22 kierowców z 8 krajów wyjedzie na obiekt pod Budapesztem w dniach 25 - 27 kwietnia. O punkty bÄ™dÄ… rywalizować czoÅ‚owi zawodnicy poprzedniego sezonu, a także mocna stawka debiutantów, wÅ›ród których sÄ… uczestnicy tak prestiżowych serii jak Scirocco R-Cup, Volkswagen Polo Cup czy Porsche Carrera Cup Great Britain. W stawce zawodników zobaczymy również Jerzego Dudka – byÅ‚ego bramkarza Realu Madryt, FC Liverpool i reprezentacji Polski. Wybitny piÅ‚karz po zakoÅ„czeniu piÅ‚karskiej kariery kontynuuje swojÄ… przygodÄ™ z wyÅ›cigami.
Z boiska do samochodu wyścigowego
Już w ubiegÅ‚ym sezonie Jerzy Dudek daÅ‚ siÄ™ skusić i zamieniÅ‚ strój bramkarza na kombinezon kierowcy wyÅ›cigowego. PiÅ‚karz, wówczas jako kierowca VIP, wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w trzech rundach Volkswagen Castrol Cup. Pucharowy Golf GTI tak przypadÅ‚ do gustu byÅ‚emu reprezentantowi Polski, że w tym sezonie zobaczymy Dudka we wszystkich 7 rundach cyklu.
- Golf bardzo dobrze trzyma siÄ™ drogi. JadÄ…c na szybkim Å‚uku, czujesz, jak w twoim ciele wszystko przemieszcza siÄ™ w różne strony. To uczucie dodaje adrenaliny i strasznie mnie krÄ™ci. Liczy siÄ™ refleks, ale i opanowanie, które szybko może przesÄ…dzić o twojej pozycji startowej. BÄ™dÄ…c na torze jesteÅ› zdany tylko na siebie, musisz szybko podejmować decyzje – przekonuje Jerzy Dudek, ambasador marki Castrol.
- W tegorocznym Volkswagen Castrol Cup startujÄ™ jako peÅ‚noprawny zawodnik. Przygotowania trwaÅ‚y caÅ‚y rok, a teraz - do pierwszego wyÅ›cigu zostaÅ‚o już tylko kilka dni. Im bliżej do startu, tym mocniej adrenalina buzuje mi w żyÅ‚ach. Gdy jesteÅ› na torze, sam w samochodzie i musisz walczyć o swoje, to zabawa siÄ™ już koÅ„czy. Przeciążenia, jakie czuje siÄ™ w Golfie przy 180 km/h także podnoszÄ… emocje. To mnie strasznie krÄ™ci. Przed startem na Hungaroring jestem podekscytowany jak przed debiutem w Liverpoolu czy Realu Madryt. Jestem gotowy. Do zobaczenia na WÄ™grzech – mówi Jerzy Dudek, ambasador marki Castrol.
Najlepszym dotychczasowym wystÄ™pem Dudka w Volkswagen Castrol Cup byÅ‚ drugi wyÅ›cig pierwszej rundy sezonu 2013, w którym bramkarz zajÄ…Å‚ 13. miejsce.
Za kierownicÄ… Volkswagena Golfa GTI jako tzw. Guest Driver zasiÄ…dzie również znany dziennikarz, dyrektor serwisu motoryzacja.interia.pl, Jacek Jurecki, który w ubiegÅ‚ym roku startowaÅ‚ w pucharze podczas trzech rund rozgrywanych na Torze PoznaÅ„.
