WiÄ™kszość tego typu testów przeprowadzanych jest jeszcze na etapie prototypu samochodu. Tuż przed opuszczeniem fabryki auta poddawane sÄ… kolejnym testom, tak aby nowy wÅ‚aÅ›ciciel otrzymaÅ‚ idealnie dopracowany pojazd. SzczegóÅ‚owe testy gwarantujÄ… jakość i niezawodność zarówno poszczególnych części, jak i caÅ‚ego samochodu.
Opony, które sÄ… w stanie okrążyć Å›wiat cztery razy
OkoÅ‚o pięćdziesiÄ™ciu inżynierów testuje prototypy, przejeżdżajÄ…c ponad 1 200 000 kilometrów rocznie po ekstremalnych terenach. Trasa ta odpowiada czterokrotnemu okrążeniu planety. Każda część koÅ‚a musi wykazywać odporność zarówno na oblodzenie rosyjskich dróg, jak i na 50-stopniowy skwar marokaÅ„skiej pustyni.
Na liczÄ…cej 3000 kilometrów żwirowej trasie setki tysiÄ™cy fragmentów skaÅ‚ uderza w podwozie samochodu, nadkola i zderzaki. Egzamin bÄ™dzie zdany, jeÅ›li części wytrzymajÄ… to ekstremalne obciążenie.
Kolejny test ma na celu udowodnienie, że ponad 2 200 pojazdów wyjeżdżajÄ…cych codziennie z linii montażowej jest odpornych nawet na monsunowe deszcze. Kabina pasażerska musi wykazać swojÄ… wodoszczelność w starciu z 2 500 litrami wody, które oblewajÄ… jÄ… w ciÄ…gu 10 minut.
TysiÄ…ce interakcji
A ile razy dziennie kierowca wsiada i wysiada z samochodu? W prototypach SEAT-a wsiadanie i wysiadanie z pojazdu powtarza siÄ™ aż 20 000 razy z rzÄ™du. Ruchy odtwarzane sÄ… przez maszyny symulujÄ…ce pracÄ™ kierowcy i pasażerów siedzÄ…cych na siedzeniach, opierajÄ…cych siÄ™ o materiaÅ‚ na poduszkach i oparciach. Ponadto w każdym modelu oparcia foteli sÄ… skÅ‚adane do 20 000 razy w celu sprawdzenia ich wytrzymaÅ‚oÅ›ci.
Także dźwięk wytwarzany przez zamykające się drzwi robi wrażenie na nowym nabywcy samochodu. Z tego powodu wykonuje się 30 000 zamknięć drzwi, aby mieć pewność, że każdy model wydaje przy tym odgłos delikatnego, subtelnego kliknięcia.
Do 5 000 wciśnięć przycisku
Każdy przycisk, pokrÄ™tÅ‚o i mechanizm sterowania musi w dotyku kojarzyć siÄ™ z wysokÄ… jakoÅ›ciÄ… i precyzjÄ…. Z tego powodu przyciski na ekranie, przeÅ‚Ä…czniki wyboru radia i klimatyzacji sÄ… naciskane nawet 5 000 razy. Specjalny dziaÅ‚ SEAT-a, który bada wszystkie interakcje zwiÄ…zane z dotykiem, przeprowadza testy trzy lata przed uruchomieniem produkcji pojazdów.
2 mln km testów drogowych
Celem badania jest przetestowanie prawidÅ‚owego dziaÅ‚ania ukÅ‚adu hamulcowego i sprawdzenie, czy nie wydaje on nieprzyjemnych odgÅ‚osów. To ostateczny test, jakiemu poddawane sÄ… samochody przed dostarczeniem ich do dealerów. Kierowcy przeprowadzajÄ…cy finalne badanie aut pokonujÄ… rocznie w sumie 2 miliony kilometrów na torach o nierównych nawierzchniach i zboczach, brukowanych kamieniach i szeÅ›ciu różnych rodzajach chodników. Wszystko po to, aby nowy SEAT byÅ‚ sprawdzony w każdym calu.
Tak rygorystycznym testom poddawane sÄ… wszystkie nowoÅ›ci SEAT-a – wÅ‚Ä…cznie z nowym SUV-em, który wprowadzony zostanie w 2018 roku i uzupeÅ‚ni gamÄ™ uterenowionych aut hiszpaÅ„skiej marki, do której należą obecnie modele Ateca i Arona. Ich wÅ‚aÅ›ciciele także dobrze wiedzÄ…, że swoimi autami potrafiÄ… z powodzeniem pokonać każdÄ… trasÄ™.