Audi chce, by gospodarka o obiegu zamkniÄ™tym, zwana też ekonomiÄ… zrównoważonego rozwoju, staÅ‚a siÄ™ integralnÄ… częściÄ… Å‚aÅ„cucha wartoÅ›ci w motoryzacji. Koncern z Ingolstadt uruchamia w zwiÄ…zku z tym kolejne pilotażowe projekty recyklingu coraz wiÄ™kszej iloÅ›ci materiaÅ‚ów i komponentów. Ich celem jest zdobycie doÅ›wiadczenia z jak najwiÄ™kszÄ… liczbÄ… technik recyklingu i wytworzenie pochodnych dla przyszÅ‚ego zastosowania przetworzonych surowców. Cykle materiaÅ‚owe majÄ… kilka zalet: z jednej strony zmniejszajÄ… zapotrzebowanie na surowce odnawialne i nieodnawialne, a z drugiej, materiaÅ‚y oparte na cyklach materiaÅ‚owych majÄ… korzystniejszy Å›lad energetyczny. Audi bacznie przyglÄ…da siÄ™ również energii potrzebnej do recyklingu - wszystko, co nie ma sensu z ekologicznego punktu widzenia, nie bÄ™dzie kontynuowane po fazie pilotażowej. Ponadto coraz bardziej wydajne metody recyklingu wydatnie wpÅ‚ywajÄ… na zrównoważony rozwój firmy jako caÅ‚oÅ›ci.
Różne metody recyklingu w zależnoÅ›ci od różnych rodzajów tworzyw sztucznych
Ponieważ nie wszystkie rodzaje tworzyw sztucznych można sortować i poddawać recyklingowi z takÄ… samÄ… jakoÅ›ciÄ… lub nawet w ten sam sposób, Audi przyglÄ…da siÄ™ jednoczeÅ›nie różnym technologiom: recyklingowi mechanicznemu, chemicznemu, a ostatnio także fizycznemu. WizjÄ… Audi jest kwalifikowanie coraz wiÄ™kszej liczby materiaÅ‚ów do różnorodnych i wymagajÄ…cych zastosowaÅ„ w samochodach oraz okreÅ›lenie optymalnych technik przetwarzania i recyklingu, tak by móc zamykać obiegi materiaÅ‚owe. „Koncentrujemy siÄ™ na tym, by na koÅ„cu cyklu życia samochodu wyjąć z niego jak najwiÄ™cej elementów z tworzyw sztucznych, a nastÄ™pnie ponownie poddać je recyklingowi” - mówi Mike Herbig z zespoÅ‚u Audi ds. polimerów.
WspóÅ‚czesne pojazdy zawierajÄ… zazwyczaj ponad 200 kg różnych elementów z tworzyw sztucznych i z kompozytów. To np. zderzaki, osÅ‚ony chÅ‚odnicy, różne części wnÄ™trza, jak również elementy ukÅ‚adu napÄ™dowego i klimatyzacji. Po zakoÅ„czeniu cyklu życia samochodu mieszane odpady z tworzyw sztucznych sÄ… najpierw mechanicznie rozdrabniane i oddzielane od innych materiaÅ‚ów, a nastÄ™pnie, w kolejnym procesie, mogÄ… być przetworzone na granulat.
Takie same wymagania dla komponentów wykonanych z materiaÅ‚ów pochodzÄ…cych z recyklingu i dla materiaÅ‚ów pierwotnych
Wymagania jakoÅ›ciowe stawiane tworzywom sztucznym sÄ… wysokie. W przypadku elementów pochodzÄ…cych z recyklingu obowiÄ…zujÄ… takie same kryteria, jak w przypadku materiaÅ‚ów pierwotnych. Należą do nich: bezpieczeÅ„stwo zderzeniowe, odporność na wysokie temperatury i odporność na rozpuszczalniki organiczne, oleje lub pÅ‚yny hydrauliczne. Do tego dochodzi stabilność wymiarowa i jakość, dotyk, wyglÄ…d oraz zapach przez caÅ‚y okres użytkowania pojazdu. Coraz częściej trzeba też brać pod uwagÄ™ wymagania Å›rodowiskowe. Mike Herbig mówi: „Stosujemy materiaÅ‚ pochodzÄ…cy z recyklingu tylko wtedy, gdy wykonane z niego komponenty również speÅ‚nić mogÄ… najwyższe wymagania, czyli gdy jakość części pozostaje taka sama przez caÅ‚y okres ich użytkowania.”
