PracujÄ…ca pod maskÄ… nowego modelu Corvette jednostka napÄ™dowa LT1 to pierwszy silnik typu small block piÄ…tej generacji. ZostaÅ‚ on wyposażony w wiele zaawansowanych technologii, jak bezpoÅ›redni wtrysk paliwa, funkcjÄ™ aktywnego zarzÄ…dzania paliwem AFM (Active Fuel Management) oraz ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du, który zwiÄ™ksza wydajność procesu spalania.
„Podczas prac nad LT1 dążyliÅ›my do stworzenia silnika wyznaczajÄ…cego nowe standardy w kategorii sportowych jednostek napÄ™dowych”, powiedziaÅ‚a Mary Barra, wiceprezes ds. globalnego rozwoju produktu. „WierzÄ™, że udaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć cel poprzez opracowanie prawdziwego dzieÅ‚a sztuki technologicznej, Å‚Ä…czÄ…cego w sobie zaawansowane technologie, które można znaleźć tylko w nielicznych konstrukcjach na caÅ‚ym Å›wiecie”.
„Elementem, który wyróżnia nasz silnik na tle konkurencji jest zaawansowany ukÅ‚ad spalania, który pozwala wydobyć peÅ‚en potencjaÅ‚ z zastosowanych technologii. Wszystko to czyni z jednostki LT1 jednÄ… z najbardziej zaawansowanych konstrukcji V8 na Å›wiecie”, dodaÅ‚a Barra.
Ostateczne dane dotyczÄ…ce mocy, osiÄ…gów i zużycia paliwa zostanÄ… podane dopiero na poczÄ…tku przyszÅ‚ego roku, jednak szacuje siÄ™, że nowy model bÄ™dzie:
- Najmocniejszym standardowym Chevroletem Corvette w historii, generującym według wstępnych danych 450 KM mocy (335 kW) i 610 Nm maksymalnego momentu obrotowego
- Najszybszym standardowym Chevroletem Corvette w historii, przyspieszającym od 0 do 100 km/h w czasie poniżej czterech sekund
- Najoszczędniejszym modelem Corvette w historii, osiągającym wydajność paliwową w autostradowym cyklu pomiarowym EPA 2013 na poziomie 26 mpg, co odpowiada zużyciu paliwa wynoszącemu około 9 l/100 km
„NajwiÄ™kszym wyzwaniem podczas prac nad samochodem sportowym jest uzyskanie wiÄ™kszej dynamiki oraz wyższej mocy przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i to wÅ‚aÅ›nie udaÅ‚o nam siÄ™ osiÄ…gnąć”, powiedziaÅ‚ Tadge Juechter, gÅ‚ówny inżynier modelu Corvette. „DziÄ™ki zastosowaniu najnowoczeÅ›niejszej technologii mogliÅ›my w peÅ‚ni wykorzystać potencjaÅ‚ ukryty w każdej kropli paliwa i dlatego oczekujemy, że nowy Chevrolet Corvette bÄ™dzie najbardziej wydajnym na rynku samochodem sportowym w klasie mocy okoÅ‚o 450 KM”.
Zaawansowany ukÅ‚ad spalania zoptymalizowany podczas analiz trwajÄ…cych sześć milionów godzin
„LT1 reprezentuje najwiÄ™kszy postÄ™p, jaki dokonaÅ‚ siÄ™ w blisko 60-letniej historii silników typu small block. DziÄ™ki temu jednostka pracujÄ…ca pod maskÄ… nowego modelu jest jednÄ… z najlepszych konstrukcji tego typu na Å›wiecie”, powiedziaÅ‚ Sam Winegarden, wiceprezes ds. konstrukcji globalnych silników. „ZL1 bÄ™dzie odznaczaÅ‚ siÄ™ wysokÄ… mocÄ… osiÄ…ganÄ… w szerokim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowych. Wartość momentu obrotowego generowanego poniżej 4000 obr./min przez jednostkÄ™ napÄ™dowÄ… nowego Chevroleta Corvette jest porównywalna z wartoÅ›ciÄ… osiÄ…ganÄ… przez legendarny silnik LS7 o pojemnoÅ›ci 7 litrów, montowany w obecnym modelu Corvette Z06. LT1 to wspaniaÅ‚a jednostka, a kierowcy bÄ™dÄ… mogli doÅ›wiadczyć jej porywajÄ…cej mocy i wysokiego momentu obrotowego po każdym naciÅ›niÄ™ciu pedaÅ‚u gazu”.
