Ford testuje obecnie system zautomatyzowanej jazdy, oparty na sztucznej inteligencji, zaprojektowany z myślą o podniesieniu efektywności tego etapu procesu produkcyjnego. W ramach projektu pojazdy nie tylko same zjeżdżają z linii montażowej, ale także samoczynnie dojeżdżają do końcowych stacji testowych i samoczynnie ładują akumulator przed dotarciem na parking, gdzie czekają na dostarczenie klientom.
Projekt E-SELF należy do szeregu inicjatyw badawczych, które mogÄ… podnieść potencjaÅ‚ wspartego inwestycjami o wartoÅ›ci 2 miliardów dolarów Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii, gdzie w tym roku rozpocznie siÄ™ montaż modeli elektrycznych.
„Ford opracowuje od nowa portfolio swoich modeli dla Europy, a analiza sposobu produkcji naszych nowych pojazdów elektrycznych jest integralnÄ… częściÄ… tego procesu” – powiedziaÅ‚ kierujÄ…cy projektem Ford Frank Schwarz. „Wprowadzenie na liniÄ™ montażowÄ… rozwiÄ…zaÅ„ z zakresu autonomicznej jazdy mogÅ‚oby przyczynić siÄ™ do wzrostu efektywnoÅ›ci i bezpieczeÅ„stwa, jednoczeÅ›nie umożliwiajÄ…c pracownikom skupienie siÄ™ na najważniejszych zadaniach”.
w ubiegÅ‚ym miesiÄ…cu Ford zaprezentowaÅ‚ nowego, w peÅ‚ni elektrycznego Explorera, który bÄ™dzie pierwszym elektrycznym modelem osobowym firmy, montowanym na dużą skalÄ™ w Centrum Produkcji Samochodów Elektrycznych Forda w Kolonii. Do 2026 roku Ford planuje sprzedawać w Europie ponad 600 000 pojazdów elektrycznych rocznie, a do roku 2030 zaoferować klientom gamÄ™ w peÅ‚ni elektrycznych modeli osobowych.
Od dwóch i póÅ‚ roku Ford prowadzi próby rozwiÄ…zania z Instytutem Inżynierii Samochodowej Politechniki Braunschweig oraz z Kopernikus Automotive. Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu przekazaÅ‚o na ten cel dofinansowanie w wysokoÅ›ci 2 mln euro.
Projekt E-SELF wykorzystuje do sterowania i monitorowania pojazdów komunikacjÄ™ pomiÄ™dzy samochodem a infrastrukturÄ…. Czujniki umieszczone wokóÅ‚ zakÅ‚adu mogÄ… identyfikować zagrożenia znajdujÄ…ce siÄ™ na drodze pojazdu, takie jak osoba lub inny samochód, a w razie potrzeby wymuszać hamowanie lub zatrzymanie.
Same testy koÅ„cowe mogÄ… obejmować kilkanaÅ›cie lub wiÄ™cej przejazdów miÄ™dzy różnymi lokalizacjami, zanim samochody dojadÄ… na parking, gdzie czekajÄ… na odbiór i dostawy drogÄ… lÄ…dowÄ…, kolejÄ… i promem. DziÄ™ki wykorzystaniu rozwiÄ…zaÅ„ opartych na sztucznej inteligencji, pojazdy te po prostu przejeżdżaÅ‚yby wszystkie te odcinki autonomicznie, koÅ„czyÅ‚yby naÅ‚adowane i gotowe do jazdy. System dziaÅ‚a w przypadku wszystkich modeli wyposażonych w automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów, elektronicznÄ… kontrolÄ™ stabilnoÅ›ci, elektryczny hamulec postojowy i elektronicznie sterowany ukÅ‚ad ukÅ‚ad kierowniczy; jedynym dodatkowym wymogiem jest inteligentny moduÅ‚ komunikacyjny umożliwiajÄ…cy interakcjÄ™ z infrastrukturÄ….