Mechaniczny recykling tworzyw sztucznych osiÄ…ga swoje najwyższe stadium, gdy różne tworzywa zostajÄ… przetworzone w kompozyty, do których stosowane sÄ… różne kleje, powÅ‚oki i wypeÅ‚niacze, takie jak wÅ‚ókna szklane. Ich wadÄ… jest to, że jakość przetworzonych w ten sposób tworzyw sztucznych spada z każdym etapem przetwarzania mechanicznego. Z reguÅ‚y tworzywa sztuczne poddane takiemu recyklingowi nie nadajÄ… siÄ™ już do stosowania w budowie pojazdów, zwÅ‚aszcza w przypadku elementów zwiÄ…zanych z bezpieczeÅ„stwem.
Wspólnie z Instytutem Technologii w Karlsruhe (KIT) i z partnerami z branży, Audi opracowaÅ‚o metodÄ™ recyklingu chemicznego. Zmieszane odpady z tworzyw sztucznych przetwarzane sÄ… w niej na olej pirolityczny, który może zastÄ…pić ropÄ™ naftowÄ… jako surowiec do produkcji nowych wysokiej jakoÅ›ci tworzyw sztucznych. Wytworzone w ten sposób komponenty sÄ… tak samo wartoÅ›ciowe i bezpieczne, jak w przypadku produkcji z materiaÅ‚u pierwotnego.
Studium wykonalności recyklingu fizycznego
Oprócz projektów badawczych skupiajÄ…cych siÄ™ na recyklingu mechanicznym i chemicznym, Audi we wspóÅ‚pracy z Fraunhofer Institut für Verfahrenstechnik und Verpackung IVV, proceduje obecnie studium wykonalnoÅ›ci, którego celem jest zbadanie możliwoÅ›ci fizycznego recyklingu samochodowych odpadów plastikowych i ich ponownego wykorzystania w pojazdach. Metoda ta umożliwia pracÄ™ z tworzywami sztucznymi o znacznie wyższym stopniu zanieczyszczenia, co oznacza, że w przy tej metodzie wystarczy proste i niepeÅ‚ne wstÄ™pne sortowanie elementów z tworzyw sztucznych pochodzÄ…cych ze starego pojazdu.
W przeciwieÅ„stwie do recyklingu chemicznego, w procesie recyklingu fizycznego elementy z tworzywa sztucznego nie sÄ… niszczone. Zamiast tego sÄ… one rozpuszczane za pomocÄ… rozpuszczalników. Oznacza to, że nie dochodzi tu do reakcji chemicznej degradacji, a Å‚aÅ„cuchy polimerowe pozostajÄ… nieuszkodzone. „Jako rozpuszczalników używa siÄ™ tylko takich substancji, które sÄ… absolutnie nieszkodliwe” - wyjaÅ›nia dr Martin Schlummer z Fraunhofer IVV. „Inne substancje staÅ‚e, które mogÅ‚yby zakÅ‚ócić powstanie nowego produktu koÅ„cowego, sÄ… oddzielane.” W razie potrzeby z roztworu można również uzyskać inne substancje, takie jak te zmniejszajÄ…ce palność materiaÅ‚ów. Użyte rozpuszczalniki sÄ… nastÄ™pnie odparowywane i ponownie wprowadzane do cyklu. Po wysuszeniu uzyskuje siÄ™ bardzo czysty granulat tworzywa sztucznego, który dorównuje jakoÅ›ciÄ… materiaÅ‚owi pierwotnemu.
