- DziewiÄ…ty etap rajdu, wytyczony w przeważajÄ…cej części w piaszczystym terenie, zostaÅ‚ przedwczeÅ›nie przerwany. Z powodu wyjÄ…tkowego upaÅ‚u (47°C), szczególnie trudnego do zniesienia dla motocyklistów, organizatorzy podjÄ™li decyzjÄ™, że metÄ… tego etapu bÄ™dzie drugi punkt kontrolny, znajdujÄ…cy siÄ™ na 179 kilometrze liczÄ…cej 285 km trasy.
- Niemal wszyscy zawodnicy mieli na trasie wiÄ™ksze lub mniejsze problemy. Nie ominęły one także zaÅ‚ogi Carlos Sainz/Lucas Cruz, którÄ… spowolniÅ‚o trzykrotne przebicie opon z powolnym spadkiem ciÅ›nienia oraz dwukrotne ugrzęźniÄ™cie w piaszczystym podÅ‚ożu. Na trzecim punkcie pomiarowym Hiszpanie mieli 4 minuty straty do lidera etapu, później jednak osiÄ…gali niezwykle szybkie tempo i zwyciężyli. Uzyskany wynik daje im, po raz pierwszy w tej edycji Rajdu Dakar, awans na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej.
- Stéphane Peterhansel i Jean-Paul Cottret, na starcie odcinka bÄ™dÄ…cy liderami rajdu, stracili na trasie ponad 11 minut z powodu dwukrotnego przebicia opon i dwukrotnego zakopania siÄ™ w piasku. ZaÅ‚oga samochodu z numerem startowym nr 302 spadÅ‚a na druga pozycjÄ™ w tabeli.
- Cyril Despres i David Castera ponownie zaimponowali bardzo szybkÄ… jazdÄ… i pomimo czasu, jaki poÅ›wiÄ™cili na trasie na pomoc koledze z zespoÅ‚u, Stéphane’owi Peterhanselowi, zaliczyli szósty czas etapu.
- Załoga Loeb/Elena ma za sobą drugi z rzędu nieudany etap. Pierwszym problemem było czterokrotne ugrzęźnięcie w piasku, drugim, poważniejszym, konieczność wymiany jednej z części układu przeniesienia napędu na 30 km przed metą. Loeb stracił przez to 1 godzinę i 13 min.
Carlos Sainz (PEUGEOT 2008 DKR nr 303), zwycięzca 9. etapu:
„Ten odcinek specjalny byÅ‚ bardzo trudny. W dużych partiach przebiegaÅ‚ bezdrożami o miÄ™kkim podÅ‚ożu i przez cierniste zaroÅ›la. Dwa razy musieliÅ›my siÄ™ zatrzymać, bo grzęźliÅ›my w piachu. Jeszcze nie wiem, z jakiego dokÅ‚adnie powodu etap zostaÅ‚ skrócony, ale i tak byÅ‚ on wyjÄ…tkowo wyczerpujÄ…cy z powodu ogromnego upaÅ‚u. Trzy razy zÅ‚apaliÅ›my gumÄ™, ale za każdym razem powietrze uchodziÅ‚o powoli, nie byÅ‚o wiÄ™c koniecznoÅ›ci zatrzymywania siÄ™ na zmiany kóÅ‚. CieszÄ™ siÄ™ z awansu na pierwsze miejsce, ale wiem, że utrudni to jutrzejszÄ… jazdÄ™, bÄ™dÄ™ bowiem startowaÅ‚ jako pierwszy i odkurzaÅ‚ trasÄ™ na odcinku specjalnym do Fiambali.”
Cyril Despres (PEUGEOT 2008 DKR nr 321), 6. miejsce:
„Nam ten etap poszedÅ‚ dobrze. ByliÅ›my stale skoncentrowani i uniknÄ™liÅ›my grzęźniÄ™cia. Jazda byÅ‚a wyczerpujÄ…ca fizycznie, ale udaÅ‚o nam siÄ™ utrzymywać wysokie tempo. W pewnej chwili zobaczyÅ‚em przed sobÄ… stojÄ…cy samochód i poznaÅ‚em, że to Peugeot Stéphane’a. Kiedy jest siÄ™ czÅ‚onkiem zespoÅ‚u Peugeot Total, sprawa jest oczywista: trzeba sobie pomagać, by zespóÅ‚ jako caÅ‚ość traciÅ‚ jak najmniej czasu na rozwiÄ…zywanie problemów. OddaliÅ›my nasze koÅ‚o zapasowe. Czasy wskazujÄ… na to, że gdyby nie ten postój, moglibyÅ›my walczyć o zwyciÄ™stwo w dzisiejszym etapie.”