Kluczowe kwalifikacje
Sesja, podczas której kierowcy ustalajÄ… kolejność startu do obu wyÅ›cigów jest szczególnie ważna na wÄ™gierskim torze. Ten obiekt nie obfituje w zbyt wiele miejsc do wyprzedzania, a zadania nie uÅ‚atwia też fakt, że tor miejscami jest bardzo wÄ…ski. WyÅ›cigowy weekend rozpocznie siÄ™ w piÄ…tek 25 kwietnia od wolnego treningu, który zostanie przeprowadzony w godz. 13:05 – 13:35. Na godzinÄ™ 16:25 – 16:55 zaplanowano drugi trening. W sobotÄ™ 26 kwietnia o godz. 08:40 rozpocznie siÄ™ póÅ‚godzinna sesja kwalifikacyjna.
Jej wyniki ustalÄ… kolejność, w jakiej na starcie do pierwszego wyÅ›cigu ustawiÄ… siÄ™ zawodnicy (sobota godz. 14:00 – 14:45). Drugi najlepszy czas każdego zawodnika z kwalifikacji bÄ™dzie determinowaÅ‚ ustawienie na starcie do drugiego wyÅ›cigu. Ten zaplanowano na niedzielÄ™ 27 kwietnia (start o 10:40). W trakcie obu biegów kierowcy bÄ™dÄ… mieli do pokonania 12 okrążeÅ„ toru.
PoÅ‚owa punktów, peÅ‚nia emocji
Do pierwszej rundy Volkswagen Castrol Cup 2014 wszyscy zawodnicy przystÄ™pujÄ… oczywiÅ›cie z czystym kontem punktowym. W tym sezonie zwyciÄ™zca wyÅ›cigu zainkasuje 50 punktów, a kolejni kierowcy bÄ™dÄ… otrzymywać proporcjonalnie mniej punktów, aż do 20 zawodnika. ZajÄ™cie ostatniego z punktowanych miejsc bÄ™dzie nagradzane dwoma punktami. W wyÅ›cigu numer 1. i 2. schemat punktacji bÄ™dzie jednak nieco inny niż w kolejnej części sezonu. Za wyniki w pierwszej rundzie kierowcy otrzymajÄ… o poÅ‚owÄ™ mniej punktów niż w kolejnych wystÄ™pach. To oznacza, że zwyciÄ™zca wyÅ›cigu na Hungaroringu dopisze do swojego konta 25 (zamiast 50) punktów, a 20 zawodnik wzbogaci siÄ™ nie o 2, lecz o 1 punkt.
Push – to – Pass
Tym, co uÅ‚atwi zawodnikom wyprzedzanie na wÄ™gierskim torze i jednoczeÅ›nie ubarwi rywalizacjÄ™, bÄ™dzie system Push – to – Pass, zamontowany w pucharowych Golfach. Podczas rundy na torze Hungaroring zawodnicy bÄ™dÄ… mogli zwiÄ™kszyć moc wyÅ›cigowego Golfa o dodatkowe 50 KM (do 310 KM) 19 razy podczas jednego wyÅ›cigu. Za każdym razem zwiÄ™kszy on moc auta na 10 sekund z tym, że kolejny „strzaÅ‚” bÄ™dzie można wykonać dopiero po 10 sekundach. W ubiegÅ‚ym sezonie mogliÅ›my zaobserwować jak dziÄ™ki umiejÄ™tnemu używaniu tego systemu można osiÄ…gnąć sukces w wyÅ›cigu. Także na Hungaroringu kluczowa bÄ™dzie taktyka. Trzeba wiedzieć, kiedy i w którym miejscu na torze wcisnąć przycisk aktywujÄ…cy system Push – to – Pass, żeby na tym zyskać. Na poczÄ…tku sezonu w uprzywilejowanej sytuacji sÄ… kierowcy, którzy w poprzednim sezonie mieli okazjÄ™ nauczyć siÄ™ sprytnego korzystania z tego ukÅ‚adu. Liczba wyÅ›wietlana przez boczne szyby pucharowych samochodów pokazuje ile razy kierowca może jeszcze użyć 50-konnego „dopalacza”. AktywacjÄ™ ukÅ‚adu Push – to – Pass sygnalizuje także niebieska lampka umieszczona za przedniÄ… szybÄ… każdego z Golfów GTI.
