki sposób, aby oświetlać ją rozproszonym i przytłumionym światłem, a zarazem nie atakować oczu w agresywny sposób i nie przeszkadzać kierowcy.
W pobliżu oświetlenia sufitowego mogą być zamontowane diody LED, oświetlające środkową konsolę delikatnym, rozproszonym światłem. Inna wiązka świetlna podąża wzdłuż deski rozdzielczej emanując dyskretnym, odbitym światłem. Oświetlenie sufitowe i pomarańczowe podświetlenie klamek drzwi również przyczyniają się do wytworzenia we wnętrzu Citroëna C5 ciepłej atmosfery.
Dostępna jest także funkcja podświetlenia schowków w przednich drzwiach: podświetlenie to włącza się natychmiast po zbliżeniu dłoni do schowka… to jeszcze jeden ze sposobów na wykorzystanie postępu technologicznego do podniesienia komfortu i przyjemności użytkowania samochodu.
Komfort termiczny dostosowany do indywidualnych upodobań
Nowy C5 został wyposażony w rozmieszczone w oryginalny sposób nawiewy powietrza. Poza walorami estetycznymi, takie rozmieszczenie pozwala zapewnić kierowcy i pasażerom indywidualny komfort termiczny.
Dysze nawiewu po stronie kierowcy zostały wbudowane po bokach tablicy rozdzielczej, lepiej eksponując miejsce kierowcy. Montowana seryjnie automatyczna klimatyzacja posiada opcję łagodnego nawiewu powietrza, które opływa pasażerów na przednich siedzeniach jednorodnym strumieniem. Dodatkowo każda z osób siedzących z przodu ma możliwość indywidualnej regulacji klimatyzacji (oddzielne sterowanie).
Nie zapomniano o pasażerach siedzących z tyłu - mają do dyspozycji własne nawiewy rozmieszczone w środkowych słupkach.
Nowy C5 został także wyposażony w skuteczny system filtrujący, zapewniający optymalną jakość powietrza dostarczanego do kabiny. System może być wyposażony w czujnik zanieczyszczeń połączony z automatycznie uruchamianym zamkniętym obiegiem powietrza.
DOSKONAŁE ZACHOWANIE NA DRODZE
Zachowanie nowego C5 na drodze stanowi doskonałe połączenie dynamiki i komfortu, charakterystycznego dla samochodów klasy wyższej.
Niezwykle skuteczny, zaawansowany technologicznie układ jezdny został zapożyczony z modelu C6. Należy podkreślić, że po raz pierwszy w tym segmencie istnieje możliwość wyboru jednego z dwóch rodzajów zawieszenia: Hydractive 3 Plus lub zawieszenia klasycznego, co umożliwia dostosowanie się do różnych poziomów wrażliwości kierowców na odczucia związane z prowadzeniem samochodu.
Dzieki bogatej ofercie jednostek napędowych, dynamiczny charakter sugerowany przez stylizację nadwozia nowego C5 znajduje potwierdzenie na drodze.
Wzorcowy układ jezdny
Dzięki wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań technicznych zastosowanych w modelu C6 układ jezdny nowego C5 zapewnia komfort jazdy i doskonałe trzymanie się drogi. Zachowanie samochodu na drodze jest wzorowe niezależnie od okoliczności, także na zniszczonej lub wyboistej nawierzchni. Precyzyjne prowadzenie na zakrętach, w połączeniu z łatwością manewrowania, zapewnia dużą przyjemność z jazdy.
Konstrukcja układu jezdnego pozwala uniezależnić od siebie jego dwie funkcje, zwykle uznawane za przeciwstawne: tłumienie i prowadzenie, czyli filtrację drgań powstających w wyniku kontaktu koła z nawierzchnią i utrzymanie koła w odpowiednim położeniu. Po oddzieleniu od siebie, funkcje te mogły zostać indywidualnie dopracowane i doprowadzone do najwyższego poziomu.
Konstrukcja przedniego zawieszenia nowego C5 z podwójnym wahaczem trójkątnym sprawia, że naprężenia boczne są przekazywane z kół na nadwozie bez dodatkowych naprężeń poziomych, a co za tym idzie tarcia w zawieszeniu. Rozwiązanie takie ma tę zaletę, że zapewnia większą sztywność w porównaniu z klasycznym zawieszeniem typu McPherson. Oddzielenie naprężeń pionowych i poziomych zapewnia lepsze prowadzenie i obniżenie poziomu wibracji.
