Producent chętniej od mocy silnika eksponował wartość momentu obrotowego. Nie jest tajemnicą, iż potężne widlaki na starcie pozostawiają na światłach większość konkurencji. Poza tym Harley-Davidson to legenda (budowana już od 110 lat), a do legendy wypada podchodzić z szacunkiem.
Respekt w przypadku modeli tej marki jest zdecydowanie wskazany, również dla doÅ›wiadczonych jeźdźców. Harleye zachowujÄ… siÄ™ nieco odmiennie od "zwykÅ‚ych" motocykli. Dlatego czytajÄ…c różne recenzje tego modelu należy o tym zjawisku pamiÄ™tać, gdyż niektórym autorom z racji ich wieku (zbyt mÅ‚odego lub odwrotnie z powodu sklerozy) ten fakt czasem zdaje siÄ™ umykać.
Tu mamy do czynienia z nieco innymi zaÅ‚ożeniami konstrukcyjnymi, odmiennym charakterem motocykla zachowujÄ…cym odrÄ™bność od japoÅ„skich podróbek. W dzisiejszych czasach stworzyć nowoczesnÄ… maszynÄ™ z wÅ‚asnym, niepowtarzalnym charakterem nie jest Å‚atwo.
Obraz, jaki rysowaÅ‚ siÄ™ w powszechnej opinii przed laty to umiarkowana skÅ‚onność do wchodzenia w zakrÄ™ty, hamulce dostosowane bardziej dla speÅ‚nienia wymogów kodeksu drogowego, niż skutecznego osadzenia maszyny "w miejscu". KrążyÅ‚y nawet dowcipy o nader rozwiniÄ™tym lewym przedramieniu kierowcy od wciskania "przyspawanego" sprzÄ™gÅ‚a - tyle wizerunku sprzed wielu lat. A jak jest dziÅ›?
Informacje o ogromnych zmianach nie sÄ… przesadzone. Nawet tak monumentalna konstrukcja jak Street Glide wspaniale "chodzi po zakrÄ™tach" Trudno posÄ…dzać ten typ motocykla, iż szybkie pokonywanie ostrych Å‚uków bÄ™dzie dostarczaÅ‚o nam adrenaliny wywoÅ‚anej prawdziwÄ… zabawÄ… i przyjemnoÅ›ciÄ…, a nie przerażeniem. Dlatego pozytywne zaskoczenie jest tym wiÄ™ksze. Choć hamulce nie dorównujÄ… "heblom" maszyn sportowych jednak trudno mieć do nich jakiekolwiek zastrzeżenia. W dodatku w poÅ‚Ä…czeniu z ABS pozwalajÄ… na naprawdÄ™ dynamicznÄ… i bezpiecznÄ… jazdÄ™. Niewysilony silnik o pojemnoÅ›ci 1690 ccm doskonale rozpÄ™dza to monstrum, dysponujÄ…ce liniowym przyspieszeniem lokomotywy i momentem obrotowym 134 Nm. Zdecydowanie zauważalna jest poprawa "kultury pracy" jednostki napÄ™dowej zasilanej wtryskiem.
Nieco na wyrost (w tym konkretnie modelu) zamontowano 6 bieg, nie liczÄ…c dÅ‚ugich i szybkich prostych oscyluje siÄ™ najczęściej pomiÄ™dzy 3 a 5 przeÅ‚ożeniem, szczególnie podczas jazdy z pasażerem i bagażem. W praktyce to bez wiÄ™kszego znaczenia, gdyż zużycie paliwa na trasie w okolicach 5 litrów przy tej masie i pojemnoÅ›ci jest godne uznania. Od razu pojawia siÄ™ refleksja w stylu - chcesz mieć prawdziwy amerykaÅ„ski krążownik z wielkim silnikiem? Chcesz by zarazem starczyÅ‚o Ci na fajki i buÅ‚ki? Bierz Harrego! W wÄ…skich kufrach bocznych majÄ…cych uÅ‚atwić przeciskanie siÄ™ w miejskich korkach zmieÅ›ci siÄ™ zapas pieczywa na tydzieÅ„, plus trzy blachy szarlotki!
