We wszystkich sytuacjach drogowych, od sportowego prowadzenia na krÄ™tych górskich drogach, po dÅ‚ugie odcinki jazdy autostradowej czy codzienne dojazdy do pracy, modele Audi S TDI Å‚Ä…czÄ… w sobie wyjÄ…tkowÄ… zwinność, bÅ‚yskawiczne zwiÄ™kszanie mocy i dużą siÅ‚Ä™ ciÄ…gu z niskim zużyciem paliwa i dużym zasiÄ™giem. Interakcja wysokoobrotowego silnika 3.0 V6 TDI z zasilanÄ… elektrycznie sprężarkÄ… (EAV) oraz 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid, dajÄ… po temu idealne podstawy.
PÅ‚ynne dostarczanie mocy i poczucie sportowej jazdy
DziÄ™ki trzylitrowej jednostce napÄ™dowej V6 TDI, z zaledwie 2500 obr./min generujÄ…cej maksymalny moment obrotowy 700 Nm, szybko reagujÄ…cej sprężarce z napÄ™dem elektrycznym (EAV) i zasilajÄ…cemu jÄ… 48-woltowemu gÅ‚ównemu ukÅ‚adowi elektrycznemu, wysoka moc ukÅ‚adu napÄ™dowego jest dostÄ™pna w szerokim zakresie prÄ™dkość obrotowych silnika. Wynik: natychmiastowe reakcja już przy minimalnych obrotach i duży, staÅ‚y przyrost mocy aż do 3100 obr./min. Ponadto w poÅ‚Ä…czeniu z 48-woltowym systemem hybrydowym mild-hybrid, silnik V6 TDI oferuje bezkonkurencyjny zasiÄ™g: na przykÅ‚ad S6 Limousine ze zbiornikiem o pojemnoÅ›ci 73 l., może przejechać na jednym zbiorniku paliwa okoÅ‚o 1170 km, odnotowujÄ…c spalanie rzÄ™du ok. 6,2 l/100 km.
Modele Audi S TDI z segmentów Å›redniego i wyższego-Å›redniego dajÄ… klientom szerokÄ… gamÄ™ wyboru obejmujÄ…cÄ… pojazdy w caÅ‚ym spektrum wydajnoÅ›ci: od wyraziÅ›cie sportowych do komfortowych, gdzie komfort postrzegany jest z punktu widzenia ogólnej koncepcji, ukÅ‚adu napÄ™dowego i wyposażenia. To czyni je pojazdami idealnymi do odbywania dÅ‚ugich podróży, a jednoczeÅ›nie autami ze sportowym zaciÄ™ciem. S4 i S5 to dynamicznie przyspieszajÄ…ce pojazdy segmentu D, S6 to mocna, biznesowa limuzyna, S6 Avant to elegancki wariant kombi, a S7 Sportback ma charyzmÄ™ czterodrzwiowego Gran Turismo. Nowo zaprezentowana druga generacja SQ5 TDI wpisuje siÄ™ z kolei w tradycjÄ™ praktycznych, mocnych SUV-ów.
Uderzenie momentu obrotowego: 700 Nm pochodzących z jednostki V6 TDI, turbosprężarki, EAV oraz z 48-woltowego systemu elektrycznego
Modele S TDI czerpiÄ… z udanej koncepcji SQ7 TDI, jednak w poÅ‚Ä…czeniu z silnikiem V6 idÄ… jeszcze o krok dalej. Duży, sportowy SUV byÅ‚ pierwszym Audi wyposażonym seryjnie w elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ™ EAV. Sprężarka ta gwarantuje szybki wzrost momentu obrotowego podczas przyspieszania. To samo rozwiÄ…zanie zastosowano w nowych modelach S. Dla uzyskania jeszcze krótszego czasu reakcji, sprężarka EAV zostaÅ‚a w nich przeniesiona tuż obok silnika. Gwarantuje to uzyskanie krótszych i bardziej bezpoÅ›rednich Å›cieżek przepÅ‚ywu gazów i jeszcze wiÄ™kszÄ… wydajność. Interakcja sprężarki elektrycznej i turbosprężarki umożliwia natychmiastowÄ… reakcjÄ™ i Å›wietne przyspieszenie we wszystkich sytuacjach drogowych.
Sprężarka elektryczna jest zasilana z 48-woltowego ukÅ‚adu hybrydowego mild-hybrid, co oznacza, że w prawie każdej sytuacji dostÄ™pna jest tu wystarczajÄ…ca moc energii elektrycznej. Inaczej niż w przypadku konwencjonalnej turbosprężarki, jest ona uruchamiana wyÅ‚Ä…cznie za pomocÄ… zasilania elektrycznego. Ma bardzo krótki czas reakcji: okoÅ‚o 250 milisekund. Kombinacja elektrycznie napÄ™dzanej sprężarki i turbosprężarki, w zakresie od 2500 do 3100 obr./min daje natychmiastowy, równy wzrost momentu obrotowego do maksymalnie 700 Nm. Kierowca ma poczucie pÅ‚ynnego dostarczania mocy i sportowej jazdy, nawet przy niskiej prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika.
Audi po raz pierwszy poÅ‚Ä…czyÅ‚o tu 48-woltowy gÅ‚ówny system elektryczny ze sprężarkÄ… elektrycznÄ… i silnikiem V TDI. Zestawienie sprężarki z napÄ™dem elektrycznym i systemu hybrydowego mild-hybrid (MHEV) w ten wysokowydajny gÅ‚ówny system elektryczny, jest potwierdzeniem kolejnego kroku w kierunku szeroko zakrojonej elektryfikacji marki. Sprężarka elektryczna zwiÄ™ksza osiÄ…gi, a system MHEV pomaga zmniejszyć zużycie paliwa. W zakresie prÄ™dkoÅ›ci od 55 do 160 km/h, samochód może nawet przez 40 sekund żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem. Podczas hamowania rekuperacyjnego maksymalna moc wyjÅ›ciowa wynosi 8 kW. Ponieważ system hybrydowy mild-hybrid jest poÅ‚Ä…czony z ukÅ‚adem czujników pojazdu, zużycie paliwa w modelach S w realnych warunkach jazdy spadÅ‚o nawet o 0,4 l/100 km.
