Åšredni wiek samochodu w Polsce – zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów 2016 – to 13,6 roku. Egzemplarze majÄ…ce mniej niż 4 lata stanowiÄ… 10,5 proc. caÅ‚oÅ›ci, natomiast samochody starsze – w wieku od 5 do 10 lat – już 20,9 proc. W przypadku egzemplarzy majÄ…cych od 11 do 20 lat udziaÅ‚ roÅ›nie do 56 proc., a najstarsze auta – majÄ…ce powyżej 20 lat – odnotowujÄ… udziaÅ‚ na poziomie 12,6 proc.
Liczby pokazujÄ…, że samochody nowe (do czterech lat) w 52 proc. należą do osób fizycznych, a w 48 proc. do osób prawnych (o 3,7 punktu proc. mniej niż 2015 roku). Starsze egzemplarze – majÄ…ce od 5 do 10 lat – w 93 proc. przypadków należą do wÅ‚aÅ›cicieli indywidualnych (mniej o 0,7 punktu proc.), zaÅ› w 6,5 proc. do firm. Trend ten utrzymuje siÄ™ również w przypadku samochodów majÄ…cych od 11 do 20 lat – liczba rejestracji na firmy spada tu do poziomu 0,8 proc. a wÅ›ród aut starszych niż 20 lat wyniósÅ‚ 0,5 proc.
WedÅ‚ug danych zebranych przez ZwiÄ…zek Polskiego Leasingu, w 2016 roku firmy z branży leasingowej i zarzÄ…dzania flotÄ… kupiÅ‚y 193,8 tys. aut osobowych – to o 26,5 proc. wiÄ™cej, niż w roku poprzednim. UdziaÅ‚ firm leasingowych stanowiÅ‚ w 2016 roku 68,8 proc. aut nabytych przez firmy. Rok wczeÅ›niej ten odsetek siÄ™gaÅ‚ 66,2 proc., a w 2014 roku 57,5 proc – czytamy w raporcie PZPM. Wartość samochodów osobowych, których zakup sfinansowany zostaÅ‚ przez przedsiÄ™biorstwa leasingowe siÄ™gnęła 20 mld zÅ‚ i byÅ‚a o 31,7 proc. wiÄ™ksza, niż rok wczeÅ›niej.
PZPM: „Hybrydy nie tylko dla najbogatszych”
W 2010 roku sprzedano w Polsce 8 aut elektrycznych i hybrydowych Å‚adowanych z gniazdka oraz 616 aut z napÄ™dem hybrydowym. W 2016 roku byÅ‚o to odpowiednio 561 elektryków i 10 058 aut hybrydowych. Co wiÄ™cej, w obu przypadkach wzrost sprzedaży rok do roku wynosi niemal 100 proc.
WedÅ‚ug specjalistów PZPM na polskie drogi wyjeżdżajÄ… nie tylko najdroższe auta z napÄ™dem hybrydowym – limuzyny czy duże SUV-y, lecz przede wszystkim przystÄ™pne cenowo modele kompaktowe i miejskie. Oznacza to, że nie jest to propozycja wyÅ‚Ä…cznie dla najbogatszych klientów – czytamy w raporcie „Branża motoryzacyjna 2017/2018” przygotowanym przez Polski ZwiÄ…zek PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego. Aż trzy-czwarte rynku pojazdów o napÄ™dzie alternatywnym kupili klienci firmowi, korzystajÄ…c z leasingu oraz najmu dÅ‚ugoterminowego.
