MIGAWKI Z TRASY
Mads Østberg, który pierwsze rajdowe doÅ›wiadczenia zbieraÅ‚ na pagórkowatych szutrowych drogach Skandynawii, nieraz udowadniaÅ‚, że najbardziej odpowiadajÄ… mu szybkie i krÄ™te trasy, peÅ‚ne wzniesieÅ„, szczytów i spadków. Pomimo caÅ‚ej egzotyki Rajdu Australii Norweg odnalazÅ‚ w nim wszystkie te cechy. Szybko wczuÅ‚ siÄ™
w samochód – choć miaÅ‚ dÅ‚uższÄ… przerwÄ™ i nie startowaÅ‚ w poprzedniej rundzie mistrzostw – i zaliczajÄ…c najlepszy czas na OS3 Sherwood (26,68 km, najdÅ‚uższa trasa pierwszego etapu), wysunÄ…Å‚ siÄ™ na prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Także pozostaÅ‚e piÄ…tkowe odcinki Østberg pokonaÅ‚ na tyle skutecznie, że do koÅ„ca dnia utrzymaÅ‚ pozycjÄ™ lidera.
W pierwszym dniu rajdu zabÅ‚ysnÄ…Å‚ także Craig Breen. Pierwszy przejazd oesu Sherwood Irlandczyk ukoÅ„czyÅ‚ na drugim miejscu, tuż za kolegÄ… z zespoÅ‚u. W drugim przejeździe tego dÅ‚ugiego, a wiÄ™c mocno wpÅ‚ywajÄ…cego na wyniki odcinka Breen finiszowaÅ‚ przed Østbergiem i zaliczyÅ‚ pierwszy czas. DziÄ™ki temu awansowaÅ‚ na trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. Także później Breen prezentowaÅ‚ niezaprzeczalne możliwoÅ›ci Citroëna C3 WRC w specyficznym australijskim terenie – mimo że przeprowadzane w Europie testy nie sÄ… w stanie odtworzyć charakterystyki tych tras. KoÅ„czÄ…ce piÄ…tkowy etap dwa superoesy na nawierzchni asfaltowej przypomniaÅ‚y
o kartingowej przeszÅ‚oÅ›ci Breena. Po tych krótkich próbach Breen zajmowaÅ‚ w tabeli drugie miejsce – za Østbergiem.
Niestety, drugiego dnia Rajd Australii zupeÅ‚nie zmieniÅ‚ swoje oblicze dla irlandzkiego kierowcy. Najpierw jego jazdÄ™ spowolniÅ‚ drobny defekt w postaci blokujÄ…cego siÄ™ pedaÅ‚u gazu, później bÅ‚Ä…d w prowadzeniu spowodowaÅ‚ uszkodzenie zawieszenia tylnego lewego koÅ‚a i spadek na 10. pozycjÄ™. Mads w drugim etapie z peÅ‚nÄ… determinacjÄ… broniÅ‚ prowadzenia przed mocno atakujÄ…cymi rywalami i pozostaÅ‚ liderem do trzeciej próby tego dnia, czyli do OS11. Dodatkowym utrudnieniem byÅ‚ dla niego przejazd superoesu (OS 17) w deszczu, podczas gdy jego bezpoÅ›redni rywale jechali po suchej nawierzchni. Pomimo to Østberg zostaÅ‚ nagrodzony za swój upór
i przed ostatnim etapem zachowaÅ‚ pozycjÄ™ dajÄ…cÄ… szansÄ™ walki o podium na mecie. W sobotÄ™ wieczorem Norweg byÅ‚ czwarty, ze stratÄ… 20,3 s do zawodnika zajmujÄ…cego trzeciÄ… pozycjÄ™. Z jednej strony sytuacja ta zachÄ™caÅ‚a do ataku, z drugiej – do ostrożnoÅ›ci skÅ‚aniaÅ‚a prognoza pogody, która na ostatni dzieÅ„ rajdu zapowiadaÅ‚a wyjÄ…tkowo trudne warunki.
Pogoda rzeczywiÅ›cie okazaÅ‚a siÄ™ fatalna – do tego stopnia, że pogrzebaÅ‚a nadzieje dwóch z trzech pretendentów walczÄ…cych na finiszu sezonu o tytuÅ‚ Rajdowego Mistrza Åšwiata. Jednak Østberg, doskonale czujÄ…cy swojego Citroëna C3 WRC na wyjÄ…tkowo Å›liskiej i podstÄ™pnej nawierzchni, nie daÅ‚ siÄ™ zaskoczyć. Najpierw oddaliÅ‚ siÄ™ na bezpieczny dystans czasowy od rywali próbujÄ…cych atakować go z dalszych miejsc. NastÄ™pnie na przedostatnim odcinku specjalnym awansowaÅ‚ na trzecie miejsce. To jego drugi wynik na podium w sezonie 2018, po zajÄ™ciu drugiego miejsca w Rajdzie Finlandii. DziÄ™ki Å›wietnej postawie zaÅ‚ogi Østberg/Eriksen zespóÅ‚ Citroën Total Abu Dhabi WRT po raz piÄ…ty w tym roku uplasowaÅ‚ siÄ™ w pierwszej trójce na mecie – wczeÅ›niej osiÄ…gnÄ…Å‚ to w rajdach Szwecji (2. miejsce), Meksyku (3.), Finlandii (2.) i Hiszpanii (zwyciÄ™stwo). Craig Breen i Scott Martin dotarli do mety Rajdu Australii na siódmej pozycji.