Trzylitrową jednostkę napędową V6 TDI opracowano z myślą o wysokiej dynamice modeli S i pod wieloma względami dostosowano do zwiększonej mocy wyjściowej. Aluminiowe tłoki są teraz bardziej odporne na wysokie temperatury, zmodyfikowane zostały korbowody i wał korbowy, głowice zoptymalizowano jeśli chodzi o ich chłodzenie oraz powiększono pompy oleju i płynu chłodzącego. W sumie, te i inne adaptacje techniczne zapewniają o wiele większą wydajność. Dzięki wyjątkowej koncepcji połączenia mocnego silnika wysokoprężnego V6 i zelektryfikowanego napędu, modele S TDI charakteryzują się ogromnym zasięgiem.
Wszystkie Audi S TDI homologowane sÄ… zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp. System wtrysku paliwa Common Rail wtryskuje paliwo przez oÅ›miootworowe dysze, pod ciÅ›nieniem nawet 2500 barów. Tak osiÄ…gane wysokie ciÅ›nienie wtrysku umożliwia dokÅ‚adne rozpylenie oraz efektywne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. W zorientowanych na wysokÄ… moc silnikach Diesla, komponent oczyszczajÄ…cy spaliny zawiera dwa zintegrowane z podzespoÅ‚em silnika duże, wspóÅ‚dziaÅ‚ajÄ…ce ze sobÄ… moduÅ‚y. Katalizator NOC (NOx-Oxidation Catalyst) magazynuje tlenki azotu, aż do swojego caÅ‚kowitego wypeÅ‚nienia. Oczyszczanie odbywa siÄ™ poprzez wzbogacanie mieszanki. W celu zmniejszenia zwiÄ…zanego z tym zwiÄ™kszonego zużycia paliwa, katalizator NOC jest aktywny przede wszystkim w niskich temperaturach spalin. Po osiÄ…gniÄ™ciu wÅ‚aÅ›ciwej temperatury pracy, za przemianÄ™ NOx podczas jazdy po autostradzie lub poza terenem zabudowanym (np. w Å›rednim zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowej silnika) odpowiada drugi element — filtr czÄ…stek staÅ‚ych oleju napÄ™dowego powlekany SCR.
Dla kierowców lubiÄ…cych sportowÄ… jazdÄ™, miÅ‚oÅ›ników stylistyki i komfortu: zawieszenie, prezencja i wyposażenie
Modele S TDI sÄ… stworzone do dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów na autostradach i w dÅ‚ugich trasach. Åšwiadczy o tym nie tylko ukÅ‚ad napÄ™dowy, ale również ukÅ‚ad kierowniczy i zawieszenie. Zaawansowane rozwiÄ…zania techniczne zawieszenia gwarantujÄ… zwiÄ™kszonÄ… dynamikÄ™ skrÄ™tów. W modelach S6 i S7 standardem jest zawieszenie S Sport z ukÅ‚adem regulacji tÅ‚umienia. Opcjonalnie dostÄ™pne jest również bardziej komfortowo zestrojone, adaptacyjne zwieszenie pneumatyczne. Sportowe zawieszenie sprężynowo-pneumatyczne jest standardowo montowane w SQ5.
Na życzenie, zamiast standardowego ukÅ‚adu wspomagania kierownicy w S4 i S5 oraz progresywnego ukÅ‚adu kierowniczego w S6 i S7, Audi może zamontować dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy dostosowujÄ…cy swe przeÅ‚ożenie do prÄ™dkoÅ›ci jazdy. UkÅ‚ad ten standardowo montowany jest w modelu SQ5. Dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych dostÄ™pny jest opcjonalnie w modelach Audi S6 i S7. Modele klasy wyższej-Å›redniej można zamówić z lekkimi, odpornymi na Å›cieranie ceramicznymi tarczami hamulcowymi z wÅ‚ókna wÄ™glowego, które zapewniajÄ… maksymalne hamowanie nawet przy bardzo dużym obciążeniu. We wszystkich modelach S TDI, za przenoszenie mocy odpowiada oÅ›miostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic oraz staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro. Opcjonalnie, samochód wyposażyć można również w mechanizm różnicowy quattro sport, aktywnie, zgodnie z potrzebÄ… przenoszÄ…cy moc miÄ™dzy tylnymi koÅ‚ami i zapewniajÄ…cy jeszcze wiÄ™kszÄ… zwinność podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów.
Stylistyka modeli S podkreÅ›la ich sportowy i elegancki charakter. RobiÄ…ca wrażenie stylistyka zewnÄ™trzna i wyraźnie sportowe wnÄ™trze sprawiajÄ…, że samochód natychmiast przyciÄ…ga uwagÄ™. AtrakcyjnÄ… koncepcjÄ™ stylistycznÄ… dopeÅ‚nia szeroki zakres standardowego wyposażenia. W modelach S6 Limousine, S6 Avant i S7 Sportback do wyposażenia standardowego należą Audi virtual cockpit i wysokiej klasy system infotainment MMI Navigation plus.