– Klienci instytucjonalni, którzy wybrali wÅ‚aÅ›nie takÄ… formÄ™ zakupu auta do floty, najczęściej decydujÄ… siÄ™ na wariant „full service leasing”. W takim przypadku rata miesiÄ™czna zawiera nie tylko koszty zwiÄ…zane z finansowaniem, ale i ubezpieczenie, a także wszelkie koszty zwiÄ…zane z obsÅ‚ugÄ… samochodu, miÄ™dzy innymi koszty przeglÄ…dów, napraw, części zamiennych, wymiany i skÅ‚adowania opon. PÅ‚aci siÄ™ tylko za paliwo i pÅ‚yn do spryskiwacza – wyjaÅ›nia Mariusz SkoczeÅ„, kierownik sprzedaży samochodów nowych Toyota Å»eraÅ„ – Przy wyborze samochodu warto również zwrócić uwagÄ™ na jego wartość rezydualnÄ…. W ciÄ…gu pierwszych trzech lat użytkowania nowy samochód może stracić nawet dwie trzecie swojej poczÄ…tkowej ceny. StÄ…d wynika tak duża popularność modeli z napÄ™dem hybrydowym w wynajmie dÅ‚ugoterminowym. MajÄ… one bardzo dobrÄ… wartość rezydualnÄ…, co z kolei wpÅ‚ywa korzystnie na wysokość miesiÄ™cznej opÅ‚aty.
Firmy kupujÄ… wiÄ™cej – rekordowy rok dla nabywców instytucjonalnych
W grupie samochodów osobowych liczba rejestracji na koniec 2016 roku wyniosÅ‚a 416 123 i byÅ‚a o 17,2 proc. wiÄ™ksza niż w poprzednim roku. Nabywcy instytucjonalni zwiÄ™kszyli zakupy w stosunku do wczeÅ›niejszego roku o 21,8 proc. do 281,7 tys. samochodów. UdziaÅ‚ samochodów osobowych rejestrowanych przez firmy w caÅ‚oÅ›ci rejestracji aut osobowych siÄ™gnÄ…Å‚ w 2016 roku 67,7 proc., o 2,5 punktu proc. wiÄ™cej niż w roku poprzednim.
Nabywcy indywidualni kupili 134,4 tys. aut, o 8,8 proc. mniej niż rok wczeÅ›niej. Ich udziaÅ‚ w caÅ‚oÅ›ci rejestracji zmalaÅ‚ do 32,3 proc., o 2,5 punktu proc. mniej niż rok wczeÅ›niej. Dla przypomnienia – zaledwie w 2010 roku udziaÅ‚ klientów indywidualnych przekraczaÅ‚ poÅ‚owÄ™ rejestracji – czytamy w raporcie Polskiego ZwiÄ…zku PrzemysÅ‚u Motoryzacyjnego.
– Dane pokazujÄ…, że rynek maÅ‚ych i Å›rednich SUV-ów niezmiennie siÄ™ powiÄ™ksza i stale utrzymuje siÄ™ na drugim miejscu wÅ›ród najpopularniejszych segmentów w Polsce. Na czele stawki pozostajÄ… modele kompaktowe, czyli segment C. Liczby zebrane przez CentralnÄ… EwidencjÄ™ Pojazdów pokazujÄ…, że udziaÅ‚ SUV-ów na naszym rynku siÄ™gnÄ…Å‚ już 26 proc. i jest to drugi najwiÄ™kszy segment w naszym kraju. WyprzedzajÄ… go tylko samochody z nadwoziem typu hatchback majÄ…ce udziaÅ‚ na poziomie 32 proc. caÅ‚oÅ›ci - dodaje Mariusz SkoczeÅ„, Toyota Å»eraÅ„.
Zgodnie z danymi CEP, rejestracje samochodów segmentu C powiÄ™kszyÅ‚y siÄ™ o 16 proc. (123,6 tys. rejestracji), co zapewniÅ‚o temu segmentowi blisko 30 proc. rynku. Drugie miejsce bez zmian należy do SUV-ów (98,4 tys. rejestracji). Za nimi, z rejestracjami w iloÅ›ci 71 tys. sztuk znalazÅ‚y siÄ™ auta segmentu B, notujÄ…c 7,2-procentowy wzrost. Auta klasy segmentu D zanotowaÅ‚y 20,7-procentowy
wzrost, do 45,8 tys. sztuk. Popyt na maÅ‚e minivany wzrósÅ‚ o 13,5 proc. do 24,3 tys. rejestracji. O 5 proc. zmalaÅ‚o zainteresowanie najmniejszymi samochodami – segmentu A, do 15 tys. szt.