-
Volkswagen Group Components przedstawia wizjonerskÄ… koncepcjÄ™ zasilania akumulatorów aut elektrycznych
-
mobilne roboty będą ładowały akumulatory całkowicie automatycznie
-
każde miejsce parkingowe może stać się miejscem ładowania
Robot bÄ™dzie uruchamiany poprzez aplikacjÄ™ albo system komunikacji Car-to-X, samodzielnie podjedzie do zaparkowanego samochodu i sam bÄ™dzie siÄ™ z nim komunikowaÅ‚. Od otwarcia pokrywy gniazda Å‚adowania, przez umocowanie koÅ„cówki przewodu, do jej ponownego odÅ‚Ä…czenia – caÅ‚y proces zasilania samochodu w energiÄ™ elektrycznÄ… bÄ™dzie przebiegać bez udziaÅ‚u czÅ‚owieka. Mobilny robot przywiezie do pojazdu zewnÄ™trzny akumulator, podÅ‚Ä…czy go i zgromadzonÄ… w nim energiÄ… elektrycznÄ… naÅ‚aduje auto. Ruchomy akumulator zewnÄ™trzny podczas caÅ‚ego procesu bÄ™dzie znajdowaÅ‚ siÄ™ przy samochodzie, a robot zajmie siÄ™ w tym czasie obsÅ‚ugÄ… kolejnych pojazdów. Gdy proces zasilania zostanie zakoÅ„czony, robot samoczynnie odstawi ruchomy akumulator do stacji Å‚adowania.
„Zastosowanie mobilnego robota może oznaczać rewolucjÄ™ w zakresie Å‚adowania samochodów np. na piÄ™trowych parkingach czy w garażach podziemnych, w których parkuje wiele aut. DziÄ™ki niemu punkt Å‚adowania sam przyjeżdża do samochodu, a nie odwrotnie. W ten sposób jednym rozwiÄ…zaniem zapewniamy szeroki dostÄ™p do energii elektrycznej bez skomplikowanych inwestycji infrastrukturalnych specyficznych dla danego miejsca” – wyjaÅ›nia Mark Möller, szef dziaÅ‚u rozwoju w Volkswagen Group Components. „To wizjonerski model studyjny, który jednak bardzo szybko może stać siÄ™ urzÄ…dzeniem seryjnym, jeÅ›li tylko zaistniejÄ… odpowiednie warunki” – twierdzi Möller. Volkswagen Group Components pracuje nad różnymi rozwiÄ…zaniami umożliwiajÄ…cymi rozbudowÄ™ infrastruktury Å‚adowania – przedstawiÅ‚ np. mobilnÄ… stacjÄ™ szybkiego Å‚adowania oraz wallbox do zasilania aut prÄ…dem staÅ‚ym (DC). W centrum badaÅ„ znajdujÄ… siÄ™ wygodne dla użytkowników, inteligentne urzÄ…dzenia do elastycznego wykorzystania.
Autonomiczne, nieduże, do elastycznego wykorzystania
Studyjne urzÄ…dzenie skÅ‚ada siÄ™ z niewielkiego, poruszajÄ…cego siÄ™ samodzielnie robota i z mobilnych akumulatorów, tzw. wagonów akumulatorowych. W peÅ‚ni naÅ‚adowane gromadzÄ… one energiÄ™ o wartoÅ›ci okoÅ‚o 25 kWh każdy. Jeden robot może równoczeÅ›nie poruszać kilkoma wagonami. Po wydaniu komendy poprzez aplikacjÄ™ lub system komunikacji Car-to-X robot przyprowadza akumulator do samochodu i samodzielnie podÅ‚Ä…cza przewód zasilajÄ…cy. Wagon akumulatorowy z wbudowanym systemem elektronicznym umożliwia zasilenie samochodu elektrycznego prÄ…dem staÅ‚ym o mocy do 50 kW.
PoruszajÄ…cy siÄ™ autonomicznie robot jest wyposażony w kamery, skanery laserowe oraz w ultradźwiÄ™kowe czujniki. DziÄ™ki nim nie tylko może caÅ‚kowicie automatycznie naÅ‚adować akumulator samochodu, lecz także potrafi swobodnie poruszać siÄ™ w obrÄ™bie parkingu, rozpoznawać ewentualne przeszkody i odpowiednio na nie reagować. Zależnie od wielkoÅ›ci parkingu czy podziemnego garażu można wykorzystywać kilka robotów równoczeÅ›nie i dziÄ™ki temu w tym samym czasie Å‚adować kilka aut.
Każdy parking może stać siÄ™ stacjÄ… Å‚adowania pojazdów
Mobilne roboty mogÄ… mieć różne zastosowania. Chodzi nie tylko o to, że sÄ… one rodzajem ruchomego ramienia, które Å‚Ä…czy samochód z Å‚adowarkÄ…. Liczy siÄ™ przede wszystkim to, że dziÄ™ki tym urzÄ…dzeniom każdy kierowca elektrycznego samochodu bÄ™dzie mógÅ‚ skorzystać z dowolnego parkingu, niezależnie od tego czy bÄ™dzie siÄ™ na nim znajdowaÅ‚a stacja Å‚adowania. Robot przywiezie takÄ… stacjÄ™ – w formie przenoÅ›nego akumulatora – do każdego samochodu. WÅ‚aÅ›ciciele parkingów bÄ™dÄ… mogli dziÄ™ki temu urzÄ…dzeniu szybko „zelektryfikować” każde miejsce postojowe w zarzÄ…dzanym przez nich obiekcie. „To rozwiÄ…zanie stwarza ogromne możliwoÅ›ci gospodarcze” – mówi Möller. „Nie tylko eliminuje niedogodnoÅ›ci zwiÄ…zane z budowÄ… infrastruktury, lecz także zmniejsza koszty”.
Z powodu niewielkich rozmiarów roboty można wykorzystywać z powodzeniem nawet w ciasnych pomieszczeniach bez infrastruktury Å‚adowania, np. w garażach podziemnych. Möller dodaje: „Robot rozwiÄ…zuje też znany problem, gdy jeden samochód przez dÅ‚uższy czas blokuje dostÄ™p do stacji Å‚adowania. DziÄ™ki naszemu urzÄ…dzeniu nie bÄ™dzie siÄ™ to zdarzać – kierowca wybierze jakiekolwiek miejsce na parkingu, a sprawÄ™ zaÅ‚atwi automatyczny pomocnik”.
Mobilny robot jest modelem studyjnym opracowanym przez Volkswagen Group Components i daje przykÅ‚ad możliwoÅ›ci różnorodnego ksztaÅ‚towania infrastruktury sÅ‚użącej do Å‚adowania akumulatorów elektrycznych samochodów. Nie okreÅ›lono jeszcze daty ewentualnego wprowadzenia robota do sprzedaży.