Celem wdrażanego projektu jest produkcja wiÄ™kszych iloÅ›ci tego typu granulatu, tak by zapewnić jego technicznÄ… wykonalność i sprawdzić jego opÅ‚acalność. W dalszych testach „plastik z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…” zostanie przerobiony na elementy dodatkowe wyposażenia samochodu, takie jak np. regulator wysokoÅ›ci siedzenia. Jest to niewielki element, ale musi speÅ‚niać wysokie standardy w zakresie emisji i zapachu. W przyszÅ‚oÅ›ci Audi planuje wykorzystać różne techniki recyklingu, które bÄ™dÄ… siÄ™ wzajemnie uzupeÅ‚niać, by odzyskiwać tworzywa sztuczne ze starych pojazdów do ponownego ich wykorzystania.
Systematyczny wzrost udziaÅ‚u materiaÅ‚ów pochodzÄ…cych z recyklingu w pojeździe
W przyszÅ‚oÅ›ci Audi chce jeszcze bardziej zwiÄ™kszyć udziaÅ‚ materiaÅ‚ów pochodzÄ…cych z recyklingu w pojazdach. Już teraz w Audi Q4 e-tron znajduje siÄ™ aż 27 elementów wykonanych z recyklatów. WÅ›ród nich jest np. wspornik montażowy, czyli komponent, który musi speÅ‚niać wyjÄ…tkowo wysokie wymagania pod wzglÄ™dem wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci mechanicznych. Z surowców wtórnych sÄ… też w tym modelu zrobione mocowania reflektorów, okÅ‚adziny nadkoli, osÅ‚ony bÅ‚otników, niektóre listwy i spojlery kóÅ‚.
We wnÄ™trzu Audi Q4 e-tron, w materiaÅ‚ach izolacyjnych i tÅ‚umiÄ…cych, również zastosowano recyklaty. Ponadto, materiaÅ‚y pochodzÄ…ce z recyklingu zawiera wiele widocznych powierzchni we wnÄ™trzu pojazdu, m.in. wykÅ‚adzina podÅ‚ogowa i części wykoÅ„czenia bagażnika. We wnÄ™trzu wersji S line, tapicerka foteli sportowych wykonana jest z mikrofibry Dinamica, w poÅ‚Ä…czeniu ze sztucznÄ… skórÄ…. WÅ‚ókna poliestrowe stanowiÄ… 45 procent materiaÅ‚u Dinamica, który w wyglÄ…dzie i dotyku przypomina zamsz. Zastosowane wÅ‚ókna pochodzÄ… z przetworzonych butelek PET, starych tekstyliów lub wÅ‚ókien resztkowych.
Tydzień Ochrony Środowiska w Audi promuje interdyscyplinarną wymianę wiedzy i doświadczeń
Audi już po raz drugi organizuje TydzieÅ„ Ochrony Åšrodowiska: interaktywny format tego wydarzenia sprzyja przekazywaniu wiedzy i ma zachÄ™cać do stawiania wyzwaÅ„ wÅ‚asnemu zachowaniu. W ramach Tygodnia Ochrony Åšrodowiska odbÄ™dzie siÄ™ ponad 50 prezentacji prowadzonych przez pracowników dla pracowników oraz dyskusje ekspertów na temat ochrony Å›rodowiska, recyklingu, redukcji dwutlenku wÄ™gla, oszczÄ™dzania wody i odżywiania, poÅ‚Ä…czone z aktywnoÅ›ciami, do których można siÄ™ przyÅ‚Ä…czyć. Rüdiger Recknagel, kierownik dziaÅ‚u ochrony Å›rodowiska mówi, że motto Tygodnia Ochrony Åšrodowiska brzmi: „UczyÅ„ z tego swojÄ… misjÄ™. Zrównoważony rozwój jest naszym priorytetem.”