NA PYTANIA ODPOWIADA PIERRE BUDAR, DYREKTOR CITROËN RACING
Jak ocenia Pan ostatniÄ… rundÄ™ tego sezonu?
To oczywiste, że jestem z niej zadowolony! Po naszym sukcesie w Hiszpanii zaliczamy po raz kolejny miejsce na podium. RozegraliÅ›my wyjÄ…tkowo udany pierwszy etap, dajÄ…c przykÅ‚ad tego, jak należy wykorzystywać dogodnÄ… kolejność startowÄ…. W piÄ…tek wieczorem nasze samochody zajmowaÅ‚y dwa pierwsze miejsca. Co prawda sobota nie przebiegÅ‚a dla nas równie pomyÅ›lnie, przydarzyÅ‚y siÄ™ drobne bÅ‚Ä™dy, ale Mads pewnÄ… rÄ™kÄ… utrzymywaÅ‚ kontakt z czoÅ‚ówkÄ…. Przed niedzielÄ…, znajÄ…c charakter czekajÄ…cych nas oesów i niekorzystnÄ… prognozÄ™ pogody, wiedzieliÅ›my, że w koÅ„cówce rajdu może siÄ™ wydarzyć wszystko. Niezwykle ciężkie warunki drogowe zebraÅ‚y swoje żniwo, także wÅ›ród zawodników, którym bardzo zależaÅ‚o na dobrym wyniku w Australii. Mads, znakomicie czujÄ…cy swój samochód, zaprezentowaÅ‚ w tej sytuacji niezawodność, spokojny upór i solidnÄ… jazdÄ™, która daÅ‚a mu trzecie miejsce na mecie. Jest to zasÅ‚użona nagroda dla zespoÅ‚u, który przez caÅ‚y tydzieÅ„ pracowaÅ‚ z precyzjÄ… i poÅ›wiÄ™ceniem, pomimo 10-godzinnej różnicy czasu powodujÄ…cej wyczerpanie fizycznie u wszystkich przybyÅ‚ych z Europy.
A jak wygląda Pana podsumowanie całego zakończonego właśnie sezonu?
Nie da siÄ™ zaprzeczyć, że miaÅ‚ on dla nas swoje blaski i cienie. Jednak trzeba docenić to, że jego druga poÅ‚owa byÅ‚a na pewno lepsza od pierwszej. ZajÄ™liÅ›my miejsca na podium w Finlandii i teraz tutaj, a do tego wygraliÅ›my w Hiszpanii. JesteÅ›my coraz mocniejsi i za to pragnÄ™ szczególnie podziÄ™kować zarówno Madsowi i Torsteinowi, jak i Craigowi i Scottowi. Ci zawodnicy bardzo przyczynili siÄ™ do wzrostu formy caÅ‚ego zespoÅ‚u, stali siÄ™ jego integralnÄ… częściÄ…, weszli z nami w bliskie, zaufane relacje. Nasze osiÄ…gniÄ™cia majÄ… oparcie w solidnoÅ›ci, zwartoÅ›ci i dobrym funkcjonowaniu zespoÅ‚u – dziaÅ‚amy jak dobrze naoliwiona maszyna i dziÄ™ki temu patrzymy z wiÄ™kszym optymizmem na czekajÄ…cy nas sezon 2019. Nasza transformacja trwa, musimy dalej intensywnie pracować i robić postÄ™py. Motywuje nas do tego Å›wiadomość, że podążamy w dobrym kierunku i że pierwsze efekty naszych staraÅ„ już widać.
A więc od tej chwili trwa już odliczanie do sezonu 2019?
RzeczywiÅ›cie, nie bÄ™dzie u nas czegoÅ› w rodzaju przerwy zimowej. Wrócimy do Europy i od razu wznowimy nasz program testów z udziaÅ‚em naszych nowych zaÅ‚óg, aby umożliwić im zapoznanie siÄ™ z Citroënem C3 WRC i wspólnie kontynuować pracÄ™ nad rozwijaniem tego samochodu. Już od pewnego czasu wiemy, że bÄ™dziemy dziaÅ‚ać razem, a teraz nastÄ…pi faza realizacji, faza konkretnej wspóÅ‚pracy. Te przemiany w zespole i czas przygotowaÅ„ dostarczajÄ… wszystkim motywacji, by w nowym sezonie potwierdzić naszÄ… formÄ™ wynikami sportowymi.
