Nowy system, umożliwiajÄ…cy jazdÄ™ odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu – wykorzystuje pokÅ‚adowÄ… nawigacjÄ™ do sterowania samochodem zgodnie z ustalonÄ… trasÄ… na odpowiednio przystosowanych drogach.* Po raz pierwszy system ten umożliwia także jazdÄ™ bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu. * **
Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw okreÅ›lić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasÄ™ podróży. Gdy samochód znajdzie siÄ™ na autostradzie, sterowanie przejmuje nowy system. Po aktywacji na zaprogramowanej trasie system bÄ™dzie pomagaÅ‚ kierowcy w przemieszczaniu siÄ™ wielopasmowÄ… autostradÄ… aż do nastÄ™pnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu.
Nowy system ProPILOT umożliwia także jazdÄ™ bez trzymania kierownicy w obrÄ™bie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża siÄ™ do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujÄ…cych otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujÄ…ce mu poÅ‚ożyć obie rÄ™ce na kierownicy i potwierdzić rozpoczÄ™cie manewru specjalnym przeÅ‚Ä…cznikiem.
Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczoÅ›ci do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego poÅ‚ożenia pojazdu na drodze. Informacje te sÅ‚użą zapewnieniu pÅ‚ynnoÅ›ci jazdy na poziomie odpowiadajÄ…cym doÅ›wiadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagÄ™ na drodze.
Typowe scenariusze
O możliwoÅ›ci skorzystania z funkcji wspomagania jazdy kierowca jest informowany sygnaÅ‚em akustycznym i wizualnym (z chwilÄ… wjazdu na autostradÄ™, o ile w systemie nawigacji zaprogramowano trasÄ™ podróży). Kierowca może wówczas specjalnym przeÅ‚Ä…cznikiem wÅ‚Ä…czyć tryb jazdy wspomaganej. Po aktywacji system pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu poÅ›rodku danego pasa ruchu oraz pilnuje odlegÅ‚oÅ›ci od pojazdu poprzedzajÄ…cego, uwzglÄ™dniajÄ…c limit prÄ™dkoÅ›ci zaprogramowany przez kierowcÄ™. Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrÄ™bie jednego pasa, pod warunkiem, że uwaga kierowcy jest skupiona na drodze oraz że jest on gotowy do przejÄ™cia manualnej kontroli nad kierownicÄ…, gdy wymagajÄ… tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.***
Jeżeli pojazd poprzedzający porusza się wolniej niż wynosi prędkość zaprogramowana przez kierowcę, a system stwierdzi, że warunki pozwalają na wyprzedzanie, kierowca zostanie o tym poinformowany akustycznie i wizualnie. Kierowca może wyrazić zgodę na manewr wyprzedzania, kładąc obie ręce na kierownicy i używając odpowiedniego przełącznika. Po uzyskaniu potwierdzenia od kierowcy system płynnie zmienia pas na sąsiedni. Gdy po zakończeniu wyprzedzania system rozpozna możliwość powrotu na wcześniej zajmowany pas, ponownie pyta kierowcę o zgodę na wykonanie stosownego manewru.
Aby zainicjować zmianÄ™ pasa ruchu, kierowca musi poÅ‚ożyć obie rÄ™ce na kierownicy i wÅ‚Ä…czyć kierunkowskaz. Pojazd zmieni pas, gdy system uzna, że jest to możliwe. Kiedy pojazd zbliża siÄ™ do zjazdu z autostrady na zaprogramowanej trasie, kierowca jest informowany sygnaÅ‚em akustycznym i wizualnym, że jazda w trybie wspomaganym wkrótce siÄ™ zakoÅ„czy. Po dotarciu do zjazdu z autostrady tryb ten jest wyÅ‚Ä…czany i kierowca musi przejąć peÅ‚nÄ… kontrolÄ™ nad samochodem.
System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiajÄ…cy jazdÄ™ autostradowÄ… bez zmiany pasa ruchu, zadebiutowaÅ‚ w 2016 roku w minivanie Nissan Serena na rynku japoÅ„skim, gdzie model ten zdobyÅ‚ szerokie uznanie potwierdzone miÄ™dzy innymi nagrodÄ… za innowacyjność w ramach japoÅ„skiej edycji plebiscytu na samochód roku.
ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostÄ™pny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach Å›wiata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz w bestsellerowych modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue. Po drogach jeździ już ponad 350 000 samochodów marki Nissan wyposażonych w sprawdzonÄ… technologiÄ™ wspomagania kierowcy ProPILOT, stanowiÄ…cÄ… solidnÄ… podstawÄ™ dla kolejnej generacji tego rozwiÄ…zania, czyli przeznaczonego na rynek japoÅ„ski nowego systemu ProPILOT 2.0.
* Krajowa droga ekspresowa w rozumieniu ustawy o krajowych drogach ekspresowych. Autostrada z ograniczeniami w rozumieniu ustawy o drogach.
** Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że kierowca obserwuje drogę przed pojazdem i jest gotowy do natychmiastowego przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.
*** Funkcja jazdy bez trzymania kierownicy jest niedostÄ™pna w tunelach, do których nie dociera sygnaÅ‚ GPS, na drogach ekspresowych dwukierunkowych, na krÄ™tych drogach, w strefie punktów poboru opÅ‚at drogowych oraz w obrÄ™bie skrzyżowaÅ„ dróg. Przed wjazdem na odcinek drogi, na którym jazda bez trzymania kierownicy jest niedostÄ™pna, system ostrzega kierowcÄ™, aby mógÅ‚ on pÅ‚ynnie przejąć manualnÄ… kontrolÄ™ na kierowaniem pojazdem.