Właściwości silentbloków ramy podsilnikowej pozwoliły na zapewnienie niskiej sztywności pionowej i wzdłużnej, wpływającej na komfort i poziom hałasu w trakcie jazdy, a jednocześnie wysokiej sztywności bocznej, gwarantującej dobre trzymanie się drogi. Inaczej mówiąc, są one elastyczne w osi pionowej i wzdłużnej, co tłumi drgania i sztywne w osi bocznej, co zapewnia utrzymywanie kierunku jazdy.
Cały układ jest zamontowany na belce poprzecznej ze stopu metali lekkich, która zapewnia bardzo wysoką precyzję ustawienia geometrii układu oraz precyzyjne prowadzenie koła podczas jazdy.
Zastosowane w nowym C5 tylne zawieszenie wielowahaczowe zapewnia większy zakres regulacji parametrów pracy samego układu (przylegania koła do nawierzchni i pionowego skoku zawieszenia) oraz elementów łączących (zmiana ustawienia koła przy naprężeniach wzdłużnych lub bocznych) w stosunku do wahaczy wleczonych. Np. zastosowanie sztywniejszych elastycznych przegubów na dolnym wahaczu z tyłu niż z przodu powoduje mikro-skręty kół przy naprężeniach bocznych, co zdecydowanie polepsza parametry tylnej osi i zapewnia większą stabilność i przyczepność.
Zoptymalizowano również przeguby tylnej osi nowego C5 w celu lepszego pogodzenia funkcji tłumienia drgań i prowadzenia.
Naprężenia poziome przegubów umożliwiają lepsze przenoszenie naprężeń bocznych i zwiększają przyczepność koła (które przylega do nawierzchni na zakręcie). Podczas pracy zawieszenia, działaniu sił skrętnych są podane również podkładki. Ich konstrukcja i właściwości zapewniają więc wysoką sztywność radialną zapewniającą dobre trzymanie się drogi i elastyczną reakcję na siły skrętne, gwarantującą komfort.
W celu dalszej poprawy własności tłumiących w pewnych zakresach częstotliwości drgań, bez zmniejszania sztywności podkładek (co miałoby niekorzystny wpływ na precyzję prowadzenia), dla tylnej osi opracowano specjalne podkładki hydroelastyczne.
Możliwość wyboru zawieszenia
Nowy C5 wyróżnia się oferując, po raz pierwszy w tym segmencie, dwa rodzaje zaawansowanego technologicznie zawieszenia. Oprócz zawieszenia Hydractive 3 Plus możliwy jest wybór zawieszenia klasycznego. Oferta dwóch rodzajów zawieszenia pozwala nowemu C5 dostosować się do indywidualnych preferencji każdego kierowcy, jeżeli chodzi o sposób prowadzenia, pozwalając mu skorzystać z doświadczeń marki Citroën w dziedzinie zawieszenia.
• Klasyczne zawieszenie na najwyższym poziomie
Dzięki zastosowaniu technologii pozwalającej na oddzielenie funkcji tłumienia drgań i prowadzenia koła było możliwe opracowanie klasycznego zawieszenia nowej generacji, pozwalającego na uzyskanie znacznie lepszych parametrów pod względem kompromisu między komfortem a dynamiką jazdy.
Dzięki temu nowy C5 zapewnia rzadko spotykany poziom komfortu, godny auta na dalekie trasy, a jednocześnie bardzo dobrą dynamikę, zwrotność i trzymanie się drogi oraz przyjemność prowadzenia. Układ jezdny w połączeniu z najnowszymi systemami kontroli toru jazdy zapewnia nienaganny poziom bezpieczeństwa.
Zawieszenie to jest dostępne już w podstawowej wersji.
• Zawieszenie Hydractive III Plus: komfort i stabilność nadwozia
Stosowane w nowym C5 zawieszenie Hydractive III Plus rozwiązuje dylemat polegający na konieczności wyboru między komfortem jazdy, a stabilnym utrzymywaniem nadwozia w różnych sytuacjach drogowych.
