-
Zupełnie nowy silnik EcoBoost o pojemności 1,5-litra i o mocy 200 KM umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,5 sekundy. Zastosowany w tym modelu po raz pierwszy mechanizm różnicowy o mechanicznie ograniczonym poślizgu zwiększa przyczepność kół na zakrętach.
-
Chronione patentem sprężyny zawieszenia kół ze zmiennym kierunkiem działania zapewniają łatwiejsze wchodzenie w zakręty i precyzyjniejsze reakcje samochodu. Wybierane przez kierowcę tryby jazdy dostosowują parametry do nawierzchni lub toru wyścigowego, umożliwiając również kontrolę startu i najlepsze, powtarzalne przyspieszenia przy ruszaniu ze startu stojącego.
Nowy Ford Fiesta ST jest najbardziej bezpośrednią, wciągającą i przyjemną w obsłudze Fiestą ST w historii. Auto proponuje szereg innowacyjnych prosportowych rozwiązań technicznych podwyższających moc i możliwości samochodu, poprawiających zdolność pokonywania zakrętów i zwinność, ale też wzmacniających wszechstronność w każdej roli - od odwożenia dzieci do szkoły, po występy na torach wyścigowych.
Nowa Fiesta napędzana jest całkowicie nowym, 1,5-litrowym fordowskim silnikiem benzynowym EcoBoost - pierwszym trzycylindrowym silnikiem kiedykolwiek napędzającym model Ford Performance, a zapewniającym moc 200 KM i moment obrotowy 290 Nm, co pozwala uzyskiwać przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 6,5 sekundy i prędkość maksymalną wynoszącą 232 km/h.
Fiesta ST po raz pierwszy daje możliwość wyboru trybów jazdy, umożliwiając skonfigurowanie ustawień silnika, układu kierowniczego i kontroli stabilności w ustawieniach Normal, Sport i Track, a także zmianę charakteru pojazdu z wszechstronnego codziennego hatchbacka w przygotowany na tor samochód sportowy – a wszystko to za naciśnięciem jednego guzika. Opcjonalna kontrola startu pomaga dodatkowo w osiąganiu powtarzalnych, szybkich startów na torze, a funkcja ta jest wspierana przez dedykowany wyświetlacz graficzny znajdujący się w zestawie wskaźników.
Oferowany po raz pierwszy w modelu Fiesta ST opcjonalny mechanizm różnicowy o mechanicznie ograniczonym poślizgu (LSD) optymalizuje przyczepność na zakrętach, a pierwsze w tym segmencie, opatentowane przez Forda sprężyny o zmiennym kierunku działania zapewniają możliwość ostrzejszego pokonywania zakrętów, lepsze wyczucie zachowania tylnej osi i lepsze porozumienie kierowcy z samochodem.
Nowa Fiesta ST jest dostępna w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, oferując komfort i wygodę, jakie zapewnia system łączności SYNC 3, zestaw audio klasy premium B&O PLAY, a także i wyrafinowane rozwiązania wspomagania kierowcy, jak pomoc w utrzymaniu się na pasie ruchu i system rozpoznawania znaków drogowych.
- Kierowcy samochodów określanych terminem Hot-hatch oczekują wielkich wrażeń zza kierownicy małego samochodu. Zastosowaliśmy to, czego nauczyliśmy się opracowując najnowsze modele Ford Performance, w tym Focusa RS i Forda GT, aby stworzyć zupełnie nową Fiestę ST, która ma wyznaczyć nowy standard przyjemności jazdy w swoim segmencie, z gardłową muzyką trzycylindrowego silnika, którą przemawia do fanów motoryzacji, niezależnie od języka - powiedział Leo Roeks, dyrektor europejskiego oddziału Ford Performance.
Hot-hatch opracowany przez Ford Performance tak, by zapewnić codzienną użyteczność i oszczędność paliwa, a jednocześnie wyjątkową przyjemność z jazdy, która stonuje zapędy nowicjusza, jednocześnie nagradzając umiejętności eksperta, jest już do zamówienia w salonach dealerskich.
Więcej mocy, więcej sprawności
Zupełnie nowy, 1,5-litrowy silnik EcoBoost firmy Ford wykorzystuje turbodoładowanie, wysokociśnieniowy wtrysk paliwa, działający na oba wałki układ zmiennych faz rozrządu i trzycylindrową architekturę, osiągając moc 200 KM przy 6000 obr/min i 290 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 4000 obr/min.
