-
Nowa generacja quattro: elektryczny napęd na cztery koła
-
Nadzwyczajna przyjemność z jazdy: doskonała przyczepność
w zróżnicowanym terenie
-
Szeroki wachlarz zastosowaÅ„: od dÅ‚ugodystansowego podróżnika, po poszukiwacza terenowych przygód
Scenariusz: drifting na dnie słonego jeziora i offroad na sawannie
Dno wyschniÄ™tego sÅ‚onego jeziora poÅ‚ożonego na obrzeżach pustyni Kalahari ma ok. 2 na 2,3 kilometra. Jego porowata, twarda, pokryta drobnym żwirem nawierzchnia powoduje, że jadÄ…ce po niej auto ma bardzo niski wspóÅ‚czynnik przyczepnoÅ›ci. SÄ… to jednak idealne warunki do wprowadzenia prototypu Audi e-tron w kontrolowany poÅ›lizg i dla doÅ›wiadczenia jego Å›wietnego przyspieszenia i doskonaÅ‚ej trakcji. Bezpieczne wykonanie takich manewrów możliwe jest dziÄ™ki elektrycznemu napÄ™dowi na cztery koÅ‚a i dziÄ™ki wielu inteligentnie ze sobÄ… wspóÅ‚pracujÄ…cym systemom zawieszenia, a zwÅ‚aszcza dziÄ™ki systemowi stabilizacji toru jazdy ESC, systemowi dynamicznego prowadzenia Audi drive select i dziÄ™ki standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu. Zawieszenie to, za przyciÅ›niÄ™ciem jednego guzika, umożliwia podczas jazdy w trudnym terenie uniesienie karoserii samochodu o 50 mm. JednoczeÅ›nie ESC optymalizuje kontrolÄ™ trakcji i hamulców oraz dla uzyskania optymalnego transferu mocy oraz siÅ‚y napÄ™dowej potÄ™guje efekt dziaÅ‚ania elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego. W ten sposób elektryczny SUV bez trudu pokonuje piaszczyste drogi afrykaÅ„skiej sawanny. Szybki i precyzyjny ukÅ‚ad quattro napÄ™dzany jest przez dwa elektryczne silniki. W trybie boostingu – doÅ‚adowania, wytwarzajÄ… one nawet 300 kW mocy i zapewniajÄ… moment obrotowy rzÄ™du 664 Nm. KluczowÄ… w ich wydajnoÅ›ci rolÄ™ odgrywa efektywne zarzÄ…dzanie ciepÅ‚em. Pozwala ono na odtworzenie osiÄ…gów nawet wtedy, gdy elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego narażone sÄ… na duże obciążenia. Rezultat: doskonaÅ‚a dynamika prowadzenia i przyjemność z jazdy w każdym momencie.
Zmienna dystrybucja momentu obrotowego: elektryczny napęd na cztery koła
Elektryczne quattro Å‚Ä…czy w sobie zalety wydajnoÅ›ci napÄ™du na jednÄ… oÅ›, z dynamikÄ… i przyczepnoÅ›ciÄ… napÄ™du na cztery koÅ‚a. Zapewnia też ciÄ…gÅ‚Ä… i zmiennÄ… regulacjÄ™ dystrybucji idealnego momentu obrotowego pomiÄ™dzy obiema osiami, przechodzÄ…c w ten sposób na kolejny poziom dynamiki i precyzji. Czas pomiÄ™dzy rozpoznaniem sytuacji drogowej, a uruchomieniem momentu obrotowego silników elektrycznych, to zaledwie 30 milisekund – o wiele mniej niż w przypadku konwencjonalnej techniki quattro. Dzieje siÄ™ tak dlatego, że w przypadku elektrycznego napÄ™du na cztery koÅ‚a nie ma mechanicznego sprzÄ™gÅ‚a - zamiast niego jest odpowiednio dystrybuowany prÄ…d elektryczny, a proces dystrybucji przebiega w mgnieniu oka. PeÅ‚ne możliwoÅ›ci i moc napÄ™du quattro sÄ… tu gwarantowane – nawet gdy przyczepność i warunki drogowe zmieniajÄ… siÄ™ dynamicznie.