Stéphane Peterhansel (PEUGEOT 2008 DKR nr 302), 7. miejsce:
„MieliÅ›my dzisiaj dużo problemów. JechaliÅ›my w terenie poroÅ›niÄ™tym kolczastymi krzakami i dwa razy przebiliÅ›my opony. Również dwa razy zakopaliÅ›my siÄ™ w luźnym podÅ‚ożu – nie byÅ‚y to wydmy, lecz po prostu miÄ™kki teren. WjeżdżajÄ…c w rozpadlinÄ™ zmniejszyÅ‚em prÄ™dkość i samochód ugrzÄ…zÅ‚. W dodatku pod koniec odcinka przednie wloty powietrza do chÅ‚odnicy byÅ‚y zapchane resztkami roÅ›lin. MusieliÅ›my zmniejszyć tempo, bo inaczej silnik by siÄ™ przegrzaÅ‚. MyÅ›lÄ™, że jutrzejszy odcinek Fiambala może siÄ™ okazać decydujÄ…cy dla dalszej sytuacji w rajdzie.”
Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport:
„Doskonale wiedzieliÅ›my, że pierwsze dni drugiego tygodnia rajdu okażą siÄ™ wyjÄ…tkowo trudne. Nie myliliÅ›my siÄ™. Pomimo wszystkich problemów i faktu, że Stéphane straciÅ‚ sporo cennego czasu, wciąż utrzymujemy dwa samochody zespoÅ‚u na dwóch czoÅ‚owych miejscach w klasyfikacji. Nasser Al Attiyah, najbliższy z rywali, nadal traci do naszego lidera ponad 14 minut. Nasz cel pozostaje bez zmian: chcemy doprowadzić zaÅ‚ogi Peugeot Total w komplecie do mety w Rosario. Niemniej, wszyscy nasi kierowcy sÄ… teraz w sÅ‚użbie naszej marki, majÄ… tego peÅ‚nÄ… Å›wiadomość i kiedy bÄ™dzie trzeba zrobić coÅ› dla dobra zespoÅ‚u, nie zawahajÄ… siÄ™. Na razie, biorÄ…c pod uwagÄ™ kruchÄ… przewagÄ™, jakÄ… mamy nad Nasserem, wydawanie jakichkolwiek poleceÅ„ zespoÅ‚owych byÅ‚oby przedwczesne – zresztÄ… wydarzenia dwóch ostatnich dni wyraźnie to pokazujÄ….”
Klasyfikacja generalna 9. Etapu (Salta-Belén)
1. Carlos Sainz (Hiszpania)/Lucas Cruz (Hiszpania), PEUGEOT 2008 DKR, 2 h 35 min 31 s
2. Erik Van Loon (Holandia)/Wouter Rosegaar (Holandia), Mini All 4 Racing, + 0:10
3. Mikko Hirvonen (Finladia)/Michel Perin (Francja), Mini All 4 Racing, + 0:17
4. Giniel De Villiers (RPA)/Dirk Von Zitzewitz (Niemcy), Toyota Hilux, + 0:38
5. Nasser Al-Attiyah (Katar)/Matthieu Baumel (Francja), Mini All 4 Racing, + 2:04
6. Cyril Despres (Francja)/David Castera (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, + 6:46
7. Stéphane Peterhansel (Francja)/Jean-Paul Cottret (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, + 9:12
22. Sébastien Loeb (Francja)/Daniel Elena (Monako), PEUGEOT 2008 DKR, + 1 h 13:47
Klasyfikacja generalna rajdu (po 9. Etapie)
1. Carlos Sainz (Hiszpania)/Lucas Cruz (Hiszpania), PEUGEOT 2008 DKR, 28 h 39 min 24 s
2. Stéphane Peterhansel (Francja)/Jean-Paul Cottret (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, +7:03
3. Nasser Al-Attiyah (Katar)/Matthieu Baumel (Francja), Mini All 4 Racing, + 14:38
4. Mikko Hirvonen (Finlandia)/Michel Perin (Francja), Mini All 4 Racing, +34:50
5. Giniel De Villiers (RPA)/Dirk Von Zitzewitz (Niemcy), Toyota Hilux, + 53:18
10. Cyril Despres (Francja)/David Castera (Francja), PEUGEOT 2008 DKR, +1 h 51:30
13. Sébastien Loeb (Francja)/Daniel Elena (Monako), PEUGEOT 2008 DKR, +2h16min54s