Zawieszenie Hydractive III Plus ma dwie charakterystyki sztywności i amortyzacji, których przełączanie w czasie rzeczywistym pozwala sterować ustawieniem zawieszenia, aby optymalnie dostosować je do drogi i manewrów kierowcy. Czujniki samochodu (kąta skrętu kierownicy, gwałtownego przyspieszania lub hamowania, skoku kół…) zapewniają w czasie rzeczywistym uzyskanie informacji o dynamice jazdy i płynne przejście z miękkiego stanu zawieszenia do twardego. Gdy warunki jazdy nie są zbyt wymagające, najczęściej ustawiany jest tryb "miękki". W momencie, gdy kierowca lub droga stawiają przed samochodem większe wymagania, zawieszenie przechodzi w tryb utwardzony.
Za pomocą włącznika znajdującego się na środkowej konsoli można również aktywować tryb sportowy. Opcja ta pozwala kierowcy wybrać dynamiczniejszy tryb jazdy, w którym stabilizacja nadwozia jest traktowana priorytetowo w stosunku do komfortu jazdy.
Sterowanie poziomem sztywności zawieszenia wiąże się ze sterowaniem (w czasie rzeczywistym) prześwitem, dzięki informacjom dostarczanym przez czujniki umieszczone na każdej osi.
Możliwość sterowania prześwitem ma wiele zalet. Po pierwsze, umożliwia zachowanie stałego prześwitu niezależnie od obciążenia, a automatyczne obniżenie zawieszenia np. na autostradzie wpływa na polepszenie własności aerodynamicznych samochodu. Prześwit może być także zwiększany ręcznie, za pomocą przełącznika, w przypadku konieczności pokonania przeszkody z małą prędkością. Wersja Tourer jest wyposażona w umieszczony w bagażniku przycisk, pozwalający zmienić wysokość progu bagażnika w celu ułatwienia załadunku. Warte podkreślenia jest, że sterowanie wysokością zawieszenia zapewnia optymalne warunki pracy zawieszenia.
Dynamiczne jednostki napędowe cechujące się wysoką sprawnością
Nowy C5 dysponuje ofertą silników zapewniających wysokie osiągi i przyjemność z jazdy. Jednostki napędowe mogą współpracować z różnymi typami skrzyń biegów, mechanicznych lub automatycznych. Dwa spośród tych silników uzyskały logo Citroën Airdream, którym wyróżniane są samochody najbardziej przyjazne dla środowiska.
• 3 silniki benzynowe:
- 1.8i 16V 127 KM DIN (92 kW CEE)
Podstawowy model nowego C5 jest wyposażony w silnik benzynowy 1.8i 16V. Ta jednostka o pojemności 1749 cm3, rozwija maksymalna moc 92 kW CEE (127 KM DIN lub 125 KM CEE) i moment obrotowy 170 Nm przy 3 750 obr/min.
Jednostka ta cechuje się elastyczną pracą już w najniższych zakresach obrotów i jest montowana wraz z mechaniczną 5-przełożeniową skrzynią biegów.
- 2.0i 16V de 143 KM DIN (103 kW CEE)
Drugi oferowany silnik benzynowy o pojemności 1997 cm3, to 16-zaworowa 2-litrowa jednostka, rozwijająca moc 103 kW CEE (143 KM DIN lub 140 KM CEE) i maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4 000 obr/min.
Silnik ten posiada system zmiennych faz rozrządu (VVT), który pozwala uzyskać maksymalne napełnienie komory spalania niezależnie od obrotów silnika.
Jednostka ta może być montowana wraz z 5-przełożeniową skrzynią mechaniczną lub 4-przełożeniową skrzynią automatyczną .
- 3.0i V6 de 215 KM DIN (155 kW CEE)
Jednostka ta została opracowana na bazie silnika 3.0i V6, który był montowany w poprzedniej wersji C5 i częściowo jest oparta na tej samej technologii, lecz rozwija wyższą o 2% moc (+ 3 kW) i moment obrotowy (+ 5 Nm) osiągając 155 kW CEE (215 KM DIN lub 211 KM CEE) przy 6 000 obr/min i moment obrotowy 290 Nm przy 3 750 obr/min. Silnik ten ma pojemność 2946 cm3.
