Urzekaj膮ca precyzja: Audi Q4 e-tron, widok z boku
Bez znaczenia czy z przodu, z boku, czy z ty艂u: dzi臋ki ekspresyjnej stylistyce SUV-a, Q4 e-tron przyci膮ga wzrok z ka偶dej ze stron. Bok pojazdu, w stylistyce coupé, która w wersji produkcyjnej modelu powiela linie samochodu demonstracyjnego z lipca 2020 roku, jest doskona艂ym przyk艂adem na to, jak skomplikowana jest produkcja tego auta. Na niewielkim obszarze w tyle samochodu spotykaj膮 si臋 g艂ówne wyzwania stylistyczne: u góry s艂upek D 艂膮czy si臋 p艂ynnie z kraw臋dzi膮 boczn膮, a tylny spojler rozci膮ga si臋 dok艂adnie w przeciwnym kierunku. Blister - jak Audi okre艣la kraw臋d藕 nad ko艂em - rozci膮ga si臋 nad tylnym 艣wiat艂em z jego g臋sto rozchodz膮cymi si臋 promieniami i g艂臋bokim podci臋ciem. Wszystkie te krzywizny i linie zosta艂y wykonane z nieskazitelnym wyko艅czeniem powierzchni i maksymaln膮 precyzj膮.
Za stworzenie mo偶liwo艣ci produkcji takich detali stylistycznych odpowiedzialny jest zespó艂 konstruktorów narz臋dzi Audi, który przek艂ada wizje projektantów na rzeczywisto艣膰. Plani艣ci metod produkcyjnych we wczesnych fazach rozwoju projektu siedz膮 przy stole i weryfikuj膮 propozycje pod k膮tem wykonalno艣ci. Koordynacja i rozwój s膮 w wi臋kszo艣ci przypadków przeprowadzane cyfrowo, za pomoc膮 komputera. W przypadku Q4 e-tron, narz臋dziowcy z dwóch niemieckich zak艂adów Audi podzielili si臋 prac膮 - specjali艣ci z Ingolstadt odpowiadali za boki, drzwi i dach, a ich koledzy z Neckarsulm za pokryw臋 silnika i tyln膮 klap臋.
呕eliwny kolos: 4,50 metra d艂ugo艣ci i ci臋偶ar do 47 ton
Wydzia艂 produkcji narz臋dzi to miejsce, gdzie bardzo z艂o偶ona funkcjonalno艣膰 spotyka si臋 z bezkompromisow膮 precyzj膮 i ci臋偶kim metalem. Ka偶da z pras u偶ywanych do produkcji blach bocznych pojazdu, to 偶eliwny kolos o d艂ugo艣ci oko艂o 4,50 metra, szeroko艣ci 2,40 metra i wysoko艣ci 1,35 metra, wa偶膮cy do 47 ton. Prasa taka powstaje przez dziesi膮tki tysi臋cy godzin r臋cznej pracy i sk艂ada si臋 z nawet 500 pojedynczych cz臋艣ci. Monta偶 jednego zestawu pras trwa kilka miesi臋cy.
Gotowe formy montowane s膮 najpierw w jednostopniowych prasach próbnych, a nast臋pnie w liniach pras transferowych - wi臋kszo艣膰 z nich najpierw w fabryce Audi w Ingolstadt, a dopiero pó藕niej w Zwickau, gdzie produkowane jest Audi Q4 e-tron. Pomi臋dzy tymi etapami narz臋dzia s膮 wielokrotnie optymalizowane, a poprawki dotycz膮 cz臋sto zaledwie kilku tysi臋cznych milimetra. Czy krzywizna cz臋艣ci blaszanej wykazuje male艅ki 艣lad zapadni臋cia lub niedopuszczalne wybrzuszenie? Czy po ka偶dym etapie procesu produkcyjnego cz臋艣ci wykazuj膮 ledwo zauwa偶alne 艣cie艅czenia lub drobne zmarszczki? Nowoczesne optyczne systemy pomiarowe dostarczaj膮 dok艂adnych danych - ale wci膮偶 nie mog膮 zast膮pi膰 bystrego oka cz艂owieka, jego wra偶liwych opuszków palców i wyczucia, jak blacha zachowuje si臋 w prasie.
Sze艣膰 etapów: masowa produkcja w t艂oczni w Zwickau
By wyt艂oczy膰 odpowiednio blach臋 boku Audi Q4 e-tron, t艂ocznia fabryki w Zwickau potrzebuje w sumie sze艣ciu etapów produkcji, a ka偶dy z etapów wymaga u偶ycia okre艣lonego narz臋dzia. Z jednego narz臋dzia na drugie, blachy przenoszone s膮 za pomoc膮 specjalnych chwytaków. Na pierwszym etapie przycina si臋 blach臋 do po偶膮danego kszta艂tu, a w kolejnych etapach specjalnie zaprojektowane narz臋dzia tworz膮 np. wyci臋cia w okolicach okien bocznych, delikatnie kszta艂tuj膮 kraw臋dzie i linie, wycinaj膮 otwory monta偶owe oraz t艂ocz膮 skomplikowane podci臋cia po wewn臋trznej stronie elementów blaszanych, które s膮 niezb臋dne w kolejnych etapach sk艂adania nadwozia. Poniewa偶 blacha ma tendencj臋 do lekkiego spr臋偶ynowania, na ka偶dym etapie pracy jest specjalnie kszta艂towana na nowo. To, co wchodzi do procesu formowania jako p艂aski pó艂fabrykat, wy艂ania si臋 na jego ko艅cu jako trójwymiarowy, precyzyjnie wyt艂oczony i doskonale wygl膮daj膮cy element samochodu.
Ofensywa elektromobilno艣ci Audi nabiera tempa: z modelem Q4 e-tron cztery pier艣cienie zajmuj膮 pozycj臋 w dynamicznym segmencie rynku
Elektryczna ofensywa Audi nabiera tempa. Q4 e-tron idzie w 艣lady du偶ych SUV’ów Audi e-tron i e-tron Sportback oraz wyczynowego e-tron GT. Nowy model odgrywa kluczow膮 rol臋 w strategii elektryfikacji marki, debiutuj膮c w szczególnie atrakcyjnym i szybko rozwijaj膮cym si臋 segmencie rynku, jakim jest klasa kompaktowych SUV’ów. Audi Q4 e-tron to dla klienta konkurencyjne cenowo wej艣cie w 艣wiat elektrycznej mobilno艣ci klasy premium.