Fakty i dane
Koncepcja S TDI
- Elektrycznie wspomagany Diesel nastawiony na wysokie osiÄ…gi na dÅ‚ugich trasach: idealny wybór dynamicznej wydajnoÅ›ci
- Koncepcja S TDI łączy w sobie dynamikę, komfort, możliwość pokonywania długich tras i wysoką wydajność
- Zasada działania: 3-litrowy silnik V6 TDI, elektrycznie napędzana sprężarka i 48-woltowy system hybrydowy mild-hybrid (MHEV)
- Zalety połączenia silnika S TDI, elektrycznie napędzanej sprężarki i systemu MHEV: duża zwinność, natychmiastowy przyrost mocy, spora siła ciągu, duży zasięg i niskie zużycie paliwa
- Natychmiastowy czas reakcji już od najniższych prędkości obrotowych oraz nawet 700 Nm momentu obrotowego
- Ogromne zasięgi: 1170 km w przypadku S6 Limousine z opcjonalnym zbiornikiem o pojemności 73 l, przy średnim zużyciu paliwa 6,2 l/100 km
- W kategoriach ukÅ‚adu napÄ™dowego, zawieszenia, wyposażenia i ogólnej koncepcji, modele S zapewniajÄ… szeroki zakres stylów jazdy: od sportowego po komfortowy
Układ napędowy
- Silnik 3.0 TDI o mocy 257 kW (349 KM) w modelach S6 i S7, 255 kW (347 KM) w S4, S5 i SQ5, z maksymalnym momentem obrotowym 700 Nm dostępnym w zakresie od 2500 do 3100 obr./min
- 48-woltowy gÅ‚ówny system elektryczny z elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ…
- Elektrycznie napędzana sprężarka EAV służąca do szybkiego zwiększania momentu obrotowego podczas przyspieszenia już przy niskich prędkościach obrotowych silnika, moc wyjściowa do 7 kW, czas reakcji około 250 milisekund
- 48-woltowy, gÅ‚ówny system elektryczny jako ukÅ‚ad hybrydowy mild hybrid z alternatorem-rozrusznikiem oraz z akumulatorem litowo-jonowym 10 Ah.
- Żeglowanie i rekuperacja z mocą wyjściową do 8 kW
- Poszerzony zakres systemu start-stop – wÅ‚Ä…cza siÄ™ przy 22 km/h
- Zużycie paliwa w warunkach codziennej jazdy mniejsze nawet o 0,4 l paliwa na 100 km
- Wydajne przenoszenie mocy przez oÅ›miostopniowÄ…, automatycznÄ… skrzyniÄ™ biegów tiptronic i staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro z selektywnym rozkÅ‚adem momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami oraz z mechanizmem różnicowym quattro sport dostÄ™pnym opcjonalnie
Zawieszenie
- Zawieszenie S Sport z adaptacyjnymi amortyzatorami (opcjonalnie w S4 i S5), zwiększające komfort adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension (S6/S7) dostępne na życzenie, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne sport w specyficznym zestrojeniu S, standardowo wyposażone w możliwość obniżania lub podwyższania (SQ5 TDI)
- S4, S5 i SQ5 TDI z dynamicznym ukÅ‚adem kierowniczym (opcja); progresywny ukÅ‚ad kierowniczy standardowo w S6 i S7, dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych dostÄ™pny na życzenie
- W opcji ceramiczne tarcze hamulcowe i duże koła (max. 21 cali) w modelach S6 i S7
Wyposażenie
- Specyficzne dla modeli S cechy stylistyczne o robiÄ…cej wrażenie estetyce i wyglÄ…dzie: specyficzny dla modeli przód z szerokimi wlotami powietrza, aluminiowymi kratownicami z podwójnÄ… obejmÄ…, przednim spojlerem i obudowami zewnÄ™trznych lusterek w kolorze aluminium, specyficznymi dla modeli typu S tylnym dyfuzorem i felgami
- WyglÄ…d i ogólne wrażenie wnÄ™trza podkreÅ›lajÄ… sportowy charakter pojazdu: wnÄ™trze w ciemnych odcieniach (opcjonalnie magma red) z barwnymi, kontrastowymi przeszyciami, aluminiowymi dekoracyjnymi wstawkami, sportowymi fotelami/fotelami S Sport pokrytymi zestawieniem skóry i Alcantary z wytÅ‚oczonymi emblematami S, Audi virtual cockpit z ekranem S
- Wzbogacone wyposażenie: Audi virtual cockpit, MMI navigation plus, usługi Audi connect, czterostrefowa, automatyczna klimatyzacja montowana standardowo w modelach S6 i S7
- SQ5 TDI wchodzi na rynek europejski latem 2019 r.,
- S4/S5 TDI; S6/S7 TDI wchodzÄ… na rynek europejski w maju 2019 r.,
Technika
TDI + EAV + MHEV = zwinność, wydajność i zasięg
Duża zwinność i siÅ‚a ciÄ…gu, poÅ‚Ä…czone z niskim zużyciem, dużym zasiÄ™giem i niewielkÄ… emisjÄ… spalin: kompleksowa koncepcja ukÅ‚adu przeniesienia napÄ™du konsekwentnie stawia na pracÄ™ mocnego i wydajnego silnika wysokoprężnego TDI, szybkie wytwarzanie momentu obrotowego przez elektrycznie napÄ™dzanÄ… sprężarkÄ™ (EAV) i oszczÄ™dność paliwa wynikajÄ…cÄ… z zastosowania systemu mild-hybrid (MHEV). WytwarzajÄ…ca 700 Nm momentu obrotowego i wyposażona w turbosprężarkÄ™ jednostka 3.0 TDI jest mocnÄ… bazÄ… napÄ™du modeli S marki Audi. Sprężarka EAV generuje moc do 7 kW i wspiera turbosprężarkÄ™ spalin podczas ruszania z postoju, przyspieszania z niskich obrotów i zmiany obciążeÅ„. Silnik wysokoprężny V6 i EAV wspóÅ‚pracujÄ… z 48-woltowÄ…, gÅ‚ównÄ… sieciÄ… pokÅ‚adowÄ…, którÄ… Audi konsekwentnie wdraża zalety bazowej elektryfikacji w produkcji seryjnej.
48-woltowy ukÅ‚ad elektryczny zadebiutowaÅ‚ jako podukÅ‚ad elektryczny w modelu SQ7 TDI, gdzie również zasila elektrycznÄ… sprężarkÄ™. Obecnie, w nowych modelach typu S, Audi po raz pierwszy zestawiÅ‚o sprężarkÄ™ EAV z 48-woltowÄ… gÅ‚ównÄ… sieciÄ… pokÅ‚adowÄ…. Z sieciÄ… 12-woltowÄ… jest ona poÅ‚Ä…czona za poÅ›rednictwem konwertera prÄ…du staÅ‚ego. GÅ‚ówne elementy skÅ‚adowe 48-woltowej sieci pokÅ‚adowej – generator-rozrusznik (RSG) i akumulator litowo-jonowy magazynujÄ…cy energiÄ™ – tworzÄ… system mild-hybrid (MHEV). W realnych warunkach drogowych może on zaoszczÄ™dzić do 0,4 litra paliwa na 100 km.
Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, nowe modele typu S - w zależności od konkretnej sytuacji - mogą toczyć się na wolnym biegu z całkowicie wyłączonym silnikiem, aż do 40 sekund pozostawać w trybie żeglowania albo rekuperować. W tym ostatnim przypadku RSG zamienia energię kinetyczną w elektryczność i kieruje ją do 48-woltowego akumulatora. Zakres działania systemu start-stop zaczyna się już przy prędkości poniżej 22 km/h.
Oprócz tego, że 48-woltowy system elektryczny jest ważnym mechanizmem wspomagajÄ…cym efektywność nowych modeli typu S, wpÅ‚ywa również na ich moc. Sprężarka EAV jest zintegrowana z systemem zarzÄ…dzania napÄ™dem MHEV. Wykorzystuje odzyskiwanÄ… energiÄ™ czasowo magazynowanÄ… w akumulatorze litowo-jonowym, by szybko i sprawnie, przy pomocy silnika elektrycznego przyspieszyć turbinÄ™. Wysoka wydajność rekuperacyjna systemu MHEV oznacza, że EAV jest stale dostÄ™pna.
Co wiÄ™cej, sam silnik 3.0 TDI zostaÅ‚ w wielu zakresach znacznie ulepszony. WaÅ‚ korbowy, tÅ‚oki, korbowody i pompa olejowa zostaÅ‚y na nowo zaprojektowane, tak by sprostać wymaganiom wyższych osiÄ…gów, przy jednoczesnym zachowaniu typowej dla silników TDI wydajnoÅ›ci pod wzglÄ™dem zużycia paliwa. UkÅ‚ad chÅ‚odzenia chÅ‚odzi również sprężarkÄ™ EAV, generator-rozrusznik RSG i obudowÄ™ turbosprężarki.
CaÅ‚e to zÅ‚ożone rozwiÄ…zanie umożliwia uzyskiwanie sportowych osiÄ…gów i zapewnia doskonaÅ‚Ä… równowagÄ™ przy niskim spalaniu. S4 i S5 od 0 do 100 km/h przyspieszajÄ… w 4,8 sekundy. Audi S6 Limousine potrzebuje na standardowy sprint 5 sekund. W przypadku S7 Sportback i SQ5 TDI trwa on jednÄ… dziesiÄ…tÄ… sekundy dÅ‚użej. Elektronicznie ograniczona prÄ™dkość maksymalna tych modeli wynosi 250 km/h. Wszystkie modele S TDI posiadajÄ… homologacjÄ™ zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp.
PrzeglÄ…d struktury systemu
Silnik: trzylitrowa jednostka napędowa V6 TDI
Silnik 3.0 TDI napÄ™dzajÄ…cy nowe modele S, to najnowsza, znacznie ulepszona faza rozwojowa wysokoprężnej jednostki V6. W S6, S6 Avant i S7 Sportback, z pojemnoÅ›ci skokowej 2967 cm3 generuje on moc 257 kW (349 KM) oraz dostÄ™pny w zakresie od 2500 do 3100 obrotów na minutÄ™ moment obrotowy rzÄ™du 700 Nm. Moc jednostkowa: 117,9 KM na jeden litr pojemnoÅ›ci skokowej, a jednostkowy moment obrotowy: 235,9 Nm na litr. W Audi S4, S5 i SQ5 parametry te wynoszÄ… odpowiednio: 255 kW (347 KM) i również 700 Nm.
Wysokoprężny silnik V6 pracujÄ…cy pod wysokim ciÅ›nieniem zapÅ‚onu - do 205 bar, na praktycznie każdym polu techniki pochwalić siÄ™ może ultranowoczesnymi rozwiÄ…zaniami. TÅ‚oki wykonano z odpornego na wysokie temperatury stopu aluminium. Zmieniono ich geometriÄ™, odpowiednio dopasowujÄ…c korbowody i waÅ‚ korbowy. ZespóÅ‚ powiÄ™kszonych kóÅ‚ podnosi moc pompy olejowej, a dodatkowe pÅ‚yty chÅ‚odzÄ…ce w chÅ‚odnicy oleju zapewniajÄ… lepszÄ… wydajność chÅ‚odzÄ…cÄ…. Obiegi chÅ‚odzenia cieczÄ… skrzyni korbowej i gÅ‚owic cylindrów sÄ… od siebie odseparowane, dziÄ™ki czemu olej w silniku szybko nagrzewa siÄ™ po zimnym starcie. Zmniejsza to straty powstajÄ…ce na skutek tarcia, a tym samym zużycie paliwa. GÅ‚owice sÄ… chÅ‚odzone dwuczęściowymi pÅ‚aszczami wodnymi. W ich górnej części chÅ‚odziwo cyrkuluje wolniej niż w wysoce obciążonej strefie dolnej. DziÄ™ki temu rozwiÄ…zaniu zmniejszajÄ… siÄ™ straty przepÅ‚ywu, a pompa wodna potrzebuje mniej energii napÄ™dowej.
Duża turbosprężarka spalin wytwarza do 2,4 bara wzglÄ™dnego ciÅ›nienia Å‚adowania – na godzinÄ™ może sprężyć do 1100 kg powietrza. Jej zmienna geometria Å‚opatek (VTG) jest zoptymalizowana w taki sposób, by gwarantować minimalne straty. Dodatkowy, niskociÅ›nieniowy ukÅ‚ad recyrkulacji spalin, aktywny w wiÄ™kszoÅ›ci sytuacji drogowych, odbiera spaliny dopiero po tym, gdy przejdÄ… one przez kolejne elementy ukÅ‚adu oczyszczania spalin i dopiero wtedy ponownie kieruje je do sprężarki. W ten sposób – w przeciwieÅ„stwie do konwencjonalnego, zwrotnego prowadzenia spalin pod wysokim ciÅ›nieniem – umożliwia napÄ™dzanie sprężarki przy pomocy peÅ‚nego przepÅ‚ywu mas, co znacznie podwyższa jej sprawność. DziÄ™ki dużej iloÅ›ci prowadzonych zwrotnie spalin, spalanie przebiega w niższych temperaturach, co znacznie obniża emisjÄ™ niefiltrowanÄ… NOx.