Jednostka jest montowana z układem wydechowym wyposażonym w aktywny tłumik dwustawny. System ten steruje przepływem gazu przez tłumik w zależności od warunków jazdy, co pozwala obniżyć hałas pracy silnika w warunkach normalnego użytkowania, lub poprawić osiągi w warunkach większego obciążenia.
Jednostka ta jest montowana wraz z automatyczną 6-przełożeniową skrzynią biegów.
• 4 silniki wysokoprężne HDi wyposażone seryjnie w filtr cząstek stałych:
- HDi 110 FAP (80 kW CEE)
Ten kompaktowy silnik HDi 110 cechujący się wysokimi osiągami jest seryjnie wyposażony w filtr cząstek stałych (FAP). Pojemność 1 560 cm3 i 16-zaworowa głowica sprawiają, że rozwija moc 80 kW CEE (110 KM DIN lub 109 KM CEE) i osiąga moment obrotowy rzędu 240 Nm już przy 1 750 obr/min. Moment obrotowy może zostać podniesiony do 260 Nm dzięki funkcji «overboost», która pozwala chwilowo zwiększyć ciśnienie doładowania.
Silnik HDi 110 FAP jest montowany z mechaniczną 5-przełożeniową skrzynią biegów.
Ponieważ emisja CO2 w wersji sedan i Tourer wynosi w przypadku tego silnika odpowiednio 149 i 150 g/km, wyposażone w niego egzemplarze nowego C5 otrzymują logo Airdream.
- HDi 138 FAP (100 kW CEE)
Silnik HDi 138, w zależności od kraju wyposażony w filtr cząstek stałych (FAP), rozwija moc 100 kW CEE (138 KM DIN lub 136 KM CEE) przy 4 000 obr/min. Z pojemności 1997 cm3 osiąga maksymalny moment obrotowy równy 320 Nm przy 2 000 obr/min. Funkcja « overboost » pozwala zwiększyć moment obrotowy do 340 Nm.
Silnik HDi 138 FAP, podobnie jak i HDi 110 FAP, wyposażony jest w układ wtryskowy drugiej generacji i turbosprężarkę o zmiennej geometrii.
Silnik ten może współpracować z 6-przełożeniową skrzynią mechaniczną lub z 6-przełożeniową skrzynią automatyczną .
Wyposażona w ten silnik wersja sedan z mechaniczną skrzynią biegów emituje 157 g/km CO2 i posiada logo Airdream.
- HDi 173 FAP (125 kW CEE)
Silnik ten rozwija moc 125 kW CEE (173 KM DIN lub 170 KM CEE) i maksymalny moment obrotowy 370 Nm już od 1 500 obr/min. Jego pojemność wynosi 2179 cm3.
Dzięki zastosowaniu licznych innowacji (sekwencyjne, równoległe bi-turbo, a także nowe układy spalania i wtrysku), silnik ten wyróżnia się mocą i przede wszystkim przyjemnością z jazdy, jakiej dostarcza, w szczególności na niskich obrotach, osiągając jednocześnie bardzo dobre wyniki, jeżeli chodzi o ochronę środowiska (Euro IV + FAP) i niski poziom zużycia paliwa.
Silnik ten posiada komorę spalania typu « ECCS » (Extreme Conventional Combustion System), która zapewnia uzyskanie optymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej, a także system common rail trzeciej generacji, w którym ciśnienie dochodzi do 1 800 barów i zapewnia rozpylenie paliwa na jeszcze drobniejsze cząsteczki. Połączenie tych dwóch układów pozwala na zmniejszenie emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa, przy jednoczesnym polepszeniu osiągów.
Silnik ten jest montowany z mechaniczną 6-przełożeniową skrzynią biegów.
- V6 HDI 208 FAP (150 kW CEE)
Ten silnik wysokoprężny V6 łączy w sobie moc i oszczędność. Rozwija moc 150 kW CEE (208 KM DIN) przy 4 000 obr/min, moment obrotowy 440 Nm CEE przy 1 900 obr/min, a także wykazuje się dużą elastycznością pracy już na niskich obrotach. Równocześnie charakteryzuje się zasługującą na uznanie elastycznością pracy.