Legendarny tor
Pierwszy i drugi wyÅ›cig w nowym sezonie Volkswagen Castrol Cup bÄ™dÄ… rozegrane na wÄ™gierskim torze Hungaroring. Obiekt pod Budapesztem goÅ›ci na swojej „nitce” Grand Prix FormuÅ‚y 1 oraz inne znane serie jak GP2 czy WTCC. Jedno okrążenie toru ma dÅ‚ugość 4381 m, a najdÅ‚uższa prosta liczy aż 700 m. Konfiguracja toru ma aż 16 zakrÄ™tów, a jego rekordzistÄ… jest Rubens Barrichello (Brazylia), który w 2004 roku bolidem Ferrari F1 (model 2004) ustanowiÅ‚ czas jednego okrążenia wynoszÄ…cy 1:18:436 s. W ubiegÅ‚ym roku wÄ™gierski tor byÅ‚ najcięższym sprawdzianem dla automatycznych skrzyÅ„ biegów DSG zamontowanych w wyÅ›cigowych Golfach GTI. W ciÄ…gu 12 okrążeÅ„ toru każdy z zawodników zmieniaÅ‚ biegi w swoim samochodzie ponad 300 razy.
W najbliższy weekend na torze Hungaroring rywalizować będą także kierowcy ścigający się w innych seriach wyścigowych. Jedną z nich jest towarzyszący Volkswagen Castrol Cup cykl Porsche GT3 Cup Challenge Central Europe.
Wypowiedzi przed I rundÄ… Volkswagen Castrol Cup 2014 na torze Hungaroring
Marcus Fluch
- Moim celem na ten sezon jest jazda w czoÅ‚ówce i walka o koÅ„cowy triumf. Wiem, że kluczem do tego jest przede wszystkim równa forma i zdobywanie punktów w każdym z wyÅ›cigów. Hungaroring to trudny i zdradliwy tor, który stawia kierowcy spore wymagania, co mnie bardzo cieszy, bo wÅ‚aÅ›nie takie obiekty lubiÄ™ najbardziej. Przed tym sezonem sporo trenowaÅ‚em na lodzie, na zamarzniÄ™tych jeziorach na póÅ‚nocy Szwecji. Każdy kilometr przejechany za kierownicÄ… jest niezwykle cenny i ważny w kontekÅ›cie rywalizacji sportowej, a jazda po lodzie to Å›wietna nauka kontrolowania samochodu. Bardzo siÄ™ cieszÄ™, że po raz kolejny bÄ™dÄ™ miaÅ‚ okazjÄ™ Å›cigać w Volkswagen Castrol Cup. JeździÅ‚em Golfem podczas przedsezonowych testów na SÅ‚owacji, ale już nie mogÄ™ siÄ™ doczekać kolejnych kilometrów za jego kierownicÄ…. Do zobaczenia na WÄ™grzech!
Jonas Gelzinis
- Do pierwszej rundy podchodzÄ™ raczej ostrożnie. Nigdy wczeÅ›niej nie jeździÅ‚em na Hungaroringu, a dodatkowo potrzebujÄ™ jeszcze trochÄ™ wiÄ™cej czasu, by dokÅ‚adnie poznać pucharowego Golfa. Nie zakÅ‚adam, które miejsce chciaÅ‚bym zająć na WÄ™grzech, zależy mi na tym, żeby oswoić siÄ™ z nowym cyklem i samochodem, a w kolejnych rundach koÅ„czyć wyÅ›cigi w pierwszej piÄ…tce. Podczas testów na SÅ‚owacji sporo czasu poÅ›wiÄ™ciÅ‚em na naukÄ™ korzystania z systemu Push – to – Pass, bo wiem jak istotny jest w wyÅ›cigu. PopracowaÅ‚em nad taktykÄ…, niezbÄ™dnÄ… by odpowiednio rozÅ‚ożyć możliwoÅ›ci skorzystania z tych dodatkowych 50 KM. MyÅ›lÄ™, że najważniejsze jest skorzystanie z systemu na pierwszych okrążeniach, żeby zbudować sobie jak najwiÄ™kszÄ… przewagÄ™, a nastÄ™pnie umiejÄ™tnie jÄ… kontrolować.
