-
Doskonała przyczepność, porywająca dynamika i ogromna radość z jazdy: napęd quattro
-
Sportowe i bezpośrednie prowadzenie: progresywny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem
-
Duża rozpiętość od zwinności do komfortu: adaptacyjne zawieszenie
Czyste emocje: pierwotna idea
Tam, gdzie kiedyÅ› wulkany uformowaÅ‚y caÅ‚y archipelag, a jeszcze dziÅ› ziemia w wielu miejscach wrze, Audi demonstruje istotÄ™ swego DNA: napÄ™d quattro. W surowym krajobrazie São Miguel – miejscowoÅ›ci, w której odbywa siÄ™ spektakularny Rajd Azorów, czwarta generacja A3 prezentuje siÄ™ w swej najbardziej emocjonujÄ…cej postaci. NapÄ™d na cztery koÅ‚a tego kompaktowego modelu to kolejny stopieÅ„ ewolucji rozwiÄ…zania technicznego, które odniósÅ‚o tak ogromny sukces. Sercem napÄ™du quattro jest elektrohydrauliczne sprzÄ™gÅ‚o wielopÅ‚ytkowe, zarzÄ…dzane przez precyzyjny program komputerowy. SprzÄ™gÅ‚o to nadaje Audi A3 maksimum stabilnoÅ›ci, przyczepnoÅ›ci i radoÅ›ci z jazdy, a do tego jeszcze pracuje nadzwyczaj wydajnie. Efektem jego wspóÅ‚pracy z adaptacyjnym zawieszeniem i progresywnym ukÅ‚adem kierowniczym jest sportowa jazda wywierajÄ…ca wrażenie zwÅ‚aszcza na wÄ…skich serpentynach i urozmaiconych topograficznie odcinkach górskich
i nizinnych.
Inteligentna regulacja: napÄ™d quattro w szczegóÅ‚ach
SprzÄ™gÅ‚o umieszczono na koÅ„cu waÅ‚u Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Taka pozycja montażowa przyczynia siÄ™ do wyważonego podziaÅ‚u obciążeÅ„ pomiÄ™dzy osiami. W jego wnÄ™trzu znajduje siÄ™ pakiet pÅ‚ytek, które poruszajÄ… siÄ™ zanurzone w oleju. Metalowe pierÅ›cienie cierne sprzÄ™gÅ‚a sÄ… uÅ‚ożone parami, jeden za drugim – jeden pierÅ›cieÅ„ w każdej parze jest trwale zazÄ™biony z rotujÄ…cÄ… obudowÄ… sprzÄ™gÅ‚a, która obraca siÄ™ wraz z waÅ‚em Kardana, a każdy drugi pierÅ›cieÅ„ – z krótkim waÅ‚kiem zdawczym poÅ‚Ä…czonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
ElektronicznÄ… regulacjÄ™ rozkÅ‚adu momentu obrotowego, Audi dopasowaÅ‚o specjalnie do nowego modelu A3 i powiÄ…zaÅ‚o jÄ… z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czerpie ona niezbÄ™dne dane z czujników w zawieszeniu i oprócz wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych oraz stanu nawierzchni, rozpoznaje także styl jazdy. Na podstawie tych danych sterownik oblicza optymalny pod wzglÄ™dem wydajnoÅ›ci rozkÅ‚ad momentów i przekazuje tÄ™ wartość na sprzÄ™gÅ‚o. Jest to wyjÄ…tkowo wydajne rozwiÄ…zanie.
NapÄ™d na cztery koÅ‚a rozdziela momenty miÄ™dzy przedniÄ… i tylnÄ… osiÄ… zmiennie i bardzo elastycznie. Podczas normalnej jazdy, siÅ‚y napÄ™dowe z silnika w dużej mierze docierajÄ…c na koÅ‚a przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepnoÅ›ci kóÅ‚ przedniej osi, sprzÄ™gÅ‚o bÅ‚yskawicznie przekierowuje momenty. W takim momencie uaktywnia siÄ™ elektryczna pompa osiowo-tÅ‚okowa, która dziaÅ‚a na pakiet pÅ‚ytek z maksymalnym ciÅ›nieniem hydraulicznym 44 barów. Im mocniej je Å›ciÅ›nie, tym wiÄ™cej momentów napÄ™dowych dociera na oÅ› tylnÄ… – maksymalnie 100 procent. SprzÄ™gÅ‚o może kierować część momentów na tylnÄ… oÅ› już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skrÄ™ci kierownicÄ…. Gdy doda gazu, momenty napÄ™dowe bez trudu i poczÄ…tkowej podsterownoÅ›ci wprowadzajÄ… nasze Audi A3
w zakrÄ™t. Przy zmianie obciążenia, podziaÅ‚ momentów pozwala na odpowiednie „wciÅ›niÄ™cie” pojazdu w zakrÄ™t, co jeszcze bardziej zwiÄ™ksza dynamikÄ™ jazdy.
