GÅ‚ównym zadaniem HMA bÄ™dzie wspóÅ‚praca prywatnych firm z wÅ‚adzami publicznymi przy tworzeniu regulacji prawnych i standardów dla rozwiÄ…zaÅ„ opartych na wodorze. HMA zajmie siÄ™ także badaniami, edukacjÄ… i programami rekrutacyjnymi, aby pogÅ‚Ä™biać i rozpowszechniać wiedzÄ™ o technologii ogniw paliwowych i gospodarce opartej na wodorze.
CzÅ‚onkami zaÅ‚ożycielami Hydrogen Mobility Australia sÄ… obok Toyoty przedstawiciele branży motoryzacyjnej, energetycznej oraz infrastrukturalnej – BP Australia, Caltex Australia, BOC, Coregas, Hyundai Australia, CNH Industrial, ITM Power, Siemens i Viva Energy Australia. CEO organizacji zostaÅ‚a Claire Johnson, która w latach 2013–2016 reprezentowaÅ‚a australijski oddziaÅ‚ Toyoty w kontaktach z rzÄ…dem federalnym.
„Jestem zaszczycona nominacjÄ… na stanowisko CEO Hydrogen Mobility Australia. Z przyjemnoÅ›ciÄ… podejmÄ™ siÄ™ wspóÅ‚pracy z jej czÅ‚onkami, aby przyspieszyć rozwój gospodarki opartej na wodorze w Australii” – skomentowaÅ‚a Claire Johnson.
Obecnie w fazie przygotowaÅ„ znajduje siÄ™ już spora grupa inwestycji rozwijajÄ…cych infrastrukturÄ™ wodorowÄ… – przede wszystkim w Australii PoÅ‚udniowej, w Canberze i jej okolicach oraz w aglomeracji Melbourne.
Toyota zamierza w najbliższych latach wprowadzić do swoich australijskich salonów sedana Mirai, pierwszy na Å›wiecie samochód zbudowany od podstaw jako auto napÄ™dzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Toyota Mirai zadebiutowaÅ‚a w 2014 roku najpierw w Japonii, zaÅ› w 2015 roku trafiÅ‚a na rynki europejskie oraz do USA. W 2017 roku firma wyprodukowaÅ‚a i dostarczyÅ‚a klientom 3000 tych samochodów, a do 2020 roku planuje zwiÄ™kszyć produkcjÄ™ modelu do 30 000 aut rocznie.
„Zaangażowanie Toyoty jako czÅ‚onka zaÅ‚ożyciela HMA wpisuje siÄ™ w globalne dążenia firmy do popularyzacji zrównoważonego transportu. Toyota zamierza nadal odgrywać wiodÄ…cÄ… rolÄ™ w szeroko zakrojonej transformacji gospodarki na rozwiÄ…zania niskoemisyjne” – powiedziaÅ‚ Mike Rausa, wiceprezydent Toyota Australia i dyrektor w HMA. – „Wodór ma potencjaÅ‚, by odegrać w przyszÅ‚oÅ›ci kluczowÄ… rolÄ™ ze wzglÄ™du na to, że może sÅ‚użyć jako wygodny noÅ›nik do magazynowania i transportu energii pochodzÄ…cej z wiatru, sÅ‚oÅ„ca i innych odnawialnych źródeÅ‚ oraz sÅ‚użyć za paliwo w wielu różnych gaÅ‚Ä™ziach gospodarki, w tym w motoryzacji. Im szybciej nasze spoÅ‚eczeÅ„stwo zrezygnuje z emisji spalin i gazów cieplarnianych, tym lepiej. Toyota, tak jak wszyscy partnerzy zrzeszeni w Hydrogen Mobility Australia, dąży do realizacji tego celu”.
Jako jeden z pionierów technologii wodorowych Toyota inwestuje w wielu miejscach Å›wiata duże nakÅ‚ady w rozwój infrastruktury produkcji i tankowania wodoru oraz w tworzenie kolejnych modeli na ogniwa paliwowe w gamie Toyoty i Lexusa. Firma nie zapomina także o potrzebach masowego transportu oraz przemysÅ‚u. Od 2017 roku w jej ofercie znajdujÄ… siÄ™ autobusy miejskie na ogniwa paliwowe, które stopniowo trafiajÄ… do systemów komunikacji miejskiej w japoÅ„skich miastach. W wielu zakÅ‚adach przemysÅ‚owych i magazynach w Japonii pracujÄ… wodorowe wózki widÅ‚owe marki, a w porcie morskim Long Beach w Kalifornii rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ program pilotażowy ciężarówki Toyoty na ogniwa paliwowe.
Samochody elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi to jeden z gÅ‚ównych elementów szerokiego planu Toyoty odchodzenia od konwencjonalnych aut na rzecz ekologicznych napÄ™dów, który obejmuje także hybrydy, hybrydy Å‚adowane z gniazdka (plug-in) oraz auta elektryczne na baterie. Toyota zakÅ‚ada, że do 2030 roku zelektryfikowane samochody bÄ™dÄ… stanowiÅ‚y 50% jej caÅ‚kowitej sprzedaży, a do 2050 roku wszystkie modele bÄ™dÄ… albo dostÄ™pne wyÅ‚Ä…cznie ze zelektryfikowanym napÄ™dem – jak obecnie Prius czy Mirai – albo bÄ™dÄ… miaÅ‚y przynajmniej jeden z takich napÄ™dów w ofercie, obok konwencjonalnych silników. W 2017 roku samochody hybrydowe i wodorowe odpowiadaÅ‚y za niemal 15% globalnej sprzedaży firmy.