Jego pojemność wynosi 2 721 cm3. Posiada układ rozrządu z czterema wałkami rozrządu w głowicy i dwudziestoma czterema zaworami. Jest wyposażony w wielopunktowy bezpośredni wtrysk typu Common Rail i dwie turbosprężarki o zmiennej geometrii.
Żeliwny blok cylindrów, aluminiowa podstawa bloku i pokrywa głowicy z materiału kompozytowego umożliwiają uzyskanie kompaktowych wymiarów, wysokiej sztywności i niskiej masy silnika.
Silnik ten jest montowany z automatyczną 6-przełożeniową skrzynią biegów.
NAJWYŻSZY POZIOM BEZPIECZEŃSTWA
Bezpieczeństwo było jednym z priorytetów Citroëna już na etapie projektowania nowego modelu C5, przy czym bezpieczeństwo oznacza zarazem możliwość uniknięcia wypadku, jak i zredukowania do minimum jego konsekwencji. Dzięki takiemu podejściu konstrukcja nowego C5 w połączeniu z gamą doskonałego wyposażenia, w których wykorzystano bogate doświadczenie marki w tej dziedzinie, zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa i niezrównany komfort.
Bezpieczeństwo czynne: pewne zachowanie na drodze
• Zaawansowany i bezpieczny układ jezdny
Konstrukcja układu jezdnego nowego C5 zapewnia jeszcze lepszy kompromis pomiędzy amortyzacją drgań, a trzymaniem się drogi, z korzyścią dla komfortu i bezpieczeństwa pasażerów. Znajduje to swoje odbicie w pewnym zachowaniu na drodze i możliwości dostosowania do każdych warunków drogowych.
Dbałość o zapewnienie sztywności nadwozia nowego C5 pozwoliła zoptymalizować działanie układu jezdnego i zagwarantować stabilne rozłożenie naprężeń pionowych na wszystkie cztery koła, czego wynikiem jest doskonałe zachowanie na drodze. Wyjątkowo precyzyjna regulacja zawieszenia przyczynia się do zapewnienia lepszej ogólnej stabilności samochodu, a co za tym idzie pewniejszego trzymania się drogi.
• Dobrze dobrane opony
Montowane w całej gamie samochodów opony Michelin mogą być wyposażone w system kontroli ciśnienia, który pozwala wykryć zbyt niskie ciśnienie lub wręcz uniknąć przebicia opony.
• Skuteczne i bezpieczne hamowanie
Nowy C5 jest wyposażony z przodu w zapewniające skuteczne hamowanie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy od 304 do 330 mm, z tyłu zaś w tarcze o średnicy 290 mm.
Systemy kontrolujące i wspomagające hamowanie (elektroniczne rozdzielenie siły hamowania, wspomaganie nagłego hamowania BAS), a także pomagające w utrzymaniu toru jazdy (ABS, ESP) są montowane seryjnie. Gwarantują one optymalną kontrolę nad samochodem nawet w najbardziej krytycznych sytuacjach.
Bezpieczeństwo bierne: na najwyższym poziomie
• Wzmocniona konstrukcja nadwozia
Podobnie jak model C6, nowy C5 zapewnia poziom bezpieczeństwa biernego właściwy dla platformy 3, której wyniki uzyskane w testach EuroNcap świadczą o doskonałej ochronie pasażerów.
Konstrukcja przodu nowego C5 umożliwia pochłanianie energii powstałej podczas kolizji, na poziomie wzmocnienia górnego i dolnego, podczas gdy optymalnie usztywniona konstrukcja kabiny chroni ją przed odkształceniem.
• Aktywne pasy bezpieczeństwa
Nowy C5 jest wyposażony w niezwykle skuteczne trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich siedzeniach. Pasy montowane na miejscach przednich mają regulowaną wysokość, pirotechniczne napinacze i ogranicznik siły napinania.
Wszystkie pięć miejsc jest wyposażonych w system kontroli zapięcia pasów bezpieczeństwa. System ten ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych – symbolu samochodu na wyświetlaczu konsoli dachowej – i dźwiękowych. Jest to bardzo skuteczny sposób kontroli, w szczególności zapięcia pasów przez dzieci na tylnych siedzeniach.