UkÅ‚ad wydechowy wyposażony w zawory budzi sprzeciw wÅ›ród wielu miÅ‚oÅ›ników "boskiego grzmotu". Owszem, lans na mieÅ›cie zdecydowanie na tym traci, jednak na dÅ‚ugiej trasie umiarkowany Å‚oskot jest prawdziwym bÅ‚ogosÅ‚awieÅ„stwem. Dopiero po "doÅ‚ożeniu do pieca" rozlega siÄ™ typowo basowa kanonada znana sprzed lat.
Konsola zegarów imponuje: elektroniczny prÄ™dkoÅ›ciomierz z licznikiem przebiegu, zegar na odtwarzaczu CD, obrotomierz, podwójny licznik przebiegu dziennego, licznik zasiÄ™gu, wskaźniki: poziomu paliwa, ciÅ›nienia oleju, napiÄ™cia, temperatury powietrza.
Wielkim udogodnieniem jest "zdalny" kluczyk. ZaÅ‚ożenie rÄ™kawic, zajÄ™cie miejsca za sterami i... kluczyk w kieszeni spodni już nas nie skÅ‚oni do mantry sÅ‚ów uważanych za obraźliwe.
W stylizacji Street Glide uczyniono wszystko by patrzÄ…c od (budzÄ…cej pewne kontrowersje) przedniej owiewki linia spÅ‚ywaÅ‚a coraz niżej w kierunku tylnego koÅ‚a. Szkoda tylko, iż wskutek zabiegu stylizacyjnego szyba jest kilka centymetrów za niska dla jeźdźców o wzroÅ›cie powyżej 180 cm wzrostu.
Stopy trzyma siÄ™ na wygodnych podÅ‚ogach, które przy odrobinie fantazji na zakrÄ™tach można nieco przeszlifować. Obniżenie tyÅ‚u w stosunku do siostrzanej Elektry Glide poskutkowaÅ‚o utwardzeniem tylnego zawieszenia i mniejszym skokiem koÅ‚a. Przy masie 370 kg przydaÅ‚by siÄ™ też wsteczny bieg, jednak skoro to maszyna dla "twardzieli"... Warto pamiÄ™tać o tym wybierajÄ…c miejsce do parkowania - wyciÄ…ganie lokomotywy tyÅ‚em i to pod górkÄ™ zalecane jest jedynie w naprawdÄ™ mroźne poranki. Pasażer wyczuje to szybko sam, stylizacyjny zabieg obniżania tyÅ‚u „urwaÅ‚” kilka cali kwadratowych powierzchni styku z koÅ„cówka pleców. ZresztÄ…, w tegorocznej palecie jest sporo modeli jednoosobowych, podobno taki jest sprzedażowy trend – czyli singiel na „V-twinnie”!
PodsumowujÄ…c, firmie Harley-Davidson udaÅ‚o siÄ™ utrzymać stylizacyjny klimat nawiÄ…zujÄ…cy do maszyn z poÅ‚owy XX wieku, jednak od strony technicznej wyprodukować nowoczesne motocykle zapewniajÄ…ce prawdziwÄ… przyjemność z jazdy. Wspominana "oporność" zdecydowanie należy już do przeszÅ‚oÅ›ci. O jakoÅ›ci produktów spod znaku H-D Å›wiadczy też czÄ™stotliwość wymaganych przeglÄ…dów serwisowych co 8000 kilometrów, to dobry rezultat. Cena w okolicy 24 tys. Euro do niskich nie należy, jednak różnica cenowa pomiÄ™dzy maszynami Harleya, a analogicznymi konstrukcjami konkurencji istotnie zmalaÅ‚a.