Jan Kisiel
- Rywalizacja w tym sezonie może być jeszcze bardziej zaciÄ™ta niż w 2013 r. Ja na pewno jestem na to gotowy, bo przez caÅ‚Ä… zimÄ™ solidnie przygotowywaÅ‚em siÄ™ do sezonu. WÄ™gierski tor jest jednym z moich ulubionych. W zeszÅ‚ym roku udaÅ‚o mi siÄ™ tam wygrać, wiÄ™c w tym sezonie postaram siÄ™ o powtórzenie tego wyniku. Jestem bardzo pozytywnie nastawiony, bÄ™dÄ™ walczyć o każdy uÅ‚amek sekundy.
Paweł Krężelok
- Przygotowania do sezonu 2014 trwajÄ… praktycznie od zakoÅ„czenia poprzedniego sezonu. Nie ukrywam, że Hungaroring jest jednym z moich ulubionych torów i liczÄ™ na walkÄ™ o najwyższe pozycje. W zeszÅ‚ym roku byÅ‚o bardzo szybko, w tym ma być jeszcze szybciej. Testy na SÅ‚owacji pokazaÅ‚y potencjaÅ‚ i możliwoÅ›ci naszego zespoÅ‚u. Wiem, że jestem gotowy na walkÄ™ o zwyciÄ™stwa.
Kalendarz siedmiu rund Pucharu Volkswagen Castrol Cup prezentuje się następująco:
* 25-27 kwietnia – Hungaroring (WÄ™gry)
* 23-25 maja – EuroSpeedway Lausitz (Niemcy)
* 13-15 czerwca – Tor PoznaÅ„ (Polska)
* 8-10 sierpnia – Autodrom Most (Czechy)
* 22-24 sierpnia – Slovakia Ring (SÅ‚owacja)
* 12-14 wrzeÅ›nia – Automotodrom Brno (Czechy)
* 26-28 wrzeÅ›nia – Tor PoznaÅ„ (Polska)
www.volkswagencastrolcup.pl – najÅ›wieższe informacje
Na stronie internetowej pucharu www.volkswagencastrolcup.pl dostÄ™pne sÄ… informacje dotyczÄ…ce wszystkich rund, zawodników, torów wyÅ›cigowych oraz samochodu. W ciÄ…gu weekendu wyÅ›cigowego publikowane bÄ™dÄ… aktualne informacje o przebiegu treningów, kwalifikacji oraz wyÅ›cigów. W zakÅ‚adce media zamieszczane sÄ… komunikaty prasowe oraz zdjÄ™cia.
Castrol wspiera najlepszych
W ramach globalnego partnerstwa, marki Castrol i Volkswagen już od wielu lat razem opracowujÄ… nowoczesne rozwiÄ…zania technologiczne i udoskonalajÄ… oleje oraz inne pÅ‚yny eksploatacyjne, które sÄ… stosowane fabrycznie w autach grupy Volkswagen. WspóÅ‚praca oznacza również wspólne projekty w sportach motorowych i liczne sukcesy takie jak na przykÅ‚ad zwyciÄ™stwo Sebastiana Ogiera w Rajdowych Mistrzostwach Åšwiata.
Sponsorzy gÅ‚ówni: Castrol, Hankook, VW Bank Polska oraz STS Centrum Dystrybucji Samochodów.
Partnerzy: VW Motorsport, Volkswagen R GmbH, PZM, ATS, OMP, Bilstein oraz Eibach.