Trzycylindrowa konstrukcja silnika w sposób naturalny zapewnia wysokie wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Osiągi silnika są dodatkowo wzmacniane przez nową turbosprężarkę, która wykorzystuje zoptymalizowaną konstrukcję turbiny, aby szybciej zwiększać ciśnienie doładowania i minimalizować opóźnienie reakcji przy wciśnięciu pedału przyspieszenia, co umożliwia bardziej dynamiczną jazdę.
Nowa kombinacja wtrysku paliwa do kolektora i wtrysku bezpośredniego do cylindrów zapewnia wysoką moc i szybkość reakcji, a także mniejszą emisję CO2, ze szczególnie wyraźnym obniżeniem zużycia paliwa przy niewielkich obciążeniach silnika.
1,5-litrowy silnik EcoBoost Fiesty ST wyposażony jest w pierwszy w branży fordowski system dezaktywacji jednego z cylindrów w silniku trzycylindrowym, który po raz pierwszy na świecie wprowadzono w silniku EcoBoost o pojemności 1,0 litra, a który pozwoli nabywcom Fiesty ST na dalsze obniżenie zużycia paliwa, bez wpływu na maksymalne osiągi samochodu.
System automatycznie zatrzymuje podawanie paliwa i pracę zaworów jednego z cylindrów silnika w warunkach, w których pełna pojemność skokowa nie jest potrzebna, na przykład podczas jazdy wybiegiem lub jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. System ten może wyłączyć lub ponownie włączyć jeden z cylindrów w ciągu 14 milisekund - 20 razy szybciej niż trwa mgnienie oka, w praktyce zapewniając pełną moc na każde żądanie.
Całkowicie aluminiowy silnik ma również zintegrowany kolektor wydechowy, który poprawia jego sprawność, pomagając silnikowi szybciej osiągnąć optymalną temperaturę i pozwalając na szybszy przyrost momentu obrotowego dzięki skróceniu drogi, jaką spaliny muszą pokonać między cylindrami i turbosprężarką. Układ aktywnego zaworu wydechowego wzmacnia wyjątkowo radosny i naturalnie sportowy dźwięk trzycylindrowego silnika, by wrażenia z jazdy były jak najlepsze.
Nowa Fiesta ST zapewnia zużycie paliwa wynoszące 6,0 l/100km i emisję CO2 na poziomie 136 g/km*, silnik korzysta również z filtra cząstek stałych, redukującego emisję sadzy.
Wspaniałe osiągi
Fiesta ST trzeciej generacji jest pierwszą Fiestą oferowaną z opcją Quaife LSD pomagającą zoptymalizować przyczepność przednich kół, co ułatwia pokonywanie zakrętów, a w szczególności zapewnia lepszą przyczepność przy wychodzeniu z łuku.
Całkowicie mechaniczny system działa w celu ograniczenia momentu obrotowego silnika przekazywanego na koło o mniejszej przyczepności, na przykład na wewnętrzne koło na zakręcie, celem zmniejszenia poślizgu tego koła i zwiększenia momentu obrotowego przekazywanego na koło z większą przyczepnością, co pozwala w pełni wykorzystać dostępną moc silnika.
Nowy opcjonalny mechanizm LSD współpracuje z ulepszoną przez Forda kontrolą wektorowania momentu napędowego, która poprawia trzymanie się drogi i zmniejsza podsterowność poprzez przyhamowywanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów.
Równowaga między tymi dwoma funkcjami została dopracowana przez inżynierów Ford Performance, by zapewnić optymalną przyczepność kół na suchych nawierzchniach i płynność jazdy na mokrych.
- Kierowcy z doświadczeniami sportowymi znają nieprzyjemne zjawisko buksowania jednego z kół napędzanych przy szybkim wyjściu z zakrętu, co jest spowodowane przekazywaniem zbyt dużego momentu napędowego na koło wewnętrzne, które nie jest w stanie wykorzystać tego momentu - mówi Roeks. - W nowym Fordzie Fiesta ST dostroiliśmy opcjonalny mechaniczny mechanizm różnicowy LSD, aby bezproblemowo współpracował z udoskonaloną kontrolą wektorowania momentu napędowego, zapewniając najlepszą naturalną przyczepność kół, bez marnowania momentu obrotowego poprzez aplikowanie siły hamującej jedno z kół.
Sprężyny w akcji
Opracowane przez inżynierów Forda i opatentowane przez firmę Ford sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania zwiększają stabilność, zwinność i poprawiają reakcje tylnej belki skrętnej nowej Fiesty ST, zapewniając lepsze wyczucie samochodu i przyczyniając się do wyjątkowej przyjemności z jazdy.