Inteligentna wspóÅ‚praca: jednostki sterujÄ…ce
Kluczem do elektrycznego napÄ™du na cztery koÅ‚a jest inteligentna wspóÅ‚praca wielu systemów sterujÄ…cych. Centralny sterownik zawieszenia po raz pierwszy integruje w sobie zarówno sterowanie napÄ™dem quattro, jak i selektywny rozdziaÅ‚ momentu obrotowego miÄ™dzy koÅ‚ami. JeÅ›li podczas sportowej jazdy system wykryje podsterowność, delikatnie przyhamowuje bÄ™dÄ…ce pod mniejszym obciążeniem koÅ‚a po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, kierujÄ…c jednoczeÅ›nie moment obrotowy do kóÅ‚ po stronie zewnÄ™trznej. Samochód wchodzi w zakrÄ™t precyzyjnie i dokÅ‚adnie pod takim kÄ…tem, pod jakim zostaÅ‚a skrÄ™cona kierownica. Ponadto innowacyjny system kontroli trakcji zapewnia doskonaÅ‚Ä… przyczepność i stabilność pojazdu. PoÅ›lizg kóÅ‚ kontrolowany jest bezpoÅ›rednio w ukÅ‚adzie elektroniki napÄ™dowej silników elektrycznych, 50 razy szybciej niż dotychczas, i jeszcze dokÅ‚adniej dopasowuje siÄ™ do sytuacji na drodze. Dla kierowcy jest to szczególnie odczuwalne, gdy samochód wyposażony jest w czterostopniowy system stabilizacji toru jazdy ESC.
Szeroki wachlarz zastosowaÅ„: od komfortowego, autostradowego podróżnika, po dynamicznÄ… terenówkÄ™
Oprócz wykorzystania ESC, charakterystyka jezdna prototypu Audi e-tron może być przystosowania do jazdy w różnym terenie za pomocÄ… standardowego systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Bez wzglÄ™du na to, czy jest to spokojna jazda, dynamiczne pokonywanie zakrÄ™tów, czy wycieczki poza utarte szlaki, kierowca w zależnoÅ›ci od sytuacji, warunków drogowych lub osobistych preferencji, może wybrać jeden spoÅ›ród siedmiu profili jazdy. Oprócz charakterystyki ukÅ‚adu napÄ™dowego i wzmocnienia ukÅ‚adu kierowniczego, Audi drive select wpÅ‚ywa również na standardowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolÄ… tÅ‚umienia. Na autostradzie nadwozie jest opuszczane aż o 26 milimetrów, co poprawia stabilność i aerodynamikÄ™. W terenie można je podnieść o 50 milimetrów.
Wysoka dynamika poprzeczna: nisko położony środek ciężkości i sztywność skrętna
Niska pozycja montażowa elementów ukÅ‚adu napÄ™dowego i wysokonapiÄ™ciowego akumulatora, ma decydujÄ…cy wpÅ‚yw na wysokÄ… dynamikÄ™ poprzecznÄ… tego elektrycznego SUV’a. CaÅ‚y ukÅ‚ad akumulatorów umieszczony jest centralnie pod przedziaÅ‚em pasażerskim, pomiÄ™dzy osiami. Ma ksztaÅ‚t pÅ‚askiego, szerokiego bloku. Åšrodek ciężkoÅ›ci prototypu Audi e-tron znajduje siÄ™ w tym samym miejscu co Å›rodek ciężkoÅ›ci konwencjonalnej limuzyny. RozkÅ‚ad obciążenia pomiÄ™dzy osiami jest wyważony w niemal idealnym stosunku 50:50. W porównaniu z konwencjonalnym SUV-em, model w peÅ‚ni elektryczny oferuje o 45 procent wiÄ™kszÄ… sztywność skrÄ™tnÄ…, co przenosi siÄ™ na precyzyjne prowadzenie i wysoki komfort akustyczny.
Dodatkowe informacje na temat prototypu Audi e-tron znaleźć można na stronie internetowej www.e-tron.audi.