Pełna kontrola: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy
Selektywny rozkÅ‚ad momentów napÄ™dowych miÄ™dzy koÅ‚ami – funkcja oprogramowania elektronicznego system stabilizacji toru jazdy (ESC) – jest przysÅ‚owiowÄ… „wisienkÄ… na torcie” sportowych cech modelu. Podczas bardzo szybkiego pokonywania zakrÄ™tu przez Audi A3, przy pomocy lekkich przyhamowaÅ„, system ten oddziaÅ‚uje na oba koÅ‚a toczÄ…ce siÄ™ po wewnÄ™trznej stronie zakrÄ™tu. Różnica siÅ‚ napÄ™dowych obu osi dosÅ‚ownie wciska pojazd w zakrÄ™t i pozwala mu precyzyjnie podążać za kÄ…tem skrÄ™tu kierownicy. Sprawia to, że samochód ten prowadzi siÄ™ jeszcze bardziej zwrotnie, pÅ‚ynnie i bezpiecznie.
Odczuwalny wpÅ‚yw na charakterystykÄ™ napÄ™du quattro majÄ… także trzy tryby pracy elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. DziÄ™ki niemu, przyczepność i stabilność jazdy można dopasować do życzenia kierowcy. W razie koniecznoÅ›ci regulacji przez elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system ten ingeruje miÄ™kko i prawie niezauważalnie. W trybie ESC ON dopÅ‚yw siÅ‚ jest maksymalny. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne – przy możliwie niewielkim poÅ›lizgu kóÅ‚. JeÅ›li kierowca wybierze tryb Sport, to na podÅ‚ożu o niskim wspóÅ‚czynniku tarcia, takim jak np. Å›nieg, może w kontrolowany i bezpieczny sposób wejść nawet w drifting. Tutaj poÅ›lizg kóÅ‚ jest wiÄ™kszy, co zapewnia wiÄ™kszÄ… radość z jazdy. W trybie ESC Off, ewentualny poÅ›lizg kóÅ‚ jest prawie nieograniczony, dziÄ™ki czemu Audi A3 oferuje w nim najczystszÄ… przyjemność prowadzenia.
Zmienny w każdej sytuacji: progresywny układ kierowniczy
Ze wzglÄ™du na swÄ… konstrukcjÄ™, konwencjonalne ukÅ‚ady kierownicze zawsze wymuszajÄ… kompromis pomiÄ™dzy sportowym duchem, a komfortem. Elektromechaniczny progresywny ukÅ‚ad kierowniczy w nowym Audi A3 ten konflikt interesów rozwiÄ…zuje. Jego zÄ™batka i waÅ‚ek zÄ™baty majÄ… specjalny ksztaÅ‚t i specjalnÄ… formÄ™ zÄ™bów. DziÄ™ki temu – w zależnoÅ›ci od kÄ…ta skrÄ™tu kierownicy – możliwe jest uzyskanie różnych przeÅ‚ożeÅ„. Gdy koÅ‚o kierownicy skrÄ™cone jest bardzo mocno, przeÅ‚ożenie jest mniejsze i ukÅ‚ad kierowniczy dziaÅ‚a bardzo bezpoÅ›rednio. Zmniejsza to wysiÅ‚ek wkÅ‚adany w kierowanie pojazdem w ruchu miejskim i podczas manewrowania oraz znacznie zwiÄ™ksza poziom komfortu.