Do uzyskania wysokiej czystoÅ›ci spalin przyczynia siÄ™ również ukÅ‚ad wtryskowy Common Rail. Wtryskuje on paliwo przez oÅ›miootworowe dysze, pod ciÅ›nieniem do 2500 barów. Podczas każdego cyklu pracy może wtrysnąć do siedmiu osobnych dawek paliwa. Oznacza to dokÅ‚adne rozpylanie i dziÄ™ki temu precyzyjne i ubogie w szkodliwe substancje spalanie. Nowe modele S TDI sÄ… homologowane zgodnie z normÄ… emisji spalin Euro 6d temp (168 mg NOx/km).
Wydajne, wysokoprężne jednostki napędowe czerpią korzyści z tego, że oczyszczanie spalin odbywa się w bezpośrednim sąsiedztwie silnika. Funkcjonują tu trzy moduły pracujące w tandemie: Katalizator NOx magazynuje tlenki azotu aż do swego całkowitego wypełnienia, a jego czyszczenie odbywa się poprzez wzbogacanie mieszanki w silniku. By zminimalizować związane z tym dodatkowe zużycie paliwa, katalizator włącza się przede wszystkim przy niskich temperaturach spalin.
Po osiÄ…gniÄ™ciu temperatury roboczej o konwersjÄ™ NOx w wiÄ™kszoÅ›ci sytuacji drogowych dba drugi moduÅ‚ systemu - filtr czÄ…stek staÅ‚ych z powÅ‚okÄ… SCR. Ulepszona powÅ‚oka SCR gwarantuje również stabilnÄ… konwersjÄ™ tlenków azotu w nieszkodliwy azot przy dużych obciążeniach, na przykÅ‚ad podczas ciÄ…gniÄ™cia przyczepy. KonwersjÄ™ uÅ‚atwiÄ… roztwór AdBlue. Ostatnim elementem systemu kontroli emisji zanieczyszczeÅ„ jest katalizator nieprzereagowanego amoniaku – SCR.
EAV: Elektrycznie napędzana sprężarka
Elektrycznie napędzana sprężarka EAV to doskonały partner klasycznej turbosprężarki spalin. Przejmuje ona wytwarzanie ciśnienia doładowania zawsze wtedy, gdy spaliny mają zbyt mało energii napędowej by uruchomić konwencjonalną turbosprężarkę. EAV eliminuje zjawisko turbodziury i przy pomocy swego elektrycznego napędu dostarcza powietrze potrzebne silnikowi do przeprowadzenia procesu spalania. W rezultacie tego, TDI natychmiast wytwarza większą moc i moment obrotowy, a w konsekwencji wystarczającą ilość spalin do zasilania konwencjonalnej turbosprężarki.
Sprężarka EAV jest montowana w odcinku dróg dolotowych, za chÅ‚odnicÄ… miÄ™dzystopniowÄ…, blisko przepustnicy – jest to pozycja montażowa gwarantujÄ…ca natychmiastowÄ… reakcjÄ™. W przypadku wiÄ™kszoÅ›ci obciążeÅ„, zasysane powietrze omija sprężarkÄ™ EAV, docierajÄ…c bezpoÅ›rednio do silnika. JeÅ›li jednak żądanie mocy zwiÄ…zane z wciÅ›niÄ™ciem pedaÅ‚u gazu jest duże, a równoczeÅ›nie energia wytwarzana po stronie turbiny turbosprężarki jest maÅ‚a, zawór bypassu zamyka bezpoÅ›redniÄ… drogÄ™ powietrza. Teraz zasysane powietrze za poÅ›rednictwem bypassu dociera do sprężarki EAV i jest tu sprężane pod ciÅ›nieniem max. 2,4 bara. MaÅ‚y silnik elektryczny przyspiesza koÅ‚o turbiny sprężarki z mocÄ… do 7 kW. Sprawia, że turbina o Å›rednicy 68 mm w mniej niż 250 milisekund osiÄ…ga prÄ™dkość do 70 tys. obrotów na minutÄ™.
Dzięki tej dodatkowej sile, sprężarka EAV umożliwia szybkie reakcje i świetne przyspieszenie w każdej sytuacji: czy to podczas wyprzedzania, czy wyjeżdżania z zakrętu, czy też spontanicznego przyspieszenia. Połączenie sprężarki EAV z systemem mild-hybrid sprawia, że jej pełną moc można wykorzystać kilka razy z rzędu. Efektem tego jest mocny, homogenicznie rosnący moment obrotowy.
MHEV: technika mild-hybrid i 48-woltowa gÅ‚ówna sieć pokÅ‚adowa
Funkcjonowanie sprężarki EAV możliwe jest dziÄ™ki 48-woltowemu systemowi mild-hybrid. SkÅ‚ada siÄ™ on z dwóch gÅ‚ównych podzespoÅ‚ów: alternatora-rozrusznika RSG poÅ‚Ä…czonego z waÅ‚em korbowym przy pomocy paska wieloklinowego i z akumulatora litowo-jonowego o pojemnoÅ›ci 10 Ah umieszczonego pod powierzchniÄ… Å‚adunkowÄ… bagażnika. Razem tworzÄ… one system mild-hybrid nowych modeli typu S. DziÄ™ki inteligentnemu sterowaniu z użyciem predyktywnego asystenta wydajnoÅ›ci sprzężonego z czujnikami pojazdu, system ten w realnych warunkach drogowych może obniżyć zużycie paliwa nawet o 0,4 litra na 100 km.
