917-001 przywrócone do oryginalnego stanu z 1969 r.
Samochód sportowy startujÄ…cy w grupie 4, opracowany z myÅ›lÄ… o zwyciÄ™stwie w 24‑godzinnym wyÅ›cigu Le Mans i wygraniu Mistrzostw Åšwiata Producentów. Zbudowany w 1969 r., byÅ‚ pierwszym z puli 25 egzemplarzy wymaganej do uzyskania homologacji. Numer 1 daÅ‚ poczÄ…tek bezprecedensowej historii sukcesu wyÅ›cigowej maszyny 917 i stanowi najwiÄ™kszÄ… atrakcjÄ™ specjalnej wystawy. Od ponad roku nad jego odnowieniem wspólnie pracowali muzealni mechanicy oraz byli technicy i inżynierowie z Zuffenhausen i Weissach, archiwum historyczne Porsche AG, a także firmy partnerskie. Pojazd jest teraz w dokÅ‚adnie takim samym stanie, w jakim byÅ‚ 12 marca 1969 r., kiedy to zostaÅ‚ zaprezentowany Å›wiatu podczas salonu samochodowego w Genewie.
917 z krótkim tyÅ‚em – zwyciÄ™zcy Le Mans z 1970 i 1971 r.
Dwie kolejne atrakcje specjalnej wystawy to obie zwyciÄ™skie maszyny 24-godzinnego wyÅ›cigu Le Mans w latach 1970 i 1971. W 1970 r. Hans Herrmann i Richard Attwood poprowadzili 917 KH („krótki ogon”) z numerem 23, w sÅ‚ynnym biaÅ‚o-czerwonym malowaniu Salzburg Design, do pierwszego z 19 dotychczasowych zwyciÄ™stw Porsche w „generalce” na torze nad rzekÄ… Sarthe. W nastÄ™pnym roku ich sukces powtórzyli Helmut Marko i Gijs van Lennep. PokonujÄ…c dystans 5335 km ze Å›redniÄ… prÄ™dkoÅ›ciÄ… 222,3 km/h, ustanowili przy tym dwa rekordy niepobite przez kolejne 39 lat.
SzczegóÅ‚owe spojrzenie na fascynujÄ…cÄ… technikÄ™ Porsche 917
Poza siedmioma innymi egzemplarzami 917 – w tym 917 PA Spyder, które zostaÅ‚o samochodem testowym z 16-cylindrowym silnikiem, a także wersji z „dÅ‚ugim ogonem” oraz turbo – w ramach specjalnej wystawy można szczegóÅ‚owo zapoznać siÄ™ z rozwiÄ…zaniami technicznymi poszczególnych wariantów. DzieÅ‚o sztuki w postaci 12‑cylindrowego silnika zaprojektowanego przez Hansa Mezgera ilustrujÄ… liczne niewielkie eksponaty, takie jak waÅ‚y korbowe, zestawy tÅ‚oków i tulei cylindrowych, waÅ‚ki rozrzÄ…du oraz turbosprężarki. Komponenty z wÅ‚ókna szklanego z etapu renowacji 917-001 demonstrujÄ… obowiÄ…zujÄ…cy już w tamtych czasach wysoki standard budowy nadwozi.
911 Turbo pokazuje, jak wyÅ›cigowa technika wkroczyÅ‚a do seryjnej produkcji – na przykÅ‚adzie komponentów takich jak turbosprężarka oraz elementy ukÅ‚adu hamulcowego. Wraz z tym modelem turbodoÅ‚adowanie, z powodzeniem stosowane w modelach 917/10 i 917/30, w 1974 r. trafiÅ‚o do seryjnego samochodu sportowego Porsche. NiedÅ‚ugo później, w r. modelowym 1978, 911 Turbo skorzystaÅ‚o też z hamulców, które w podobnej formie opracowano wczeÅ›niej dla 917. Tak jak w przypadku samochodu wyÅ›cigowego, staÅ‚e zaciski hamulcowe zostaÅ‚y tu wykonane z materiaÅ‚u z lekkich stopów i miaÅ‚y cztery tÅ‚oki.
