GT86 CS-R3 dziÄ™ki tylnemu napÄ™dowi daje kierowcy niezrównane wÅ‚asnoÅ›ci jezdne i zapewnia jedyne w swoim rodzaju doznania z prowadzenia. Dwulitrowy, wolnossÄ…cy silnik benzynowy typu boxer rozwija moc do 232 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy do 235 Nm przy 6800 obr./min. Konstruktorom udaÅ‚o siÄ™ podwyższyć moc i wyrównać przebieg momentu w caÅ‚ym zakresie prÄ™dkoÅ›ci obrotowych.
Widać to przede wszystkim przy niższych obrotach – przy 3500 obr./min moment zwiÄ™kszono aż o 24%, a Å›redni wzrost momentu w zakresie 2500-6500 obr./min to 19%. Efektem zwiÄ™kszenia momentu jest podniesienie krzywej mocy aż do punktu mocy maksymalnej, co daÅ‚o wzrost o okoÅ‚o 6,6% w caÅ‚ym zakresie obrotów od 2000 do 8000 obr./min.
Kluczem do zwiÄ™kszenia osiÄ…gów byÅ‚a optymalizacja ukÅ‚adu dolotowego i wydechowego. Nowy airbox zostaÅ‚ opracowany przy użyciu modelowania matematycznego CFD (Computational Fluid Dynamics), a w ukÅ‚adzie wydechowym firmy Milltek zastosowano kolektor w ukÅ‚adzie 4-2-1. Staranny dobór geometrii obu ukÅ‚adów pozwoliÅ‚ uzyskać niezakÅ‚ócony przepÅ‚yw powietrza i spalin zarówno przy niskich, jak i wysokich obrotach i w ten sposób zwiÄ™kszyć moment przy niskich obrotach, zachowujÄ…c dotychczasowÄ… moc maksymalnÄ….
Aby maksymalnie wykorzystać nowÄ… charakterystykÄ™ silnika, zoptymalizowano mapÄ™ wtrysku paliwa i zmodyfikowano szeÅ›ciostopniowÄ…, sekwencyjnÄ… skrzynia biegów Drenth tak, by po zmianie przeÅ‚ożenia silnik pracowaÅ‚ w najlepszym możliwym zakresie. Mechanizm różnicowy o ograniczonym poÅ›lizgu wzbogacono o trzecie, bardzo „krótkie” przeÅ‚ożenie i=5,714, które uzyskaÅ‚o homologacjÄ™. Samochód wyposażono w przekonstruowane póÅ‚osie dla zwiÄ™kszenia ich trwaÅ‚oÅ›ci przy zwiÄ™kszonym momencie obrotowym.
By zagwarantować chÅ‚odzenie silnika również przy bardzo wysokich temperaturach powietrza, przeprojektowano chÅ‚odnicÄ™ i jej przewody. Przeniesiono chÅ‚odnicÄ™ oleju przekÅ‚adni, zmniejszajÄ…c w ten sposób dÅ‚ugość jej przewodów i obniżajÄ…c ich masÄ™ o 50%. Modyfikacja chÅ‚odnicy oleju mechanizmu różnicowego pozwoliÅ‚a zmniejszyć jego masÄ™ aż o 65%.
Grubość tarcz przednich hamulców w wersji szutrowej zmniejszono z 30 do 28 mm, zmniejszajÄ…c w ten sposób masÄ™ nieresorowanÄ…, co przekÅ‚ada siÄ™ na lepszÄ… pracÄ™ zawieszenia. Tarcze tylnych hamulców zmieniono na wentylowane, co poprawia ich skuteczność przy czÄ™stym hamowaniu. Opracowano też nowÄ…, lżejszÄ… o 20% osÅ‚onÄ™ miski olejowej do jazdy po szutrach.
Po wprowadzeniu usprawnieÅ„ umożliwia jeszcze bardziej dynamicznÄ… i efektownÄ… jazdÄ™, dajÄ…c zarówno startujÄ…cym w rajdach zaÅ‚ogom, jak i zebranym wzdÅ‚uż trasy widzom to, co w sporcie motorowym najważniejsze – niezrównane wrażenia.
Cena nowego GT86 CS-R3 z homologacją i sportowym wyposażeniem uwzględniającym podwozie i silnik po tuningu rozpoczyna się od 84 tys. Euro bez VAT.
Więcej informacji na stronie TMG http://www.toyota-motorsport.com/motorsport, Twitterze (@TMGOfficial) oraz Facebooku (www.facebook.com/ToyotaMotorsport).