Wyższa moc i wiÄ™ksza wydajność to zasÅ‚uga wnikliwych analiz – w tym obliczeniowej mechaniki pÅ‚ynów – przeprowadzonych przez inżynierów Chevroleta, których celem byÅ‚o zoptymalizowanie ukÅ‚adu spalania, bezpoÅ›redniego wtrysku paliwa, funkcji aktywnego zarzÄ…dzania paliwem AFM oraz ukÅ‚adu zmiennych faz rozrzÄ…du. Program rozwoju silnika pochÅ‚onÄ…Å‚ ponad dziesięć milionów godzin analiz komputerowych, w tym sześć milionów godzin przeznaczonych wyÅ‚Ä…cznie na testy zaawansowanego ukÅ‚adu spalania.
NowoÅ›ciÄ… w konstrukcji silnika jest bezpoÅ›redni wtrysk paliwa, który w dużej mierze przyczynia siÄ™ do zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci procesu spalania poprzez dokÅ‚adniejsze spalanie paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej. Wszystko to zasÅ‚uga kontrolowanego przepÅ‚ywu mieszanki oraz precyzyjnie ustalonych wtrysków paliwa. BezpoÅ›redni wtrysk utrzymuje również niższÄ… temperaturÄ™ w komorze spalania. Kolejnym wymiernym efektem jest redukcja emisji, a w szczególnoÅ›ci emisji wÄ™glowodoru podczas uruchamiania zimnego silnika, o okoÅ‚o 25 procent.
Funkcja aktywnego zarzÄ…dzania paliwem AFM (Active Fuel Management), zastosowana po raz pierwszy w modelu Corvette, pomaga zaoszczÄ™dzić paliwo poprzez niezauważalne dla użytkownika odÅ‚Ä…czenie poÅ‚owy cylindrów podczas jazdy przy niskim obciążeniu jednostki napÄ™dowej.
Z kolei ukÅ‚ad zmiennych faz rozrzÄ…du, który koncern GM jako pierwszy opracowaÅ‚ dla silników górnozaworowych, zostaÅ‚ zmodernizowany pod kÄ…tem wspóÅ‚pracy z funkcjÄ… AFM oraz bezpoÅ›rednim wtryskiem paliwa, aby zoptymalizować osiÄ…gi oraz wydajność paliwowÄ… i emisjÄ™ spalin.
Zastosowane technologie stanowiÄ… wsparcie dla zaawansowanego ukÅ‚adu spalania, który obejmuje nowÄ… gÅ‚owicÄ™ cylindrów oraz na nowo wyprofilowane tÅ‚oki, które w gÅ‚ównej mierze przyczyniajÄ… siÄ™ do osiÄ…gniÄ™cia wysokiego stopnia sprężania oraz optymalnych parametrów przepÅ‚ywu mieszanki.
GÅ‚owica cylindrów zawiera mniejsze komory spalania, zaprojektowane tak, aby stanowić idealne dopeÅ‚nienie pojemnoÅ›ci denka tÅ‚oków o niespotykanej konfiguracji powierzchni. Mniejsza komora oraz wyprofilowane tÅ‚oki umożliwiÅ‚y osiÄ…gniÄ™cie stopnia sprężania wynoszÄ…cego 11,5:1, natomiast w gÅ‚owicy zastosowano duże, proste, prostokÄ…tne szczeliny wlotowe o nieznacznie skrÄ™conym ksztaÅ‚cie, który poprawia przepÅ‚yw mieszanki. Inżynierowie Chevroleta zmodyfikowali również poÅ‚ożenie zaworów wlotowych i wylotowych w stosunku do ukÅ‚adu znanego z poprzedniego silnika. Zmianie ulegÅ‚ również kÄ…t poÅ‚ożenia i gÅ‚Ä™bokość zamontowania Å›wiecy zapÅ‚onowej, która realizuje teraz wyÅ‚adowania elektryczne bliżej Å›rodka komory, co pozwala zoptymalizować proces spalania.