CO ZAPAMIĘTAMY Z AUSTRALII?
W pierwszym dniu Rajdu Australii zespóÅ‚ Citroën Total Abu Dhabi WRT wzorowo zrealizowaÅ‚ caÅ‚y etap i tylko raz w caÅ‚ym sezonie uplasowaÅ‚ dwa fabryczne Citroëny C3 WRC na dwóch pierwszych miejscach w klasyfikacji. Kiedy pomimo wczeÅ›niejszej niepewnoÅ›ci okazaÅ‚o siÄ™, że pierwszy etap rajdu odbÄ™dzie siÄ™ na suchych drogach, dalekie pozycje startowe obu zaÅ‚óg zespoÅ‚u – ósma i jedenasta – dawaÅ‚y szansÄ™ szybkiego zajÄ™cia wysokich miejsc. Craig Breen i Mads Østberg mogli wykorzystać atut jazdy po szutrze oczyszczonym z psujÄ…cych przyczepność drobnych kamyków zrzuconych na boki koÅ‚ami samochodów, które startowaÅ‚y wczeÅ›niej. Wprawdzie w podobnie sprzyjajÄ…cej sytuacji znajdowaÅ‚o siÄ™ też kilku groźnych rywali, jednak to wÅ‚aÅ›nie kierowcy Citroënów najlepiej rozegrali tÄ™ kartÄ™. Na koniec pierwszego dnia rajdu Norweg zajmowaÅ‚ pierwsze miejsce, a na drugim, ze stratÄ… jedynie 6,8 s, plasowaÅ‚ siÄ™ Irlandczyk, co dowodziÅ‚o dużych możliwoÅ›ci zarówno samych zaÅ‚óg, jak i ich samochodów w specyficznych warunkach Rajdu Australii. Co wiÄ™cej, powodem do radoÅ›ci dla zespoÅ‚u byÅ‚o to, że Østberg objÄ…Å‚ prowadzenie już po trzecim oesie i utrzymaÅ‚ siÄ™ na tym miejscu przez pięć pozostaÅ‚ych odcinków piÄ…tkowego etapu. Craig stopniowo awansowaÅ‚ na coraz wyższe miejsca. Najlepszy czas zaliczony w drugim przejeździe najdÅ‚uższego w tym dniu oesu Sherwood (26,68 km) pozwoliÅ‚ mu wysunąć siÄ™ na trzeciÄ… pozycjÄ™. Pod koniec dnia Breen atakowaÅ‚ dalej, zanotowaÅ‚ dobre czasy na dwóch superoesach koÅ„czÄ…cych etap i w piÄ…tek wieczorem zostaÅ‚ wiceliderem rajdu.
KENNARDS HIRE RAJD AUSTRALII – WYNIKI KOŃCOWE
-
Latvala/Anttila (Toyota Yaris WRC) 2:59:52,0
-
Paddon/Marshall (Hyundai i20 WRC) + 32,5
-
Østberg/Eriksen (Citroën C3 WRC) + 52,2
-
Lappi/Ferm (Toyota Yaris WRC) + 1:02,3
-
Ogier/Ingrassia (Ford Fiesta WRC) + 2:30,8
-
Evans/Barritt (Ford Fiesta WRC) + 3:05,1
-
Breen/Martin (Citroën C3 WRC) + 8:59,1
RAJDOWE MISTRZOSTWA ÅšWIATA FIA 2018 – KLASYFIKACJA KIEROWCÓW
-
Sébastien Ogier – 219 pkt
-
Thierry Neuville – 201 pkt
-
Ott Tänak – 181 pkt
-
Jari-Matti Latvala – 128 pkt
-
Esapekka Lappi – 126 pkt
-
Andreas Mikkelsen – 84 pkt
-
Elfyn Evans – 80 pkt
-
Hayden Paddon – 73 pkt
-
Dani Sordo – 71 pkt
-
Mads Østberg – 70 pkt
-
Craig Breen – 69 pkt
-
Sébastien Loeb – 43 pkt
-
Kris Meeke – 43 pkt
RAJDOWE MISTRZOSTWA ÅšWIATA FIA 2018 – KLASYFIKACJA PRODUCENTÓW
-
Toyota Gazoo Racing – 368 pkt
-
Hyundai WRT – 341 pkt
-
M-Sport Ford WRT – 324 pkt
-
Citroën Total Abu Dhabi WRT – 237 pkt
Zdjęcia do pobrania:
media.citroenracing.com