917 jako inspiracja dla inżynierów i projektantów Porsche
Dwa kolejne eksponaty demonstrujÄ… stopieÅ„, w jakim 917 przez kolejne dziesiÄ™ciolecia pozostawaÅ‚o w pamiÄ™ci inżynierów i projektantów Porsche. W 1970 r. powstaÅ‚ studyjny model w skali 1:4, który pierwotnie byÅ‚ jednym z projektów podczas opracowywania 917/20 „Pink Pig” (z ang. „Różowa Åšwinka”). Model ten byÅ‚ dalej rozwijany przez zespóÅ‚ pod kierownictwem Anatole'a Lapine'a, ówczesnego szefa dziaÅ‚u designu. Ekipa zamieniÅ‚a go w wizjonerski pojazd przyszÅ‚oÅ›ci, który poza opÅ‚ywowym nadwoziem otrzymaÅ‚ nawet jednostkÄ™ komputerowÄ….
Ponad 40 lat później projektanci po raz kolejny podjÄ™li temat 917 – tym razem w formie studium koncepcyjnego z 2013 r. pod tytuÅ‚em „917 Living Legend” (z ang. „917 – żywa legenda”), które Porsche Museum w ramach specjalnej wystawy po raz pierwszy zaprezentuje publicznoÅ›ci. Gliniany model w skali 1:1 powstaÅ‚ z myÅ›lÄ… o powrocie Porsche do elitarnej klasy wyÅ›cigów wytrzymaÅ‚oÅ›ciowych – LMP1, w celu odnoszenia kolejnych zwyciÄ™stw w generalnej klasyfikacji Le Mans. Niewielki zespóÅ‚ projektantów, ekspertów do spraw aerodynamiki, specjalistów w zakresie pakietów nadwozi oraz techników z dziedziny podwozi i ukÅ‚adów napÄ™dowych zaprojektowaÅ‚ ten hoÅ‚d dla legendarnego 917 z numerem startowym 23, w barwach „Salzburg Design”, w ciÄ…gu zaledwie 6 miesiÄ™cy.
Historia i technologia 917 ożywają
OdwiedzajÄ…cy mogÄ… poznać „wyÅ›cigowy samochód stulecia” z pomocÄ… szeÅ›ciu skrzyÅ„ z narzÄ™dziami: poza fascynujÄ…cÄ… technikÄ… 917 oddajÄ… one ówczesny klimat wyÅ›cigów, dokumentujÄ… sponsorowanie marki, a także obrazujÄ… transfer rozwiÄ…zaÅ„ z 917 do kolejnych wyÅ›cigowych i seryjnych aut Porsche. DoÅ›wiadczenia, jakie goÅ›cie gromadzÄ… przy poznawaniu 917, wzbogacajÄ… interaktywne stacje, wykorzystujÄ…ce prezentacje multimedialne z emocjonujÄ…cymi scenami filmowymi z historycznych wyÅ›cigów.
Prawdziwa wyścigowa atmosfera i rocznicowy album
SpecjalnÄ… wystawÄ™, która prawdopodobnie wyróżnia siÄ™ najwiÄ™kszym jak dotÄ…d „zastÄ™pem” koni mechanicznych, uzupeÅ‚niajÄ… liczne wyÅ›cigowe plakaty i drobne eksponaty. Ponadto z okazji 50-lecia 917 muzealny sklep oferuje specjalnÄ… gamÄ™ produktów, w tym rocznicowy album pt. „Colours of Speed – 50 Jahre Porsche 917” („Kolory prÄ™dkoÅ›ci – 50 lat Porsche 917”) wydany w ramach „Edition Porsche Museum” oraz fartuch do grilla zaprojektowany dla uczczenia 917/20 „Pink Pig”.
Muzeum Porsche jest otwarte od wtorku do niedzieli, w godzinach od 9 do 18. Wszelkie istotne informacje można znaleźć na stronie internetowej www.porsche.de/museum.