Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie.
„Bardzo poważnie traktujemy kwestiÄ™ ograniczania emisji CO2. Samochody elektryczne sÄ… częściÄ… tych dziaÅ‚aÅ„, ale zamiast koncentrować siÄ™ na jednym rozwiÄ…zaniu, zamierzamy ponosić odpowiedzialność w zakresie ochrony klimatu i zaspokajać potrzeby naszych klientów, oferujÄ…c im caÅ‚e gamÄ™ przystÄ™pnych cenowo technologii” – powiedziaÅ‚ Ableson.
JednÄ… z technologii rozwijanych przez firmÄ™ Opel jest tzw. aktywna żaluzja wlotu powietrza i jej kolejne wersje. Aktywne żaluzje sterujÄ…ce dopÅ‚ywem powietrza chÅ‚odzÄ…cego komorÄ™ silnika przyczyniajÄ… siÄ™ do zmniejszania zużycia paliwa, automatycznie zamykajÄ… przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chÅ‚odzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamkniÄ™ta, poprawiajÄ… siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opÅ‚ywajÄ…ce jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury pÅ‚ynu chÅ‚odzÄ…cego i prÄ™dkoÅ›ci pojazdu. Na przykÅ‚ad żaluzja otwiera siÄ™, kiedy samochód jedzie pod górÄ™ lub znajduje siÄ™ w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka siÄ™ natomiast przy prÄ™dkoÅ›ci autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chÅ‚odzenie silnika jest mniejsze.
W wiÄ™kszoÅ›ci wspóÅ‚czesnych samochodów przednie wloty powietrza sÄ… stale otwarte. Firma Opel już w 2010 r. wprowadziÅ‚a natomiast częściowÄ… aktywnÄ… żaluzjÄ™ chÅ‚odnicy, dziÄ™ki której w modelu Astra ecoFLEX obniżono emisjÄ™ CO2 do zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar wedÅ‚ug normy New European Driving Cycle – NEDC). Później firma wprowadzaÅ‚a to rozwiÄ…zanie do kolejnych modeli, takich jak Insignia i Zafira Tourer.
Opel rozwija obecnie nowÄ… peÅ‚nÄ… aktywnÄ… żaluzjÄ™, która jeszcze skuteczniej wpÅ‚ywa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górnÄ…, jak i dolnÄ… część osÅ‚ony chÅ‚odnicy.
Inteligentny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiajÄ…c wysoce efektywnÄ… jazdÄ™ w zróżnicowanych warunkach wystÄ™pujÄ…cych w rzeczywistej eksploatacji, z uwzglÄ™dnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. PodstawowÄ… korzyÅ›ciÄ… z zastosowania tego rozwiÄ…zania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie Å‚Ä…cznego oporu powietrza nawet o 10 procent. PrzekÅ‚ada siÄ™ to na obniżenie spalania o okoÅ‚o 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 130 km/h.
PeÅ‚na żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochÅ‚adzanie siÄ™ komory silnika po jego wyÅ‚Ä…czeniu lub przyspiesza rozgrzewanie siÄ™ silnika po zimnym rozruchu – co zwÅ‚aszcza zimÄ… zapewnia duże oszczÄ™dnoÅ›ci w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.
„PeÅ‚na aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza doskonale pasuje do charakteru naszej atrakcyjnej i przystÄ™pnej niemieckiej marki” – mówi Martin Holzhofer, dyrektor centrum inżynierii emisji CO2 w firmie Opel. „To pierwsza z caÅ‚ej serii nowych wysoce efektywnych technologii, za pomocÄ… których zamierzamy dalej obniżać emisjÄ™ i zużycie paliwa w przyszÅ‚ych modelach samochodów”.
Mimo pozornej prostoty zaÅ‚ożeÅ„ rozwiÄ…zania, peÅ‚na aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiÅ‚a poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzglÄ™dnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykÄ™ i konstrukcjÄ™ pojazdu oraz ochronÄ™ pieszych, ale także wpÅ‚yw na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekÅ‚adni oraz gospodarkÄ™ cieplnÄ… tych podzespoÅ‚ów, a także, oczywiÅ›cie, zapotrzebowanie na chÅ‚odzenie.
Opel planuje wprowadzić pierwszÄ… peÅ‚nÄ… aktywnÄ… żaluzjÄ™ przednich wlotów powietrza w zupeÅ‚nie nowym modelu. Firma pracuje także na innymi rozwiÄ…zaniami sprzyjajÄ…cymi ochronie klimatu.