• Do dziewięciu poduszek powietrznych
Aby zapewnić optymalny poziom bezpieczeństwa biernego, w nowym C5 montowanych jest seryjnie siedem poduszek powietrznych, które mogą być uzupełnione o dwie dodatkowe poduszki z tyłu, dostępne w opcji.
Kierowca i pasażer siedzący z przodu są zabezpieczeni przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi chroniącymi klatkę piersiową i miednicę. Kształt poduszki kierowcy został zoptymalizowany dzięki nieruchomej centralnej części kierownicy. Ponadto poduszka powietrzna na wysokości kolan zapewnia lepszą ochronę kości piszczelowych i kolan kierowcy minimalizując siłę uderzenia o kolumnę kierownicy, która ponadto cofa się o 65 mm.
Kurtyny powietrzne chronią głowy pasażerów siedzących z przodu i z tyłu. Osoby zajmujące tylne miejsca mogą skorzystać z dodatkowej ochrony dzięki bocznym poduszkom oferowanym w opcji w zależności od poziomu wyposażenia.
• Przemyślane bezpieczeństwo dzieci
Z myślą o bezpieczeństwie dzieci C5 oferuje system mocowania Isofix na trzech miejscach – dwóch bocznych miejscach z tyłu i na siedzeniu pasażera z przodu. Nowy C5 jest również seryjnie wyposażony w elektrycznie otwierane szyby z przodu i z tyłu z sekwencyjnym układem sterowania i systemem zabezpieczającym przed przycięciem palców, a także w elektryczny system blokady tylnych drzwi i szyb.
Citroën Urgence - usługa, która może uratować życie
Usługa Citroën Urgence ma na celu ułatwienie organizacji i przyspieszenie interwencji służb ratowniczych w razie wypadku. Może być aktywowana ręcznie lub automatycznie za pośrednictwem systemu NaviDrive, który jest dostępny w nowym modelu C5.
W sytuacji awaryjnej (gdy jesteśmy świadkami lub ofiarą wypadku…), usługa ta pozwala połączyć się, we własnym języku, z dedykowanym centrum pomocy. Połączenie może zostać wywołane automatycznie, pod wpływem siły zderzenia, lub ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku « SOS ». W przypadku, gdy kierowca nie jest w stanie mówić lub samodzielnie wyrazić swoich potrzeb, samochód jest identyfikowany i lokalizowany za pośrednictwem systemu GPS, a pomoc wysłana na miejsce zdarzenia, co pozwala zyskać cenne minuty.
Ta nieodpłatna całodobowa usługa, dostępna w 8 europejskich krajach, ma na celu skrócenie czasu interwencji służb ratowniczych, a co za tym idzie, ratowanie życia ludzkiego. Zgodnie z opinią ekspertów w zakresie wypadków drogowych, zasadnicze znaczenie ma pierwszych dziesięć minut po wypadku.
JAKOŚĆ CELEM PRZEWODNIM
Wszystkie wysiłki na etapie projektowania i wdrożenia nowego C5 do produkcji zmierzały do osiągnięcia jednego celu: wysokiego poziomu jakości.
Dbałość o satysfakcję klienta
Projekt nowego C5 uwzględniał od samego początku dążenie do zapewnienia satysfakcji klientów we wszystkich dziedzinach, w szczególności w zakresie jakości. Zostały wdrożone konkretne działania, w szczególności jeżeli chodzi o instalacje elektroniczne. Przyjęta stylizacja, a także dobór materiałów miały na celu zapewnienie najwyższego poziomu postrzeganej jakości.
Wymagające założenia projektowe
Aby zagwarantować powodzenie projektu zespoły pracujące nad rozwojem nowego C5 otrzymały ambitne cele w zakresie zapewnienia jakości samochodu nowego i podczas jego eksploatacji.
C5 korzysta w pełni ze strategii wspólnych płyt podłogowych oraz z zastosowania podzespołów mechanicznych i układów elektronicznych z innych modeli, między innymi z C6.