Gdy kierowca, jadÄ…c z prÄ™dkoÅ›ciÄ… pomiÄ™dzy 55 a 160 km/h zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u gazu, zarzÄ…dzanie napÄ™dem, w zależnoÅ›ci od sytuacji wybiera jedno z trzech rozwiÄ…zaÅ„: modele typu S mogÄ… wtedy rekuperować, toczyć siÄ™ na biegu jaÅ‚owym albo żeglować z wyÅ‚Ä…czonym silnikiem nawet przez maksymalnie 40 sekund. Decyzja o wyborze jednego z tych trybów jest podejmowana na podstawie analizy informacji przekazywanych przez predyktywnego asystenta wydajnoÅ›ci (element wyposażenia standardowego w modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback). Korzysta on z mapy trasy standardowej nawigacji i danych pozyskiwanych z pokÅ‚adowych czujników. WażnÄ… rolÄ™ odgrywa tu także ustawienie trybu systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select: w trybie dynamic odbywa siÄ™ raczej rekuperacja, a w trybie efficiency – żeglowanie.
System mild-hybrid jest powiÄ…zany z czujnikami pojazdu, dlatego możliwa jest także prospektywna rekuperacja. JeÅ›li np. jadÄ…cy przed nami pojazd zahamuje, to radarowy czujnik standardowego systemu ochrony bezpieczeÅ„stwa pasażerów Audi pre sense rozpozna sytuacjÄ™ i inteligentne zarzÄ…dzanie napÄ™dem samoczynnie wybierze oszczÄ™dzajÄ…cy paliwo tryb żeglowania albo rekuperacji.
Podczas rekuperacji alternator-rozrusznik RSG zamienia energiÄ™ kinetycznÄ… w elektrycznÄ…, a nastÄ™pnie magazynuje jÄ… w akumulatorze litowo-jonowym. W przypadku trybu toczenia siÄ™ – czyli po zdjÄ™ciu przez kierowcÄ™ nogi z pedaÅ‚u gazu – pracujÄ…c jako generator może rekuperować z toczÄ…cego siÄ™ pojazdu do 4 kW mocy. Przy lekkim hamowaniu wartość ta może wzrastać nawet do 8 kW – hamowanie w tym zakresie odbywa siÄ™ czysto elektrycznie. Gdy jednak przekroczona zostanie pewna granica oporu pedaÅ‚u hamulca, gdy zostanie on wciÅ›niÄ™ty mocniej, za caÅ‚y proces hamowania zaczyna odpowiadać klasyczny, hydrauliczny ukÅ‚ad hamulcowy. Rekuperacja koÅ„czy siÄ™ dopiero wtedy, gdy kierowca zdejmie nogÄ™ z pedaÅ‚u hamulca. JeÅ›li teraz ponownie doda gazu, to alternator-rozrusznik RSG ponownie wÅ‚Ä…czy silnik - w zależnoÅ›ci od sytuacji szybciej i bardziej komfortowo niż konwencjonalny rozrusznik. System start-stop zaÅ‚Ä…cza siÄ™ już przy prÄ™dkoÅ›ci rezydualnej 22 km/h. Zatrzymany raz pojazd może wystartować nawet przy wciÅ›niÄ™tym pedale hamulca, gdy tylko ruszy pojazd przed nami.
PrzeglÄ…d gamy modeli Audi S TDI
Moc, prezencja i komfort – Audi S4, S5, S6, S7 i SQ5 TDI Å‚Ä…czÄ… sportowe osiÄ…gi z peÅ‚nÄ… wyrazu stylistykÄ… i wysokimi walorami użytkowymi na co dzieÅ„. Kompleksowa ich koncepcja daje szeroki zakres osiÄ…gów - od dynamicznych, sportowych, po wysoki poziom komfortu. Cechy te od zawsze charakteryzujÄ… wysokiej mocy modele marki Audi.
Fakt ten podkreÅ›la nowa koncepcja napÄ™du w skÅ‚ad której wchodzi silnik TDI, sprężarka EAV i system MHEV. StaÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro i zawieszenie sportowe S z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia pewnie przenoszÄ… moc silnika na jezdniÄ™. Nowe komponenty zawieszenia i jego zestrojenie podkreÅ›lajÄ… zarówno zwinność oraz zwrotność, jak i przystosowanie modeli S do jazdy na dÅ‚ugich trasach. Rozbudowane, standardowe wyposażenie infotainment i connectivity oraz wyższy niż normalnie standardowy poziom komfortu, czyniÄ… z modeli Audi typu S prawdziwych zwyciÄ™zców dÅ‚ugich tras.
Osiągi: układ przeniesienia mocy i zawieszenie
W nowych modelach typu S , za przenoszenie mocy odpowiada szybko i komfortowo dziaÅ‚ajÄ…ca, oÅ›miostopniowa, automatyczna skrzynia biegów tiptronic. Posiada ona dostosowujÄ…cy siÄ™ do liczby obrotów tÅ‚umik drgaÅ„, w wysokim stopniu kompensujÄ…cy drgania silnika 3.0 TDI przy bardzo niskich obrotach.
Nowe rozwiÄ…zania szczegóÅ‚ów doskonalÄ… Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ skrzyni tiptronic z systemem mild-hybrid. SprzÄ™gÅ‚o w przekÅ‚adni centralnej przerywa dopÅ‚yw mocy w przypadku toczenia siÄ™ pojazdu, gdy silnik pracuje na biegu jaÅ‚owym lub gdy jest caÅ‚kowicie wyÅ‚Ä…czony. Podczas żeglowania, elektryczna pompa oleju, niezależna od silnika spalinowego, umożliwia zaÅ‚Ä…czenie odpowiedniego biegu przy ponownym starcie silnika. Dodatkowe moduÅ‚y techniczne przyczyniajÄ… siÄ™ do zwiÄ™kszenia wydajnoÅ›ci skrzyni. WÄ…skie sprężyny w wielopÅ‚ytkowych zestawach oddzielajÄ… jednÄ… pÅ‚ytkÄ™ od drugiej, redukujÄ…c w ten sposób opór tarcia.