Niespotykana konfiguracja powierzchni tÅ‚oków, osiÄ…gniÄ™ta w wyniku szeroko zakrojonych analiz, sprzyja precyzyjnemu kierowaniu paliwa, co z kolei zapewnia bardziej wydajne spalanie. Kontury denka tÅ‚oków zostaÅ‚y obrobione w celu uzyskania idealnych wymiarów, niezbÄ™dnych z punktu widzenia precyzyjnej kontroli przepÅ‚ywu mieszanki i stopnia sprężania.
Sportowe dziedzictwo, najlepsze osiÄ…gi
Pierwszy silnik V8 typu small block zadebiutowaÅ‚ w modelu Corvette w 1955 roku. Jednostka wyposażona w czterogardzielowy gaźnik miaÅ‚a pojemność 4,3 litra (265 cali szeÅ›ciennych) i moc 195 KM. Pięć lat później Chevrolet Corvette z silnikiem V8 wywalczyÅ‚ swoje pierwsze zwyciÄ™stwo w 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans.
W roku 2012 Chevrolet Corvette Racing C6.R z jednostkÄ… small block pokonaÅ‚ modele Ferrari, BMW i Porsche, zdobywajÄ…c tytuÅ‚ mistrzowski w klasyfikacji kierowców, zespoÅ‚ów i konstruktorów w amerykaÅ„skiej serii wyÅ›cigów Le Mans (ALMS – American Le Mans Series) w klasie GT. Corvette Racing jest tym samym najbardziej utytuÅ‚owanym zespoÅ‚em w historii ALMS, majÄ…cym na swoim koncie Å‚Ä…cznie 77 zwyciÄ™stw w klasie, osiem tytuÅ‚ów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców oraz dziewięć tytuÅ‚ów mistrzowskich w klasyfikacji konstruktorów i zespoÅ‚ów od 2001 roku.
„Wymagania w stosunku do silnika dla auta sportowego i seryjnego sÄ… podobne”, powiedziaÅ‚ Jordan Lee, gÅ‚ówny inżynier ds. silnika small block i manager programu. „W obu przypadkach dążymy do opracowania jednostki, która jest mocna, wydajna, kompaktowa, lekka i wytrzymaÅ‚a. PoÅ‚Ä…czenie tych cech byÅ‚o kluczem do sukcesu oryginalnego silnika small block. DziÅ›, dziÄ™ki najnowoczeÅ›niejszym rozwiÄ…zaniom technologicznym, jeden z najlepszych na Å›wiecie silników dla samochodu sportowego jest jeszcze lepszy”.
Silnik pracujÄ…cy w nowym modelu jest na przykÅ‚ad o 18 kilogramów lżejszy od jednostki DOHC V8 twin-turbo o pojemnoÅ›ci 4,4 litra i podobnej mocy stosowanej przez konkurencjÄ™. Niższa waga przekÅ‚ada siÄ™ nie tylko na lepszy stosunek mocy do masy, ale także zapewnia niemal idealny rozkÅ‚ad mas w stosunku 50/50, co pozytywnie wpÅ‚ywa na wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdne i precyzjÄ™ kierowania.
Nowy silnik jest także o 10 centymetrów krótszy od konkurencyjnego silnika DOHC V8, dziÄ™ki czemu samochód lepiej siÄ™ prowadzi poprzez obniżenie Å›rodka ciężkoÅ›ci. Taka konstrukcja pozwala również na niższe poprowadzenie maski silnika i uzyskanie wizerunku typowego dla Chevroleta Corvette, a także zapewnia kierowcy lepszÄ… widoczność.
Jednostka LT1 jest trzecim silnikiem w historii modelu Corvette oznaczonym tym symbolem – wczeÅ›niejsze wersje pojawiÅ‚y siÄ™ na rynku w roku 1970 (pierwsza generacja) i 1992 (druga generacja). Wszystkie generacje silnika LT1 i wszystkie jednostki typu small block dzielÄ… kompaktowe wymiary, które umożliwiajÄ… umieszczenie ich pod maskami takich modeli, jak Corvette.
„Moc i wydajność silnika V8 small block staÅ‚y siÄ™ znakiem rozpoznawczym Chevroleta Corvette”, powiedziaÅ‚ Lee. „Kompaktowe rozmiary i doskonaÅ‚y stosunek mocy do masy to także niezaprzeczalne atuty tej konstrukcji. Nowa jednostka LT1 odegra bardzo ważnÄ… rolÄ™ w budowaniu wizerunku modelu Corvette, jako Å›wiatowego lidera w kwestii technologii i osiÄ…gów”.