Ponad 250 samochodów udostępnionych reprezentatywnej grupie klientów we Francji i w Niemczech jest poddanych testowi niezawodności, który będzie trwał aż do momentu wprowadzenia modelu do sprzedaży. W ramach tego programu, w czasie próbnych jazd na trasach obejmujących łącznie 3 miliony kilometrów, zostaną usunięte wszelkie niedoskonałości.
Ten etap uzupełnia wyniki licznych jazd testowych i prób wytrzymałościowych przeprowadzonych na prywatnych torach, a także w różnych szerokościach geograficznych umożliwiających testowanie samochodu w ekstremalnych warunkach. Łącznie jazdy testowe liczą ponad pięć milionów kilometrów.
Infrastruktura produkcyjna przystosowana do produkcji samochodów wysokiej klasy
Montaż modelu C5, podobnie jak C6, odbywa się w zakładach w Rennes-La-Janais, które produkują samochody wyższej średniej oraz wysokiej klasy grupy PSA Peugeot Citroën.
Zakłady produkcyjne posiadające certyfikat ISO 9001 korzystają z doświadczeń zdobytych w ramach produkcji samochodów wysokiej klasy, a w szczególności modelu C6, który wyróżnia się wyjątkowo wysokim poziomem jakości. Ponadto zakłady w Rennes angażują się w działania mające na celu ochronę środowiska i zapewnienie zrównoważonego rozwoju: posiadają także certyfikat ISO 14001.
W zakładach w Rennes zostały dokonane poważne inwestycje, mające na celu wdrożenie najnowszych technologii przemysłowych w zakresie tłoczenia, łączenia blachy, lakiernictwa i montażu.
Wśród licznych wykorzystywanych technologii, szczególnie ważną rolę w poprawie wyglądu elementów widocznych dla klienta ma zastosowanie techniki spawania laserowego, pozwalającego na łączenie blach za pomocą spawu ciągłego.
Inną nowatorską techniką jest wykorzystanie automatycznych linii do nakładania na elementy karoserii nowego C5 dwóch materiałów - PCV i żywicy epoksydowej - które zastępują nakładane ręcznie ekrany wygłuszające. Wykorzystanie tej technologii pozwoliło zoptymalizować poziom "szczelności" akustycznej, a także obniżyć masę pojazdu, przy jednoczesnej poprawie ergonomii stanowisk roboczych.
Korzyści płynące z wdrożenia nowego Systemu Produkcji
Wdrożenie do produkcji nowego modelu C5 stanowiło okazję do wprowadzenia w zakładzie w Rennes całości procedur przewidzianych w ramach nowego Systemu Produkcji grupy PSA Peugeot Citroën.
System ten opiera się po pierwsze na mobilizacji wszystkich pracowników. W zakładzie w Rennes oznaczało to wprowadzenie systemu zarządzania pozwalającego na szybkie rozwiązywanie ewentualnych problemów, a także proponowanie działań usprawniających na wszystkich poziomach produkcji.
Zostały wdrożone trzy główne techniki:
- « zero usterek » - System produkcji przewiduje natychmiastowe usuwanie wszelkich nieprawidłowości w chwili ich pojawienia się. W Rennes zapewniono operatorom odpowiednie środki, aby mogli natychmiast zgłosić problem i uzyskać pomoc techniczną. Chodzi o to, aby na kolejne stanowiska pracy na linii były przekazywane wyłącznie produkty zgodne ze specyfikacją
- « funkcjonowanie zgodnie z założeniami», które polega na takim wyrównaniu poziomu produkcji, aby wszystkie procesy były przewidywalne, nie pozostawiając żadnego marginesu na zdarzenia nieprzewidziane. Powtarzalność i regularność procesu stanowi gwarancję jakości produkowanych samochodów. Np. na poziomie logistyki zostały przeprowadzone szeroko zakrojone działania mające na celu zracjonalizowanie obiegu części, co pozwoliło na uzyskanie lepszej wydajności dostaw.
- « zracjonalizowany system produkcji », co oznacza konieczność prawidłowego szacowania potrzeb i środków. Także na tej płaszczyźnie, podjęte działania racjonalizacyjne pozwoliły określić, a następnie wyeliminować z procesu produkcyjnego elementy nie wnoszące żadnej wartości dodanej: zapasy, czas oczekiwania na części, bezproduktywne czynności …
|
|