-
Przekładnia jest kluczowym elementem napędu hybrydowego;
-
Przekładnie produkowane w TMMP będą montowane w Corolli Hybrid i Toyocie C-HR Hybrid;
-
Nowa inwestycja jest ważnym wkÅ‚adem w rozwój elektromobilnoÅ›ci w Polsce, gdyż hybrydy w przestrzeni miejskiej ponad poÅ‚owÄ™ dystansu pokonujÄ… wyÅ‚Ä…cznie na silniku elektrycznym, znacznie obniżajÄ…c emisjÄ™ spalin;
-
Ta oraz zaplanowane na najbliższe lata inwestycje w polskie fabryki pozwolą stworzyć 600 nowych miejsc pracy i zwiększą całkowity poziom inwestycji Toyoty w operacje produkcyjne w Polsce do ponad 4,5 miliarda zł;
-
TMMP staje siÄ™ kluczowym centrum produkcyjnym nowoczesnych komponentów do napÄ™dów hybrydowych dla Europy.
Fabryka Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) w Wałbrzychu uruchamia nową linię produkcyjną przekładni do napędu hybrydowego 4. generacji. Przekładnie będą montowane w nowej Corolli Hybrid
i Toyocie C-HR Hybrid w Europie. Jest to pierwszy etap kilkuletniego programu wprowadzania zaawansowanej technologii hybrydowej
i architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) do polskich fabryk.
Kluczowa rola technologii hybrydowej w strategii zelektryfikowanych napÄ™dów Toyoty
TMMP jest pierwszÄ… fabrykÄ… Toyoty spoza Azji i drugÄ… zlokalizowanÄ… poza JaponiÄ…, której powierzono produkcjÄ™ zaawansowanych technologicznie przekÅ‚adni hybrydowych – flagowej technologii Toyoty. PrzekÅ‚adnia ta jest kluczowym elementem napÄ™du hybrydowego Toyoty, który koordynuje wspóÅ‚dziaÅ‚anie motoru elektrycznego i silnika spalinowego.
„W 2000 roku, wraz z premierÄ… pierwszego modelu hybrydowego, postawiliÅ›my pierwszy krok na drodze do elektryfikacji samochodów
w Europie. Obecnie prawie co drugi samochód opuszczajÄ…cy nasze salony to auto hybrydowe, a sprzedaż hybryd nieustannie roÅ›nie. Technologia hybrydowa to nasz gÅ‚ówny wyróżnik. To element naszej ambitnej globalnej strategii elektromobilnoÅ›ci, która zakÅ‚ada, że do 2030 roku osiÄ…gniemy rocznÄ… sprzedaż na Å›wiecie ponad 5,5 miliona zelektryfikowanych samochodów, w tym milion aut bezemisyjnych. StaÅ‚y wzrost sprzedaży hybryd w Europie pozwala nam zwiÄ™kszyć lokalnÄ… produkcjÄ™ komponentów do napÄ™dów hybrydowych” – powiedziaÅ‚ dr Johan van Zyl, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.
TMMP – o rosnÄ…cej konkurencyjnoÅ›ci i rozpoczÄ™ciu produkcji komponentów do ukÅ‚adów hybrydowych
Podstawową strategią Toyoty jest produkowanie blisko miejsca sprzedaży, jeśli tylko spełnione są warunki konkurencyjności. Dwa lata temu obie fabryki Toyoty w Polsce, w Wałbrzychu i w Jelczu-Laskowicach, połączyły się w jedno przedsiębiorstwo, aby wzmocnić możliwości produkcyjne i jeszcze bardziej zwiększyć konkurencyjność TMMP.
„Wprowadzenie technologii produkcji przekÅ‚adni hybrydowej do TMMP jako pierwszej fabryki poza AzjÄ… to dla nas ogromne wyróżnienie i wyraz ogromnego zaufania, jakim wÅ‚adze koncernu darzÄ… polskie fabryki Toyoty. To pokazuje potencjaÅ‚ naszych pracowników oraz konkurencyjność caÅ‚ej organizacji” – powiedziaÅ‚ Eiji Takeichi, prezes TMMP.