Jak w każdym modelu typu S marki Audi, staÅ‚y napÄ™d na cztery koÅ‚a quattro jest tu dostÄ™pny standardowo. Podczas normalnego trybu jazdy samoblokujÄ…cy siÄ™ miÄ™dzyosiowy mechanizm różnicowy rozdziela momenty pomiÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ… w stosunku 40:60. Gdy dochodzi do poÅ›lizgu, wiÄ™ksza część siÅ‚ przenoszona jest na oÅ› z lepszÄ… przyczepnoÅ›ciÄ… – w ekstremalnym przypadku nawet aż 70 procent może trafiać na oÅ› przedniÄ…, a 85 procent na oÅ› tylnÄ…. Idealnym uzupeÅ‚nieniem napÄ™du na cztery koÅ‚a quattro jest selektywne sterowanie rozkÅ‚adem momentów napÄ™dowych – czyli inteligentny program komputerowy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrÄ™tów program ten minimalnie przyhamowuje odciążone koÅ‚a toczÄ…ce siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu, zanim jeszcze mogÅ‚yby wpaść one w poÅ›lizg. W ten sposób nasze Audi bardzo lekko wchodzi w zakrÄ™t, a zachowanie pojazdu podczas jazdy jest jeszcze bardziej sportowe, zwrotne i stabilne.
Na życzenie, Audi montuje we wszystkich nowych modelach typu S sportowy mechanizm różnicowy. Podczas szybkiego pokonywania zakrÄ™tów, aktywnie transferuje on wiÄ™kszÄ… część momentów napÄ™dowych na majÄ…ce lepszÄ… przyczepność tylne koÅ‚o toczÄ…ce siÄ™ po zewnÄ™trznym Å‚uku zakrÄ™tu. W ten sposób sportowe zawieszenie dosÅ‚ownie wciska samochód w zakrÄ™t, eliminujÄ…c najmniejsze nawet oznaki potencjalnej podsterownoÅ›ci.
W porównaniu z poprzednikami, nowe modele typu S sÄ… także lepsze pod wzglÄ™dem dynamiki poprzecznej. Progresywny ukÅ‚ad kierowniczy, który wraz z rosnÄ…cym promieniem skrÄ™tu kierownicy dziaÅ‚a coraz bardziej bezpoÅ›rednio, jest w Audi S6 i S7 elementem wyposażenia standardowego. W modelach S4, S5 i SQ5 TDI, Audi montuje na życzenie dynamiczny ukÅ‚ad kierowniczy, w zależnoÅ›ci od prÄ™dkoÅ›ci zmieniajÄ…cy swoje przeÅ‚ożenie nawet o prawie 100 procent. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback można zamówić jeszcze bardziej zÅ‚ożone rozwiÄ…zanie – dynamiczny ukÅ‚ad czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych. UkÅ‚ad ten to poÅ‚Ä…czenie dynamicznego ukÅ‚adu kierowniczego przedniej osi ze zmiennym przeÅ‚ożeniem o stosunku 9,5:1 i 16,5:1, z osobnym ukÅ‚adem kierowniczym osi tylnej, sterowanym przy pomocy napÄ™du wrzecionowego i poprzecznych drążków kierowniczych. Przy prÄ™dkoÅ›ciach do 60 km/h, koÅ‚a tylne skrÄ™cajÄ… o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do skrÄ™tu kóÅ‚ przednich. W ten sposób kÄ…t zawracania zmniejsza siÄ™ o maksymalnie 1,1 m. Przy Å›rednich i dużych prÄ™dkoÅ›ciach powyżej 60 km/h, koÅ‚a tylne skrÄ™cajÄ… o maksymalnie dwa stopnie w tym samym kierunku co koÅ‚a przednie. DziÄ™ki temu, modele typu S oferujÄ… znacznie wiÄ™kszÄ… zwrotność i zwinność przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach oraz wiÄ™kszÄ… stabilność jazdy przy prÄ™dkoÅ›ciach wysokich i podczas zmiany pasa ruchu.
Standardowo, Audi wyposaża modele S6 i S7 w zawieszenie sportowe S z systemem kontroli stopnia tÅ‚umienia. W modelu S7 Sportback obniża ono karoseriÄ™ o 10 mm, w S6 i S6 Avant – o 20 mm, a w SQ5 TDI – o 30 mm. W modelach S4 i S5 zawieszenie sportowe S obniża Å›rodek ciężkoÅ›ci pojazdu o 23 mm. KomfortowÄ… alternatywÄ… dostÄ™pnÄ… po raz pierwszy dla modeli S6 i S7 jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension – pneumatyczna amortyzacja z regulowanym tÅ‚umieniem. Pracuje ono w trzech trybach i posiada pozycjÄ™ „lift“ (unoszenie) zestrojonÄ… specjalnie do jazdy po kiepskich drogach oraz funkcjÄ™ samopoziomowania. W trybie „auto“, powyżej prÄ™dkoÅ›ci 120 km/h obniża ono karoseriÄ™ o kolejne 10 mm, a w trybie „dynamic“ pojazd zawsze zawieszony jest nisko.
Zarówno w przypadku regulowanego zawieszenia, jak i zawieszenia pneumatycznego, centralnÄ… jednostkÄ… sterujÄ…cÄ… jest elektroniczna platforma zawieszenia (EFP). ZarzÄ…dza ona także systemami opcjonalnymi: dynamicznym ukÅ‚adem czterech kóÅ‚ skrÄ™tnych i sportowym mechanizmem różnicowym, szybko i dokÅ‚adnie koordynujÄ…c ich pracÄ™. Sposób pracy tego i innych komponentów technicznych kierowca może zgodnie ze swoimi preferencjami indywidualnie regulować w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. System ten jest zestrojony w sposób typowy dla modeli S i posiada szeroki wachlarz trybów: „comfort“, „auto“ „dynamic“, „efficiency“ i „individual“. W Audi SQ5 TDI dochodzÄ… jeszcze tryby offroad i allroad.
Tarcze hamulcowe nowych modeli S mogÄ… mieć Å›rednicÄ™ do 400 mm przy przedniej osi i 350 mm przy osi tylnej. Ich – opcjonalnie lakierowane na czerwono – szeÅ›ciotÅ‚oczkowe zaciski, wykonane sÄ… z aluminium i ozdobione emblematem S. Na życzenie, Audi montuje w modelach S6 i S7 tarcze z ceramiki wzmocnionej wÅ‚óknem wÄ™glowym, które przy przedniej osi także majÄ… Å›rednicÄ™ 400 mm. Ceramiczny ukÅ‚ad hamulcowy waży 9 kg mniej niż jego stalowy odpowiednik.
Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback standardowo jeżdżą na 20-calowych felgach z oponami w rozmiarze 255/40. W Audi SQ5 TDI opony mają rozmiar 255/45. Opcjonalnie dostępne są felgi 21-calowe, z oponami w rozmiarach 255/35 lub 255/40 dla modelu SQ5 TDI. Audi Sport GmbH oferuje dodatkowo 20-calowe opony performance cechujące się jeszcze lepszymi właściwościami pod względem przyczepności i dynamiki jazdy.
Prezencja: wyrazista stylistyka, sportowy i ekskluzywny wyglÄ…d
Nowe modele typu S charakteryzujÄ… siÄ™ indywidualnÄ… stylistykÄ…, zarówno zewnÄ™trznÄ…, jak i wewnÄ™trznÄ…. PrezentujÄ… wÅ‚asny, sportowy, a równoczeÅ›nie peÅ‚en umiaru charakter. Mocno zarysowane zderzaki z dużymi wlotami powietrza, ozdobne litery S w kolorze ciemnego chromu i aluminium, na przykÅ‚ad na osÅ‚onie chÅ‚odnicy i przednim spojlerze, wyraziste progi, obudowy lusterek w kolorze aluminium, szeroki tylny dyfuzor i cztery koÅ„cówki rur ukÅ‚adu wydechowego, nadajÄ… im na ulicy wyrazistej prezencji.
WnÄ™trze ma wyglÄ…d typowy dla modeli S – w zimnych, ciemnych kolorach, z aluminiowymi wstawkami dekoracyjnymi, kontrastowymi szwami i charakterystycznymi dla nich detalami wyposażenia. Fotele sportowe z obiciami ze skóry/tkaniny Alcantara i tÅ‚oczonymi emblematami S sÄ… elementem wyposażenia standardowego. Dla modeli S6 Limousine i S6 Avant alternatywnie dostÄ™pne sÄ… fotele sportowe S z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagÅ‚ówkami, wytÅ‚aczanymi emblematami S i stebnowaniem w ksztaÅ‚cie rombów. W S7 Sportback sÄ… one elementem wyposażenia standardowego. Ponadto Audi oferuje regulowane w wielu kierunkach, zindywidualizowane fotele konturowe, do wyboru z wentylacjÄ… i z funkcjÄ… masażu. DostÄ™pne sÄ… też obicia z najszlachetniejszej skóry Valcona. By jeszcze bardziej zindywidualizować auto, można wybrać różne pakiety skórzane i wstawki ozdobne.
PodpórkÄ™ pod lewÄ… stopÄ™ oraz pedaÅ‚y we wszystkich modelach S wykonano ze stali szlachetnej. Przy wsiadaniu kierowcÄ™ witajÄ… podÅ›wietlane aluminiowe listwy progowe z logo S. Do elementów charakterystycznych dla tych luksusowych modeli klasy wyższej należy także forma graficzna standardowego kokpitu cyfrowego Audi virtual cockpit z wyÅ›wietlaczem o przekÄ…tnej 12,3 cala. W jego centrum znajduje siÄ™ obrotomierz, ma on czerwone cyfry na czarnym tle. W Audi S4, S5 i SQ5 wyposażenie podstawowe obejmuje system informacji kierowcy z 7-calowym kolorowym wyÅ›wietlaczem.
Komfort: pewna technika na długie trasy
Sześć nowych modeli S dysponuje bogatym wyposażeniem. Obok już wymienionych elementów, w standardzie dostÄ™pne sÄ… reflektory diodowe. W modelach S6, S6 Avant i S7 Sportback dochodzi nawigacja MMI Navigation plus, kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit i czterostrefowa automatyczna klimatyzacja. Bardzo bogata jest paleta systemów infotainment i usÅ‚ug Audi connect.
Nowe modele S oferujÄ… także obszerne portfolio systemów wsparcia kierowcy. W Audi S6, S6 Avant i S7 Sportback na uwagÄ™ zasÅ‚uguje adaptacyjny asystent jazdy (AFA) – podporzÄ…dkowanymi sobie funkcjami wspiera on kierowcÄ™ w kontroli ruchów wzdÅ‚użnych i poprzecznych pojazdu od chwili ruszenia, aż po najwyższÄ… prÄ™dkość. We wspóÅ‚pracy ze standardowym asystentem wydajnoÅ›ci, adaptacyjny asystent jazdy AFA może samoczynnie przyspieszać i hamować duże Audi S6 Avant. W modelu SQ5 TDI kontrola ruchów pojazdu w przód i w bok jest podzielona pomiÄ™dzy korzystajÄ…cy z radaru tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control, a aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist.
Modele S marki Audi sÄ… doskonaÅ‚ymi towarzyszami podróży na dÅ‚ugich trasach nie tylko z powodu swego dużego zasiÄ™gu, ale również dziÄ™ki sztywnej strukturze karoserii, która stanowi bazÄ™ precyzyjnego zachowania pojazdu podczas jazdy, niskiego poziomu haÅ‚asu we wnÄ™trzu i wysokiego bezpieczeÅ„stwa podczas zderzenia. Inne ich zalety to dopracowana aerodynamika i aeroakustyka oraz przestronne wnÄ™trze i duży bagażnik.
Na europejskich rynkach modele S zadebiutujÄ… wiosnÄ… albo latem 2019 roku.
Dane o zużyciu w/w modeli
(Dane o zużyciu, o emisji CO2 oraz o klasach wydajnoÅ›ci zależą od użytych jednostkowo zestawów kóÅ‚ i opon)
Audi S4 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
Audi S4 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
Audi S5 Coupé TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
Audi S5 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 163 – 161
Audi S6 Limousine TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,3 — 6,2; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 165 – 164
Audi S6 Avant TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 171
Audi S7 Sportback TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,5; emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 170
Audi SQ5 TDI
Zużycie paliwa w trybie mieszanym w l/100 km: 6,8 – 6,6; emisja CO2 w trybie mieszanym w g/km: 177 – 172
Zdjęcia i dodatkowe informacje znajdą Państwo na stronie www.audi.press-bank.pl