Całkowicie nowa Fiesta ST jest pierwszym kompaktowym hot-hatchbackiem, który korzysta z techniki indywidualnych, niezamiennych, kierunkowo nawijanych sprężyn, aby uzyskiwać zmiany kierunku sił w tylnym zawieszeniu, co pozwala na przekazywanie sił bocznych na zakrętach bezpośrednio na te sprężyny, zwiększając sztywność poprzeczną zawieszenia.
Zalety oferowane przez unikalną konfigurację zawieszenia obejmują:
-
Możliwość szybszej zmiany kierunku jazdy i precyzyjniejsze reakcje na obrót kierownicy, czy zmiany kierunku obciążeń.
-
Oszczędność 10 kg w porównaniu z rozwiązaniem wykorzystującym drążki Watta, których używa się zwykle celem zwiększenia sztywności poprzecznej zawieszenia.
-
Kompatybilność z tradycyjnymi amortyzatorami zawieszenia.
-
Uniknięcie kompromisów w zakresie komfortu, jakości jazdy, czy prowadzenia się samochodu.
Sprężyny Forda pozwalające na zmiany kierunku sił są formowane na zimno, aby zapewnić większą trwałość i wytrzymałość, a geometria zmiennej podziałki i średnicy sprężyny zostały opracowane specjalnie pod kątem zastosowania w zupełnie nowym Fordzie Fiesta ST.
Ponadto, zaawansowany układ zawieszenia wyposażony jest w dwururowe przednie i tylne amortyzatory Tenneco, które wykorzystują technikę zaworków RC1 do tłumienia zależnego od częstotliwości, umożliwiając lepszą kontrolę ruchów nadwozia, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej precyzji przy szybkiej jeździe. Sztywność skrętna belki skrętnej tylnego zawieszenia wynosząca 1400 Nm/deg jest najwyższa spośród wszystkich modeli samochodów Ford Performance.
- Przebadaliśmy trzy razy więcej konfiguracji parametrów zawieszenia, niż zwykle, aby znaleźć układ, który zapewni ekscytujące wrażenia z jazdy wymagane od modelu ST, ale także zagwarantuje komfort i wyrafinowanie w codziennej eksploatacji - powiedział Roeks. - Zaawansowane technicznie amortyzatory dostosowują się samoczynnie do drgań wysokiej częstotliwości generowanych przez niedoskonałości drogi, gdy występuje niewielkie zapotrzebowanie na tłumienie, jak na autostradzie, ale też dostosowują się do innych warunków jazdy, aby zapewnić optymalne zachowanie samochodu podczas ostrej, sportowej jazdy.
Doskonałe wyniki przy starcie
Zaprojektowany wyłącznie do użytku na torze wyścigowym, opcjonalny system kontroli startu pozwoli kierowcom nowej Fiesty ST osiągnąć maksymalną satysfakcję z powtarzalnych, szybkich przyspieszeń uzyskiwanych przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.
System zaprojektowany pod kątem łatwości obsługi, włączany jest przez kierowcę za pomocą przycisków sterujących na kierownicy, co uruchamia też dedykowany wyświetlacz graficzny w 4,2-calowym zestawie wskaźników. Przytrzymanie otwartej przepustnicy informuje system, że należy zwiększyć obroty silnika i automatycznie utrzymywać je na granicy dopuszczalnych obrotów, co na ekranie wyświetlacza powoduje wypełnianie wskaźnika informującego, kiedy samochód jest gotowy do startu.
Całkowite zwolnienie sprzęgła umożliwia najszybsze ruszenie ze startu zatrzymanego z udziałem elektronicznego systemu kontroli stabilności (ESC), z kontrolą trakcji, kontrolą wektorowania momentu napędowego i układem kompensacji momentu skręcającego na kierownicy, dzięki odpowiedniej kontroli dostarczanej mocy i momentu obrotowego.
Możliwość wyboru trybu jazdy zwiększa wszechstronność nowej Fiesty ST, umożliwiając kierowcy optymalizację parametrów systemów samochodu w zależności od potrzeb - od zawożenia dzieci do szkoły, po jazdę na torze wyścigowym:
-
W trybie Normal mapowanie silnika, kontrola trakcji, ESC, aktywny zawór wydechowy i elektronicznie wspomagany układ kierowniczy (EPAS) są skonfigurowane tak, by zapewnić naturalne reakcję i poczucie panowania nad samochodem.