Uruchomienie linii produkcyjnej nowej przekÅ‚adni do napÄ™du hybrydowego wiÄ…zaÅ‚o siÄ™ z inwestycjÄ… 288 milionów zÅ‚. Po wdrożeniu tego oraz kolejnych, zaplanowanych na najbliższe lata projektów caÅ‚kowity poziom inwestycji w polskie fabryki Toyoty wyniesie ponad 4,5 miliarda zÅ‚. Inwestycja ta pozwoli także stworzyć nowe miejsca pracy. Do roku 2020 poziom zatrudnienia w zakÅ‚adach TMMP wzroÅ›nie o prawie 600 osób do Å‚Ä…cznej liczby ponad 2500 pracowników. Obecnie trwajÄ… intensywne dziaÅ‚ania rekrutacyjne do obu fabryk Toyoty w Polsce: w WaÅ‚brzychu i Jelczu-Laskowicach.
Toyota liderem elektromobilności w Polsce
Nowa inwestycja to ważny wkÅ‚ad w rozwój programu elektromobilnoÅ›ci w Polsce. Produkowana w WaÅ‚brzychu przekÅ‚adnia jest kluczowym elementem nowoczesnych napÄ™dów hybrydowych, które zapewniajÄ… autom Toyoty pokonywanie ponad 50% dystansu w mieÅ›cie wyÅ‚Ä…cznie przy użyciu silnika elektrycznego (dane na podstawie niezależnych badaÅ„ przeprowadzonych m.in. przez Uniwersytet Rzymski oraz PolitechnikÄ™ KrakowskÄ…). Pozwala to znacznie ograniczyć emisjÄ™ spalin, wpisujÄ…c siÄ™ w strategiÄ™ marki w Polsce zgodnÄ… z dewizÄ… „Stop smog. Go hybrid”.
„BiorÄ…c pod uwagÄ™ realia rynkowe dotyczÄ…ce samochodów elektrycznych, tj. bariery zasiÄ™gu, infrastruktury i czasu Å‚adowania,
a przede wszystkim ceny, hybrydy bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y w najbliższych latach realnÄ… i dostÄ™pnÄ… alternatywÄ™ dla samochodów z napÄ™dem konwencjonalnym. Samochody hybrydowe to doskonaÅ‚y kompromis pozwalajÄ…cy na istotne zmniejszenie emisji tlenków azotu i czÄ…stek staÅ‚ych, zmniejszajÄ…c ryzyko zachorowalnoÅ›ci m.in. na choroby pÅ‚uc” – powiedziaÅ‚ Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe.
Hybrydy sÄ… dla Toyoty ważnym ogniwem w procesie dochodzenia do aut zero-emisyjnych. W miejskich warunkach hybrydy to auta póÅ‚elektryczne, które gwarantujÄ… drastycznÄ… redukcjÄ™ emisji spalin. StanowiÄ… dziÅ› pokaźnÄ… grupÄ™ w masie wszystkich nowych aut sprzedawanych w Polsce – ich roczna sprzedaż w tym roku szacowana jest na okoÅ‚o 20 tys. egzemplarzy. Dopracowywana od ponad 20 lat technologia produkcji pozwala oferować je w cenach zbliżonych do wersji konwencjonalnych. Eksperci uważajÄ…, że za kilkanaÅ›cie lat miejska motoryzacja bÄ™dzie należeć do aut w peÅ‚ni elektrycznych, ale droga do niej prowadzi przez masowo wykorzystywane hybrydy.
Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP)
TMMP posiada dwa zakÅ‚ady zlokalizowane na Dolnym ÅšlÄ…sku. Fabryka w WaÅ‚brzychu produkuje obok nowych przekÅ‚adni do napÄ™dów hybrydowych także 1-litrowe silniki benzynowe oraz manualne i póÅ‚automatyczne skrzynie biegów. Jej roczne możliwoÅ›ci produkcyjne siÄ™gajÄ… 371 tysiÄ™cy silników i 720 tysiÄ™cy skrzyÅ„ biegów do samochodów z napÄ™dem konwencjonalnym, zaÅ› nowa linia produkcyjna może wytwarzać 180 tysiÄ™cy przekÅ‚adni w ciÄ…gu roku.
ZakÅ‚ad w Jelczu-Laskowicach produkuje silniki benzynowe 1,5 l, a także silniki Diesla o pojemnoÅ›ciach 1,4 l oraz 2,2 l. Jego roczne zdolnoÅ›ci produkcyjne wynoszÄ… 180 tys. jednostek napÄ™dowych. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych silników 2,0 l i 1,5 l zaprojektowanych w technologii TNGA, możliwoÅ›ci fabryki wzrosnÄ… do 309 tysiÄ™cy jednostek.
Fabryki TMMP zaopatrujÄ… montownie samochodów Toyoty zlokalizowane w Europie: Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji
i Rosji oraz poza Europą: w Republice Południowej Afryki i Japonii.