SEAT i sztuka, czyli sekrety rzeźbiarza samochodów
Dodano: 2019-02-06
Wyświetlono: 1061 razy
Gdy MichaÅ‚ AnioÅ‚ pięć wieków temu mówiÅ‚, że rzeźbiarstwo to odrzucanie z bryÅ‚y tego, co niepotrzebne, nie mógÅ‚ znać Carlosa Arcosa z SEAT-a. Gdyby jednak znaÅ‚, pewnie zmieniÅ‚by zdanie – Carlos Acros niczego nie odrzuca, a mimo to tworzy prawdziwe arcydzieÅ‚a. Jego tworzone od podstaw rzeźby samochodów w skali 1:1 to nie kolejny element cyklu produkcyjnego, lecz mistrzostwo designu i Sztuka przez wielkie S.
Praca rzeźbiarza niewielu osobom kojarzy siÄ™ z motoryzacjÄ…. NiesÅ‚usznie, bo w branży motoryzacyjnej można spotkać prawdziwych artystów rzeźbiarstwa. DziÄ™ki ich rÄ™kom ożywajÄ… szkice projektantów, co pozwala zobaczyć, jak w rzeczywistoÅ›ci bÄ™dÄ… wyglÄ…daÅ‚y linie nakreÅ›lone do tej pory tylko na papierze albo w pamiÄ™ci komputera. TakÄ… pracÄ™ wykonuje Carlos Arcos, który jest odpowiedzialny za modelowanie konstrukcji zewnÄ™trznych dla SEAT-a.
– PostÄ™p technologiczny w branży jest ogromny, co przekÅ‚ada siÄ™ także na etap tworzenia aut. Choć projektanci mogÄ… korzystać z rzeczywistoÅ›ci wirtualnej, model stworzony za pomocÄ… syntetycznej gliny jest nadal kluczowÄ… częściÄ… procesu projektowania. To wtedy po raz pierwszy można zobaczyć i poczuć prawdziwe wymiary samochodu, jego linie i ksztaÅ‚ty. Można go dotknąć i ocenić – opowiada Carlos Arcos.
Najnowszym dzieÅ‚em Carlosa i jego zespoÅ‚u jest model SEAT Tarraco. Nowoczesny SUV byÅ‚ projektem wyjÄ…tkowym – ze wzglÄ™du na jego duże rozmiary nad bryÅ‚Ä… pracowaÅ‚o czterech modelarzy. Przez dwa miesiÄ…ce zużyto pięć ton gliny.
– W czasie pracy jestem w ciÄ…gÅ‚ym kontakcie z projektantami. Zdarza siÄ™, że już podczas modelowania auta na plany nanoszone sÄ… poprawki – ważne, żebyÅ›my nie tylko poznali je jak najwczeÅ›niej, lecz przede wszystkim żebyÅ›my mogli wczuć siÄ™ w zamysÅ‚ designerów, wiedzieć, jaki charakter ma samochód i co zmiany majÄ… wyrażać. Wtedy najlepiej możemy oddać je na tworzonym modelu – podkreÅ›la hiszpaÅ„ski rzeźbiarz.
Po zamkniÄ™ciu fazy projektowej gliniany samochód jest prawie nie do odróżnienia od jego stalowych nastÄ™pców. Jest w peÅ‚ni pomalowany lakierem i zawiera wszystkie charakterystyczne elementy m.in. przedniÄ… kratkÄ™, reflektory czy lusterka zewnÄ™trzne. Ma nawet szyby w oknach.
– Używam rÄ…k, aby poczuć samochód, jego linie, jego powierzchniÄ™... To twórcza praca, która zmienia siÄ™ każdego dnia. Modelarze czy rzeźbiarze motoryzacyjni muszÄ… do perfekcji opanować umiejÄ™tność konwersji tego, co widzÄ… w wymiarze 2D, na rzeczywistość przestrzennÄ…. To wymaga m.in. kontrolowania cieni i korelacji miÄ™dzy liniami i powierzchniami podczas modelowania – mówi Carlos Acros, który tworzy gliniane samochody od prawie dwudziestu lat.
Praca nad każdym modelem zaczyna siÄ™ od podgrzania gliny do 60°C. Ta prosta z pozoru czynność wymaga dużego doÅ›wiadczenia – glina szybko siÄ™ ochÅ‚adza, wiÄ™c do pieca grzewczego trafić powinna dokÅ‚adnie przemyÅ›lana liczba glinianych kostek. Bazowe kontury auta wycinane sÄ… m.in. frezarkÄ…. Potem zaczyna siÄ™ mozolna rÄ™czna praca szpatuÅ‚kami i dÅ‚utami. Carlos Arcos nie ukrywa, że z każdym modelem SEAT-a czuje emocjonalnÄ… więź.
– Postrzegam je trochÄ™ jak wÅ‚asne dzieci. Kiedy po jakimÅ› czasie widzÄ™ je na drodze, to czujÄ™, że w każdym z nich jest jakaÅ› część mnie. Jestem z tego ogromnie dumny – zaznacza.