Na krÄ™tych drogach progresywny ukÅ‚ad kierowniczy zwiÄ™ksza dynamikÄ™ jazdy – A3 prowadzi siÄ™ jeszcze bardziej sportowo. Do peÅ‚nego zakresu – od prawej do lewej - wystarcza dokÅ‚adnie 2,5 obrotu kierownicy, a przeÅ‚ożenie w poÅ‚ożeniu Å›rodkowym wynosi 14,3:1. Wspomaganie kierownicy harmonizuje perfekcyjnie z tym charakterem i dopasowuje siÄ™ do aktualnej prÄ™dkoÅ›ci. Przy niskich prÄ™dkoÅ›ciach wspomaganie pracuje mocniej, co uÅ‚atwia manewrowanie, a wraz z rosnÄ…ca prÄ™dkoÅ›ciÄ… – jest coraz sÅ‚absze. W ten sposób kierowca podczas szybkiej jazdy na autostradzie w peÅ‚ni panuje nad pojazdem.
Progresywny ukÅ‚ad kierowniczy posiada wysoce wydajny elektromechaniczny napÄ™d, który dziaÅ‚a tylko w razie potrzeby. WspóÅ‚pracuje on Å›ciÅ›le z różnymi systemami wsparcia, przykÅ‚adowo – z adaptacyjnym asystentem jazdy, asystentem omijania i asystentem parkowania.
Nowa technika tłumienia w kompaktowym modelu: adaptacyjne zawieszenie
Komfortowe i miÄ™kkie, czy sportowe i sprężyste? Zawieszenie z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia pozwala na jedno i na drugie. Trzy stopnie utwardzania amortyzatorów gwarantujÄ… wyczuwalnÄ… rozpiÄ™tość wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci jezdnych i wyjÄ…tkowo zwinne zachowanie pojazdu. Czujniki mierzÄ… przyspieszenie pionowe karoserii i ruch wzglÄ™dny poszczególnych kóÅ‚. Sterownik w milisekundach przetwarza wszystkie sygnaÅ‚y z czujników i każdy amortyzator z osobna, nieustannie dopasowuje siÄ™ do stanu nawierzchni, sytuacji drogowej i życzeÅ„ kierowcy. W amortyzatorach znajdujÄ… siÄ™ elektromagnetycznie uruchamiane zawory, które można bÅ‚yskawicznie i w bardzo energooszczÄ™dny sposób regulować. W zależnoÅ›ci od pozycji otwarcia zaworu, ciecz w ukÅ‚adzie hydraulicznym może przepÅ‚ywać wolniej lub szybciej. DziÄ™ki temu, charakterystyka amortyzatorów zmienia siÄ™ w zakresie od miÄ™kkich do twardych.
W systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może przeÅ‚Ä…czać podstawowe ustawienie amortyzatorów w trzech trybach: comfort, auto i dynamic. W ten sposób zawieszenie zwiÄ™ksza zakres tÅ‚umienia, poczÄ…wszy od miÄ™kkiego podczas spokojnej jazdy, aż po sztywnÄ… amortyzacjÄ™, a rozpiÄ™tość ta jest wyczuwalna. Podczas sportowej jazdy w zakrÄ™tach amortyzatory stabilizujÄ… pojazd,
a podczas hamowania redukują efekt tzw. nurkowania. Dzięki temu, koła utrzymują lepszy kontakt z jezdnią.
Kwestia charakteru: Audi drive select
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select stanowi punkt styczny miÄ™dzy regulowanymi systemami zawieszenia i napÄ™du oraz miÄ™dzy kierowcÄ…. Przy pomocy przycisku znajdujÄ…cego siÄ™ w pobliżu dźwigni zmiany biegów, kierowca może przeÅ‚Ä…czać miÄ™dzy jego piÄ™cioma trybami: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. WybierajÄ…c ustawienie individual, kierowca może w znacznym stopniu dowolnie ustawiać swoje preferencje.
W każdym modelu A3 system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zmienia charakterystykÄ™ pracy przepustnicy i wspomagania ukÅ‚adu kierowniczego. W zależnoÅ›ci od wyposażenia, system dodatkowo może być zintegrowany z automatycznÄ… skrzyniÄ… biegów S tronic, napÄ™dem na cztery koÅ‚a quattro i zawieszeniem z adaptacyjnÄ… kontrolÄ… stopnia tÅ‚umienia. Ponadto wpÅ‚ywa on także na pracÄ™ systemów komfortu i bezpieczeÅ„stwa, takich jak automatyczna klimatyzacja, reflektory diodowe Matrix, napinacze pasów bezpieczeÅ„stwa i korzystajÄ…cy z radaru adaptacyjny tempomat z automatycznÄ… regulacjÄ… odlegÅ‚oÅ›ci miÄ™dzy poruszajÄ…cymi siÄ™ pojazdami adaptive cruise control.