-
W trybie Sport mapowanie silnika wyostrza jego reakcje na zmiany położenia pedału przepustnicy, a ustawienia EPAS są modyfikowane celem dostarczenia większej ilości informacji zwrotnych i precyzyjniejszego kierowania przy szybkiej jeździe. Aktywny zawór kontroli hałasu otwiera się, aby zintensyfikować sportowe brzmienie układu wydechowego.
-
W trybie Track wszystkie funkcje dynamiki pojazdu są dostrajane tak, by uzyskać jak najlepsze czasy okrążeń, kontrola trakcji jest wyłączona, a interwencje ESC następują dopiero przy dużym uślizgu kół, co umożliwia bardzo dynamiczną jazdę wyścigową.
Trzy tryby działania systemu ESC umożliwiają kierowcom wybór pomiędzy pełną kontrolą systemu, trybem poślizgu z ograniczoną interwencją i pełną dezaktywacją systemu.
Sportowy charakter samochodu przygotowanego przez Ford Performance został dodatkowo wzmocniony dzięki specjalnej konstrukcji zwrotnic przedniego zawieszenia; unikalnym ustawieniom systemu wspomagania kierownicy EPAS z przełożeniem 12:1 – najbardziej bezpośrednim wśród samochodów Ford Performance i o 14% „ostrzejszym” niż w poprzedniej generacji Fiesty ST200 oraz dzięki wysokowydajnemu układowi hamulcowemu z przednimi wentylowanymi tarczami o średnicy 278 mm i pełnymi tylnymi tarczami o średnicy 253 mm.
Kierowcy mogą w pełni wykorzystywać rozwiązania zastosowane w nowym Fordzie Fiesta ST także dzięki pozycji kierowcy dopracowanej z wielką starannością przez Ford Performance, dzięki której kierowca optymalnie kontroluje samochód i precyzyjnie wyczuwa równowagę pojazdu. Fotel kierowcy oferuje unikalną w tym segmencie pojazdów kombinację regulacji kąta oparcia i regulacji nachylenia siedziska.
Bogatsze wyposażenie, więcej opcji
Samochód dostępny będzie w wersji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej, ze sportową stylistyką ST i z 17-calowymi lub opcjonalnymi 18-calowymi obręczami kół ze stopów metali lekkich. Nowa Fiesta ST zapewni klientom większą swobodę personalizacji, niż kiedykolwiek wcześniej, między innymi dzięki ofercie poziomów wyposażenia ST-1 , ST-2 i ST-3.
Dostępne kolory zewnętrzne, to Frozen White, Magnetic, Moondust Silver, Performance Blue, Race Red, Shadow Black, Silver i Silver Fox, a wnętrza są standardowo wyposażone w sportowe fotele Recaro, gałkę dźwigni zmiany biegów ST i spłaszczoną u dołu kierownicę z obszyciem, które powtórzono na skórzanych mieszkach dźwigni hamulca ręcznego i dźwigni zmiany biegów.
Klienci mają do wyboru cały szereg sposobów wykończenia dźwigni zmiany biegów, kierownicy, klamek drzwi i ozdobnych elementów deski rozdzielczej, mogą także wybrać całe wyróżniające się pakiety stylizacyjne. Całkowicie otwierany dach panoramiczny jest dostępny jako opcja.
Standardowy system łączności i rozrywki SYNC 3 z ekranem o przekątnej 6,5 cala lub opcjonalnym ekranem o przekątnej 8 cali umożliwia kierowcy Fiesty ST sterowanie systemem audio, nawigacją i podłączonymi smartfonami za pomocą prostych poleceń głosowych. Dostępny jest również wysokiej jakości system audio B&O PLAY zapewniający dźwięk w jakości high-end.
Standardowe systemy wspomagające kierowcę obejmują pomoc w utrzymaniu się na pasie ruchu, ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu i tempomat z ogranicznikiem prędkości, a ponadto dostępne są również funkcje obejmujące automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, automatyczne reflektory, reflektory z automatycznym sterowaniem światłami drogowymi i system rozpoznawania znaków drogowych.
- Kierowcy nie muszą szukać podpowiedzi w innych samochodach, by zrozumieć, co Ford ma na myśli nazywając modele ST – to Sportowe Technologie - powiedział Roeks. - Każda funkcja tego samochodu mająca wpływ na jego osiągi została wzbogacona o techniczne innowacje.
Zachęcamy do zapoznania się z historią sportowej Fiesty, dostępną na naszym portalu: http://www.mototarget.pl/news,ponad_40_lat_forda_fiesty,24411.html.